بی وای دی S6 یکی از خودروهای تولیدی کمپانی چینی بی وای دی (BYD) است که برای اولین بار در سال 2010 در نمایشگاه خودرو گوانجو چین رونمایی شد و در سال 2011 نیز روانه بازار چین گردید. بی وای دی S6 در بازار چین با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و سال 2012 بود که این خودروی بزرگ چینی پرفروشترین خودروی کراس اوور بازار چین شد. چند سالی زمزمه ورود بی وای دی به بازار ایران مطرح شده بود، در نهایت شرکت کارمانیا در سال 1395 اولین مدل از بی وای دی یعنی بی وای دی S6 را به بازار ایران آورد.
بررسی طراحی ظاهری بی وای دی S6
بی وای دی S6 از نظر طراحی کاملا شبیه به نسل دوم لکسوس RX است. البته برخلاف رویهای که اکثر شرکتهای چینی در بر گرفته بودند و آن هم کپی غیرقانونی از محصولات شرکتهای مطرح خودروسازی در دنیا بود، بی وای دی پلتفرم RX را از لکسوس خریداری کرد. با اینکه بی وای دی S6 در سال 2011 به بازار عرضه شد اما ظاهر قدیمی آن کاملا مشهود است چرا که این پلتفرم خریداری شده از لکسوس مربوط به سال 2002 است.
هنگامی که به نمای جلوی بی وای دی S6 نگاه میکنیم طراحی ساده اما با ابهت و هماهنگی را شاهد هستیم. چراغها طراحی بیآلایش و کشیدهای دارند. یک جلوپنجره چهارضلعی نه چندان بزرگ نیز میان چراغهای جلو قرار گرفته که با خطوط کرومی تزئین شده و میزبان لوگوی بی وای دی است. یک سپر بزرگ و یک تکه بخش وسیعی از بخش جلوی خودرو را در بر گرفته که شامل یک دیفیوزر ساده مشکی رنگ، مهشکنهای خودرو، سنسورهای جلو، یک ورودی هوای کوچک و محل نصب پلاک است. بی وای دی S6 کاپوت کشیدهای دارد که روی آن خطوط مختلفی به کار رفتهاند و این خودرو را عضلانیتر کردهاند.
به نمای جانبی بی وای دی S6 که میرسیم سادگی این خودرو بیشتر نمایان میشود. در این بخش هیچ مورد خاصی به چشم نمیخورد. شیشههای دربها بزرگ طراحی شدهاند و همین مورد سبب میشود نور و دید بسیار خوبی برای سرنشینان این خودرو فراهم شود. یک خط صاف از انتهای چراغ عقب شروع شده و با عبور از دستگیره دربها تا روی گلگیر جلو کشیده شده به همراه یک خط سرتاسری که از سپر جلو شروع شده و با گذشتن از دربها تا روی سپر عقب کشیده شده، در تلاشاند تا نمای جانبی بی وای دی S6 را از سادگی در بیاورند. یکی از نکات مثبت بی وای دی S6 که در واقع آنرا باید مدیون لکسوس RX باشد، فاصله محوری آن است که باعث شده تا این خودرو فضای کابین مناسب، خصوصا برای سرنشینان ردیف دوم داشته باشد.
نمای عقب بی وای دی S6 نیز هماهنگ با دیگر بخشهای خودرو است. چراغهای عقب به صورت دو تکه با ظاهر تقریبا بیضی شکل طراحی شدهاند. درب صندوق بی وای دی S6 به صورت یک تکه و خیلی بزرگ قرار دارد که میزبان یک باله نسبتا بزرگ با چراغ سوم ترمز، قسمت دوم چراغهای عقب و محل نصب پلاک خودرو است که بالای آن یک قسمت کرومی به همراه لوگوی بی وای دی واقع شدهاند. سپر عقب طراحی کشیده و بزرگی دارد که دو شبنما، سنسورهای دنده عقب و یک دیفیوزر مشکی رنگ را در برگرفته است.
مشخصات فنی بی وای دی S6
بی وای دی S6 در بازار چین با دو موتور 2 و 2/4 لیتر عرضه شده است اما نسخهای که کارمانیا برای بازار ایران برگزیده مجهز به یک موتور 2/4 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی است که این موتور توانایی تولید 160 اسب بخار قدرت و 229 نیوتنمتر گشتاور را دارد. وظیفه انتقال قدرت این موتور به چرخهای جلوی بی وای دی S6 بر عهده یک جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه است. طبق اعلام شرکت بی وای دی شتاب 0 تا 100 این خودرو 13 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن 9/8 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
همچنین بی وای دی S6 میتواند حداکثر 185 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. جعبه دنده این خودرو به صورت کلی عملکرد قابل قبولی دارد ضمن اینکه 3 حالت رانندگی اکو، نرمال و اسپرت برای این خودرو نیز در نظر گرفته شده است.
