1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. سایپا
  4. تیبا 2
  5. ای ایکس (1392-1401)

سایپا تیبا 2 ای ایکس 1392-1401

Saipa Tiba 2 Hatchback 1392-1401

تیپ ها
  • 126,950,000 (تومان)
  • 204,000,000 (تومان)
نمودار قیمت
ای ایکس
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
هاچ بک
1503 سی سی
بنزین سوز
4
دنده دستی
6.53 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

معرفی خودروسایپا تیبا 2 ای ایکس 1392-1401

تیبا 2 ای ایکس TIBA2 EX (تیبا 2 ex ) خودروی تیبا، اولین خودروی ملی شرکت سایپا است که برای اولین بار در سال 1392 به بازار ایران معرفی شد. تیبا 2 پس از پراید 111 دومین خودروی هاچ‌بک سایپا است که در مقایسه با پراید 111 طراحی به‌روزتر و از نظر فنی نیز مشخصات قوی‌تری دارد. تیبا 2 بخاطر قیمت مناسب و طراحی کمی بهتر از نسخه سدانش، فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کرد. سایپا تیبا 2 را در دو نسخه EX و SX به بازار عرضه کرد که نسخه SX در سال 1396 از خط تولید کنار رفت و نسخه EX کماکان تولید می‌شود.

 

 

تیبا دو ای ایکس آبی رنگ.webp

 

بررسی طراحی ظاهری تیبا 2 EX

سایپا ادعا کرده که تیبا و تیبا 2 توسط یک تیم ایتالیایی طراحی شده است اما برخلاف این ادعا طراحی تیبا 2 با اینکه از تیبا صندوقدار کمی بهتر است اما کماکان طراحی گنگ و ناهماهنگی دارد.

 

در نمای جلوی این خودرو چراغ‌ها به صورت مثلثی شکل طراحی شده‌اند و یک جلوپنجره کوچک میان چراغ‌های جلو قرار گرفته است. همچنین این جلوپنجره بخشی از کاپوت خودرو است. سپر تیبا 2 EX طراحی ساده و بدون زرق و برقی دارد و به صورت یکپارچه قرار دارد. دو مه‌شکن دایره‌ای شکل نیز در دو طرف سپر جا خوش کرده‌اند. خطوط طراحی متعددی نیز روی کاپوت تیبا 2 EX قرار دارند که باعث شده‌اند تا این خودرو عضلانی به نظر برسد.

تیبا 2 آبی رنگ.webp

  بررسی طراحی ظاهری تیبا 2 EX

سایپا ادعا کرده که تیبا و تیبا 2 توسط یک تیم ایتالیایی طراحی شده است اما برخلاف این ادعا طراحی تیبا 2 با اینکه از تیبا صندوقدار کمی بهتر است اما کماکان طراحی گنگ و ناهماهنگی دارد.

در نمای جلوی این خودرو چراغ‌ها به صورت مثلثی شکل طراحی شده‌اند و یک جلوپنجره کوچک میان چراغ‌های جلو قرار گرفته است. همچنین این جلوپنجره بخشی از کاپوت خودرو است. سپر تیبا 2 EX طراحی ساده و بدون زرق و برقی دارد و به صورت یکپارچه قرار دارد. دو مه‌شکن دایره‌ای شکل نیز در دو طرف سپر جا خوش کرده‌اند. خطوط طراحی متعددی نیز روی کاپوت تیبا 2 EX قرار دارند که باعث شده‌اند تا این خودرو عضلانی به نظر برسد.

به نمای جانبی این خودرو که می‌رسیم طراحی ساده و بدون آلایشی را شاهد هستیم. پنجره درب‌ها بزرگ طراحی شده‌اند و شیشه درب عقب نیز به صورت دو تکه قرار دارد. یک خط نه چندان تیز از انتهای چراغ عقب شروع شده و با گذشتن از پایین دستگیره درب‌ها تا سپر جلو کشیده شده است. خط منحنی دیگری نیز روی گلگیر و درب عقب جا خوش کرده است.

