آریو زوتی S۳۰۰

کشور
ایران ایران
شرکت خدمات دهنده
سایپا یدک
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
نامشخص
قیمت بازار
نامشخص

مشخصات فنی آریو زوتی S۳۰۰

172 KM/H
حداکثر سرعت
0 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1590 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی
6.7 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیل 6C Segment
وزن 81325 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان 95
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 10195/65R15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 11195/65R15
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها 1516
آرایش قرار گیری سیلندرها 16خطی مستقیم
محل قرار گیری موتور 17موتور جلو
سیستم سوخت رسانی 18انژکتوری تزریق چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 20120 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 21151 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 2275 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک 6755 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
روغن مناسب برای خودرو 905w30 SM
روغن مناسب برای خودرو 2 935w30 SN
روغن مناسب برای خودرو 3 9610w40 SM
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو) 244
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده 25کنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) 26موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمز 27روغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 28دیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب 29دیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیق 30مستقل برای هر چرخ
تعلیق جلو 31مک فرسون مستقل برای هر چرخ
تعلیق عقب 32نیمه مستقل
کمک فنرهای جلو 33هیدرولیکی
کمک فنرهای عقب 34هیدرولیکی
نوع سیستم فرمان 35قدرت کمکی هیدرولیکی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت 36172 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 370 ثانیه
استاندارد آلایندگی 41یورو 4
امکانات رفاهی آریو زوتی S۳۰۰
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )6 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , BOS , EBD
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی به همراه ریموت کنترل
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی
نوع غربیلک4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریرادیو پخش CD به همراه پخش MP3 و کنترل از پشت فرمان
سیستمهای مولتی مدیامانیتور LCD با ورودی AUX و USB به همراه مکان یاب (GPS)
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرم ، دارای تنظیم
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرم ، قابلیت تا شوندگی
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی تا شونده با قابلیت تنظیم برقی
سیستم شیشه هاشیشه های جلو و عقب با تنظیم برقی
سیستم های سقفسیستم سانروف
سیستم روشنایی جلوچراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور پارک خودرو
سیستم های کمک رانندگیدوربین دید عقب

سایپا آریو زوتی یا همان سایپا S300، یک خودروی چینی است که نام اصلی آن زوتی Z300 بوده و بر روی پلتفرم تویوتا آلیون 2007 ساخته شده و از سال 2012 روی خط تولید این شرکت چینی قرار دارد. زوتی Z300 در سال 1393 ابتدا با نام سایپا S300 وارد ایران شد اما پس از مدتی سایپا مونتاژ آن را در داخل ایران آغاز کرده و نام آریو را بر آن نهاد که برگرفته از یک سردار دلیر و قدیمی ایرانی است. هرچند نام گذاری یک خودروی گمنام چینی به نام یک شخصیت باستانی ایران مضحک است! با اوج گرفتن تحریم ها، آریو در سال 1399 با خط تولید سایپا خداحافظی کرد.

 

مزایا و معایب

+ بهره وری از پلتفرم تویوتا

+ طراحی ظاهری و داخلی پخته

+ ایمنی بالا

+ کابین جادار و سواری مناسب

- بازار خرید و فروش ضعیف

- شتاب کم در نسخه اتوماتیک

- پیشرانه ضعیف

- محدودیت تامین قطعات

 

مشخصات فنی

آریو از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد که در واقع از پیشرانه های قدیمی میتسوبیشی بوده و توانایی تولید 112 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 151 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. این قوا از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی یا 4 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شوند.

البته سایپا در ابتدا تعداد محدودی آریو دنده دستی با پیشرانه 1.5 لیتری نیز عرضه کرده بود که خیلی زود جای خود را به پیشرانه 1.6 لیتری داد، آن پیشرانه می توانست 103 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

آریو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق تورشن بیم (نیمه مستقل میله پیچشی) و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین ترمز های این خودرو به امکانات جانبی نظیر ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز مجهزند.

