جک T8 یکی دیگر از محصولات کمپانی چینی جک است که توسط کرمان موتور به بازار ایران عرضه شده تا وارد رقابت با دیگر یکاپ های حاضر در این سگمنت شود. کرمان موتور که زمانی تولید و عرضه محصولات هیوندای را عهده دار بود پس از تحریمها همکاری با شریک چینی جدید خود یعنی گروه خودروسازی جک را گسترش داد و پس از عرضه محصولات کراس اور سری S و سدان های سری J شرکت جک، در سال 1399 اقدام به معرفی یک خودروی جدید در کلاسی جذاب و تشنه برای بازار خودروی ایران کرد. یک پیکاپ دو دیفرانسیل با نام کی ام سی T8 یا جک T8.
این محصول یک خودروی بزرگ در کلاس پیکاپها است و همانطور که اشاره کردیم در سال 1399 توسط کرمان موتور معرفی و سپس عرضه شد. خودرویی که از زمان عرضه به بازار کشور با استقبال خوبی مواجه شده و طرفداران زیادی پیدا کرد مخصوصا طرفداران خودرو های آفرود را بیشتر به سوی خود جذب کرد.
بررسی طراحی ظاهری جک تی 8
کی ام سی T8 از نظر ظاهری خودروی خوش رخی در میان پیکاپ های موجد در این کلاس است. در نمای جلو چراغها طراحی مستطیلی شکل و نسبتا خشنی دارند و گرافیک داخلی آنها نیز قابل قبول ارزیابی میشود. این چراغ ها خصوصا هنگام روز و روشن شدن چراغهای دیلایت که در قسمت پایین چراغهای جلو قرار گرفتهاند جلوه مناسبی را به خودرو میدهند.
جلو پنجره بزرگ و یک تکه خودرو تا روی سپر کشیده شده و از طرفین نیز به چراغ ها چسبیده است. این جلو پنجره که با یک خط بزرگ کرومی در سه طرف تزئین شده میزبان لوگوی کرومی برجسته و بزرگ KMC نیز می باشد. قسمت پایین سپر جلو هم میزبان دو مه شکن نسبتا بزرگ و یک دیفیوزر کرومی است تا نمای جلوی خودرو تهاجمیتر دیده شود، در همین راستا طراحان روی درب موتور یا همان کاپوت خودرو دو خط نسبتا عمیق و حجیم قرار داده اند تا نمای عضلانی جلو جک T8 تکمیل شود.
به قسمت جانبی خودرو که نگاه کنیم، جک T8 تا حدودی شبیه به تویوتا هایلوکس به نظر میرسد. اولین موردی که در این بخش به چشم میخورد طراحی اسپرت و قابل قبول رینگهای خودرو در کنار سایز مناسب آن ها است که خوشبختانه این مورد در خودروهای جدید چینی بیشتر رعایت می شود. روی گلگیرهای این خودرو فلاپهای مشکی رنگ تعبیه شده است که وظیفه جلوگیری از آسیب رسیدن به رنگ خودرو خصوصا در آفرود را بر عهده دارند. شیشههای جانبی از اندازه مناسب و خوبی برخوردارند و از این جهت فضای داخل کابین برای سرنشینان خصوصا ردیف عقب کم نور نیست. همچنین وجود خطوط طراحی نسبتا حجیم در این قسمت از خودرو نیز باعث شده تا این پیکاپ ظاهر بهتری داشته باشد.
قسمت بار طول مناسبی دارد و برای سفرهای آفرودی پاسخگوی نیازهای مالک است. از دیگر نکات مثبت این خودرو زاویه مناسب ورود و خروج است که قابلیتهای آفرودی این خودرو را تکمیل میکند.
بخش عقب T8 کرمان موتور تقریبا ساده اما هماهنگ با سایر قسمتهای خودرو طراحی شده است. چراغهای عقب به صورت یک تکه، ستونی و مانند بیشتر پیکاپها خارج از درب قسمت بار طراحی شده است و گرافیک داخلی قابل قبولی نیز دارند. روی درب قسمت بار خودرو علاوه بر نوشتههای مختلف از جمله نوشته T8 و علامت 4WD، در قسمت وسط دستگیره باز کردن درب و زیر آن نیز دوربین دنده عقب قرار دارد. یکی از نکات مثبت این خودرو محل قرارگیری دوربین دنده عقب است که در مکانی مناسب نصب شده تا راننده بهترین زاویه دید را از عقب خودرو داشته باشد. سپر نسبتا باریک عقب علاوه بر محل نصب پلاک، میزبان چراغهای دنده عقب و مهشکنهای خودرو است. نکته منفی در این بخش اما، این است که درب قسمت بار هیچگونه جکی نداشته و در صورت کشیدن دستگیره، بخاطر وزن سنگین خود بدون هیچ کنترلی با شدت زیاد باز میشود که این مسئله در طولانی مدت ممکن است مشکل ساز شود.