 

تیبا دو ای ایکس آبی رنگ قسمت عقب.webp

 

نمای عقب تیبا 2 EX نسبت به دیگر بخش‌های خودرو از طراحی بهتری برخوردار است. چراغ‌ها طراحی چهار ضلعی با ظاهری کمی کشیده و به صورت یک تکه قرار گرفته‌اند. درب صندوق تیبا 2 EX به صورت زاویه دار طراحی شده و در بالاترین قسمت آن نیز یک باله ساده قرار دارد که میزبان چراغ سوم ترمز خودرو است. روی درب صندوق دو خط موازی در پایین و وسط و همچنین یک خط زاویه‌دار روی سپر قرار گرفته‌اند که ظاهر این خودرو را از سادگی در آورده‌ است. سپر تیبا 2 EX بظاهر بزرگی دارد که در وسط آن نیز تنها یک مه‌شکن و در پایین‌ترین قسمت آن نیز محل نصب پلاک قرار دارد.

 

ابعاد تیبا 2 - car.ir.webp

 

ابعاد تیبا 2 EX

طول این خودرو 3928 میلیمتر و عرض آن 1642 میلیمتر و ارتفاع آن از سطح زمین 1484 میلیمتر می‌باشد.
فاصله بین محور عقب و جلوی ان 2410 میلیمتر و وزن آن 1040 کیلوگرم است. حجم مخزن سوخت آن 41 لیتر و قطر رینگ آن 13 اینچ است. حجم صندوق عقب تیبا هاچبک 223 لیتر و تعداد سرنشینان آن 5 نفر است.

 

موتور تیبا 2 - car.ir (1).webp

 

بررسی مشخصات فنی تیبا 2 EX

تیبا 2 EX مجهز به موتور معروف M15 سایپا ساخت شرکت مگاموتور شده است که در سایر محصولات این شرکت نیز می‌بینیم. این موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ 1/5 لیتر حجم دارد و توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌های جلوی این خودرو بر عهده یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است. طبق اعلام سایپا، مصرف ترکیبی تیبا 2 EX در هر 100 کیلومتر 6/5 لیتر و شتاب 0 تا 100 آن حدود 13 ثانیه اعلام شده است. از نکات منفی موتور تیبا 2 EX می‌توان

سیستم تعلیق تیبا 2 EX در چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع تیر پیچشی نیمه مستقل است که باعث شده پایداری و سواری تیبا 2 EX از پراید کمی بهتر شود.

 

داشبرد تیبا 2 ای ایکس.webp

 

بررسی کابین و فضای داخلی تیبا 2 EX

کابین تیبا 2 هیچ تفاوتی با تیبا صندوقدار ندارد. هنگامی که وارد کابین تیبا 2 EX می‌شویم طراحی ناهمگونی را که در نمای بیرونی خودرو شاهد بودیم را بار دیگر در داخل خودرو نیز مشاهده می‌کنیم. قسمت وسط داشبورد یک قسمت مشکی رنگ قرار دارد که در بالاترین قسمت آن همان ساعت دیجیتالی معروف پراید به این خودرو نیز به ارث رسیده است.

 

داشبرد و فرمان تیبا 2 ای ایکس.webp

 

زیر ساعت، دو خروجی تهویه مطبوع کنار هم قرار گرفته و زیر آنها تعدادی کلید جهت فلاشر، مه‌شکن‌های جلو و عقب و بخار زدای شیشه عقب به همراه سیستم پخش خودرو تعبیه شده‌اند. سیستم تهویه مطبوع خودرو نیز که به صورت دستی است در بخش آخر داشبورد جا خوش کرده‌ و یک فضای نه چندان بزرگ به همراه دو جالیوانی هم جلوی لیور دنده واقع شده‌اند. غربیلک فرمان طراحی سه شاخه قبلی را حفظ کرده و از نظر خوش دستی نیز نمره خوبی می‌گیرد.

