تیبا 2 EX 1392-1401

ای ایکسپلاس
کشور
ایران ایران
شرکت خدمات دهنده
سایپا یدک
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
توقف تولید
قیمت بازار
ناموجود
مشخصات فنی تیبا 2 EX
175 KM/H
حداکثر سرعت
ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
هاچ بک
حجم موتور
1503 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی
6.53 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلB Segment
وزن1040 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو175/R
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب175/70R13
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها8
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)87 اسبر بخار در 5300 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)58 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک41 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
روغن مناسب برای خودرو10w40 SL
روغن مناسب برای خودرو 210w40 SJ
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای ترمز ضد قفل ABS
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمیل پیچشی
نوع سیستم فرمانهیدرولیک
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت175 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
امکانات رفاهی تیبا 2 EX
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )راننده / سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم ایموبلایزر / دارای قفل مرکزی با ریموت
سیستم فرمان و هدایت پذیریفرمان هیدرولیک
نوع غربیلک3 شاخه
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی
سیستم صوتی و تصویریقابلیت پخشMP3 PLAYER CD
سیستم صندلیهای جلوکمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع ، صندلی راننده دارای تنظیم ارتفاع
سیستم صندلیهای عقبصندلی عقب با قابلیت تاشدن مجهز به نگهدارنده قفل صندلی کودک (Isofix)
سیستم آیینه هاآینه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل
سیستم شیشه هاشیشه بالابر برقی جلو - برف پاک کن جلو با دور قابل تنظیم، شیشه شور عقب به همراه مه زدا
سیستم روشنایی جلودارای مه شکن / با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورتی دستی
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن و چراغ خطر سوم
11 دقیقه


تیبا 2 ای ایکس TIBA2 EX (تیبا 2 ex ) خودروی تیبا، اولین خودروی ملی شرکت سایپا است که برای اولین بار در سال 1392 به بازار ایران معرفی شد. تیبا 2 پس از پراید 111 دومین خودروی هاچ‌بک سایپا است که در مقایسه با پراید 111 طراحی به‌روزتر و از نظر فنی نیز مشخصات قوی‌تری دارد. تیبا 2 بخاطر قیمت مناسب و طراحی کمی بهتر از نسخه سدانش، فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کرد. سایپا تیبا 2 را در دو نسخه EX و SX به بازار عرضه کرد که نسخه SX در سال 1396 از خط تولید کنار رفت و نسخه EX کماکان تولید می‌شود.

 

تیبا دو ای ایکس آبی رنگ.webp

 

بررسی طراحی ظاهری تیبا 2 EX

سایپا ادعا کرده که تیبا و تیبا 2 توسط یک تیم ایتالیایی طراحی شده است اما برخلاف این ادعا طراحی تیبا 2 با اینکه از تیبا صندوقدار کمی بهتر است اما کماکان طراحی گنگ و ناهماهنگی دارد.

 

در نمای جلوی این خودرو چراغ‌ها به صورت مثلثی شکل طراحی شده‌اند و یک جلوپنجره کوچک میان چراغ‌های جلو قرار گرفته است. همچنین این جلوپنجره بخشی از کاپوت خودرو است. سپر تیبا 2 EX طراحی ساده و بدون زرق و برقی دارد و به صورت یکپارچه قرار دارد. دو مه‌شکن دایره‌ای شکل نیز در دو طرف سپر جا خوش کرده‌اند. خطوط طراحی متعددی نیز روی کاپوت تیبا 2 EX قرار دارند که باعث شده‌اند تا این خودرو عضلانی به نظر برسد.

تیبا 2 آبی رنگ.webp

  بررسی طراحی ظاهری تیبا 2 EX

سایپا ادعا کرده که تیبا و تیبا 2 توسط یک تیم ایتالیایی طراحی شده است اما برخلاف این ادعا طراحی تیبا 2 با اینکه از تیبا صندوقدار کمی بهتر است اما کماکان طراحی گنگ و ناهماهنگی دارد.

