تویوتا هایلوکس ویگو 2004-2015

کشور
ژاپن ژاپن
شرکت خدمات دهنده
ایرتویا
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
نامشخص
قیمت بازار
نامشخص
مشخصات فنی تویوتا هایلوکس ویگو
170 KM/H
حداکثر سرعت
ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
وانت
حجم موتور
2694 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی
11.1 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلPickup Trucks
وزن1750 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو255/70R15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب255/70R15
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی شیبدار
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)158 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)241 نیوتون متر در 3800 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)58.5 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک76 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
روغن مناسب برای خودرو5w30 SM
روغن مناسب برای خودرو 210w40 SL
روغن مناسب برای خودرو 35w40 SM
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلوجناغی دوبل
تعلیق عقبدیفرانسیل سالید با فنر شمش
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت170 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین)13.7 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین)9.5 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP5
امکانات رفاهی تویوتا هایلوکس ویگو
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای قفل مرکزی با ریموت رادیویی ، دارای سیستم ایموبلایزر
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی
نوع غربیلک4 شاخه اسپرت به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت
سیستمهای تهویه مطبوعدارای سیستم تهویه مطبوع کنترل دستی
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD دارای 4 بلندگو ، دارای پورت USB ، AUX
سیستم صندلیهای جلودارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش پارچه ای ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش پارچه ای ضد آب
سیستم آیینه هاتنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن
سیستم شیشه هاتنظیم برقی تمام پنجره ها ، شیشه های سولار
سیستم روشنایی جلودارای مه شکن
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن
سیستم های کمک رانندگیدارای کروز کنترل در نسخه های فول آپشن

هایلوکس ویگو، نسل هفتم تویوتا هایلوکس است از سال 2004 توسط تویوتا معرفی و به بازار های جهانی عرضه شد. هایلوکس ویگو در طول مدت حیات خود چند فیس لیفت را تجربه کرد و با قوای حرکتی متنوعی در نسخه های مختلف به فروش رسید.

در ایران نیز این خودرو بسیار محبوب شد و به فروش بالایی دست یافت. همچنین برخلاف تویوتا هایلوکس 2016، هایلوکس ویگو تنوع تیپ بسیار زیادی در بازار ایران دارد؛ دو کابین و تک کابین، بلند و کوتاه، دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل، دیزلی و بنزینی!

HILUX VIGO REAR.webp

مزایا و معایب هایلوکس ویگو

  • توانایی آفرود بالا
  • جان سختی
  • قابل اعتماد بودن
  • تنوع زیاد
  • تعمیرات آسان
  • سواری خشک
  • هندلینگ ضعیف
  • مصرف بالا
  • فقر امکانات رفاهی

 

مشخصات فنی

اکثر هایلوکس ویگو های موجود در ایران از یک موتور 4 سیلندر بنزینی 2.7 لیتری تنفس طبیعی با کد 2TR-FE استفاده می کنند که حداکثر 158 اسب بخار قدرت در 5200 دور در دقیقه و 241 نیوتن متر گشتاور در 3800 دور در دقیقه تولید می کند. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی یا 4 دنده اتوماتیک AT به چرخ های عقب یا هر 4 چهار چرخ خودرو (بسته به تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل بودن آن) منتقل می شود.

دیگر موتوری که روی برخی هایلوکس های ویگو دیده می شود، موتور 2 لیتری تنفس طبیعی 1TR-FE است که حداکثر 134 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن متر گشتاور دارد. یک موتور دیزلی 2.4 لیتری با کد 2L-T نیز روی ویگو های ایران وجود دارد که بیشینه توان آن 96 اسب بخار و 191 نیوتن متر است.

 

HILUX VIGO ENGINE.webp

 

تویوتا هایلوکس ویگو در محور جلو از سیستم تعلیق دو جناغی و در محور عقب از سیستم تعلیق صلب با فنر شمش استفاده می کند. همچنین قابل ذکر است که این خودرو در دو نسخه بلند و کوتاه در بازار وجود دارد که تفاوت میان آن ها در کمک فنر ها و ارتفاع خودرو از سطح زمین است. (نسخه های بلند معمولا کاربرد آفرودی و نسخه های کوتاه کاربرد باربری دارند.)