متریال استفاده شده در کابین تیبا 2 EX کیفیت خوبی ندارد و پس از مدتی قطعات داخل کابین به صدا درمی‌آیند. فضای کابین برای سرنشینان هر دو ردیف مناسب طراحی شده است اما اگر سرنشینان عقب قد بلندی داشته باشند ممکن است با مشکل مواجه شوند.

امکانات رفاهی و ایمنی تیبا 2 EX

تیبا 2 EX تا قبل از عرضه شدن تیبا 2 پلاس به بازار، فول‌ترین نسخه تیبا 2 بود. این خودرو امکاناتی نظیر:

شیشه‌های جلو و عقب برقی، تهویه مطبوع دستی، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل خودرو، صندوق پران، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی، شیشه شور عقب به همراه مه زدا، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات شش حالته دستی، سیستم ضد سرقت (Immobilizer) و مه‌شکن‌های جلو و عقب را داراست.

تیبا 2 EX در بخش ایمنی متاسفانه در سطح مطلوبی قرار ندارد و تنها به اندازه‌ای امکانات ایمنی را در بر می‌گیرد که موفق شود مجوزهای استاندارد داخلی را اخذ کند. از امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و سیستم ضد سرقت اشاره کرد.

 

بررسی بازار و قیمت تیبا 2 EX

تیبا 2 EX در بهمن ‌ماه 1400 قیمتی حدود 185 میلیون تومان در بازار آزاد و 128 میلیون تومان را در کارخانه دارد. این خودرو به علت خدمات پس از فروش و قیمت مناسب، بازار دست دوم خوبی نیز دارد.

تیبا 2 بنفش (1).webp

نتیجه گیری

تیبا 2 EX مناسب کسانی است که خواهان یک خودروی هاچ‌بک کم مصرف و ارزان قیمت هستند و از ابتدا نیز هدف سایپا برای عرضه این خودرو همین بود. از نکات مثبت این خودرو می‌توان به هزینه نگهداری کم، مصرف سوخت مناسب و در دسترس بودن قطعات اشاره کرد اما در مقابل نکات منفی نیز همچون کیفیت ساخت پایین، نفوذ صدا به داخل کابین و امنیت پایین را دارد. رقبای تیبا 2 EX خودروهایی نظیر پراید 111 و با هزینه بیشتر، پژو 206 تیپ 2 در بازار کارکرده‌ها هستند. 

گالری سایپا تیبا 2 ای ایکس 1392-1401

نظرات کاربران
  • حمید 31 اردیبهشت 1401 ساعت 01:16

    سلام از سال ۹۲ تیبا صندوقدار داشتم تا سال ۹۵ که تیباex هاچبک آبی گوگولی خریدم. لنت و تسمه تایم و یک بار هم صفحه کلاچ عوض کردم. روغن و بنزین و تمام. راضی هستم مبلغش به جیبم خودرد

