تیبا بخرم یا ساینا؟ اصلا تیبا و ساینا چه تفاوتی باهم دارند؟! برای رسیدن به پاسخ این سوال و مقایسه تیبا و ساینا بد نیست اول نگاهی کلی به سگمنت و پیشینه این خودروها بیاندازیم؛ تیبا و ساینا هر دو در کلاس خودروهای کوچک و ارزان قیمت شهری هستند، خودروهایی جمع و جور که عموما با مصرف سوخت و مخارج پایین، توانایی جلب رضایت درصد زیادی از افراد جامعه را دارند. در این مطلب کوشیده ایم با بررسی ساینا و تیبا و مقایسه این دو خودرو، تمام تفاوت های این دو محصول سایپا در طراحی، کابین، امکانات، ویژگی های فنی، قیمت و... را بررسی نماییم.
در گذشته در بازار کشور ما این نقش برای مدت های طولانی به پیکان سپرده شده بود و پس از آن نیز، سایپا با تولید پراید توانست به خوبی پاسخگوی نیازهای این بخش از بازار باشد. اما رفته رفته سن و سال پراید هم برای ایفای این نقش بیش از حد بالا رفت و مهندسین سایپا برای خلق جانشینی خلف برای آن به تکاپو افتادند!
تیبا در سال ۸۸ به عنوان دومین خودروی ملی و با شعار زیبای ایرانی توسط سایپا معرفی شد و در حال حاضر جایگزین پراید شده است، سایپا تیبا را بر روی پلتفرم x200 که در واقع نسخه ای بهینه از پلتفرم پراید است طراحی و تولید کرده است، در بخش فنی نیز این خودرو به موتور و گیربکس ارتقا یافته پراید تجهیز شده است، گروه سایپا در زمان معرفی پلتفرم x200 بر بهبود و اصلاح استحکام شاسی و بدنه تاکید کرد و مدعی تولید خودروهایی خودرویی ایمنتر از پراید با استفاده از این پلتفرم شد.
سایپا چند سال پس از معرفی تیبا به فکر بروز رسانی و عرضه مدل فیس لیفت این خودرو افتاد تا سرانجام در سال 95، ساینا رسما معرفی شود؛ اما مطابق رسم همیشگی خودروسازان ایرانی، گروه سایپا محصول تازه را نه به عنوان جایگزین، بلکه به عنوان خودرویی کاملا جدید به بازار معرفی کرد تا در رده قیمتی بالاتری قرار گرفته و با دارا بودن چند آپشن جدید، نقش محصول لوکس تری را برای سایپا بر عهده گیرد.
هم اکنون نیز ساینا به عنوان خودرویی گران تر از تیبا در دسترس خریداران است که به جز طراحی ظاهری و دارا بودن چند آپشن بیشتر، تفاوت چندانی با آن ندارد.
از نمای جلوی خودروها شروع کنیم، با نگاه به TIBA، چراغ های بیضوی شکل و نسبتا بزرگ، جلو پنجره کوچک متصل به درب موتور، سپر ساده و خطوط طراحی نرم آن جلب توجه می کنند، طرحی قدیمی و تکراری که اساسا فاقد هیجان و جذابیت لازم برای جلب توجه جوانان است، در سمت مقابل اما چهره نسبتا بروز و تهاجمی ساینا، یکی از نقاط قوت این خودرو در نمای جلو است، چراغ های بیضی شکل تیبا جای خود را به چراغ هایی کشیده تر داده اند که گرافیک داخلی و کیفیت ساخت بهتری نیز دارد، سپر جلو هم با سپری کشیده با ورودی هوای بزرگ جایگزین شده که میزبان پروژکتورهای گرد خودرو است؛ البته طراحان ساینا در سپر جلوی خودرو به شکل اغراق آمیزی از خطوط اضافی استفاده کرده اند که حسی دوگانه در مخاطب ایجاد میکند، شما نمیدانید با خودرویی تیونینگ شده به وسیله قطعات فایبرگلاس روبرو هستید، یا یک خودروی شهری اقتصادی؟!