بررسی کابین و فضای داخلی بی وای دی S6
هنگامی که وارد فضای کابین بی وای دی S6 طراحی قدیمی آن کاملا مشهود و ظاهر ساده و بی آلایشی را به نمایش گذاشته و تمامی اجزای کابین بی وای دی S6 نیز شبیه به لکسوس RX است. البته این سادگی آزاردهنده نیست و سرنشینان را خسته نمیکند. در بخش وسط داشبورد در بالاترین قسمت آن یک ساعت دیجیتالی تعبیه شده و زیر این ساعت، دو خروجی سیستم تهویه مطبوع خودرو و وسط آنها کلید فلاشر قرار گرفته است. بخش وسط داشبورد میزبان یک نمایشگر نسبتا بزرگ به همراه یک سری از دکمههای کنترلی و ورودی CD، SD و USB است. یک کادر کرومی که شامل بخشی از کلیدهای کنترلی سیستم صوتی خودرو و همچنین سیستم تهویه خودرو است اطراف مانیتور خودرو را احاطه کرده است.
در انتهای بخش داشبورد بی وای دی S6 نیز بخش لیور دنده قرار گرفته و نکته جالب اینجاست که این بخش خودرو شبیه به خودروهای ون شده که بخش لیور دنده از کنسول وسط به داشبورد جلو منتقل و میان داشبورد و کنسول وسط یک فضای خالی قرار میگیرد. کنسول وسط خودرو برخلاف دیگر خودروها محفظه به همراه استراحتگاه دست وجود ندارد و تنها اهرم ترمز دستی به همراه دو جالیوانی واقع شدهاند. برای استراحتگاه دست راننده نیز یک تکیه گاه متصل به صندلی تعبیه شده است که راننده در صورت لزوم آنرا باز میکند. غربیلک فرمان طراحی چهارشاخه با تزئینات کرومی دارد که کلیدهای کنترل سیستم صوتی به همراه کروز کنترل و لوگوی بی وای دی جای گرفتهاند. از نکات مثبت دیگر بی وای دی S6 فرمان خوش دست آن است که حس رانندگی خوبی را به راننده خودرو میدهد.
پشت آمپر بی وای دی S6 نیز طراحی دوگانهای دارد. سرعتسنج به شکل معمولی دایرهای شکل و آنالوگ در مرکز مجموعه نشانگرهای قرار گرفته اما دورسنج موتور و نشانگرهای دما آب و بنزین، حالتی نمودار شکل و قرینه را دارند که دو طرف سرعت سنج قرار گرفتهاند. متریال به کار رفته در کابین این خودرو نیز کیفیت متوسط رو به بالایی دارد و کابین نیز به شدت جادار است و از این رو سرنشینان با مشکل کمبود فضای پا و سر مواجه نخواهند شد.
امکانات رفاهی و ایمنی بی وای دی S6
بی وای دی S6 از نظر امکانات رفاهی رتبه خوبی دارد. این خودرو امکاناتی نظیر:
کروز کنترل، سنسورهای پارک در جلو و عقب، چراغ روشنایی در روز، اتولایت، فرمان هیدرولیک دو حالته با روکش چرم و دکمههای کنترل، سیستم صوتی با ۱۱ بلندگو به علاوه هندزفری، نمایشگر لمسی هفت اینچی، دوربین عقب، دوربین جانبی بلوتوث، USB، نمایشگر صفحه کیلومتر با دوربین جانبی راست، قطب نما،ورود بدون کلید، استارت دکمهای، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی برقی راننده ۸ حالته، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته، صندلی عقب تاشونده دوتکه، روکش صندلی چرمی، برق ۱۲ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن و سانروف را با خود دارد.
بی وای دی S6 در بخش ایمنی و امنیت خودروی بسیار باکیفیت و قابل اعتمادی است. این خودرو توانسته است 5 ستاره ایمنی را از موسسه CNCAP بدست آورد. امکانات ایمنی این خودرو شامل: کیسههای هوای سرنشینان جلو و جانبی (مجموعا 6 عدد)، دزدگیر، ایموبلایزر، استارت و ورود بدون کلید، سیستمهای ABS و ESP، ترمز هوشمند و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز هستند.
بررسی بازار و قیمت بی وای دی S6
بی وای دی S6 در بهمن ماه 1400 از مدل 2016 تا 2018 داخل بازار ایران موجود است و از حدود 550 تا 675 میلیون تومان قیمت دارد. خدمات پس از فروش این خودرو نیز در ابتدا مناسب بود اما رفته رفته به سطحهای پایین نزول کرد و بازار دست دوم این خودروی نام آشنای چینی نیز هم اکنون با وجود رقبای بروزتر حال و روز چنان مساعدی ندارد.
نتیجه گیری
بی وای دی S6 بیشتر مناسب خانوادههای پرجمعیت و مسافرتهای بلند مدت است. سواری این خودرو نرم بوده و عملکرد جعبه دنده نیز مورد قبول است. دقت مونتاژ در این خودرو بر خلاف بعضی از خودروهای دیگر چینی، بالاست. امکانات رفاهی و ایمنی بی وای دی S6 در رتبه بالایی قرار میگیرد اما نبود سیستم چهارچرخ متحرک را شاید بتوان یک نکته منفی برای این خودرو دانست.