  • HadiX 21 اردیبهشت 1401 ساعت 13:17

    بنده برای خانمم تیبا 2 ثبت نام کردم که در فروردین 1401 تحویل گرفیتم بماند که تحویل سه ماهه بود 4 ماه بعد تحویل دادن و در فروردین 1401 مدل 1400 تحویل شد. بگذریم؛ خودم قبلا خودرهای پژو SLX و رانا پلاس در حال حاضر دارم. از این نظر گفتم که بدونید برای چی و از برای چی و به چه علل اگه جایی انتقاد میکنم به چه دلیل هست! قطعا در جریانید که تمامی موتورهای نصب شده در تیبا و کوییک و ساینا از میراث پراید هست در واقع همون موتور پراید هست اما کمی ارتقا یافته که چندتا دونه به گشتاور و اسب بی بخارش اضافه شده و از MI13پراید شده MI15. حتی موتور شاهین سایپا هم موتور پرایدی MI15 توربو شده هست! قدرت این موتور و تکنولوژی ساختش و 8 سوپاپه بودنش بشدت مغایر با یه ماشین قرن بیست و یکمی هست اما متاسفانه در این مرز و بوم با این مبالغ حق انتخاب ندارید! اونایی هم که از موتور MI15 موتور ریویی یاد میکنن باید بگم طبق کاتالوگ خود سایپا این موتور همون موتور ارتقا یافته پراید در شاسی مثلا ارتقا یافته بازم پراید هست که از X100 شده X200 خود موتور ریو هم خودش مال عهد بوقه و در حد راندمان و کارایی حتی موتور TU5 نیست اما اصطحلاک کمتری داره که اینش خوبه اما همینطور که گفتم موتورهای سایپا هیچ بویی از ریو نبردن بجز چند قلم لوازم جلوبندی ریو! مورد بعدی طراحی بشدت زشت خودروهای تولیدی سایپا هست که از تیبا صندوقدار شروع شد و در ساینا خلاصه میشه! باز مدلهای هاچبک شون قابل تحمل و بروزتر جلوه میکنن مثل همین تیبا 2 و کوییک. اما بریم سر اصل مطلب که در مورد تجربه رانندگی و استفاده روزمره من از تیبا 2 بود: همون موقع تحویل و نشستن پشت فرمان منو یاد خودروهای پایین رده دهه 2000 می‌ندازه نه الان. همون اول تحویل لاستیک های سایز 175 رو با نمونه کره ای مارشال سایز 185 تعویض کردم که تفاوت هندلینگ و نرمی قابل حس بود. اما بدلیل سیستم تعلیق ضعیف سواری بشدت خشکی حس کردم که راحتی و آسودگی رو سلب میکنه البته اگه قبل این سوار ماشین مدل بالاتر بشید متوجه تغییر میشید وگرنه از پراید سوار تیبا بشید جز "به به" چیزی نمیگید. سایز 175.70.13 هم بنظرم اصلا مناسب این خودرو نیست و خیلی باریک و کوچیکه واسش که با تعویضش با نمونه 185.70.13 میتونید نسبتا هندلینگ و سواری رو نرم تر و بی خطرتر کنید. تعادل خودرو در سرعت های بالاتر بسیار ضعیف هست و کورس فرمان خیلی کم دور هست که موقع دور تک فرمان و دو فرمان بسیار کارتون کمتر میچرخه فرمان که مربوط به سیستم تعلیقش هست! متریال کلی تریم داخلی بشدت بی کیفیت و بنجل جلوه میده متاسفانه و شیشه بالابرهای جلو هم قدرت و کشش کافی رو نداشتن. صندلی های یکم شاید بهتر از پراید هست اما برای مسافرت حتی 2 ساعته خسته و کوفته تون میکنه! اما همین که تنظیم ارتفاع حداقلی صندلی داره رضایت بخش بود واسم. صدای موتور بشدت بالاست که ربطی هم به روغن موتور و اینا نداره ذات این موتور قرون وسطی ای همینه و هیچ کاری نمیتونید بکنید جز تحمل که تو دور موتور بسیار پایین "دو و نیم" انگار موتور میخواد از جاش کنده بشه و جونش درآد! نور چراغ های جلو قابل قبول نیست و این مربوط به کاسه چراغ و لامپ هالوژنی منسوخ شده هست که متاسفانه ایران خودرو و سایپا فکری به حالش نمیکنن پس توصیه میکنم برای خودروتون حداقل برای نورپایین بگردید یه هدلایت 2 طرفه (نه از این اسباب بازی های چند طرفه) بگیرید اونم گرون قیمت و استاندارد که هم نور خوبی داشته باشید هم دقت کافی رو داشته باشید. داخل کاسه چراغ همه خودروهای وارداتی و داخلی هم داخل کاسه چراغ رفلکتور بصورت پله ای به سمت چپ و راست هست نه چپ و راست و بالا و پایین و شمال غرب و شرق و...! پس هدلایت های 2 طرفه بهترین نور و استانداردترین نور رو دارن نه هدلایت چندین طرفه که نور رو به در و دیوار و آسمون منعکس میکنن و تو رفلکتور عملکردی ندارن و برعکس چشم بقیه رو کور میکنن . همچنین درپوش فابریکی رو هم حتما ببندید و سوراخش نکنید فن هدلایت کارش مکش گرمای داغ کاپوت به هدلایت نیست، این کار رو بکنید کاسه چراغتون سر یک ماه به درک واصل میشه. فن هدلایت همین که 2 سانت با درپوش فاصله داشته باشه کافی هست و گردش هوا بین مدار و بیرون به راحتی انجام میشه (این نقاط رو گفتم که توجه کنید) مصرف بنزین بشدت برای همچین موتور ضعیفی بشدت بالاست برای من که 100ای راحت 10 میسوزونه که امیدوارم بعد آب بندی و گذر زمان درست بشه وگرنه برای این توان و راندمان مناسب نیست! در کل تیبا 2 و حتی ساینا و کوییک که همین میراث کپی برابر اصل تیبا که اونم پراید هست اما با قالب متفاوت، ماشینی نیست که با اطمینان خاطر و آرامش خاطر به سفر و گشت و گذار بپردازید و بیشتر یه ماشین شهری هستن که میتونن کاراتون رو را بندازن چون هم ترمز ضعیف و گیجی دارن هم سیستم تعلیق ضعیفی دارن و هم صدای موتور بالا و راندمان بشدت پایینی دارن که در سواری طولانی مدت اذیت کننده هست.

