پیکاپ فوتون تونلند G7 اتوماتیک جدیدترین محصول ایران خودرو دیزل است که در آذر 1401 معرفی شد. پس از تجربه های نسبتا موفق ایران خودرو در همکاری با کمپانی فوتون، این شرکت تصمیم گرفت تا یکی از جدید ترین و مدرن ترین پیکاپ های فوتون را نیز به بازار ایران عرضه کند. این خودرو تنها در یک تیپ با موتور بنزینی و گیربکس اتوماتیک به فروش می رسد.
مشخصات فنی
فوتون تونلند G7 اتوماتیک از یک موتور 4 سیلندر بنزینی توربوشارژ با حجم دقیق 2002cc بهره می برد که حداکثر 238 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 360 نیوتن متر گشتاور از 1750 تا 4000 دور در دقیقه تولید می کند. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT ساخت شرکت ZF آلمان به هر 4 چرخ خودرو منتقل می شود. چند حالت انتقال قدرت شامل تک دیفرانسیل، دو دیفرانسیل با انتقال خودکار نیرو، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
پیکاپ تانلند G7 اتوماتیک در محور جلو از سیستم تعلیق دوجناغی و در محور عقب از سیستم تعلیق صلب با فنر شمش بهره می برد. همچنین قفل دیفرانسیل عقب ساخت کمپانی ایتون نیز به بهبود توانایی های این خودرو در شرایط آفرود کمک شایانی می کند. ترمز های خودرو هم در جلو و عقب از نوع دیسکی انتخاب شده و وجود سیستم های ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD به همراه سیستم کنترل پایداری ESP به کنترل بهتر خودرو توسط راننده کمک می کنند.
پیکاپ اتوماتیک ایران خودرو دیزل با بهره گیری از تکنولوژی تزریق سوخت مستقیم (GDi) و استاندارد آلایندگی یورو 6، مصرف سوخت ترکیبی اعلامی 9.1 لیتری دارد که برای یک پیکاپ باری با وزن 1955 کیلوگرم عدد بسیار مناسبی تلقی می شود. قابل ذکر است که ظرفیت باک این خودرو 76 لیتر بوده و 820 کیلوگرم، ظرفیت حمل بار مجاز این خودرو است.
فوتون تونلند G7 اتوماتیک توانایی بالا رفتن از شیب حداکثر 60 درصدی را دارد و شعاع گردش این خودرو نیز 13.5 متر اعلام شده است.
امکانات ایمنی و رفاهی
فوتون تونلند اتوماتیک جدید از 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو بهره می برد، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC نیز به ایمن تر کردن تجربه رانندگی با این خودرو کمک می کنند. برای افزایش قدرت رقابت در بازار، ایران خودرو دیزل پیکاپ اتوماتیک خود را به رادار های نقطه کور و هشدار تصادف از جلو به همراه سیستم ترمز اضطراری خودکار نیز تجهیز کرده تا با یکی از تکمیل ترین پیکاپ های بازار از حیث امکانات ایمنی مواجه باشیم.
از نظر امکانات رفاهی، تونلند G7 به آپشن هایی نظیر سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین 360 درجه، اتوهلد، ترمز پارک برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 10.25 اینچی، اتولایت، صندلی راننده برقی با تنظیم در 6 جهت، گرمکن صندلی های جلو با قابلیت تنظیم دما، کروز کنترل، کی لس استارتر با دکمه لمسی، پدل شیفتر و سنسور TPMS مجهز است.
طراحی ظاهری
طراحی نسل جدید فوتون تونلند کاملا متحول شده است؛ فرم زاویه چراغ ها و گلگیر ها تا حدودی از حالت دایره ای قبلی فاصله گرفته و اکنون طراحی تیز تر و خشن تری دارند.
در نمای جلو چراغ ها به صورت باریک و کشیده طراحی شده و چسبیده به جلو پنجره بزرگی هستند که نوشته فوتون در میان آن به چشم می خورد.
نمای عقب تونلند G7 اما مقداری ساده تر است، چراغ های عقب همچنان به صورت عمودی در 2 طرف درب قسمت بار قرار گرفته اند اما فرم کناری آن ها تغییر کرده و گرافیک داخلی جدیدی دارند.
طراحی کابین
کابین فوتون تونلند G7 یکی از بزرگترین نقاط قوت این خودرو است. جایی که قطعات با چیدمانی جذاب و کیفیت ساخت بالا در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
در سراسر کابین از چرم دوزی با طرح های ساده و لوزی استفاده شده که احساس لوکس بودن این خودروی وانت را به سرنشینان خودرو منتقل می کنند. روی داشبورد نیز از طرح فیبر کربن استفاده شده. در کنسول میانی نیز دسته دنده الکترونیکی در پایین اهرم تنظیم حالت های دیفرانسیل قرار گرفته است.
قیمت و زمان عرضه فوتون تونلند G7 اتوماتیک
این روزها به علت قوانین سختگیرانه دولت و کمبود شدید عرضه خودروهای SUV در بازار ایران، بازار پیکاپ های دو دیفرانسیل هر روز رونق بیشتری پیدا می کند! و شرکت های تولید کننده خودرو یکی پس از دیگری به بازار جذاب این سگمنت وارد می شوند، ایران خودرو دیزل نیز که پیش از این با فوتون تونلند نبیوفیس در این بازار حاضر شده بود، اکنون با پیکاپ تونلند اتوماتیک خود به رقابت با پیکاپ هایی نظیر کلوت اتوماتیک، آمیکو آسنا اتوماتیک و کینگ لینگ تاگا مشغول خواهد شد. بهمن G9 نیز رقیب سرسختی در این کلاس است اما به علت قیمت بسیار بالا احتمالا تاثیر کمی روی بازار تونلند خواهد گذاشت. در مجموع به نظر می رسد که پیکاپ تونلند G7، کار چندان سختی برای موفقیت در بازار نخواهد داشت. بنظر می رسد ایران خودرو دیزل در اواخر دی ماه سال 1401 عرضه پیکاپ فوتون اتوماتیک جدید را با قیمت 1 میلیارد و 238 میلیون تومان آغاز کرد.
موتور این ماشین ساخت چه کشوری هست و خیلیها از مشکل رادیاتور گفتند آیا حل شدنی هست ؟