ورود
بامو در هر کلاسی که ساخته شود، مدعیان آن کلاس را به چالش میکشد. فرقی ندارد در مورد X5 صحبت میکنیم یا سری۱؛ بهترین دینامیک کلاس مورد نظر در محصول ب ام و در آن کلاس یافت میشود. انگار تیم قهرمانان این برند در ابعاد و اندازههای مختلف آماده رقابت هستند؛
اما سری3 همیشه "چغرترین" بازیکن بامو بوده و خواهد بود؛
شاید در بازار ایران سری5 همیشه پرطرفدارتر بوده و بازارش هم داغتر؛ چرا که مشتری ایرانی همیشه ترجیح میدهد با میزان هزینه مشخص اتاق بزرگتر اگرچه با پیشرانه ضعیفتر یا امکانات کمتر را انتخاب کند. اما آن دسته از افراد که خود را “بیمر فن" واقعی میدانند انتخابشان سری 3 است. اتاقی که انگار مختص اهل فن است! در حالی که سری 5 را ممکن است هر گروهی از خریداران انتخاب کنند.
نسل هفتم سری3 در سال 2019 عرضه و در سال 2022 به رسم همیشه ب ام و فیس لیفت و تحت عنوان LCI عرضه شد. بعد از اتاق E46 و پس از گذشت 3 نسل از سری3 این اولین بار است که اتاق Pre-LCI یا قبل از فیس لیفت این نسل در کشورمان غایب بود.
اما 325i کد اتاق G20 دارای برخی تشابهات فنی با نسل قبلی خود در بازار ایران یعنی F30 LCi است. این تریم در بازار های جهانی با نام 320i عرضه میشود و نمونه عرضه شده در بازار چین مشخصه 325i را روی درب صندوق عقب خود دارد.
همان موتور 2 لیتری (cc1998( 4 سیلندر توربوشارژ با تزریق مستقیم با کد B48 اما اینبار با برخی بروزرسانیها و تحت عنوان Gen2 (نسخه 2) با برطرف شدن ایرادات مثل سفت کن زنجیر تایم روی این اتاق قرار گرفته. این نسخه بهینه شده بروزرسانیهایی در اینترنال خود (قطعات داخلی) نیز دارد که قابلیت ارتقا و تیونینگ بیشتر برای آن محیا میشود اما به صورت فابریک ۱۸۱ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ خوشبختانه برخلاف برخی مدلهای جدید همچنان دیفرانسیل عقب است و نیرو را توسط نسل جدید گیربکس 8 سرعته زداف (ZF) با کد 8HP منتقل میکند.
همانطور که قسمت عقب خودرو پیداست، 325i پسوند L ندارد و با طول محور استاندارد و مشابه نمونه های جهانی برابر 2851 mm عرضه میشود. ابعاد آن 4838x1827x1454 است و با یک خودروی 1590 کیلوگرمی طرف هستیم. وقتی در مورد یک بامو صحبت میکنیم، بدیهیست که تعلیق آن در عقب مستقل و چنداتصاله (مولتی لینک) است.
شتاب صفر تا صدی که کمپانی برای این مدل اعلام کرده، معادل 7.1 ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن 6.3 لیتر در 100 کیلومتر ثبت شده است.
نمونهای که برای اولین بار در نمایشگاه خودرو شیراز به نمایش گذاشته شد، دارای تریم پکیج M آیرودینامیک بوده که نمود آن روی نمای بیرونی خودرو در سپرها، رکابها و رینگها دیده میشود. رینگهای ۱۸ اینچی M مشکی JetBlack که رخ تراش شده و با کد 848M شناخته میشوند. این پکیج کمک میکند این خودرو به عدد بینظیر 0.23 برای ضریب درگ دست یابد که در مقایسه با نسل قبلی (F30) 0.06(Cd) ارتقا داشته است.
با اولین نسل سری3 طرف هستیم که ترندهای روز طراحی کابین گریبانگیر آن شده و از حالت کلاسیک خود کمی فاصله گرفته است. این موضوع مزاج برخی خوش آمده و اما برخی طرفداران قدیمی نسب به آن گارد دارند.
صفحه نمایش اینفوتیمنت و مالتی مدیا یکپارچه شده با پشت آمپر خودرو که کاملا دیجیتال هستند و ب ام و آن را Live Cockpit مینامد. ترکیبی از 2 نمایشگر 12.3 و 10.25 اینچی؛ سیستم ConnectedDrive برای ایجاد تماس های اضطراری، سرویسها، اپلیکیشنها و... که متاسفانه مثل گذشته در ایران نمیتوانیم از آن بهرهمند شویم.
ب ام و همیشه برای سیستم صوتی خودروهای خود تنوع زیادی را پیش روی مشتریان قرار میدهد. از سیستم صوتی استریو به عنوان سیستم پایه تا سیستم صوتی حرفهای هارمن/کاردن در فول ترین حالت؛ اما سیستم صوتی ارائه شده در تیپ مورد عرضه پرشیا خودرو سیستم صوتی HiFi با ۱۰ بلندگو و آمپلیفایر ۲۰۵ وات است که کیفیتی کاملا قابل قبول را ارائه میدهد. با نگاهی به اطراف کابین متوجه وجود نورپردازی محیطی خواهید شد اما جای خالی دنده خلبانی دوست داشتنی خالی حس میشود و یک کلید هرچند شیک اما نچندان هیجان انگیز جای آن را گرفته و تعویض دنده در حالت منوال تنها با پدال های پشت فرمان میسر است.
در کنار اهرم دنده موس کنترلگر سیستم مولتی مدیا، کلید اتوهلد، ترمز پارک برقی و کنترل حالت رانندگی با حالتهای تطبیقی شامل کامفورت، اسپرت و اکو امکانپذیر است. دکمه روشن کردن خودرو بدون کلید نیز در همین قسمت قرار گرفته است.
روشن کردن سیستم روشنایی خودرو از همان محل همیشگی خودروهای آلمانی، اما اینبار نه به صورت چرخشی بلکه فشردن دکمه امکانپذیر است. چراغ های جلو LED و دارای سنسور نور و نوربالای خودکار هستند.
ب ام و 325i وارد شده به کشور دارای امکانات کمک رانندگی و رادارهای عابر پیاده، هشدار تصادف جلو و عقب، ترمز اضطراری خودکار، سیستم کمکی پارک و کروز کنترل تطبیقی میباشد.
صندلیهای ردیف اول دارای روکش چرمی(آلکانترا/سنساتک) و تنظیمات برقی و مموری، هستند. از امکاناتی که ب ام و از قدیم روی محصولات خود ارائه میداد آیینه های ضد خیرگی داخلی و خارجی که خصوصا در رانندگی شب تاثیر فراوانی در کاهش خستگی چشمان راننده دارد.
با ورود آخرین نسل سری3 به ایران، کلاس خودروهای اسپرت-پرمیوم بازار کشور رنگ تازهای به خود گرفت و طرفداران ب ام و نیز حتی با دیدن این خودروها در سطح شهر لبخند به لب خواهند زد. پرشیا خودرو با عرضه هوشمندانه 325i با سطح آپشن مناسب و مجهز به کیت ام تِک عرصه را به خودروهایی مانند بنز C200L تنگ کرده و به نظر میرسد تا اینجای کار در رقابت بین این دو رقیب قدیمی، وزنه سری 3 روی ترازو سنگینی میکند.