  • rasad1234 9 آبان 1400 ساعت 23:30

    تیبا هاچبک بهترین ماشینه . هم کم اصتحلاکه هم قیمتش مناسبه

اضافه کردن نظر

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو سایپا تیبا 2 ای ایکس 1392-1401
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده سایپا یدک

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه هاچ بک
  • کلاس اتومبیل B Segment
  • وزن 1040 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 175/R
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 175/70R13

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1503 سی سی
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 8
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتور چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 87 اسبر بخار در 5300 دور بر دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 58 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 41 لیتر بنزین
  • روغن مناسب برای خودرو 10w40 SL
  • روغن مناسب برای خودرو 2 10w40 SJ

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده دنده دستی
  • تعداد دنده (جلو) 5
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز دارای ترمز ضد قفل ABS
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب کاسه ای

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب میل پیچشی
  • نوع سیستم فرمان هیدرولیک

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت
  • مصرف سوخت ترکیبی 6.53 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 4

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) راننده / سرنشین جلو
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای سیستم ایموبلایزر / دارای قفل مرکزی با ریموت
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری فرمان هیدرولیک
  • نوع غربیلک 3 شاخه
  • سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی
  • سیستم صوتی و تصویری قابلیت پخشMP3 PLAYER CD
  • سیستم صندلیهای جلو کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع ، صندلی راننده دارای تنظیم ارتفاع
  • سیستم صندلیهای عقب صندلی عقب با قابلیت تاشدن مجهز به نگهدارنده قفل صندلی کودک (Isofix)
  • سیستم آیینه ها آینه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل
  • سیستم شیشه ها شیشه بالابر برقی جلو - برف پاک کن جلو با دور قابل تنظیم، شیشه شور عقب به همراه مه زدا
  • سیستم روشنایی جلو دارای مه شکن / با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورتی دستی
  • سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن و چراغ خطر سوم
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
نظر خود را بیان کنید
  • حمید حمید (31 اردیبهشت 1401 ساعت 01:16)

