1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. ایران خودرو
  4. ری را
  5. اتوماتیک (1401-1403)

ری را ایران خودرو

Iran Khodro Reera Automatic 1401-1403

تیپ ها
  • 1,130,000,000 (تومان)
  • به زودی
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
کراس اور
1700 سی سی
بنزینی دارای توربو
4
اتوماتیک تیپ ترونیک
7.3 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

مزایا

  • طراحی کابین کاربردی
  • امکانات رفاهی مناسب
  • خدمات پس از فروش گسترده

معایب

  • کیفیت متریال متوسط
  • کیفیت مونتاژ متوسط
  • سواری خشک در محور عقب

شباهت و تفاوت ری را با پژو 2008 چیست؟

از شباهت های این دو خودرو می توان به استفاده ایران خودرو از پلتفرم مشابه پژو 2008 برای توسعه و ساخت ری را اشاره کرد، این شرکت ریرا را با استفاده از پلتفرم PF1 پژو سیتروئن توسعه داده، اما بجز این مورد، دیگر قسمت های فنی ری را توسط مهندسین خود ایران خودرو طراحی و توسعه داده شده اند؛ مهندسین ایران خودرو برای قوای فنی ری را از نسخه بهینه شده همان موتور EF7 توربوشارژ دنا و سورن توربو استفاده کرده اند.

معرفی خودروری را ایران خودرو

ری را نام خودروی کراس اور جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو است که نمونه اولیه آن اوایل تیر ماه سال 1401 رونمایی شد. ریرا که با کد پروژه K125 شناخته می شود، در واقع نمونه داخلی سازی شده نسل جدید پژو 2008 است. این خودرو روی پلتفرم IKP1 ایران خودرو توسعه داده شده که در واقع همان نسخه داخلی سازی شده پلتفرم PF1 پژو است. این پلتفرم یکی از پر تیراژ ترین پلتفرم های گروه پژو-سیتروئن محسوب می شود و پیش از این، خودروهای بسیاری مانند پژو 2008، سیتروئن C3، پژو 206 و 207، سیتروئن الیزه، DS3، پژو 301، اپل کراسلند و نهایتا تارا روی این پلتفرم توسعه داده شده اند.

 

 

01.webp

 

تاریخچه رونمایی از ری را

ری را برای نخستین بار در مرکز تحقیقات ایران رونمایی شد. یک ماه بعد، نخستین دور نمایشگاه تحول صنعت خودرو در مرکز نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد. گروه صنعتی ایران خودرو در دو روز نخست این نمایشگاه تنها به نمایش دو ماکت از ریرا بسنده کرده بود، اما صبح روز سوم و با انتشار شایعه حضور رییس جمهور در این نمایشگاه، آبی پوشان جاده مخصوص در اقدامی شتاب زده، تنها نمونه ساخته شده از این خودرو را در این نمایشگاه حاضر کردند، این خودرو اما تنها برای بازدید مسئولین دولت و مجلس در نمایشگاه حاضر شده بود و جز در زمان حضور ایشان، زیر پارچه ای آبی رنگ پنهان می شد، رونمایی چند باره از ری را و کنار رفتن و بازگشت این پارچه آبی رنگ از روی آن از پرحاشیه ترین سوژه های این نمایشگاه بود.

 

ری را.webp

 

نمونه تکمیل تر شده ری را نیز در نمایشگاه خودرو مشهد سال 1402 به نمایش عموم در آمد، البته با شیشه های تمام دودی و محافظ شیشه ای!

 

 

در نهایت، نسخه نهایی کراس اور ری را در تیر ماه سال 1403 در محل کارخانه ایران خودرو در جاده مخصوص برای اصحاب رسانه رونمایی شد. تولید انبوه این خودرو در مرداد ماه آغاز شده و نخستین دور فروش این خودرو در اواخر مرداد ماه 1403 اتفاق افتاد.