نمای جانبی تیبا و ساینا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و اسکلت کلی هردو خودرو یکسان است، اما همچنان تفاوت هایی در جزئیات دو خودرو به چشم میخورد، بر روی درب و گلگیر های ساینا از خطوط هماهنگ و پخته تری استفاده شده امتداد چراغ های عقب و جلو هم به خوبی روی گلگیرها ادامه پیدا کرده اند، زه های روی درب نیز حذف شده اند!
سایپا همچنین در ابتدا ساینا را با رینگ اسپرت آلومینیومی و رکاب جانبی عرضه میکرد که ظاهر شکیل تری برای این خودرو به وجود می آوردند، اما در طول زمان این دو ویژگی از ساینا حذف شدند تا این روزها، ساینا و تیبا هر دو با رینگ آهنی و قالپاق عرضه شوند.
در نمای عقب، مجددا تفاوت طراحی ساینا و تیبا پررنگ می شود، چراغ های مثلثی عقب تیبا و طرح ساده سپر، نمایی نسبتا قدیمی فاقد هیجان را برای بیننده به نمایش میگذارد، اما در سوی مقابل، ساینا بازهم با طرحی جوانپسند و اسپرتتر به خط تولید رسیده، چراغ هایی کشیده که هماهنگی خوبی با چراغ جلو دارند و سپری بزرگ تر با خطوط برجسته تر که در قسمت پایین آن، دو عدد شبرنگ قرمز جای گرفته اند، در میانه این قسمت نیز یک دیفیوزر همرنگ سپر جای گرفته که از هماهنگی خوبی با دیگر اجزای خودرو برخوردار است.
تنها نقطه ضعف نمای عقب ساینا را میتوان فاصله زیاد خودرو از کف زمین و کوچک دیده شدن سایز چرخ ها نسبت به بدنه خودرو دانست.
در مجموع باید گفت طراحان ساینا توانسته اند به خوبی حداقل ها را در طراحی ظاهری خودرو رعایت کنند و بعید بنظر می رسد که کسی طراحی Tiba را به Saina ترجیح دهد، همچنین آنطور که گفته شده طراحی نیمه جلوی ساینا به جهت افزایش ایمنی عابرین پیاده دستخوش تغییراتی شده که این مورد نیز نکته مثبتی در طراحی این خودرو به نظر می رسد، بنابراین ساینا از نظر طراحی ظاهری، خودروی برتر این مقایسه است.
تفاوت های تیبا و ساینا در داخل کابین کمتر از خارج خودرو است، فرم کلی داشبورد و جایگذاری ادوات در هر دو خودرو یکسان است، اما در مقایسه، کابین تیبا نیز مثل بدنه آن طراحی قدیمی تری دارد اما ساینا با رنگ آمیزی خاکستری و نقره ای داشبورد، وجود پنل تهویه دیجیتال با دکمههای مدرن و غربیلک فرمان جدید، نمای جالبتری را در این قسمت نسبت به Tiba با کلیدهای تهویه دستی گردان ایجاد کرده است.
بجز داشبورد، رودری های استفاده شده در ساینا نیز طرحی ارگونومیک و بروزتر از تیبا دارند، متریال استفاده شده در قطعات داخلی ساینا و تیبا از جنس پلاستیک خشک است که با لمس آنها به جنس نه چندان مرغوب و کیفیت نازل آنها پی میبریم، دقت مونتاژ قطعات و کیفیت رنگ آمیزی آنها در هر دو خودرو نیز به شکل نگران کننده ای پایین است.
ساینا و تیبا از نظر گنجایش فضای کابین بر روی کاغذ اختلاف زیادی ندارند، چرا که فاصله محوری هر دو خودرو یکسان و برابر 2415 میلیمتر است و می توان گفت هر دو به سختی فضای کافی را برای حضور 5 نفر سرنشین بزرگسال فراهم میکنند، اما در ملاقات همزمان با این دو خودرو درمی یابید ساینا، فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب فراهم می کند که علت این موضوع، می تواند فرم متفاوت صندلی های آن نسبت به تیبا باشد؛ در کل صندلی های ساینا هم در ردیف جلو و هم در ردیف عقب، طراحی ارگونومیک تری داشته و فضای راحت تری برای سرنشین فراهم می کنند، وجود 3 عدد پشت سری قابل تنظیم در ردیف عقب ساینا نیز دیگر تفاوت صندلی های این خودرو با تیباست.