    سلام از سال ۹۲ تیبا صندوقدار داشتم تا سال ۹۵ که تیباex هاچبک آبی گوگولی خریدم. لنت و تسمه تایم و یک بار هم صفحه کلاچ عوض کردم. روغن و بنزین و تمام. راضی هستم مبلغش به جیبم خودرد

  • HadiX HadiX (21 اردیبهشت 1401 ساعت 13:17)

    بنده برای خانمم تیبا 2 ثبت نام کردم که در فروردین 1401 تحویل گرفیتم بماند که تحویل سه ماهه بود 4 ماه بعد تحویل دادن و در فروردین 1401 مدل 1400 تحویل شد. بگذریم؛ خودم قبلا خودرهای پژو SLX و رانا پلاس در حال حاضر دارم. از این نظر گفتم که بدونید برای چی و از برای چی و به چه علل اگه جایی انتقاد میکنم به چه دلیل هست!
    قطعا در جریانید که تمامی موتورهای نصب شده در تیبا و کوییک و ساینا از میراث پراید هست در واقع همون موتور پراید هست اما کمی ارتقا یافته که چندتا دونه به گشتاور و اسب بی بخارش اضافه شده و از MI13پراید شده MI15. حتی موتور شاهین سایپا هم موتور پرایدی MI15 توربو شده هست!
    قدرت این موتور و تکنولوژی ساختش و 8 سوپاپه بودنش بشدت مغایر با یه ماشین قرن بیست و یکمی هست اما متاسفانه در این مرز و بوم با این مبالغ حق انتخاب ندارید! اونایی هم که از موتور MI15 موتور ریویی یاد میکنن باید بگم طبق کاتالوگ خود سایپا این موتور همون موتور ارتقا یافته پراید در شاسی مثلا ارتقا یافته بازم پراید هست که از X100 شده X200 خود موتور ریو هم خودش مال عهد بوقه و در حد راندمان و کارایی حتی موتور TU5 نیست اما اصطحلاک کمتری داره که اینش خوبه اما همینطور که گفتم موتورهای سایپا هیچ بویی از ریو نبردن بجز چند قلم لوازم جلوبندی ریو!
    مورد بعدی طراحی بشدت زشت خودروهای تولیدی سایپا هست که از تیبا صندوقدار شروع شد و در ساینا خلاصه میشه! باز مدلهای هاچبک شون قابل تحمل و بروزتر جلوه میکنن مثل همین تیبا 2 و کوییک.
    اما بریم سر اصل مطلب که در مورد تجربه رانندگی و استفاده روزمره من از تیبا 2 بود:
    همون موقع تحویل و نشستن پشت فرمان منو یاد خودروهای پایین رده دهه 2000 می‌ندازه نه الان. همون اول تحویل لاستیک های سایز 175 رو با نمونه کره ای مارشال سایز 185 تعویض کردم که تفاوت هندلینگ و نرمی قابل حس بود. اما بدلیل سیستم تعلیق ضعیف سواری بشدت خشکی حس کردم که راحتی و آسودگی رو سلب میکنه البته اگه قبل این سوار ماشین مدل بالاتر بشید متوجه تغییر میشید وگرنه از پراید سوار تیبا بشید جز "به به" چیزی نمیگید. سایز 175.70.13 هم بنظرم اصلا مناسب این خودرو نیست و خیلی باریک و کوچیکه واسش که با تعویضش با نمونه 185.70.13 میتونید نسبتا هندلینگ و سواری رو نرم تر و بی خطرتر کنید. تعادل خودرو در سرعت های بالاتر بسیار ضعیف هست و کورس فرمان خیلی کم دور هست که موقع دور تک فرمان و دو فرمان بسیار کارتون کمتر میچرخه فرمان که مربوط به سیستم تعلیقش هست!
