فونیکس FX برقی

کشور
چین چین
شرکت خدمات دهنده
مدیران خودرو
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
2,314,800,000 (تومان)
قیمت بازار
به زودی
مزایای فونیکس FX برقی
  • شتاب مناسب
  • امکانات رفاهی کامل
معایب فونیکس FX برقی
  • ارتفاع کم پک باتری
  • قیمت بالا در مقابل رقبا
دریافت کاتالوگ
مشخصات فنی فونیکس FX برقی
172 KM/H
حداکثر سرعت
7.6 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
کراس اور
حجم موتور
سی سی
نوع جعبه دنده
انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
مصرف سوخت ترکیبی
لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1710 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو215/55R18
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب215/55R18
مشخصات فنی موتور
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مجموع توان موتور برقی201
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)1
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبسیستم تعلیق مستقل مولتی لینک
نوع سیستم فرمانفرمان برقی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت172 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)7.6 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 6
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP5
امکانات رفاهی فونیکس FX برقی
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )مجموعا 6 عدد ( راننده، سرنشین، جانبی راننده و سرنشین، پرده ای )
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم کنترل پایداری ESP بوش ورژن 9.3، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمکی جرکت در سربالایی HAC
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود به خودرو بدون کلید و استارت دکمه ای، قفل خودکار درها، روشن کردن خودرو با استفاده از ریموت از راه دور، باز کردن درب صندوق با حسگر ریموت
سیستم فرمان و هدایت پذیریفرمان کمکی برقی حساس به سرعت
نوع غربیلکغربیلک فرمان 3 شاخه دیکات با روکش چرمی و کلید های کنترل کروز کنترل و مولتی مدیا، قابلیت تنظیم فرمان در 4 جهت، دارای گرمکن فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک با قابلیت پاکسازی هوا تا 2.5 Pm، دارای خروجی مستقل تهویه برای ردیف عقب
سیستم صوتی و تصویریدارای 8 عدد بلندگو سونی
سیستمهای مولتی مدیانمایشگر دوگانه 20.5 اینچی(صفحه کیلومتر 10.25 اینچ و صفحه نمایش لمسی مولتی مدیا 10.25 اینچ)، دارای بلوتوث، اپل کار پلی و اندروید اتو به همراه ورودی USB، دارای پورت USB در هر دو ردیف، دارای پورت شارژؤ تایپ C، دارای دوربین ثبت وقایع، دارای سیستم فرمان صوتی، دارای شارژر بی سیم تلفن همراه،
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرمی مشکی به همراه گرمکن و سرد کن صندلی ها، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت و سرنشین در 4 جهت، دارای محفظه سرد کن Cool Box
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی و دارای سیستم نصب آسان صندلی کودک ISOFIX، دارای گرمکن صندلی های عقب
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی تاشوی برقی مجهز به گرمکن، آیینه وسطالکتروکرومیک
سیستم شیشه هانمایش اطلاعات رانندگی بر روی شیشه جلو (هداپ)، شیشه های جانبی با تنظیم بیرقی به همراه Anti Trap، بالارفتن خودکار شیشه ها همراه با قفل شدن درب (پاور ویندوز)، دارای سنسور باران
سیستم های سقفدارای سانروف برقی 2 حالته
سیستم روشنایی جلودارای سنسور نور، چراغ مشایعت تا منزل، تنظیم خودکار ارتفاع چراغ های جلو، دارای چراغ روشنایی در روز DayLight
سیستم روشنایی عقبدارای چراغ روشنایی در روز DayLight، دارای مه شکن
سنسورهای پیش فعالدارای سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کورBSD، رادار هشدار خروج از پارکRCTA،، رادار هشدار خروج از لاینLDW، رادار هشدار تغییر لاین LCA، رادار هشدار برخورد از جلو FCW، سیستم هوشمند جلوگیری از برخورد،سیستم کنترل فشار باد تایر ها TPMS
سیستم های کمک رانندگیترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل تطبیقی ACC، دستیار کمک رانندگی در ترافیک TJA، رادار کنترل حرکت بین خطوطELW، ترمز اضطراری خودکار AEB، رادار کنترل هوشمند نوربالا IHC، دارای سه حالت رانندگی نرمال، اکو و اسپرت، دارای دوربین 360 درجه و دوربین دنده عقب داینامیک

فونیکس FX برقی با گذشت حدود سه سال از عرضه اولیه FX در ایران توسط فونیکس NEV (زیرمجموعه جدید مدیران خودرو برای عرضه خودروهای الکتریکی) در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۴۰۳ رونمایی شد.