فضای صندوق عقب تیبا و ساینا نیز تفاوت مشهودی با یکدیگر ندارد و هردو تقریبا 370 لیتر گنجایش دارند که ظرفیت مناسبی برای تامین نیازهای یک خانواده کمجمعیت در هنگام سفر است، اما خانواده های پرجمعیت برای جای دادن لوازم خود در صندوق عقب این خودروها دچار مشکل خواهند شد.
در مجموع باید گفت که فضای داخلی ساینا و تیبا از نظر کلی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند؛ اما ظاهر بروزتر و اندکی فضای بیشتر کابین ساینا، کفه ترازو را برای این خودرو سنگین تر می کند و می توان کابین این خودرو را حتی برتر از دیگر خودروهای هم رده دانست، به این شرط که چشمان خود را بر روی متریال بی کیفیت و مونتاژ ضعیف قطعات آن ببندید.
ساینا در نسخه های فول خود امکانات رفاهی بیشتری نسبت به تیبا در اختیار مالک قرار می دهد، به عنوان مثال در تیبا تنها شیشه های جلو به طور برقی بالا و پایین می روند، اما در ساینا هر 4 شیشه خودرو به این امکان مجهز شده اند؛ (البته تیبای آپشنال از این نظر مشابه ساینا است) آینه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، دماسنج محیط خارج خودرو، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، تهویه مطبوع دیجیتال و سنسور دنده عقب نیز از دیگر امکاناتی هستند که در ساینا موجود است؛ مواردی همچون کیسه های هوا برای راننده و سرنشین، ترمز ABS و EBD نیز در هر خودرو مشاهده می شوند.
در تیپ لوکس ساینا همچنین می توان امکاناتی نظیر صفحه نمایش لمسی سیستم مولتی مدیا، دوربین دنده عقب و استارت و ورود بدون کلید را نیز مشاهده کرد.
در کل باید گفت در مقایسه امکانات ساینا و تیبا، این سایناست که با اختلافی اندک، گوی رقابت را می رباید، البته تمام این ویژگی ها در بازار امروز، مواردی بسیار سطحی و پیش پا افتاده محسوب می شوند، اما بسیاری از خودروهای این رده از وجود همین امکانات نیز محروم هستند که این موضوع را می توان یک برگ برنده برای ساینا محسوب کرد.
همانطور که گفتیم ساینا در واقع نمونه فیس لیفت شده تیباست و تفاوتهای این دو مدل بیشتر در ظاهر و امکانات رفاهی است و پیشرانه تیبا و ساینا کاملا مشابه است.
ساینا و تیبا هردو از موتور M15 سایپا بهره می برند، این موتور 1503cc در واقع همان موتور آشنای پراید است که توسط مهندسین سایپا و با همکاری یک تیم آلمانی، تغییراتی مانند افزایش حجم موتور و نسبت تراکم را تجربه کرده، این موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری در ابتدا 80 اسب بخار قدرت و 106 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد؛ اما اکنون با بهینه سازی های انجام شده توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور را دارد،
جعبه دنده استفاده شده در هر دو خودرو نیز 5 سرعته دستی است و میتوان تفاوت گیربکس تیبا و ساینا را "هیچ" دانست!
ساینا و تیبا از نظر قابلیت های حرکتی و شتاب، تا حدودی بهتر از مدل های ایرانیزه 206 تیپ دو عمل میکنند و می توان شتاب گیری این دو خودرو را قابل قبول ارزیابی کرد، اما دیگر رقبای قیمتی دست دوم این خودروها معمولا از پیشرانه های قوی تری که شتاب بهتری هم برایشان به ارمغان آورده بهره می برند.