    متریال کلی تریم داخلی بشدت بی کیفیت و بنجل جلوه میده متاسفانه و شیشه بالابرهای جلو هم قدرت و کشش کافی رو نداشتن. صندلی های یکم شاید بهتر از پراید هست اما برای مسافرت حتی 2 ساعته خسته و کوفته تون میکنه! اما همین که تنظیم ارتفاع حداقلی صندلی داره رضایت بخش بود واسم.
    صدای موتور بشدت بالاست که ربطی هم به روغن موتور و اینا نداره ذات این موتور قرون وسطی ای همینه و هیچ کاری نمیتونید بکنید جز تحمل که تو دور موتور بسیار پایین "دو و نیم" انگار موتور میخواد از جاش کنده بشه و جونش درآد!
    نور چراغ های جلو قابل قبول نیست و این مربوط به کاسه چراغ و لامپ هالوژنی منسوخ شده هست که متاسفانه ایران خودرو و سایپا فکری به حالش نمیکنن پس توصیه میکنم برای خودروتون حداقل برای نورپایین بگردید یه هدلایت 2 طرفه (نه از این اسباب بازی های چند طرفه) بگیرید اونم گرون قیمت و استاندارد که هم نور خوبی داشته باشید هم دقت کافی رو داشته باشید. داخل کاسه چراغ همه خودروهای وارداتی و داخلی هم داخل کاسه چراغ رفلکتور بصورت پله ای به سمت چپ و راست هست نه چپ و راست و بالا و پایین و شمال غرب و شرق و...! پس هدلایت های 2 طرفه بهترین نور و استانداردترین نور رو دارن نه هدلایت چندین طرفه که نور رو به در و دیوار و آسمون منعکس میکنن و تو رفلکتور عملکردی ندارن و برعکس چشم بقیه رو کور میکنن . همچنین درپوش فابریکی رو هم حتما ببندید و سوراخش نکنید فن هدلایت کارش مکش گرمای داغ کاپوت به هدلایت نیست، این کار رو بکنید کاسه چراغتون سر یک ماه به درک واصل میشه. فن هدلایت همین که 2 سانت با درپوش فاصله داشته باشه کافی هست و گردش هوا بین مدار و بیرون به راحتی انجام میشه (این نقاط رو گفتم که توجه کنید)
    مصرف بنزین بشدت برای همچین موتور ضعیفی بشدت بالاست برای من که 100ای راحت 10 میسوزونه که امیدوارم بعد آب بندی و گذر زمان درست بشه وگرنه برای این توان و راندمان مناسب نیست!
    در کل تیبا 2 و حتی ساینا و کوییک که همین میراث کپی برابر اصل تیبا که اونم پراید هست اما با قالب متفاوت، ماشینی نیست که با اطمینان خاطر و آرامش خاطر به سفر و گشت و گذار بپردازید و بیشتر یه ماشین شهری هستن که میتونن کاراتون رو را بندازن چون هم ترمز ضعیف و گیجی دارن هم سیستم تعلیق ضعیفی دارن و هم صدای موتور بالا و راندمان بشدت پایینی دارن که در سواری طولانی مدت اذیت کننده هست.

