تیبا اولین خودروی ایرانی ساخته شده توسط سایپا است که از سال 1388 روی خط تولید سایپا رفته و تولید آن تاکنون ادامه دارد. تیبا همواره با تیپ های مختلفی روانه بازار شده که تفاوت هایی بسیار جزئی در امکانات رفاهی یا ظاهر خودرو داشته اند. در این میان اصلی ترین و پر تیراژ ترین آن ها تیبا SX بوده است که در ادامه این صفحه درباره آن توضیحات بیشتری را ارائه می کنیم.
طراحی ظاهری
طبق اطلاعات منتشر شده از سایپا، طراحی تیبا با کمک همکاری گروهی از طراحان ایتالیایی، کره ای و آلمانی انجام شده است. البته در عمل نشانی از طراحی مدرن در این خودرو دیده نمی شود و تیبا SX ظاهری بسیار ساده دارد.
در نمای جلو چراغ ها بادامی شکل بوده و یک جلوپنجره کوچک نیز وسط کاپوت خودرو نصب شده است.
نمای کناری نیز کاملا ساده بوده و تنها نکته جالب توجه آن خطوط خاص روی قوس گلگیر ها هستند. درب ها نیز به زه های پلاستیکی تجهیز شده اند.
نمای عقب نیز کاملا ساده بوده و تنها نکته آن، فرم عجیب چراغ ها است که تاثیری نسبتا منفی روی چهره عقب تیبا SX گذاشته است.
کابین و فضای داخلی
کابین تیبا اس ایکس بسیار ساده و اقتصادی است و تقریبا هیچ نکته جالبی در آن یافت نمی شود. متریال کابین آن همگی از جنس پلاستیک خشک بسیار بی کیفیت بوده و پوشش صندلی ها نیز پارچه ای است.
فرمان این خودرو از نوع 3 شاخه بوده و کاملا ساده است. در قسمت بالایی کنسول میانی نیز یک ساعت به چشم می خورد و پایین تر از آن پنل پخش و پنل تهویه مطبوع قرار گرفته است. صندلی ها ارگونومی کاملا معمولی دارند و در ردیف عقب فضای تقریبا قابل قبولی برای سرنشینان وجود دارد.
مشخصات فنی
تیبا SX از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی با کد M15 استفاده می کند که در واقع نسخه داخلی سازی شده و ارتقا یافته موتور قدیمی پراید است. این موتور می تواند حداکثر 87 اسب بخار قدرت در 5400 دور در دقیقه و 128 نیوتون متر گشتاور در 3600 دور در دقیقه تولید کند. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود و میتواند این خودرو را در حدود 13.5 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند.
تیبا اس ایکس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق یکپارچه استفاده می کند که سواری نرمی را برای تیبا SX به ارمغان آورده اما از سوی دیگر هندلینگ و پایداری این خودرو بسیار ضعیف بوده و ایمنی را هنگام رانندگی کاهش می دهد. ترمز های تیبا SX نیز در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز مجهزند.
تیبا اس ایکس با وزن 1015 کیلوگرمی خود مصرف سوخت اعلامی 7 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد که به خودی خود قابل قبول است اما زمانی که با خودرو های مدرن تر مقایسه می شود، چندان جالب به نظر نمی رسد.
امکانات ایمنی و رفاهی
تیبا SX بر روی پلتفرم X200 سایپا ساخته شده که در واقع همان پلتفرم تقویت شده پراید است. طبق ادعای سایپا و مشاهدات تجربی ایمنی این خودرو بهتر از پراید است اما با این وجود همچنان عملکرد آن در تصادفات و حوادث بسیار ضعیف بوده و خودرویی کاملا نا ایمن و خطرناک محسوب می شود. 2 ایربگ نیز برای راننده و سرنشین جلو در تیبا SX نصب شده که اگر با زاویه صحیح! تصادف کنید و ایربگ ها تصمیم به باز شدن بگیرند ممکن است کمی از شدت ضربه بکاهند و ایمنی را افزایش دهند.
از لحاظ امکانات رفاهی نیز آن در سطح بسیار نازلی قرار گرفته است؛ تنها امکانات برقی داخل خودرو شیشه بالابر برقی جلو و تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو از داخل است. شیشه بالابر های دستی عقب، سیستم تهویه مطبوع دستی، آینه های جانبی با تنظیم دستی، ایموبلایزر و سیستم پخش ساده! تجهیزات نصب شده داخل این خودرو هستند که به رفاه حال سرنشینان کمک می کنند. اگر بخواهیم این لیست را طولانی تر کنیم می توانیم چراغ های مه شکن جلو و عقب را نیز به عنوان آپشن برای این خودرو در نظر بگیریم.
تیبا SX در بازار
در حال حاضر با توقف تولید پراید، تیبا SX به عنوان ارزان ترین خودروی ساخت ایران در بازار قابل تهیه است. این خودرو رقیب خاصی ندارد و تنها با صرف بودجه بیشتر می توانید به جای آن به سراغ ساینا یا محصولات ایران خودرو نظیر پژو 405 بروید.
تیبا مدل ۹۰تیپ ۲۳۱ استاندارد الایندگی یورو۴است یایورو۲
دوستان یه سوال مهم و اساسی دارم، ما تیبا مدل 99 داریم تو 8 هزار تا کارکرد خریدیم، اولش خیلی خوب ترمز میگرفت، طوریکه ترمز گرفتنی پرت میشدیم جلو! کاملا قوی و قابل اعتماد. ولی بعد از چند هزار تا کارکرد کارایی ترمز کلا افت کرد و حتی با عوض کردن لنت ترمز، بازم قدرت قدیم رو نداره و حتی برادرم دیروز به خاطر ضعف شدید ترمز تصادف کرد و کاپوت ماشین له شد! :( مشکل کجاست؟؟ چطور ممکنه که ترمز اولش کاملا قوی و پرقدرت باشه ولی بعد از مدتی تو 60 تا سرعت هم قدرت ترمز گیری نداشته باشه؟؟ دوستان فنی، راه حل مشکل ترمز کجاست؟؟
سلام مال من روغن کم میکنه ایراد از چیست موتور هم سالمه