پس از عرضه تیبا در سال 1388 به بازار ایران، سایپا که بازخورد خوبی از فروش این خودرو در این مدت گرفته بود اقدام به طراحی و توسعه نسخه هاچ بک این محصول کرد و در سال 1392 خودروی تیبا 2 به عنوان نخستین خودروی هاچ بک ساخت ایران متولد شد.
تیبا 2 همانند تیبا از همان پلتفرم X200 بهره می برد که در واقع نسخه تقویت شده پلتفرم پراید بوده و با خودرو هایی مانند کوییک و ساینا نیز مشترک است. مطابق ادعای سایپا، این پلتفرم مستحکم تر بوده و تیبا هاچ بک با استفاده از این پلتفرم و ستون های تقویت شده ایمنی بیشتری نسبت به پراید داشته و پایداری آن نیز بهتر است. هرچند در عمل می بینیم که با وجود این اقدامات هنوز هم ایمنی این خودرو فاصله بسیار زیادی با یک خودروی استاندارد روز دنیا دارد و به هیچ عنوان در حوادث رانندگی قابل اعتماد نیست.
سایپا در تیبا 2 نیز از همان موتور 1.5 لیتری با کد M15 و گیربکس 5 دنده دستی استفاده می کند که روی سایر محصولات سایپا به وفور قابل مشاهده است. این موتور در واقع نسخه حجیم تر و ارتقا یافته موتور پراید است که شتاب و کشش بهتری را برای خودرو به ارمغان می آورد اما بزرگ ترین معضل آن، سر و صدای بسیار زیاد و گوش خراشی است که از خود تولید می کند!
تیبا 2 در ابتدا در 2 تیپ با نام های تیبا 2 SX و تیبا 2 EX به تولید رسید، اما در سال 1396 تولید تیپ SX متوقف شد و تیبا 2 تنها در تیپ EX به راه خود ادامه داد. در سال 1399 نیز تیپ جدیدی با نام تیبا 2 پلاس به این خانواده اضافه شد که تفاوت هایی در ظاهر و امکانات رفاهی نظیر روف رک، شیشه های دودی، سپر دو رنگ، رینگ آلومینیومی جدید، مانیتور و دوربین و سنسور های عقب با تیبا 2 معمولی داشت. هم اکنون تولید این تیپ از تیبا 2 نیز متوقف شده است. در سال 1400 با خروج مدل های مختلف پراید از خط تولید انتظار می رفت سایپا با افزایش تیراژ تولید تیبا دو، سیاست کاهش قیمت این خودرو را در پیش بگیرد تا تیبا 2، برای جایگزین شدن با پراید 111 محبوب، کار آسانی داشته باشد، اکنون نمونه های صفر کیلومتر تیبا دو از ارزان ترین خودروهای موجود در بازار کشور هستند.
در سال 1400 با خروج مدل های مختلف پراید از خط تولید انتظار می رفت سایپا با افزایش تیراژ تولید تیبا دو، سیاست کاهش قیمت این خودرو را در پیش بگیرد تا تیبا 2 برای جایگزین شدن با پراید 111 محبوب کار آسانی داشته باشد، اما این اتفاق رخ نداد و تولید این خودروی هاچ بک افزایش چشمگیری نداشت که بتواند از افزایش قیمت بیش از حد آن جلوگیری کند و همزمان با افزایش قیمت تمام خودروهای بازار کشور، تیبا دو نیز افزایش قیمت نسبتا بالایی را تجربه کرد. اما همچنان تیبا2 خودروی اقتصادی و مقرون به صرفهای نسبت به شرایط کنونی بازار محسوب می شود. پس از پراید 111 اقتصادی ترین خودروی هاچ بک صفر کیلومتر تیبا 2 می باشد که به همین علت نیز استقبال از این خودرو کماکان ادامه دارد. قیمت تیبا 2 همچنان در رنج مناسبی قرار دارد و همین مورد سبب شده تا افرادی که توان خرید مدل هایی مانند کوییک و پژو را ندارند و به دنبال خودرویی با قیمت و استهلاک پایین هستند به سراغ این خودرو بروند.
تفاوت تیبا 2 و تیبا 2 پلاس
پس از تولید و عرضه تیبا 2 در تیپ های SX و EX، سایپا تصمیم گرفت تیپ پلاس این خودرو را که تفاوت هایی در بخش ظاهری و امکانات رفاهی داشت، تحت عنوان تیبا2 پلاس به بازار کشور عرضه کند. این خودرو از نظر ظاهری نسبت به تیپ های دیگر تیبا دو به روف رک مجهز شده، آینه های جانبی شبیه به ساینا و کوییک شده و جلوپنجره نیز میزبان یک قاب استیل است. همچنین شیشه های عقب نیز دودی شدهاند. در بخش امکانات رفاهی تیبا 2پلاس به سنسور دنده عقب، مانیتور، دوربین دنده عقب و صندلی های چرمی مجهز شده است. همین تغییرات سبب شده تا قیمت تیبا 2 پلاس از قیمت تیبا 2 فراتر رود.