فعلا که بیش از 3-4 ساله کارمانیا با استفاده از اعتبار بی وای دی جیب ملت را خالی می کنه و تعهد دروغین میده من اس6 سال 97 ثبت نام کردم به امید اینکه خط تولیدش را داره تحویل فوری قیمت قطعی الان سالهاست فقط داره بهمون دروغ میگه و وعده ماشین جدید میده کارمانیا چطور تانگ از بی وای دی می تونه بیاره به هزاران نفر تحویل بده ایا نمی تونه کلا 170 نفر تعهد s6 را در کشور که سالهاست دارند دروغهای کارمانیا را تحمل می کنند را به ماشینشون برسونه
با سلام -- با حذف s6 از سبد محصولات و اضافه شدن ek1 , keyton بزرگترین توهین به شعور مشتریانی که زمانی به کارمانیا و برند بی وای دی اعتماد و افتخار داشتند وارد شده است.!!!!!!! وجود هر برندی به جز بی وای دی در سبد محصولات کارمانیا حتی پورشه و بنز باعث سلب اعتماد مشتریان از خدمات پس از فروش و آینده فعالیت کارمانیا و سقوط اعتبار گذشته کارمانیا در حوضه خودرو خواهد شد. مگر اینکه کارمانیا قصد پیچوندن حواله های مشتریان قدیمی و تغییر نوع فعالیت صنعتی خود را داشته باشد/ بزرگترین ضربه ای که استعمار نوین توانست بر پیکره ملت ما طی دهه های گذشته بزند از بین بردن نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی است. به طوری که اکنون افرادی با کمترین ضریب هوشی در بالاترین رده های تصمیم گیری جا خوش کرده اند. کارمانیا نیز با این سیاست های کوته بینانه روز به روز به افول خود نزدیک می شود. کارمانیا فقط با فعالیت با بی وای دی و ورود و تولید خودروهای برقی و هیبریدی جدید آن می تواند همانند هیوندا و کیا و تویوتا جای پا و اعتبار خود را در کشور حفظ کند و کل صنعت خودرو کشور و آلودگی های شهرها را به اجبار متحول کند وگرنه ek1 و کیتون و حتی بهترین برندهای دنیا نمی توانند به داد کارمانیا برسند. کار با برند های مختلف باعث عدم اعتماد مشتریان به خدمات پس از فروش و از بین رفتن کل اعتبار گذشته کارمانیا و بی وای دی در کشور خواهد شد. اگر مدیران کارمانیا مشکلات تعهدات قبلی خود را با مدیران بی وای دی چین در میان بگذارند حتما آنها پیشنهاد خواهند داد تعهدات قبلی با جدیدترین محصولات هیبریدی و برقی بی وای دی جبران شود و طبق قرارداد ها عمل شود و فقط مابه تفاوت قیمت دلاری با توجه به قیمت دلاری آن تعهدات در 3 سال پیش و قیمت دلاری آنها هم اکنون از مشتری به دلار با قیمت روز گرفته شود. مثلا اگر s6 را به قیمت قطعی پیش فروش کرده و در قرار داد قرار بوده 2 الی3 ماهه تحویل دهند و در 3 سال پیش قیمت دلاری آن 18000 دلار در بازار چین بوده است کارمانیا موظف است اکنون خودرو جایگزین با قیمت 18000 دلاری و یا لااقل همان s6 قبلی بدون گرفتن هزینه اضافه با توجه به قرارداد به مشتری تحویل دهد و اگر خودرو 21000 دلاری به جایش تحویل داد باید 3000 دلار مابه تفاوت آن را مشتری به قیمت دلار آزاد پرداخت کند. و یا اگر s7 را به قیمت غیر قطعی پیش فروش کرده اند لااقل تخفیف و یا تسهیلاتی برای آن نگون بخت هایی که 3 سال پیش 70 میلیون نصف هزینه خودرو آن زمان را پرداخت کرده اند در نظر بگیرند. غیر از این اگر کارمانیا باعث ناراضی نگه داشتن مشتری هایی باشد که 3 سال پیش از میان تمام گزینه ها و انتخابها به کارمانیا اعتماد کردند. در آینده با هیچ سیاستی مردم دیگر به کارمانیا و برندهای رنگارنگ جدید آن اعتماد نخواهند کرد. .
اگر کارمانیا حتی نیت قالب کردن این ون به جای s6 , s7 را داشته باشد کل اعتبار گذشته و آینده اش را به باد خواهد داد وقتی s6 را باقیمت قطعی و تحویل 3 ماهه ابتدای سال 97 ثبت نام کردند و ادعا داشتند خط تولیدش را دارند حداقل باید الان همان را از شرکت بی وای دی بگیرند تحویل دهند و حداقل طبق قرارداد عمل کنند البته اگر به جایش ماشین به روز تری بدهند مشتری حق دارد چون پاداش 3 سال صبر و تحمل مشتری همین است و فقط اینگونه آبروی به باد رفته کارمانیا باز خواهد گشت.