میتسوبیشی میراژ، یکی از خودرو های قدیمی کمپانی میتسوبیشی است که در سگمنت C از سال 1978 به عنوان ورژن هاچ بک میتسوبیشی لنسر روی خط تولید قرار گرفت و در نهایت در سال 2003 از روی خط تولید خارج شد.
در سال 2012 میراژ دوباره به خط تولید برگشت؛ اما این بار نه به عنوان ورژن هاچ بک لنسر، بلکه به عنوان یک هاچ بک کامپکت شهری سگمنت A برای مصارف داخل شهری و با تمرکز روی اقتصادی بودن و مصرف سوخت پایین.
میراژ برای اولین بار در سال 2015 توسط آرین موتور وارد بازار ایران شد. سپس در سال 2017 نسخه فیس لیفت آن هم معرفی شده و به فروش رسید.
در سال 1401 و با آزادسازی واردات خودرو، فیس لیفت دوم میتسوبیشی میراژ دوباره تبدیل به یک گزینه برای واردات توسط آرین موتور شد. در این فیس لیفت جدید میراژ تغییرات ظاهری جدیدی داشته اما کابین و قوای فنی آن تغییری نکرده است.
مزایا و معایب میتسوبیشی میراژ
+ مصرف سوخت پایین
+ ابعاد جمع و جور
- قیمت بالای لوازم یدکی
- پیشرانه ضعیف
- ارزش خرید پایین نسبت به قیمت
طراحی ظاهری
اولین میراژ های وارد شده به ایران در سال 2015 از نوع قبل از فیس لیفت بودند که طراحی چندان زیبایی نداشتند و به اقبال چندانی در بازار نیز دست پیدا نکردند.
در سال 2017 فیس لیفت اول این خودرو وارد بازار شد. میراژ فیس لیفت چهره کاملا زیبا تری از نسخه قبل از فیس لیفت داشت که عمده آن ناشی از تغییرات مثبت در دماغه این خودرو بود. میتسوبیشی با استفاده از یک سپر و جلوپنجره جدید، رینگ های جدید وطراحی متفاوت چراغ ها در جلو و عقب چهره ای مدرن تر و جذاب تری به محصول خود بخشید که در فروش آن نیز تاثیر مثبتی داشت.
دومین فیس لیفت میراژ در سال 2019 اتفاق افتاد؛ در این فیس لیفت باز هم دماغه میتسوبیشی میراژ تغییر کرد تا از زبان طراحی جدید محصولات میتسوبیشی استفاده کند. فرم چراغ های این خودرو کشیده تر شده و از زیر هر چراغ یک نوار کرومی تا پایین سپر رفته است .
در نمای کناری رینگ های خودرو تغییر کرده و در نمای عقب نیز میتسوبیشی با تغییر دادن گرافیک داخلی چراغ ها و تغییر دادن سپر عقب تلاش کرده تا چهره سالخورده محصول خود را مدرن تر کند.
مشخصات فنی میتسوبیشی میراژ
همه مدل های میتسوبیشی میراژ از پیشرانه 3 سیلندر 12 سوپاپ با حجم 1200 سی سی استفاده می کنند. این پیشرانه که توانایی تولید 79 اسب بخار قدرت در 6000 RPM و 100 نیوتون متر گشتاور در 4000 RPM را دارد نیروی خود را از طریق یک گیربکس CVT به چرخ های جلو انتقال می دهد.
میراژ 890 کیلوگرمی شتاب صفر تا صد کیلومتر اعلامی 13.8 ثانیه ای دارد که عدد دلچسبی نیست اما وقتی بدانیم که این خودرو مصرف سوخت باور نکردنی 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش را به ثبت می رساند می توانیم ضعف شتاب آن را کاملا به دست فراموشی بسپاریم!
میراژ از سیستم فرمان برقی (EPS) بهره می برد که نرمی آن برای استفاده درون شهری مطلوب است. سیستم تعلیق این خودرو نیز در جلو مک فرسون و در عقب اکسل یکپارچه است. ترمز های میراژ هم که به ABS و EBD تجهیز شده اند، در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای می باشد.