 

06.webp

 

مشخصات فنی ری را

تا پیش از رونمایی نهایی، شایعات زیادی در خصوص قوای فنی استفاده شده روی ری را وجود داشت. با این حال، با اعلام گروه صنعتی ایران خودرو، نسخه نهایی این خودرو از موتور EF7PTC بهره می برد، همان EF7 پلاس توربوشارژ که روی دنا جوانان نیز استفاده شده است. این موتور 1.7 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی MPi می تواند حداکثر 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید کند. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو ری را منتقل می شود. براساس ادعای ایران خودرو، ری را با این مشخصات فنی می تواند شتاب 0 تا 100 را طی 10.4 ثانیه طی کند. حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 195 کیلومتر برساعت پیش بینی شده است.

ری را در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده استفاده می کند. محور عقب این خودرو نیز مجهز به یک اکسل نیمه مستقل تورشن بیم و ترمزهای دیسکی است. ای کاش که ایران خودرو در آینده برای محصول پرچمدار خود از اکسل مولتی لینک استفاده کند!

ری را 1425 کیلوگرم وزن دارد و میانگین مصرف سوخت آن در یک سیکل ترکیبی نیز 7.3 لیتر است. این خودرو در حال حاضر از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 استفاده می کند و در صورت اجباری شدن یورو 6، قابلیت ارتقا به استاندارد یورو 6 را نیز دارد.

 

28.webp

 

طراحی ظاهری ری‌ را

ایران خودرو برای ری را چهره ای کاملا متفاوت از پژو 2008 ای که در بازار ایران می شناسیم در نظر گرفته؛ با این حال طراحی این خودرو چندان هم مستقل نیست و از خودروهای مختلفی در آن الهام گیری شده است.

نمای جلوی ری را بیننده را کاملا به یاد هیوندای سانتافه مدل 2021 می اندازد. در این نما از چراغ های دو تکه استفاده شده که دی لایت ها در بالا و چراغ های اصلی در قسمت میانی سپر قرار گرفته و با یک جلوپنجره بزرگ به یکدیگر متصل شده اند. با استفاده از اندکی قوه تخیل، می توان چهره جلوی ریرا را به یک دایناسور تشبیه کرد!

 

05.webp

 

نمای جانبی ری را کاملا ساده است؛ درب ها با طراحی نرم و بدون خطوط تیز، پلاستیک های محافظ روی لبه گلگیرها و رینگ های 18 اینچی 2 رنگ که تناسب خوبی با ابعاد خودرو دارند از نکات جالب توجه طراحی کناری کراس اور جدید ایران خودرو هستند.

 

02.webp

 

در نمای عقب اما ری را شباهت غیرقابل انکاری به پژو 2008 نسل جدید دارد. چراغ های این خودرو و طراحی درب صندوق آن بسیار شبیه به پژو 2008 است. روی سپر خودرو دو خروجی اگزوز دیده می شود که واقعی نیستند. یک اسپویلر در قسمت بالای شیشه عقب نیز نمای عقب خودرو را اسپرت تر کرده است.

 

04.webp

 

کابین و فضای داخلی ری را

کابین ری را را احتمالا می توان بزرگترین نقطه قوت این خودرو نامید که خود یک نقطه ضعف بزرگ دارد!

طراحی داشبورد، کنسول وسط و به طور کلی فضای داخلی ری را برای یک کراس اور جدید را می توان ایده آل تلقی کرد. این خودرو با تلفیقی صحیح از سنت و مدرنیته، هم زیبا و مدرن است و هم ارگونومی و تجربه کاربری خوبی برای سرنشینان دارد.

 

17.webp

 

از نمای مقابل راننده شروع کنیم، غربیلک فرمان دو شاخه ری را زیبایی مناسبی دارد و کاملا خوشدست است. کلیدهای فیزیکی دو طرف غربیلک نیز کامل و کار راه انداز هستند.

براساس ترند جدید این روزهای بازار، صفحه نمایش و کلاستر ری را به صورت یک مانیتور یکپارچه هستند. با این حال، این پنل یکپارچه به صورت توکار داخل داشبورد قرار گرفته است. نکته بسیار خوشحال کننده این است که راننده برای کار با سیستم های مختلف خودرو احتیاجی به تاچ کردن مانیتور ندارد و می تواند تمام فعالیت ها را از طریق موس تعبیه شده روی کنسول وسط انجام دهد که هم احساس بهتری دارد و هم از حواس پرتی مضاعف راننده جلوگیری می کند.

