بی ام و سری 3 معروف ترین، محبوب ترین، پرفروش ترین و احتمالا جذاب ترین سری ب ام تولید شده در طول تاریخ!
داستان سری 3 از دهه 70 میلادی شروع شد؛ ب ام و که اکنون به دنبال رقابت بیشتر و کسب جایگاهی بالاتر در بازار های جهانی بود اقدام به بازنشسته کردن سری 02 کرد (که معروف ترین مدل آن در ایران 2002 افسانه ای است) و در سال 1975 سری 3 متولد شد. سری 3 که یک خودروی سگمنت D موتور جلو و دیفرانسیل عقب بود با هدف جایگزینی سری 02 با محصولی بزرگ تر، لوکس تر و با کاربردی عمومی تر نسبت به خودروی کاملا اسپرت قبلی به بازار ارائه شد.
اولین نسل از بی ام و سری 3 با کد اتاق E21 به بازار های جهانی عرضه شد. این اتاق که تا سال 1983 روی خط تولید قرار داشت با 8 پیشرانه مختلف و 3 گیربکس 3 دنده اتوماتیک و 4 دنده و 5 دنده دستی به فروش می رسید، تنها در نسخه های کوپه و تارگا تولید شد و خبری از نسخه سدان در این نسل نبود. البته فقط 3 نسخه 316، 318 و 320 این خودرو به بازار ایران راه یافتند که مدل 320 از روی چراغ جلو های دو قلو در هر سمت قابل تشخیص است.
نسل بعدی ب ام و سری 3 که با کد اتاق E30 شناخته می شود در سال 1982 معرفی شد تا جایگزین E21 شود. ب ام و به جز نسخه های کوپه و تارگای قبلی، برای اولین بار در این اتاق نسخه سدان و استیشن واگن سری 3 را به بازار عرضه کرد تا سهم بیشتری از بازار خودرو های خانوادگی جوان پسند را بدست آورد. همچنین مدل قدرتمند M3 نیز برای نخستین بار در این نسل از ب ام و سری 3 به دنیا معرفی شد. E30 در سال 1985 یک فیس لیفت مینور و در سال 1987 یک فیس لیفت ماژور را تجربه کرد و تولید آن تا سال 1994 ادامه دار بود.
سومین نسل ب ام و سری 3 در سال 1990 به بازار های جهانی معرفی شد و E36 نام گرفت. سری 3 اتاق E36 خودرویی کاملا لوکس تر و اندکی بزرگتر نسبت به پیشینیان خود بود و تنوع بیشتری در نسخه های ارائه شده داشت. علاوه بر تمامی بادی استایل های قبلی، E36 در دو نسخه کبریوله و کامپکت (با فرمی تقریبا بین کوپه و هاچ بک) نیز تولید شد که در این میان نسخه کبریوله با استقبال بسیار گرمی مواجه شد. ب ام و E36 در ایران نیز با استقبال گرمی مواجه شد و هنوز هم نمونه های کارکرده آن (مخصوصا مدل کبریوله) با قیمت های گزافی خرید و فروش می شوند که شایسته یک خودروی محبوب دهه نودی است. حتی چند نمونه از نسخه M3 با موتور قدرتمند S52 نیز در آن زمان وارد ایران شد که هم اکنون نیز در گردهمایی ها و یا روز های تعطیل در خیابان های تهران گرد و خاک بپا می کنند!
و اما جذاب ترین و احتمالا بهترین سری 3 تولید شده در تاریخ؛ ب ام و E46!
نسل چهارم ب ام و سری 3 که با کد E46 شناخته می شود نیاز چندانی به معرفی و تمجید ندارد؛ این خودرو به طور باور نکردنی مشهور است، بی نهایت محبوب و به طرز خارق العاده ای زیباست!
E46 توسط نمایندگی وقت ب ام و یعنی شرکت نوریانی به ایران وارد شد. اکثر مدل های E46 در ایران از نوع سدان نسخه فیس لیفت بودند. ب ام و 318i، ب ام و 320i M Package و ب ام و 325i مدل های مختلف فیس لیفت E46 سدان بودند که اکثرا در سال 2005 به بازار ایران آمدند. همچنین به غیر از مدل های سدان، تعداد قابل توجهی E46 کوپه و کبریوله وارد ایران شد که با کد های 318Ci و 330Ci شناخته می شوند. تعداد بسیار انگشت شماری از نسخه قدرتمند M3 قبل از فیس لیفت نیز با موتور توانمند S54B32 و گیربکس SMG به طور قانونی آسفالت های ایران را لمس کردند.