  • rasad1234 rasad1234 (9 آبان 1400 ساعت 23:30)

    تیبا هاچبک بهترین ماشینه . هم کم اصتحلاکه هم قیمتش مناسبه

  • امیر امیر (12 آذر 1399 ساعت 11:04)

    تیبا با ساینا برابره

  • محسن محسن (1 آذر 1399 ساعت 13:26)

    سلام آیا تیبا2 معمولی همان تیباEx هست؟

  • حسین حسین (28 آبان 1399 ساعت 13:21)

    سلام می خواستم ماشین بخرم ولی رو تیپ۲ و تیبا۲ و ساینا موندم لطفا راهنمایی کنید بعد سرعت ساینا مگه از تیبا۲ بیشتره تو سایت این طور نوشته

    Armin Armin (8 آذر 1399 ساعت 21:22)

    اگر تیپ و قیافه برات مهم هست تیبا2 بهتره اما اگر نشیمن راحت تر و سواری نرم مهم هست ساینا بگیر،ساینا دنده ی نرم تری هم داره

    پویا کریمی پویا کریمی (4 بهمن 1399 ساعت 11:54)

    دوست عزیزم,تیبا ۲ و ساینا مثل هم هستن کیفیتشون و موتورشون و.. مثل هم هستن فقط لباسشون(بدنه) باهم فرق میکنه.موتوراشونم تقویت شدن و به همین دلیل صداشون زیاده من تیبا ۲ دارم صدا موتورش زیاده.
    ولی تیپ ۲ کیفیتش بهتره از تیبا۲ و ساینا و اینکه موتورش صدا نداره

  • سینا سینا (20 خرداد 1399 ساعت 23:51)

    ما تاره گی یه دونه خریدیم واقعا خوبه. خیلی خوشتیپ هست. در زم نور چراغ سقف هم عالیه. بدی این ماشین این هست که فرمانش پایین هست و وقتی داخل ماشین میشینی پات به فرمان گیر میکنه.

  • طهورا طهورا (16 خرداد 1399 ساعت 02:07)

    سلام درسته که تیبا 2 صندوق نداره؟

    محمد محمد (8 تیر 1399 ساعت 20:13)

    داداش هاچ‌بک هستش دیگه. صندوق نداره ولی محفظه بار داره. صندلی عقبش هم خم میشه که اگه دو نفر باشی بشه بیشتر بار گذاشت.

    مصطفی مصطفی (24 آبان 1399 ساعت 19:35)

    سلام. به نسبت هاچ بک های دیگه مثل ۲۰۶ صندوق بزرگتری داره و من تیبا۲ دوگانه سوز هم دیدم تو خیابون.

    انجمن انجمن (26 خرداد 1400 ساعت 14:26)

    بله درسته این خودرو فاقد صندوقه

  • مصطفی غفاری مصطفی غفاری (14 خرداد 1399 ساعت 15:00)

    سلام.چراغ جلو تیبا۲توشب چطوره؟قبلآslxداشتم اصلا خوب نبود.صدای موتور تو کابین میاد؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  • محمد محمد (26 آذر 1398 ساعت 01:38)

    من خودم ۳ سال ۲۰۶ تیپ ۵ داشتم واقعا دیگ نمیتونستم از پس هزینه هاش بر بیام .ولی الان ۴ ساله تیبا ۲ دارم واقعا راضیم ازش عالیههههه

  • امیر امیر (23 آذر 1398 ساعت 22:53)

    من دو ساله تیبا ۲دارم
    ۲سال هم ۲۰۶ تیپ دو داشتم
    فوقالعاده تیبا راضیم
    تیپ ۲.۲۰۶ اشغاله

  • محمد سرلک محمد سرلک (10 آذر 1398 ساعت 07:51)

    من سال94 تیبا2 خریدم همه جا هم باهاش رفتم از نظر مسافت 2700 کیلومتر تا قشم(رفت وبرگشت)جاده های کوهستانی در فصول مختلف.نسبت به قیمتتش ماشین خوبیه.آبان ماه 98 به علت بی احتیاطی پسرم وسرعت بالا ماشین واژگون شد.خدارا شکر خودش چیزیش نشد. ولی ماشین آسیب کلی دیده. بعضی از دوستان وکارشناسان بر داشتن اطاق و بدنه محکم تاکید میکنند.خودرو خودتون رو در نمایندگی های مجاز بیمه بدنه کنید(کارت نارنجی)

  • فرشته فرشته (19 آبان 1398 ساعت 18:24)

    من عاشق تیبا 2 هستم ولی فعلا پولشو ندارم

    امیرحسین امیرحسین (21 اسفند 1399 ساعت 15:56)

    ایشالا پولدار میشی

خودروهای هم رده