 

21.webp

 

پنل سیستم تهویه مطبوع نیز خوشبختانه از نوع فیزیکی است و راننده را درگیر بازی با مانیتور خودرو در هنگام رانندگی نمی کند. دسته دنده الکترونیکی طراحی جدید و مدرنی دارد و برخی کلیدهای قرار گرفته در سمت چپ راننده نیز دسترسی مناسبی دارند.

 

08.webp

 

این همه از کابین ری را تعریف کردیم، اما ضعف بزرگ این کابین چیست؟ کیفیت ساخت!

با وجود تمام مزیت ها، زیبایی و ارگونومی عالی، کابین ری را از نظر کیفیت ساخت، مونتاژ و متریال بسیار عقب تر از رقیبی نظیر X55 پرو قرار می گیرد… پلاستیک های خشک، چرم های بی کیفیت و کیفیت مونتاژ معمولی در تک تک نقاط کابین به چشم می خورند، شبیه به همه محصولات ایران خودرو!

صندلی ها نیز برای مسافت های طولانی چندان راحت بنظر نمی رسند. با این حال، فضای کابین و صندوق برای استفاده خانوادگی کاملا مناسب است.

 

22.webp

 

ایمنی ری‌ را

نسخه های اولیه ری را از 4 ایربگ (سرنشینان جلو و پرده ای) بهره می برد. با این حال، ایران خودرو مدعی است که نسخه های آتی این کراس اور شهری به 6 ایربگ مجهز خواهند شد. همچنین ایران خودرو مدعی است که ری را "ایمن ترین" خودروی ساخت داخل کشور است و این موضوع را در تست های تصادف اروپایی خود نشان داده است.

ری را در زمینه امکانات کمک رانندگی نیز به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HSA، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDA و رادار نقطه کور است.

 

23.webp

 

امکانات رفاهی ری را

ایران خودرو در زمینه امکانات رفاهی برای محصول پرچمدار خود سنگ تمام گذاشته و کراس اوری پر آپشن در سطح رقبای خود را به بازار عرضه می کند. مواردی نظیر شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، چراغ Corner Light، صندلی برقی 6 جهته راننده و 2 جهته شاگرد مجهز به گرمکن، سیستم تهویه مطبوع خودکار، نورپردازی داخل کابین، دوربین 360 درجه، سیستم آی کانکت، زیر آرنجی وسط با قابلیت تنظیم موقعیت، سانروف، کروز کنترل، سنسور حرکت پا برای باز کردن درب صندوق، پدل شیفتر، شارژر وایرلس گوشی موبایل و سیستم فشار باد تایرها TPMS لیست امکانات رفاهی این خودرو را تشکیل می دهند.

 

10.webp

 

ری را در بازار؛ قیمت و رقبا

ری را با ورود به بازار ایران وارد رقابت با محصولاتی نظیر ام وی ام X55 پرو، هایما S5 و کراس اورهای سایز کوچک چینی و وارداتی های کارکرده خواهد شد. خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو، ارزانی و فراوانی لوازم یدکی ری را احتمالا یک برتری بزرگ این خودرو نسبت به چینی ها است. با این حال، باید دید آیا بازار به یک محصول گران قیمت از ایران خودرو اقبال مناسبی نشان می دهد یا خیر؟

گروه صنعتی ایران خودرو برای نخستین بار در تاریخ سوم مرداد 1403 قیمت نهایی کراس اور جدید خود را با احتساب تمامی هزینه‌های جانبی 1 میلیارد و 270 میلیون تومان اعلام کرد. با این حال، این خبر عصر همان روز توسط وزیر صمت تکذیب شد.

در نهایت و پس از کش و قوس های فراوان، این شرکت قیمت پایه 970 میلیون تومنی را برای ری را اعلام کرد؛ عددی که پس از احتساب هزینه‌های جانبی به حدود 1 میلیارد و 150 میلیون تومان می رسد.

نخستین دور فروش ری را نیز در اواخر مرداد ماه 1403 آغاز شد.

