ب ام و ۳۳۰i LCi در واقع نسخه فیس لیفت شده یا همان Life Cycle Impulse ب ام و ۳۲۸i F۳۰ است که در سال 2016 معرفی و به بازار های جهانی عرضه شد.
بر خلاف سایر دنیا، این خودرو تنها در سال 2018 به تعداد محدودی وارد ایران شد و بعد از ممنوعیت واردات خودرو، واردات آن برای همیشه لغو شد.
نقاط قوت و ضعف
+ قوای حرکتی بهتر نسبت به 328i
+ استهلاک کمتر پیشرانه جدید
+ لذت رانندگی
- قیمت بالا
- حساسیت به کیفیت سوخت و روغن
- هزینه بالای سرویس های دوره ای
مشخصات فنی BMW 330I
ب ام و ۳۳۰i ۲۰۱۸ از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری سینگل توربو استفاده می کند که با کد B48B20 شناخته می شود. این موتور توانایی تولید حداکثر 252 اسب بخار در بازه 5200 الی 6500 دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز 350 نیوتن متر از 1450 الی 4800 دور در دقیقه است.
این موتور جدید با وجود داشتن توان خروجی نزدیک به N20، کیفیت ساخت بالاتر و استهلاک کمتری داشته و نگهداری از آن در طولانی مدت به مراتب کم هزینه تر است. توربوی استفاده شده در این پیشرانه نیز همانند ۳۲۸i از نوع تویین اسکرول بوده و بر خلاف برخی باور های عامیانه غلط، ۳۳۰i خودرویی تویین توربو نیست.
توان تولید شده توسط این موتور از طریق یک گیربکس 8 دنده AT به چرخ های عقب منتقل شده و 330i را طی 5.9 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. شتاب ب ام و 330i F30 توسط Car.ir مورد بررسی قرار گرفته است و شما میتوانید ویدیو آن را در کارلانچ تماشا کنید.
بی ام و 330i 2018 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو و عقب از نوع دیسکی خنک شونده بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی اضطراری EBA و کنترل ترمز ها در پیچ CBC مجهزند.
سدان جذاب ب ام و از استاندارد آلایندگی یورو 6 پیروی کرده و مصرف سوخت آن نیز به طور میانگین 6 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی می باشد.
امکانات ایمنی و رفاهی
ب ام و 330i 2018 به 8 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی، پرده ای و زانویی های جلو مجهز بوده و همچنین 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ دارد که این خودرو را تبدیل به یکی از ایمن ترین گزینه های موجود در بازار می کنند. وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و همچنین رادار های مختلف از جمله رادار تصادف جلو، رادار نقطه کور و رادار بین خطوط نیز ایمنی خودرو در هنگام رانندگی را افزایش می دهند.
بی ام و 330i LCi علاوه بر تمام امکانات موجود در 328i F30، به امکاناتی اضافه تر نظیر 2 دوربین جانبی جدید (مجموعه دوربین 360 درجه)، سیستم سرگرمی و iDrive جدید، اپل کارپلی، تنظیمات جدید و متنوع صندلی برقی و چراغ های جلو LED Adaptive از جمله تغییراتی هستند که نسخه فیس لیفت به خود دیده است.
بررسی طراحی ظاهری و کابین
رخلاف نسخه های قبل از فیس لیفت که تمام تریم های آن ها در بازار قابل تهیه است، 330i 2018 تنها با پکیج M وارد ایران شد. تفاوت های ظاهری نسخه LCi با نسخه اولیه در چراغ های جلو و عقب متفاوت، رینگ های جدید و کیت بدنه متفاوت است. طراحی کلی خودرو اما دست نخورده باقی مانده و تفاوت بنیادینی میان 330i و 328i دیده نمی شود.
در کابین خودرو نیز تفاوت ها جزئی بوده و ب ام و دست به تغییرات کلی در خودروی خود نزده است. 330i هم اکنون از فرمان 3 شاخه M استفاده می کند که طراحی مینیمال تری دارد. صفحه کیلومتر تغییر کرده و نمایشگر میان آن اکنون بزرگ تر شده است. مانیتور و موس نیز تغییر کرده اند. تغییرات جزئی تری مانند تغییر رنگ و فونت نوشته های مانیتور، iDrive جدید و… غیره نیز در کابین به چشم می خورند.
جمع بندی
ب ام و ۳۳۰i ۲۰۱۸ عرضه محدودی در بازار داشته، اما از سوی دیگر رقیب اصلی آن، بنز C200 W205 عرضه حتی محدود تری داشته و نسل جدید لکسوس IS هم به طور کلی در ایران وجود ندارد! به همین علت 330i LCi با پشتیبانی پرشیا خودرو و مقبولیت بیشتر در بازار، همچنان ارزش خرید بالایی دارد. لذت رانندگی زیاد، شتاب فوق العاده اولیه و ثانویه، استهلاک کمتر نسبت به نسل پیشین و طراحی جذاب از جمله نکات مثبت این خودرو در شرایط فعلی هستند.
فکر نکنم همچین ماشینی با این مشخصات و آپشن ها تو ایران با این قیمت ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون پیدا بشه چون واقعا از نظر من این ماشین بی نظیره و تو رقابت با هم رده های خودش عالیه