بررسی مشخصات فنی KMC T8
این پیکاپ چینی مجهز به یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو شارژ است که توانایی تولید 174 اسب بخار قدرت و 290 نیوتون متر گشتاور را دارد. همچنین این خودروی دو دیفرانسیل مجهز به یک جعبه دنده 6 سرعته دستی است که به صورت عادی تمام نیرو را به چرخهای جلوی خودرو منتقل میکند و در صورت نیاز توانایی این را دارد که در حالتهای چهار چرخ سبک یا سنگین قرار گیرد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 150 کیلومتر در ساعت داخل کاتالوگ آن اعلام شده است. از نکات مثبت این پیکاپ مجهز بودن این خودرو به قفل دیفرانسیل خودکار یا همان دیفرانسیل کلاچدار و همچنین توان حرکتی مناسب در دورهای پایین است. ترمزهای این خودرو نیز در هر چهار چرخ دیسکی بوده و عملکرد خوبی دارند. همچنین از ویژگی های این خودرو می توان به سیستم تعلیق مستقل دو جناغی با فنر لول در محور جلو و سیستم فنر شمش در محور عقب اشاره کرد.
این خودرو از نظر نرمی رانندگی خودرویی است که در سطح متوسط قرار می گیرد، با وجود واکنش های مناسب سیستم تعلیق جلوی خودرو، همانند دیگر پیکاپ ها فنر های شمش عقب در صورتی که قسمت بار خودرو خالی از بار باشد، کوبش ها را تا حدودی به کابین نیز منتقل می کند.
بررسی کابین و فضای داخلی کی ام سی T8
با ورود به کابین جک T8، با یک طراحی مناسب، ارگونومیک و نسبتا بروز مواجه میشویم. در قسمت بالای داشبورد دریچههای تهویه مطبوع به همراه کلید فلاشر خودرو قرار گرفتهاند. پایین تر از آن ها داخل یک قاب کرومی که تا انتهای داشبورد کشیده شده یک مانیتور بزرگ به همراه کلیدهای کنترلی لمسی، بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع که به صورت الکتریکی و بدون نمایشگر است و سپس چند کلید برای بخش دیفرانسیل و ESP خودرو قرار گرفتهاند. همچنین قسمت اطراف لیور دنده و جالیوانیها به صورت کرومی درامده که هماهنگی خوبی را با داشبورد خودرو دارد.
غربیلک فرمان کاملا شبیه به جک S5 است که طراحی مناسبی دارد. صفحه کلاستر یا پشت آمپر این خودرو مشابه با سایر خودروهای جک که در بازار ایران حضور دارند طراحی شده که از دو دایره بزرگ و آنالوگ به همراه یک صفحه نمایش دیجیتالی که همان کامپیوتر سفری خودرو است تشکیل شده است.
از آنجایی که این خودرو یک پیکاپ تراک سایز متوسط است فضای کابین آن نیز مناسب است و فضای پا و سر برای سرنشینان هر دو ردیف خودرو قابل قبول میباشد. اما نکتهای که وجود دارد این است که صندلیهای جلو کمی کوچک طراحی شدهاند و ممکن است برای افرادی که جثه بزرگی دارند آزاردهنده باشد. همچنین کابین از متریال قابل قبولی ساخته شده که پیش بینی میشود که عمر مفید خوبی نیز داشته باشند.
امکانات رفاهی و ایمنی KMC T8
این خودرو از نظر امکانات رفاهی یکی از پر آپشن ترین پیکاپهای چینی بازار ایران به حساب می آید. امکانات رفاهی این خودرو شامل سیستم مولتی مدیا به همراه مانیتور و شش بلندگو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، اتولایت و دی لایت، آینههای جانبی برقی گرمکن دار، فرمان هیدرولیکی به همراه کلیدهای کنترلی، گرمکن شیشه عقب، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی، رکاب جانبی، تریم چرمی کابین، چراغ زنون جلو و LED عقب، سنسور عقب، دوربین عقب، کروز کنترل و چراغ مه شکن جلو و عقب هستند.
این خودرو از نظر ایمنی و امنیت خودروی قابل قبولی است و امکاناتی نظیر سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی ، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و سنسور باد تایر ها را داراست.
بررسی بازار و قیمت جک T8
این پیکاپ چینی در اردیبهشت ماه 1401 قیمتی در حدود 907 میلیون تومان را در کارخانه و حدود 1/010/000/000 را در بازار آزاد دارد. همچنین نسخههای کارکرده این خودرو مابین 720 تا 920 میلیون تومان قیمت دارند. جک T8 در بازار ایران با استقبال خوبی روبرو شده و با وجود رقبای متعدد از نظر بازار خرید و فروش حال و روز نسبتا خوبی دارد. همچنین به علت اینکه کرمان موتور عرضه کننده این خودرو است، خدمات پس از فروش خوبی را دارد.
نتیجه گیری
جک T8 یک خودرو پیکاپ با امکانات رفاهی نسبتا بالا در بازار ایران است که از نظر مشخصات فنی نیز در سطح مناسبی قرار میگیرد. از نکات مثبت این خودرو میتوان به هماهنگی خوب موتور و جعبه دنده، قفل الکتریکی دیفرانسیل، سنسور نور و کنترل پایداری و همچنین کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی اشاره کرد. رقبای KMC T8 خودروهایی نظیر آمیکو آسنا، مکث موتور کلوت، یواز پیکاپ، پیکاپ ریچ و بزودی فوتون تونلند نیوفیس و کینگ لینگ تاگا هستند که هر کدام میتوانند رقیبی سرسخت برای این خودروی چینی باشند. از طرفی نسخههای کارکرده تویوتا هایلوکس نسل قبلی نیز از نظر قیمتی در این رنج قرار دارند.