فونیکس FX که در بازار جهانی با نام چری اومودا 5 شناخته می‌شود، از زمان ورود به ایران و جهان توانست با طراحی متفاوت و امکانات به‌روز، استقبالی فراتر از انتظار را تجربه کند. این کراس‌اوور چینی ابتدا در ایران با نسخه اکسلنت وارد شد و پس از آن، نسخه پرمیوم جایگزین آن شد؛ نسخه‌ای که توانست فروش قابل توجهی در بین محصولات برند فونیکس و به‌طور کلی، سبد خودروهای مدیران خودرو داشته باشد.

فونیکس FX برقی - Car.ir

نسخه برقی fx نیز مانند FX اکسلنت، به‌صورت وارداتی (cbu) وارد کشور می‌شود و برنامه‌ای برای عرضه داخلی ندارد. بنابراین می‌توان انتظار داشت فونیکس FX EV نیز در قالب یک محصول وارداتی با سطح کیفی بالا و ویژگی‌های متمایز وارد بازار شود تا به عنوان یکی از اولین کراس‌اوورهای برقی بازار ایران، نقش مهمی در گسترش خودروهای الکتریکی ایفا کند.

مشخصات فنی فونیکس FX برقی

فونیکس FX EV به عنوان یک کراس‌اوور تمام‌برقی، به یک موتور الکتریکی با توان 150 کیلووات مجهز شده که معادل حدود 201 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این موتور به محور جلو منتقل می‌شود و با وزن خالص 1710 کیلوگرمی، این خودرو می‌تواند شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در حدود 7.6 ثانیه ثبت کند.

برای تامین انرژی، از یک پک باتری لیتیوم-یون با ظرفیت 61.06 کیلووات‌ساعت استفاده شده که امکان پیمایش تا 430 کیلومتر بر اساس استاندارد WLTP را فراهم می‌کند. با این حال، در شرایط واقعی رانندگی، این عدد به حدود ۳۵۰ کیلومتر می‌رسد که همچنان برای مصارف روزمره شهری و سفرهای کوتاه بین‌شهری کاملاً مناسب است.

زیر کاپوت فونیکس FX برقی - Car.ir

فونیکس FX برقی در بخش شارژ نیز عملکرد قابل قبولی دارد. این خودرو از شارژ سریع DC با حداکثر توان ۸۰ کیلووات پشتیبانی می‌کند و در مدت ۲۸ دقیقه شارژ باتری را از ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهد. همچنین، در حالت شارژ با برق AC و توان حداکثری ۱۱ کیلووات، بین ۶ تا ۱۷ ساعت زمان نیاز است تا باتری‌ها از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ شوند. مانند بسیاری از خودروهای برقی بازار، یک شارژر پرتابل با توان ۳.۵ کیلووات نیز همراه خودرو عرضه می‌شود که برای شارژ در منزل مناسب است.

1 (3).webp

در بخش سیستم تعلیق، فونیکس FX EV تفاوت زیادی با نسخه پرمیوم خود ندارد. در محور جلو از سیستم تعلیق مک‌فرسون استفاده شده و در محور عقب نیز سیستم تعلیق مولتی‌لینک دیده می‌شود که ترکیبی رایج در خودروهای این کلاس است و به ایجاد توازن میان راحتی و پایداری کمک می‌کند.

حداکثر سرعت این کراس‌اوور برقی ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت اعلام شده که برای یک خودرو کراس اوور برقی کاملاً منطقی و قابل قبول به‌نظر می‌رسد.