در نمای جلوی این خودرو چراغ‌ها به صورت مثلثی شکل طراحی شده‌اند و یک جلوپنجره کوچک میان چراغ‌های جلو قرار گرفته است. همچنین این جلوپنجره بخشی از کاپوت خودرو است. سپر تیبا 2 EX طراحی ساده و بدون زرق و برقی دارد و به صورت یکپارچه قرار دارد. دو مه‌شکن دایره‌ای شکل نیز در دو طرف سپر جا خوش کرده‌اند. خطوط طراحی متعددی نیز روی کاپوت تیبا 2 EX قرار دارند که باعث شده‌اند تا این خودرو عضلانی به نظر برسد.

به نمای جانبی این خودرو که می‌رسیم طراحی ساده و بدون آلایشی را شاهد هستیم. پنجره درب‌ها بزرگ طراحی شده‌اند و شیشه درب عقب نیز به صورت دو تکه قرار دارد. یک خط نه چندان تیز از انتهای چراغ عقب شروع شده و با گذشتن از پایین دستگیره درب‌ها تا سپر جلو کشیده شده است. خط منحنی دیگری نیز روی گلگیر و درب عقب جا خوش کرده است.

 

تیبا دو ای ایکس آبی رنگ قسمت عقب.webp

 

نمای عقب تیبا 2 EX نسبت به دیگر بخش‌های خودرو از طراحی بهتری برخوردار است. چراغ‌ها طراحی چهار ضلعی با ظاهری کمی کشیده و به صورت یک تکه قرار گرفته‌اند. درب صندوق تیبا 2 EX به صورت زاویه دار طراحی شده و در بالاترین قسمت آن نیز یک باله ساده قرار دارد که میزبان چراغ سوم ترمز خودرو است. روی درب صندوق دو خط موازی در پایین و وسط و همچنین یک خط زاویه‌دار روی سپر قرار گرفته‌اند که ظاهر این خودرو را از سادگی در آورده‌ است. سپر تیبا 2 EX بظاهر بزرگی دارد که در وسط آن نیز تنها یک مه‌شکن و در پایین‌ترین قسمت آن نیز محل نصب پلاک قرار دارد.

 

ابعاد تیبا 2 - car.ir.webp

 

ابعاد تیبا 2 EX

طول این خودرو 3928 میلیمتر و عرض آن 1642 میلیمتر و ارتفاع آن از سطح زمین 1484 میلیمتر می‌باشد.
فاصله بین محور عقب و جلوی ان 2410 میلیمتر و وزن آن 1040 کیلوگرم است. حجم مخزن سوخت آن 41 لیتر و قطر رینگ آن 13 اینچ است. حجم صندوق عقب تیبا هاچبک 223 لیتر و تعداد سرنشینان آن 5 نفر است.

 

موتور تیبا 2 - car.ir (1).webp

 

بررسی مشخصات فنی تیبا 2 EX

تیبا 2 EX مجهز به موتور معروف M15 سایپا ساخت شرکت مگاموتور شده است که در سایر محصولات این شرکت نیز می‌بینیم. این موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ 1/5 لیتر حجم دارد و توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌های جلوی این خودرو بر عهده یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است. طبق اعلام سایپا، مصرف ترکیبی تیبا 2 EX در هر 100 کیلومتر 6/5 لیتر و شتاب 0 تا 100 آن حدود 13 ثانیه اعلام شده است. از نکات منفی موتور تیبا 2 EX می‌توان

سیستم تعلیق تیبا 2 EX در چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع تیر پیچشی نیمه مستقل است که باعث شده پایداری و سواری تیبا 2 EX از پراید کمی بهتر شود.