 

03.webp

 

معنی اسم "‌ری را"

کلمه ری را نامی مازندرانی است که در گویش محلی به معنی زن می باشد، مطابق یک افسانه قدیمی در میان مردم مازندران، بانویی است که باعث زیبایی جنگل های مازندران می شود، این کلمه همچنین نام نوعی باران در شمال، نوعی پرنده کوچک، و نام قدیمی شهر بابل نیز بوده است. برای مشاهده تصاویر ری را به گالری عکس های این خودرو در پایین صفحه مراجعه نمایید.

 

27.webp

گالری ری را ایران خودرو

سوالات متداول

ری را از پیشرانه EFP-TCبهره می برد، این پیشرانه 1.7 لیتری توربوشارژ توانایی تولید 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد، نیروی تولیدی این موتور نیز توسط جعبه دنده 6 سرعته AT ساخت DAE چین به چرخ های جلو منتقل می شود.
ری را می تواند در مدت 10.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
ایران خودرو قیمت ری را برای اولین دور فروش این خودرو را 1 میلیارد 130 میلیون تومان اعلام کرد.
نظرات کاربران
  • سید مدنی 20 مرداد 1403 ساعت 23:10

    چطوری میشه ریال را خرید کرد

  • محمد حسین 2 آذر 1402 ساعت 01:05

    این ماشین جلو قیافه شبی هیوندا آزراگرنجور 2023 ساخته شده ولی پیشت پژو 2008 هستش وسط شبی mvm x55 pro داره بنظرم کیفیت خوبی داره دمت گرم زودتر بازار بزارین خریدارم

  • Mohammad 4 مهر 1402 ساعت 13:51

    کاش بصورت دو دیفرانسیل هم عرضه می‌شد.

اضافه کردن نظر

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو ری را ایران خودرو
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده ایساکو

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه کراس اور
  • کلاس اتومبیل B Segment
  • وزن 1425 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 215/55R18
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 215/55R18

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1700 سی سی
  • نوع موتور بنزینی دارای توربو
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 16
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری با پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 160 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 240 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 94.11 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 50 لیتر بنزین

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
  • تعداد دنده (جلو) 6
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب میله پیچشی
  • نوع سیستم فرمان فرمان کمکی برقی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 10.5 ثانیه
  • مصرف سوخت ترکیبی 7.3 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 5

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) 4 عدد، راننده، سرنشین و پرده ای
  • سیستم های پایداری و کمک راننده سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سرپایینی، سیستم کنترل کشش TCS
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود و استارت بدون کلید
  • نوع غربیلک غربیلک فرمان دو شاخه D کات با روکش چرمی، دارای کلید های کنترل مولتی مدیا و کروز کنترل
  • سیستمهای تهویه مطبوع دارای سیستم تهویه مطبوع خودکار
  • سیستم صوتی و تصویری دارای 9 عدد بلندگو
  • سیستمهای مولتی مدیا دارای صفحه کیلومتر دو گانه ، کلاستر 12 اینچی و مالتی مدیای لمسی هوشمند 12 اینچ، دارای میرور لینک، USB C و بلوتوث، دارای موس
  • سیستم صندلیهای جلو صندلی های جلو با روکش چرمی و تنظیم برقی، دارایتنظیم گودی کمر صندلی راننده
  • سیستم صندلیهای عقب دارای روکش چرمی، قابلیت تا شدن و نیز نصب آسان صندلی کودک ISOFIX
  • سیستم آیینه ها آیینه وسط الکتروکرومیک، آینه های جانبی برقی تاشونده راهنما دار
  • سیستم شیشه ها شیشه بالابر برقی دارای آنتی ترپ و پاور ویندوز، شیشه های سولار و شیشه های عقب دودی، دارای سنسور باران
  • سیستم های سقف دارای سانروف
  • سیستم روشنایی جلو چراغ های جلو هالوژنی دارای سنسور نور، دارای چراغ روشنایی در روز، چراغ روشنایی درپیج ها و نیز تنظیم ارتفاع نور چراغ ها از داخل خودرو
  • سیستم روشنایی عقب چراغ های عقب LED دارای مه شکن
  • سنسورهای پیش فعال دارای سیستم پایش باد تایرها TPMS، سنسور پا برای باز شدن خودکار درب صندوق، دارای سنسور پارک جلو و عقب، دارای
  • سیستم های کمک رانندگی دارای اتوهلد و ترمز پارک برقی، دارای کروز کنترل و لیمیتر، دوربین 360 درجه
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
نظر خود را بیان کنید
  • سید مدنی سید مدنی (20 مرداد 1403 ساعت 23:10)