امکانات رفاهی فونیکس FX برقی

فونیکس FX برقی از نظر سطح تجهیزات رفاهی، هم‌سطح با نسخه‌های اکسلنت و پرمیوم بنزینی خود است و حتی در برخی بخش‌ها فراتر نیز رفته است. این خودرو با مجموعه‌ای کامل از امکانات، تلاش دارد طیف گسترده‌ای از مشتریان با سلیقه‌های مختلف را راضی نگه دارد و در جایگاه یک کراس‌اوور نیمه‌لوکس برقی ظاهر شود.

داشبورد فونیکس FX برقی - Car.ir

از جمله امکانات شاخص این مدل می‌توان به مواردی مانند شیشه‌ بالابرهای برقی با عملکرد اتوماتیک و سیستم آنتی‌ترپ، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرمکن، آینه وسط الکتروکرومیک، صندلی‌های جلو برقی با گرمکن و سردکن سه حالته، و سیستم تهویه مطبوع دو کاناله اتوماتیک اشاره کرد. همچنین سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل، حالت‌های مختلف رانندگی (Eco، Normal، Sport) و سیستم مولتی‌مدیای پیشرفته همراه با نمایشگر لمسی و سیستم صوتی SONY از دیگر امکانات استاندارد این مدل هستند.

فرمان تلسکوپی با تنظیم در چهار جهت، کول‌باکس، شارژر وایرلس، نور همراهی تا درب منزل، تنظیم خودکار ارتفاع چراغ‌های جلو، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سانروف برقی دو حالته و سیستم فرمان صوتی، از دیگر آپشن‌هایی هستند که تجربه رانندگی را راحت‌تر و دلپذیرتر می‌کنند.

پشت فرمان فونیکس FX برقی - Car.ir

علاوه بر آن، در نسخه برقی فونیکس FX برخی امکانات موجود در نسخه‌های قبلی نیز با بهبودهایی همراه شده‌اند؛ برای مثال، دوربین ۳۶۰ درجه اکنون از کیفیت بالاتری برخوردار است، نمایشگرهای دوگانه به جای نسخه‌های ۲۰.۵ اینچی پیشین به نمایشگرهای بزرگ‌تر و منحنی ۲۴.۶ اینچی ارتقاء یافته‌اند، و نورپردازی کابین که پیش‌تر محدود به قسمت جلو بود، حالا به ردیف دوم نیز گسترش پیدا کرده و امکان انتخاب از میان ۶۴ رنگ مختلف را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

در نسخه برقی، برخی امکانات جدید نیز اضافه شده‌اند که در نسخه‌های بنزینی موجود نبودند؛ از جمله گرم‌کن صندلی‌های عقب، هداپ دیسپلی (HUD) برای نمایش اطلاعات رانندگی روی شیشه جلو، و نورپردازی برای ردیف دوم سرنشینان.

صفحه کیلومتر فونیکس FX برقی - Car.ir

در مجموع، فونیکس FX EV با ترکیب امکانات گسترده و سطح کیفی مطلوب، از نظر رفاهی در کلاس خود یکی از گزینه‌های قابل‌توجه بازار به حساب می‌آید. 

ایمنی فونیکس FX برقی

فونیکس FX برقی از نظر ایمنی، در سطحی قرار دارد که می‌توان آن را یکی از ایمن‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران دانست. این خودرو به شش کیسه هوای ایمنی برای راننده، سرنشین جلو، جانبی‌های جلو و ایربگ‌های پرده‌ای برای هر دو ردیف مجهز شده و ساختاری مستحکم دارد که از پلتفرم مشترک با چری اومودا ۵ بهره می‌برد. خودرویی که پیش‌تر موفق شده بود پنج ستاره کامل ایمنی را از مؤسسه معتبر Euro NCAP دریافت کند.