سایپا S300 وزنی 1325 کیلوگرمی داشته و مصرف سوخت اعلامی آن 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است.

 

حجم موتور ۱/۶ لیتر
۱/۵ لیتر
نوع موتور بنزین سوز
تعداد سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
سیستم سوخت رسانی انژکتوری
قدرت موتور ۱۲۰ اسب بخار
۱۰۳ اسب بخار
گشتاور ۱۵۱ نیوتون متر
۱۴۱ نیوتون متر
نوع گیربکس ۵ سرعته دستی
۴ سرعته اتوماتیک
سیستم ترمز روغنی با بوستر خلائی
ترمزهای عقب و جلو دیسکی
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب نیمه مستقل
سیستم فرمان هیدرولیکی
حداکثر سرعت ۱۷۲ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴

 

ابعاد، اندازه ها و ظرفیت ها

نوع بدنه سدان 
کلاس بدنه C Segment
طول 4565 میلی‌متر
عرض 1766 میلی‌متر
ارتفاع 1486 میلی‌متر
فاصله محوری 2700 میلی‌متر
وزن 1275 کیلوگرم
حجم باک 55 لیتر
چرخ جلو و عقب 195/65R15

 

امکانات ایمنی و رفاهی

همانطور که گفته شد زوتی، Z300 را روی پلتفرم تویوتا آلیون ساخته و به همین علت این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده و خودروی ایمنی محسوب می شود. همچنین این خودرو به 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو مجهز است. اما با این وجود جای خالی سیستم کنترل پایداری ESP و ایربگ های جانبی در این خودرو احساس می شود.

در زمینه امکانات رفاهی، سایپا آریو به آپشن هایی نظیر شیشه بالابر ها و آینه های جانبی برقی، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، صندلی های چرمی با تنظیم دستی 6 جهته و همچنین سیستم مولتی مدیا با مانیتور 4.2 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان مجهز است.

 

طراحی ظاهری

 

آریو زوتی ۳۰۰ سایپا.jpg

 

با توجه به یکسان بودن پلتفرم، ظاهر سایپا آریو نیز شباهت فراوانی به تویوتا آلیون 2007 دارد و به همین علت، طراحی آن کاملا پخته و اصیل است. با دیدن آریو در نگاه اول به نظر می رسد که در حال تماشای یک خودروی تویوتا از دهه 2000 میلادی هستیم که تناسب خوبی در عین سادگی میان تمامی اجزای آن وجود دارد.

 

آریو زوتی ۳۰۰ سایپا نمای عقب.jpg

 

طراحی کابین

 

داخل کابین سایپا آریو زوتی.jpg

 

یکی از نقاط قوت آریو کابین آن است. جایی که باز هم طراحی منطقی و متناسب تویوتا به آن زیبایی بخشیده است. داشبورد بزرگ و ارگونومیک، فرمان 4 شاخه، صندلی های راحت با روکش چرمی و فضای سر و پای کاربردی در هر دو ردیف جلو و عقب از جمله نکات مثبت کابین زوتی Z300 هستند.

 

جمع بندی

سایپا آریو زوتی، خودرویی با طراحی مناسب، کابین ارگونومیک، ایمنی بالا و سواری نرم و راحت است که به علت قیمت گذاری اشتباه سایپا در ابتدای ورود به بازار با استقبال خوبی مواجه نشد. اما اکنون با گذشت چند سال از توقف تولید آن، آریو ارزش خرید بالایی در بازار متلاطم ایران داشته و گزینه ای ارزشمند برای مصرف کنندگان محسوب می شود.

 

نظرات کاربران
سجاد
سجاد
16 آذر 1401
منم اول تردید داشتم به خرید آریو.چونکه سورن پلاس صفر داشتم.ولی یک ماهی میشه که مدل 97 تمیز خریدک که اصلا فکر نمیکردم اینقد ماشین عالی باشه.به هیچ وجهه دیگه نمیت