کیا پیکانتو JA، نسل سوم کیا پیکانتو است که از سال 2017 روی خط تولید کیا رفته و تولید آن تاکنون ادامه دارد. این مینی هاچ بک شهری و کم مصرف در سال 2020 یک فیس لیفت دریافت کرده و با توجه به قیمت اقتصادی آن در کشور های حوزه خلیج فارس، تبدیل به یکی از گزینه های واردات به ایران توسط شرکت کوشا خودرو، نمایندگی جدید کیا در ایران شده است.
مشخصات فنی کیا پیکانتو 2022
کیا پیکانتو 2023 از یک موتور 4 سیلندر 1.2 لیتری تنفس طبیعی با سوخت رسانی MPi و سرسیلندر CVVT استفاده می کند که می تواند حداکثر 82 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه و 118 نیوتن متر گشتاور در 4200 دور در دقیقه تولید کند. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک AT که فاقد تیپ ترونیک است به چرخ های جلو منتقل شده و پیکانتو را طی 13.7 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رسانند. حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 161 کیلومتر بر ساعت است.
کیا پیکانتو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی یا همان تورشن بیم با ترمز های دیسکی استفاده می کند. همچنین ترمز های این خودرو به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.
کیا پیکانتو خودرویی بسیار سبک وزن و اقتصادی است؛ این خودرو با وزن 960 کیلوگرم و باک 35 لیتری، مصرف سوختی برابر با 6 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد.
امکانات ایمنی و رفاهی پیکانتو کوشا خودرو
کیا پیکانتو جدید از 6 ایربگ سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای بهره می برد. همچنین این خودرو با شرکت در تست تصادف موسسه یورو انکپ تنها موفق به کسب 3 ستاره ایمنی از این موسسه شده و ایمنی متوسطی در حوادث رانندگی دارد. البته وجود سیستم کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TCS در این خودرو مقداری اوضاع را بهبود می بخشد.
کیا پیکانتو جدید در فول ترین تریم خود یعنی تیپ EX به امکاناتی نظیر سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، سانروف، سیستم مولتی مدیا با مانیتور و کلید های کنترل از روی فرمان، دوربین 360 درجه، گرمکن صندلی های جلو، صندلی های با پوشش چرمی و تنظیم دستی، کامپیوتر سفری و سنسور TPMS مجهز شده است. هرچند این امکانات در برابر قیمت احتمالی این خودرو در ایران کافی به نظر نمی رسند، اما باید توجه داشت که پیکانتو در جهان به عنوان یک مینی هاچ بک ارزان قیمت شناخته می شود!
طراحی ظاهری پیکانتو جدید وارداتی
فرم کلی بدنه کیا پیکانتو نسل سوم شبیه به نسل قبلی این خودرو است. اما در این نسخه کیا از زبان طراحی جدید خود استفاده کرده و باعث شده تا پیکانتو اکنون چهره ای تهاجمی تر به خود بگیرد که تناسب چندانی با ابعاد و قوای فنی آن ندارد. در نمای جلو چراغ های بزرگ مثلثی شکل که با یک جلو پنجره باریک به یکدیگر متصل اند در ترکیب با ورودی هوای بسیار بزرگ سپر چهره ای تهاجمی برای پیکانتو ساخته اند.
نمای کناری این خودرو میزبان رینگ های آلومینیومی کوچک و 4 پره دوبل است. نمای پشتی پیکانتو 2023 نیز میزبان دو چراغ اصلی در اطراف درب صندوق و دو چراغ کوچک برای دنده عقب و مه شکن در اطراف سپر عقب است.
طراحی کابین
کابین کیا پیکانتو JA طراحی بسیار جمع و جوری دارد که متناسب با ابعاد بدنه این خودرو است. کیا در مینی هاچ بک خود از یک غربیلک فرمان 3 شاخه استفاده کرده که به لوگوی جدید این شرکت مزین شده و در پشت آن یک صفحه کیلومتر آنالوگ با یک مانیتور 2.6 اینچی برای استفاده از کامپیوتر سفری قرار گرفته است. یک صفحه نمایش در بالای داشبورد قرار گرفته و پایین تر از آن پنل تهویه مطبوع خودرو به چشم می خورد. پشت دسته دنده نیز کلید های مربوط به گرمکن صندلی های جلو قرار گرفته اند.
صندوق عقب پیکانتو نیز با حجم 255 لیتر، تنها مناسب استفاده های شهری بوده و فضای چندانی برای قرار دادن وسایل مسافرت ندارد.
کیا پیکانتو جدید در بازار ایران
کیا پیکانتو 2023 یک خودروی بسیار کوچک، ارزان قیمت، ضعیف و کم آپشن است که در بازار های جهانی به عنوان خودرویی ارزان قیمت برای مصارف شهری استفاده می شود. اما احتمالا در ایران خودرو برچسب قیمتی گزافی پیدا خواهد کرد که ارزش خرید آن را کاهش می دهد. اما به هر صورت با توجه به موفقیت نسبی نسل گذشته این خودرو در بازار ایران، می توان انتظار داشت پیکانتوی جدید نیز فروش بدی را تجربه نکند.
رقیب مستقیم این خودرو در بازار، هیوندای i10 خواهد بود.