تمام مواردی که درباره تفاوت های فنی تیبا و ساینا ذکر کردیم، در مقایسه ساینا و تیبا 2، مقایسه ساینا و تیبا پلاس(آپشنال) نیز تکرار می شود و در مقایسه ساینا و تیبا دو یا تیبا هاچ بک نیز هیچ تفاوتی در موتور و گیربکس و تعلیق این خودروها نخواهیم یافت.
سایپا سیستم تعلیق تیبا را با نگاهی به زیر بندی کیا ریو که مدتی در خطوط تولید این شرکت مونتاژ میشد طراحی کرده است و گاها می توان قطعات مشترکی در مجموعه تعلیق تیبا با ریو یافت، تیبا در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون بهره می برد و عقب بندی آن را هم سیستم غیر مستقل اکسل یک تکه با میله پیچشی تشکیل داده است، سایپا دقیقا همین مدل تعلیق را برای ساینا نیز به کار گرفته و تفاوت ساینا و تیبا را هم می توان به صورت خلاصه "هیچ" بیان کرد!
اگر بخواهیم در مورد قیمت ساینا و تیبا و ارزش این خودرو ها در مقابل مبلغ پرداختی صحبت کنیم، باید بررسی قیمت کارخانه و قیمت بازار این خودروها را به صورت جداگانه بررسی نماییم، در حال حاضر قیمت کارخانه ای ساینا 106 میلیون تومان و قیمت کارخانه ای تیبا 100 میلیون تومان است، که البته، خرید هر دو خودرو با این قیمت، بسیار سخت بوده و نیاز به شانس بالایی برای برنده شدن در قرعه کشی دارد!
اما در بازار، در حال حاضر نمونه های صفر کیلومتر تیبا با قیمتی در محدوده 148 میلیون تومان در دسترس هستند، ساینای معمولی صفر کیلومتر نیز برچسب قیمتی بالاتر از 159 میلیون تومانی را بر خود میبیند.
پس اختلاف قیمت تیبا و ساینا در کارخانه 6 و در بازار حدودا 11 میلیون تومان است.
خدمات پس از فروش و وفور قطعات یدکی هر دو خودروی ساینا و تیبا در سطح راضی کننده ای قرار دارد، البته اوضاع قطعات بدنه تیبا تا حدودی از ساینا هم بهتر است و قطعات بدنه این خودرو را راحت تر و با قیمت پایین تری می توان تهیه کرد؛ هر دو خودرو در بازار دست دوم نیز وضعیت مناسبی دارند و به راحتی می توان برای فروش آنها اقدام کرد (البته نه به خوبی پراید!)، هرچند در این مورد نیز نمونه های مدل پایین تیبا با وجود سن بیشتر، اما با قیمت مناسب تری که دارند کمی بهتر از ساینا معامله می شوند.
برای مقایسه تیبا و ساینا می توان گفت تیبا در بحث خدمات پس از فروش و بازار دست دوم بهتر از ساینا عمل می کند، قابلیت های حرکتی و فنی هر دو خودرو نیز کاملا یکسان است؛ در عوض ساینا با اختلاف هزینه ای ناچیز، تجربه سواری، طراحی ظاهری و امکانات رفاهی بیشتری نسبت به تیبا در اختیار شما می گذارد، در مجموع می توان گفت در مقایسه بین تیبا و ساینا، با انتخاب ساینا اندکی کمتر احساس نارضایتی خواهید کرد! چرا که هردو خودرو از مشکلات فنی، کیفیتی و مونتاژی بسیاری رنج میبرند که ممکن است در بلند مدت شما را از خرید این خودروها پشیمان کند، موضوعی که از نظرات کاربران در صفحه مشخصات فنی تیبا SX و مشخصات فنی ساینا EX نیز به خوبی مشخص می شود.
نظر شما در مورد مقایسه تیبا و ساینا چیست؟ تفاوت های اندک ساینا، ارزش این اضافه پرداختی را دارد؟