پنجمین نسل از سری 3 در سال 2005 معرفی و از سال 2006 وارد بازار های جهانی شد. ب ام و برای اولین بار در این نسل از سری 3 تصمیم به تفکیک کردن کد اتاق ها برای نسخه های مختلف خودروی خود گرفت. بنابراین نسخه سدان این خودرو E90، نسخه استیشن واگن E91، نسخه کوپه E92 و نسخه کانورتیبل آن E93 نام گرفت. بجز E91، تمامی اتاق های این نسل از سری 3 با تنوع بالای قوای فنی به بازار ایران عرضه شدند. به علت دست و پنجه نرم کردن کمپانی های اروپایی با بحران اقتصادی شدید در آن سال ها، نسخه های اولیه E90 به نسبت E46 کیفیت ساخت چندان بالایی نداشته و بسیار پر استهلاک بودند. اما پس از عرضه نسخه LCi یا همان فیس لیفت در سال 2009، کیفیت این مدل ها پیشرفت خوبی را تجربه کرد. ب ام و 320i، ب ام و 325i، ب ام و 330i و ب ام و 335i تیپ های مختلف سری 3 های E92، E90 و E93 بودند که در ایران عرضه شدند. بسیاری بی ام و E90 را به اسم "سری3 قدیمی" میشناسند!
نسل ششم سری 3 که سال 2013 به بازار های جهانی عرضه شد، نقطه عطفی در تاریخ محبوب ترین سری بی ام و بود. زیرا که برای اولین در این نسل دیگر خبری از مدل های کوپه و کانورتیبل سری 3 نبود و این خودرو تنها در نسخه های سدان، استیشن واگن و فست بک یا همان گرن توریسمو عرضه شد. تغییر روند کمپانی باواریایی از دهه 1970 که سری 3 را تنها به صورت کوپه و تارگا عرضه می کرد تا دهه 2010 که به طور کلی نسخه های کوپه و کانورتیبل این سری حذف شدند بسیار جالب توجه است. البته تولید این مدل ها متوقف نشد؛ تنها اتفاقی که برای سری 3 کوپه/کانورتیبل افتاد تغییر نام آن ها به سری 4 بود. اما با توجه به اصالت اسپرت سری 3، احتمالا اگر نام نسخه های خانوادگی تر این خودرو به سری 4 تغییر می کرد دوست داران این برند کمتر آزرده می شدند.
سری 3 اتاق F30 بلافاصله پس از عرضه به طور گسترده ای توسط پرشیا خودرو وارد ایران شد. ب ام و 320i و ب ام و 328i دو نسخه ای بودند که بیشترین تنوع را در مدل های وارداتی داشتند. تعداد انگشت شماری از نسخه قدرتمند تر 335i و همچنین تعداد اندکی از نسخه گرن توریسمو یا همان 328i GT نیز به بازار ایران آمدند. برخلاف نسل قبلی، سری 3 های جدید خودرو های کم استهلاک تر و قابل اعتماد تری بودند و از تکنولوژی بالاتری بهره می بردند. شاید تنها ایراد این نسل از نظر عاشقان ب ام و، جایگزینی کامل موتور های تنفس طبیعی با موتور های توربو شارژر جدید بود که باعث دور افتادن غول باواریایی از اصالت خود شده بود.
در سال 2015 نسخه LCi یا همان فیس لیفت سری 3 F30 رونمایی شد. البته برخلاف مدل های قبلی، ورود نسخه LCi با چند سال تاخیر انجام شد و تنها در سال 2018 تعدادی ب ام و 330i LCi و البته تعداد محدودی 320i LCi به ایران وارد شدند. اصلی ترین تغییر نسخه های 2018 نسبت به مدل های قبلی، جایگزینی موتور N20 با موتور مدرن تر و کم دردسر تر B48 بود.
اما قصه سری 3 در ایران همینجا به پایان رسید! در اواسط سال 2018 نسل هفتم سری 3 با کد G20 به بازار های جهانی معرفی شد. همچنین برای اولین بار در تاریخ، نسخه M3 از کد اتاق جداگانه ای با سایر سری 3 ها استفاده می کرد (G80). اما متاسفانه معرفی نسل جدید سری 3 مصادف بود با تصویب قانون ممنوعیت واردات خودرو به ایران. به همین علت، آخرین نسل از 3 سری هیچ گاه به خاک ایران نرسید و داستان این خودروی مشهور ب ام و در ایران با اتاق F30 LCi پایان یافت.