 

داشبرد تیبا 2 ای ایکس.webp

 

بررسی کابین و فضای داخلی تیبا 2 EX

کابین تیبا 2 هیچ تفاوتی با تیبا صندوقدار ندارد. هنگامی که وارد کابین تیبا 2 EX می‌شویم طراحی ناهمگونی را که در نمای بیرونی خودرو شاهد بودیم را بار دیگر در داخل خودرو نیز مشاهده می‌کنیم. قسمت وسط داشبورد یک قسمت مشکی رنگ قرار دارد که در بالاترین قسمت آن همان ساعت دیجیتالی معروف پراید به این خودرو نیز به ارث رسیده است.

 

داشبرد و فرمان تیبا 2 ای ایکس.webp

 

زیر ساعت، دو خروجی تهویه مطبوع کنار هم قرار گرفته و زیر آنها تعدادی کلید جهت فلاشر، مه‌شکن‌های جلو و عقب و بخار زدای شیشه عقب به همراه سیستم پخش خودرو تعبیه شده‌اند. سیستم تهویه مطبوع خودرو نیز که به صورت دستی است در بخش آخر داشبورد جا خوش کرده‌ و یک فضای نه چندان بزرگ به همراه دو جالیوانی هم جلوی لیور دنده واقع شده‌اند. غربیلک فرمان طراحی سه شاخه قبلی را حفظ کرده و از نظر خوش دستی نیز نمره خوبی می‌گیرد.

متریال استفاده شده در کابین تیبا 2 EX کیفیت خوبی ندارد و پس از مدتی قطعات داخل کابین به صدا درمی‌آیند. فضای کابین برای سرنشینان هر دو ردیف مناسب طراحی شده است اما اگر سرنشینان عقب قد بلندی داشته باشند ممکن است با مشکل مواجه شوند.

امکانات رفاهی و ایمنی تیبا 2 EX

تیبا 2 EX تا قبل از عرضه شدن تیبا 2 پلاس به بازار، فول‌ترین نسخه تیبا 2 بود. این خودرو امکاناتی نظیر:

شیشه‌های جلو و عقب برقی، تهویه مطبوع دستی، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل خودرو، صندوق پران، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی، شیشه شور عقب به همراه مه زدا، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات شش حالته دستی، سیستم ضد سرقت (Immobilizer) و مه‌شکن‌های جلو و عقب را داراست.

تیبا 2 EX در بخش ایمنی متاسفانه در سطح مطلوبی قرار ندارد و تنها به اندازه‌ای امکانات ایمنی را در بر می‌گیرد که موفق شود مجوزهای استاندارد داخلی را اخذ کند. از امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و سیستم ضد سرقت اشاره کرد.

 

بررسی بازار و قیمت تیبا 2 EX

تیبا 2 EX در بهمن ‌ماه 1400 قیمتی حدود 185 میلیون تومان در بازار آزاد و 128 میلیون تومان را در کارخانه دارد. این خودرو به علت خدمات پس از فروش و قیمت مناسب، بازار دست دوم خوبی نیز دارد.

تیبا 2 بنفش (1).webp

نتیجه گیری

تیبا 2 EX مناسب کسانی است که خواهان یک خودروی هاچ‌بک کم مصرف و ارزان قیمت هستند و از ابتدا نیز هدف سایپا برای عرضه این خودرو همین بود. از نکات مثبت این خودرو می‌توان به هزینه نگهداری کم، مصرف سوخت مناسب و در دسترس بودن قطعات اشاره کرد اما در مقابل نکات منفی نیز همچون کیفیت ساخت پایین، نفوذ صدا به داخل کابین و امنیت پایین را دارد. رقبای تیبا 2 EX خودروهایی نظیر پراید 111 و با هزینه بیشتر، پژو 206 تیپ 2 در بازار کارکرده‌ها هستند. 

نظرات کاربران
حمید
حمید
31 اردیبهشت 1401
سلام از سال ۹۲ تیبا صندوقدار داشتم تا سال ۹۵ که تیباex هاچبک آبی گوگولی خریدم. لنت و تسمه تایم و یک بار هم صفحه کلاچ عوض کردم. روغن و بنزین و تمام. راضی هستم مبلغش به جیبم خودرد