کنسول میانی فونیکس FX برقی - Car.ir

اف‌ ایکس برقی علاوه بر برخورداری از سیستم‌های مرسوم ایمنی نظیر کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، کمک‌حرکت در سربالایی (HAC) و کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)، به مجموعه‌ای کامل از فناوری‌های کمک‌رانندگی نیمه‌خودران نیز مجهز شده است. این خودرو می‌تواند به‌صورت هوشمند و مداوم، وضعیت مسیر، موانع و سایر خودروها را بررسی کرده و از طریق سیستم‌هایی مانند رادار هشدار نقطه کور (BSD)، هشدار تغییر لاین (LCA)، هشدار خروج از پارک (RCTA)، ترمز اضطراری هنگام خروج از پارک (RCTB)، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، دستیار ترافیکی (TJA)، کروز یکپارچه با حفظ مسیر (ICA)، هشدار برخورد از جلو (FCW)، ترمز خودکار اضطراری (AEB)، هشدار خروج از لاین (LDW)، حفظ خودرو بین خطوط (LKA)، اصلاح فرمان در شرایط اضطراری (ELK) و نوربالای هوشمند (IHC)، شرایط ایمن‌تری را برای راننده و سرنشینان فراهم کند.

فونیکس FX برقی - Car.ir

در نسخه برقی، قابلیت‌هایی اضافه شده که پیش‌تر در مدل‌های بنزینی وجود نداشتند. از جمله آن‌ها می‌توان به رادار هشدار باز شدن درب عقب خودرو (DOW)، رادار هشدار برخورد از عقب (RCW)، رادار تابلو خوان (TSR) و سیستم ترمز اضطراری پس از حادثه (MCB) اشاره کرد. مجموع این فناوری‌ها باعث شده تا FX برقی به خودرویی تبدیل شود که نه‌تنها در زمان تصادف عملکرد خوبی دارد، بلکه با کمک سیستم‌های پیشگیرانه، احتمال بروز تصادف را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد.

طراحی ظاهری فونیکس FX برقی

فونیکس FX برقی از لحاظ کلی، همچنان وفادار به طراحی مدل پایه بنزینی خود باقی مانده، اما در جزئیات، تفاوت‌هایی دارد که به‌وضوح بر ماهیت الکتریکی آن تأکید می‌کنند. در نمای جلو، جلو پنجره فریم لس حذف شده و جای خود را به یک سپر یکپارچه و ساده با دریچه‌ای باریک در پایین سپر داده که بیشتر برای هدایت جریان هوا و بهبود آیرودینامیک کاربرد دارد. دریچه شارژ خودرو نیز در قسمت میانی این بخش قرار گرفته که از طریق درب مکانیکی، هم از بیرون و هم از داخل خودرو قابل باز شدن است.

نمای جلو فونیکس FX برقی - Car.ir

نوار مشکی پیانویی که دی‌لایت‌ها روی آن قرار گرفته‌اند، یکی دیگر از ویژگی‌های متفاوت نسخه برقی است. این نوار در مرکز خود نشان فونیکس (FOWNIX) را جای داده و با گرافیک جدید چراغ‌های جلو ترکیب شده تا جلوه‌ای مدرن‌تر نسبت به نسخه بنزینی ایجاد کند.

در نمای جانبی، تنها تغییر قابل‌توجه، طراحی جدید رینگ‌های آلیاژی است که با سبک خودروهای برقی هماهنگ شده و در عین حال به کمک طراحی بسته‌تر خود، به کاهش مقاومت هوا کمک می‌کند.

نمای جانبی فونیکس FX برقی - Car.ir

در نمای عقب نیز، حذف خروجی‌های اگزوز و دیفیوزر باعث شده تا شکل سپر تغییر کند. به جای آن، یک طراحی ساده‌تر و بسته‌تر دیده می‌شود. همچنین، نشان نسبتاً بزرگ "EV" در قسمت راست درب صندوق نصب شده که تأکید مستقیمی بر برقی بودن خودرو دارد. باله کوچک عقب نیز به‌صورت یکپارچه روی چراغ‌ها و درِ صندوق طراحی شده تا نمای اسپرت FX حفظ شود.