    چطوری میشه ریال را خرید کرد

  • محمد حسین محمد حسین (2 آذر 1402 ساعت 01:05)

    این ماشین جلو قیافه شبی هیوندا آزراگرنجور 2023 ساخته شده ولی پیشت پژو 2008 هستش وسط شبی mvm x55 pro داره بنظرم کیفیت خوبی داره دمت گرم زودتر بازار بزارین خریدارم

    روح الله روح الله (12 اردیبهشت 1403 ساعت 06:33)

    جدی میفرمایید (o_O)

  • Mohammad Mohammad (4 مهر 1402 ساعت 13:51)

    کاش بصورت دو دیفرانسیل هم عرضه می‌شد.

  • آرمین هاشمی آرمین هاشمی (30 اردیبهشت 1402 ساعت 22:08)

    یک موتور ۱۱۳ برای یک خودروی کراس اوور خیلی ضعیفه. یعنی ری را هم ۱۶۰ هست، ۲۰۶ هم ۱۶۰۰ هست.
    طراحی واقعا بده

  • محمد محمد (9 مرداد 1401 ساعت 10:17)

    ماشین خوبیه. حالا اگه همین ماشین تو چین تولید میشد کلی به به چه چه میکردید

  • علی علی (8 مرداد 1401 ساعت 17:16)

    ری را چطوره؟

    امیر امیر (7 شهریور 1401 ساعت 00:52)

    اصلا خوب نیست من یکی دارم مدل ۹۶ اصلا راضی نیستم

    امیر مهدی امیر مهدی (31 مرداد 1403 ساعت 13:50)

    آقا چرا الکی حرف ندونسته میزنی اولین تولید ماشین و عرضه اون ۱۴۰۳ اونم مرداده
    مدل ۹۶ دیگه چه سمیه؟

  • علیرضا علیرضا (5 مرداد 1401 ساعت 09:20)

    امیدوارم هرچه زودتر بدن تو بازار و نذارن این ماشینم دمده بشه . البته اگه درست قیمت گزاری بشه

  • هادی هادی (4 مرداد 1401 ساعت 11:00)

    مردم برای پژو پارس که پلتفرم منسوخ و مال 50 سال پیشه صف میکشن. این ماشین که دیگر جای خود داره

  • کیوان کیوان (4 مرداد 1401 ساعت 10:56)

    این که از جلو شبیه لاماریه از پشت شبیه پژو 2008 !

    امیر امیر (7 شهریور 1401 ساعت 00:53)

    از وسطم شبیه توعه

  • rasad1234 rasad1234 (26 تیر 1401 ساعت 17:11)

    داداش کجاش کپی کاریه؟ درست نگاش کن

    reza reza (4 مرداد 1401 ساعت 10:58)

    درست که نگاه میکنم جلوش شبیه لاماریه پشتش شبیه پژو 2008 توشم از بی ام و الهام گرفتن که عمرا یتونن همینو به تولید انبوه برسونن

  • تاسف تاسف (16 تیر 1401 ساعت 14:16)

    مدل ایرانی لاماری ایما!!!
    از کپی، کپی کردن...
    آفرین. این کار بزرگیه....

    مردم همیشه در صحنه منتظرن تا پیش فروش اعلام بشه بدون درج قیمت نهایی و با حداقل آپشن و ایمنی، بزنن تو سرهم برای ثبت نام.

    *از ماست که بر ماست*

    صادق صادق (4 مرداد 1401 ساعت 10:57)

    داداش همینم بتونن تولید کنن باید خدارو شکر کنیم. همین که دست از سر ماشینایی مثل 405 و سمند برداشتن خودش یه پیشرفت حساب میشه

    محمدرضا محمدرضا (4 مرداد 1401 ساعت 10:59)

    مردم برای همین ماشین صف میکشن.

    از ماست که بر دوغ

خودروهای هم رده