سیستم انتقال قدرت این خودرو در نسخه دو دیفرانسیل نیز از نوع پارت-تایم 4WD است؛ یعنی در حالت عادی نیرو به چرخ های عقب منتقل شده و در صورت استفاده از دنده کمک سنگین یا سبک، نیرو به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود. خبری از قفل دیفرانسیل عقب نیز در این خودرو نیست!

ترمز های هایلوکس در محور جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در محور عقب از نوع کاسه ای هستند. امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز برای آن در نظر گرفته شده اند.

 

امکانات ایمنی و رفاهی

مدل های اولیه هایلوکس نسل 7 در تست تصادف موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه آسیا انکپ شدند. البته در سال های بعدی نسخه فیس لیفت 2011 این خودرو تمام 5 ستاره موجود را بدست آورد. هایلوکس های نسل 7 داخل ایران داخل ایران تنها 2 ایربگ برای سرنشینان جلو داشته و به سیستم کنترل پایداری نیز مجهز نیستند.

از لحاظ امکانات رفاهی نیز هایلوکس چندان حرفی برای گفتن نداشته و خودروی بسیار کم آپشنی است؛ شیشه بالابر و آینه های برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی با دریچه برای ردیف عقب (در مدل های دو کابین)، کروز کنترل، صندلی راننده برقی و مه شکن جلو تمام امکاناتی هستند که در فول ترین نسخه ویگو وجود دارند.

 

طراحی ظاهری

تویوتا هایلوکس ویگو طراحی بسیار ساده ای دارد که باعث محبوبیت و ماندگاری آن شده است. نسخه اولیه این خودرو که در سال 2004 معرفی شد در طی زمان دچار 2 فیس لیفت شد (یکی در سال 2008 و دیگری در سال 2011). هر 3 فیس این خودرو در ایران موجود بوده و تفاوت هایی جزئی با یکدیگر دارند.

 

HILUX 2004.webp

 

نسخه اولیه 2004: مدل اولیه هایلوکس است که با چراغ های جلو با راهنمای نارنجی شناخته می شود. جلو پنجره این مدل نیز از روی نقطه اتصال لوگوی تویوتا به زیر جلو پنجره شناخته می شود.

 

HILUX 2008.webp

 

فیس لیفت 2008: در این نسخه چراغ های جلو کاملا رنگ سفید گرفتند، فرم جلوپنجره تغییر کرد و شکل سپر جلو و دریچه ورودی هوای آن نیز متفاوت شد.

 

HILUX 2011.webp

 

فیس لیفت 2011: در دومین فیس لیفت هایلوکس ویگو، چراغ های جلو شکل مربعی تری به خود گرفتند، جلو پنجره بزرگتر شده و فرم خطی با رنگ کروم پیدا کرد. سپر جلو نیز مقداری تهاجمی تر شد و در کل خودرو اندکی مدرن تر به نظر می رسید.

 

طراحی کابین

در کابین هایلوکس ویگو چیز ویژه ای در انتظار سرنشینان نیست، یک داشبورد بسیار ساده که البته در بسیاری از نمونه های وارداتی قرمز رنگ است به همراه یک فرمان 4 شاخه بزرگ روبروی راننده قرار دارند. دنده کمک خودرو نیز از نوع مکانیکی بوده که جذابیت کابین را بیشتر کرده است (البته برای عاشقان خودرو!)

 

HILUX VIGO INTERIOR.webp

 

جمع بندی

بعد از گذشت سال ها از عمر این خودرو، هایلوکس ویگو همچنان خودروی ارزشمند و کاملا قابل اعتمادی بوده و بسیاری از آفرود سواران از ویگو به عنوان خودروی محبوب خود استفاده می کنند. به خصوص در این روز ها که پیکاپ های صفر کیلومتر چینی نظیر جک T8 و مکث کلوت به دنبال فروش بیشتر هستند، باز هم بسیاری از افراد به درستی به دنبال خرید یک نمونه دست دوم ویگو می روند.

هایلوکس ویگو برای افرادی مناسب است که به دنبال یک پیکاپ آفرودی با استهلاک کم و قابلیت های فنی فراوان بوده و آپشن و جذابیت های بصری برای ایشان اهمیت چندانی ندارد.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.