نمای عقب فونیکس FX برقی - Car.ir

طراحی داخلی فونیکس FX برقی

برخلاف نمای بیرونی که شباهت‌های زیادی با نسخه بنزینی دارد، در کابین فونیکس FX برقی با تغییرات قابل‌توجهی روبه‌رو هستیم. داشبورد، رودری‌ها و کنسول میانی در این مدل به‌طور کامل بازطراحی شده‌اند و المان‌های فلزی و تکنولوژیک‌تری در ساختار آن‌ها به کار رفته است که با روح مدرن و آینده‌نگر خودروهای برقی همخوانی بیشتری دارد.

نمایشگر دوگانه خمیده (curved) با ابعاد 24.6 اینچ، جایگزین پنل 20.5 اینچی مدل بنزینی شده و حالا با طراحی مشابه آریزو 8، ظاهری یکپارچه و چشم‌نواز به کابین داده است. داشبورد نیز ساده‌تر و مینیمال‌تر شده و از کلید استارت سنتی در آن خبری نیست.

صفحه نمایش لمسی فونیکس FX برقی - Car.ir

در کنسول میانی دیگر خبری از کلیدهای متعدد یا اهرم تعویض دنده نیست و تنها چند دکمه محدود روی سطحی با متریالی متفاوت و مقاوم در برابر لک و خط‌و‌خش دیده می‌شود. شیفتر دنده نیز به‌صورت یک دسته‌ کوچک کنار فرمان طراحی شده است. ترمز پارک نیز از طریق فشردن نوک همین دسته فعال می‌شود.

متریال داخلی به‌وضوح بهبود یافته و برخلاف نسخه بنزینی که بعضاً با انتقاداتی درباره کیفیت مواد مواجه بود، در این مدل از چرم مصنوعی با بافت بهتر و سطوح نرم‌تر استفاده شده است. رودری‌های جلو با طراحی خاص و استفاده از اسپیکرهایی با روکش فلزی، حس لوکس‌تری به سرنشینان منتقل می‌کنند. ترکیب متریال براق و مات نیز باعث شده تا کابین هم از نظر بصری و هم از نظر لمسی، حس بهتری القا کند.

فضای کابین فونیکس FX برقی - Car.ir

به‌طور کلی، فضای داخلی FX برقی با حال‌و‌هوایی متفاوت و باکیفیت‌تر نسبت به مدل بنزینی طراحی شده و به خوبی با هویت الکتریکی و مدرن این خودرو هماهنگ است.

فونیکس FX برقی بازار و رقبا

فونیکس FX برقی یکی از نخستین کراس‌اوورهای الکتریکی در بازار ایران به‌شمار می‌رود که توسط مدیران خودرو و در قالب برند فونیکس به بازار عرضه شده است. این خودرو با بهره‌گیری از طراحی مدرن، امکانات ایمنی سطح بالا و مشخصات فنی قابل‌توجه، جایگاه خود را در میان معدود رقبای برقی موجود در کشور تثبیت کرده است.

در میان رقبای فعلی، می‌توان به اسکای‌ول ET5 اشاره کرد که از جمله کراس‌اوورهای برقی حاضر در بازار ایران محسوب می‌شود. هر دو خودرو در رده قیمتی نسبتاً مشابهی قرار دارند و طراحی مدرن، کابین مجهز و امکانات رفاهی متنوع را ارائه می‌دهند. با این حال، فونیکس FX برقی در زمینه تجهیزات ایمنی فعال و فناوری‌های کمک‌رانندگی، عملکرد بهتری نسبت به اسکای‌ول نشان می‌دهد. همچنین، پشتیبانی فروش و خدمات پس از فروش گسترده مدیران خودرو، یکی دیگر از مزیت‌های رقابتی FX برقی در مقایسه با رقبای وارداتی به‌شمار می‌رود.

در مجموع، فونیکس FX برقی با ارائه ترکیبی از عملکرد مناسب، امکانات گسترده، فناوری‌های روز و پشتوانه خدماتی قوی، توانسته به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در بازار نوپای خودروهای برقی ایران مطرح شود.

خودروهای هم‌رده
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.