کابین و فضای داخلی
کابین میتسوبیشی میراژ طراحی نسبتا ساده ای دارد و این طراحی در هیچ کدام از فیس لیفت های میراژ تغییر خاصی به خود ندیده است. البته این سادگی در این سگمنت خودرو های اقتصادی تقریبا رایج است. در متریال داخلی میراژ پلاستیک خشک به کار رفته که البته در مقایسه با رقبای این کلاس، از کیفیت خوبی برخوردار هستند.
صندلی ها پارچه ای بوده و فقط در فرمان و سردنده از چرم دوزی استفاده شده است. برای جذاب تر شدن نمای داخلی میراژ، از تریم مشکی پیانویی در فرمان، قاب دور دنده، کنسول میانی داشبورد و رودری ها استفاده شده و دکمه استارت خودرو هم برعکس روال معمول خودرو سازان در سمت چپ فرمان قرار گرفته است.
در کنسول میانی داشبورد سیستم پخش MP3 قرار دارد و پایین تر از آن پنل تهویه مطبوع به چشم می خورد که می تواند بسته به سطح امکانات خودرو از نوع دستی یا اتوماتیک باشد.
در سمت شاگرد نیز یک فضای خالی بالای محفظه داشبورد طراحی شده که برای قرار دادن وسایلی مانند جعبه دستمال کاغذی کاربردی به نظر می رسد. فضای کابین میراژ مطابق انتظارات کوچک است و مناسب استفاده های خانوادگی نیست. البته فضای سر و شانه در این خودرو برای افراد قد بلند قابل قبول می باشد.
امکانات ایمنی و رفاهی
میراژ 6 کیسه هوا دارد که شامل دو عدد برای سرنشینان جلو، دو عدد جانبی های جلو و دو عدد پرده ای هستند. این خودرو در تست تصادف 4 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ گرفته که در سطح بالاتری از رقیبی مانند پیکانتو با 3 ستاره ایمنی قرار دارد.
میتسوبیشی میراژ در فول ترین حالت خود از آپشن هایی مانند ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل، گرمکن 2 حالته صندلی های جلو، سنسور های پارک عقب، دوربین دنده عقب با نمایشگر روی آینه، چراغ های جلو HID زنون، چراغ های روشنایی در روز، کامپیوتر سفری و تهویه مطبوع اتوماتیک بهره می برد که لیست بلند و بالایی نیست اما با توجه به سگمنتی که خودرو در آن قرار دارد می تواند قابل قبول باشد.
میتسوبیشی میراژ در بازار
در بازار این روز های خودرو در ایران، میراژ رقیبانی مانند کیا پیکانتو، هیوندای i10 جدید، ام جی 3 و... دارد. واقعیت این است که به دلیل ابعاد بسیار کوچک، پیشرانه ی ضعیف و قیمت غیر منطقی هر سه این خودرو ها بازار دست دوم بسیار ضعیفی دارند و استقبال چندانی از آن ها در ایران انجام نشده است. میتسوبیشی میراژ کیفیت ساخت خوب و مصرف سوخت بسیار پایینی را به خریدار خود هدیه می دهد و ابعاد آن نیز برای ترافیک های داخل شهری بسیار مناسب است. اما اگر احتیاج ضروری ای به این موارد ندارید شاید خرید هاچ بکی بزرگتر، قدرتمند تر و با امکانات بیشتر مانند هیوندای i20 با قیمت مشابه کار بسیار عاقلانه تری باشد.
فیس لیفت جدید میتسوبیشی میراژ نیز در صورت ورود به بازار به رقابت با کیا پیکانتو جدید 2023 و هیوندای i10 جدید 2023 خواهد پرداخت. با توجه به قدیمی شدن میراژ و عدم ایجاد تغییرات جدی در این خودرو، ارزش خرید پایین تری نسبت به رقبای کره ای مدرن تر خود دارد. اما با این وجود، همچنان برند ژاپنی این خودرو می تواند نقطه قوتی برای طرفداران صنعت این کشور شرقی باشد.
بسیار ماشین نرم و خوش فرمانی هست و کاملا رضایت دارم ازش
باسلام بعد از یک سال داشتنش میتونم بگم عالیه عالی فنر بندی بسیار نرم و بی صدایی داره.
واقعا ماشین خوبیه از خریدش پشیمون نمیشید