سایپا آریو زوتی یا همان سایپا S300، یک خودروی چینی است که نام اصلی آن زوتی Z300 بوده و بر روی پلتفرم تویوتا آلیون 2007 ساخته شده و از سال 2012 روی خط تولید این شرکت چینی قرار دارد. زوتی Z300 در سال 1393 ابتدا با نام سایپا S300 وارد ایران شد اما پس از مدتی سایپا مونتاژ آن را در داخل ایران آغاز کرده و نام آریو را بر آن نهاد که برگرفته از یک سردار دلیر و قدیمی ایرانی است. هرچند نام گذاری یک خودروی گمنام چینی به نام یک شخصیت باستانی ایران مضحک است! با اوج گرفتن تحریم ها، آریو در سال 1399 با خط تولید سایپا خداحافظی کرد.
مزایا و معایب
+ بهره وری از پلتفرم تویوتا
+ طراحی ظاهری و داخلی پخته
+ ایمنی بالا
+ کابین جادار و سواری مناسب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- شتاب کم در نسخه اتوماتیک
- پیشرانه ضعیف
- محدودیت تامین قطعات
مشخصات فنی
آریو از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد که در واقع از پیشرانه های قدیمی میتسوبیشی بوده و توانایی تولید 112 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 151 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. این قوا از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی یا 4 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شوند.
البته سایپا در ابتدا تعداد محدودی آریو دنده دستی با پیشرانه 1.5 لیتری نیز عرضه کرده بود که خیلی زود جای خود را به پیشرانه 1.6 لیتری داد، آن پیشرانه می توانست 103 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور تولید کند.
آریو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق تورشن بیم (نیمه مستقل میله پیچشی) و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین ترمز های این خودرو به امکانات جانبی نظیر ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز مجهزند.
سایپا S300 وزنی 1325 کیلوگرمی داشته و مصرف سوخت اعلامی آن 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است.
ابعاد، اندازه ها و ظرفیت ها
امکانات ایمنی و رفاهی
همانطور که گفته شد زوتی، Z300 را روی پلتفرم تویوتا آلیون ساخته و به همین علت این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده و خودروی ایمنی محسوب می شود. همچنین این خودرو به 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو مجهز است. اما با این وجود جای خالی سیستم کنترل پایداری ESP و ایربگ های جانبی در این خودرو احساس می شود.
در زمینه امکانات رفاهی، سایپا آریو به آپشن هایی نظیر شیشه بالابر ها و آینه های جانبی برقی، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، صندلی های چرمی با تنظیم دستی 6 جهته و همچنین سیستم مولتی مدیا با مانیتور 4.2 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان مجهز است.
طراحی ظاهری
با توجه به یکسان بودن پلتفرم، ظاهر سایپا آریو نیز شباهت فراوانی به تویوتا آلیون 2007 دارد و به همین علت، طراحی آن کاملا پخته و اصیل است. با دیدن آریو در نگاه اول به نظر می رسد که در حال تماشای یک خودروی تویوتا از دهه 2000 میلادی هستیم که تناسب خوبی در عین سادگی میان تمامی اجزای آن وجود دارد.
طراحی کابین
یکی از نقاط قوت آریو کابین آن است. جایی که باز هم طراحی منطقی و متناسب تویوتا به آن زیبایی بخشیده است. داشبورد بزرگ و ارگونومیک، فرمان 4 شاخه، صندلی های راحت با روکش چرمی و فضای سر و پای کاربردی در هر دو ردیف جلو و عقب از جمله نکات مثبت کابین زوتی Z300 هستند.
جمع بندی
سایپا آریو زوتی، خودرویی با طراحی مناسب، کابین ارگونومیک، ایمنی بالا و سواری نرم و راحت است که به علت قیمت گذاری اشتباه سایپا در ابتدای ورود به بازار با استقبال خوبی مواجه نشد. اما اکنون با گذشت چند سال از توقف تولید آن، آریو ارزش خرید بالایی در بازار متلاطم ایران داشته و گزینه ای ارزشمند برای مصرف کنندگان محسوب می شود.
منم اول تردید داشتم به خرید آریو.چونکه سورن پلاس صفر داشتم.ولی یک ماهی میشه که مدل 97 تمیز خریدک که اصلا فکر نمیکردم اینقد ماشین عالی باشه.به هیچ وجهه دیگه نمیتونم ماشین ایرانی سوار شم.ماشین نرم و پر شتاب و جادار و زیبا و اتومات خیلی با کیفیت .اصلا شک نکنید و بخرید. من قبلا رانا پلاس و 207 و ساینا داشتم
سلام خيلي هم خوبه الحمدلله اگر كپي هم شده باشد
تدرود من بین اریو و دنا و پارس مردد هستم. فکر می کنم چون آریو ساخت چین هست کیفیتش از ماشین های تولید داخل مثل دنا یا پارس که الان ببخشید تف کن جفت کن درست می کنند کیفیتش بهتر باشه. اما در مورد قطعاتش مطمین نیستم پیدا بشه.من شمال کشور ساری مرکز استان مازندران زندگی می کنم به نظر شما قطعات آریو شمال پیدا میشه یا برای تهیه قطعات به مشکل بر می خورم؟حدس می زنم برای این از خودرو های دیگه چینی مثل ام وی ام آریزو ارزانتره چون قطعاتش کم پیدا میشه . اگر اطلاعتی دارید لطفا راهنمایی کنید تشکر