ری را نام خودروی کراس اور جدید گروه صنعتی ایرانخودرو است که نمونه اولیه آن اوایل تیر ماه سال 1401 رونمایی شد. ریرا که با کد پروژه K125 شناخته می شود، در واقع نمونه داخلی سازی شده نسل جدید پژو 2008 است. این خودرو روی پلتفرم IKP1 ایران خودرو توسعه داده شده که در واقع همان نسخه داخلی سازی شده پلتفرم PF1 پژو است. این پلتفرم یکی از پر تیراژ ترین پلتفرم های گروه پژو-سیتروئن محسوب می شود و پیش از این، خودروهای بسیاری مانند پژو 2008، سیتروئن C3، پژو 206 و 207، سیتروئن الیزه، DS3، پژو 301، اپل کراسلند و نهایتا تارا روی این پلتفرم توسعه داده شده اند.
تاریخچه رونمایی از ری را
ری را برای نخستین بار در مرکز تحقیقات ایران رونمایی شد. یک ماه بعد، نخستین دور نمایشگاه تحول صنعت خودرو در مرکز نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد. گروه صنعتی ایران خودرو در دو روز نخست این نمایشگاه تنها به نمایش دو ماکت از ریرا بسنده کرده بود، اما صبح روز سوم و با انتشار شایعه حضور رییس جمهور در این نمایشگاه، آبی پوشان جاده مخصوص در اقدامی شتاب زده، تنها نمونه ساخته شده از این خودرو را در این نمایشگاه حاضر کردند، این خودرو اما تنها برای بازدید مسئولین دولت و مجلس در نمایشگاه حاضر شده بود و جز در زمان حضور ایشان، زیر پارچه ای آبی رنگ پنهان می شد، رونمایی چند باره از ری را و کنار رفتن و بازگشت این پارچه آبی رنگ از روی آن از پرحاشیه ترین سوژه های این نمایشگاه بود.
نمونه تکمیل تر شده ری را نیز در نمایشگاه خودرو مشهد سال 1402 به نمایش عموم در آمد، البته با شیشه های تمام دودی و محافظ شیشه ای!
در نهایت، نسخه نهایی کراس اور ری را در تیر ماه سال 1403 در محل کارخانه ایران خودرو در جاده مخصوص برای اصحاب رسانه رونمایی شد. تولید انبوه این خودرو در مرداد ماه آغاز شده و نخستین دور فروش این خودرو در اواخر مرداد ماه 1403 اتفاق افتاد.
مشخصات فنی ری را
تا پیش از رونمایی نهایی، شایعات زیادی در خصوص قوای فنی استفاده شده روی ری را وجود داشت. با این حال، با اعلام گروه صنعتی ایران خودرو، نسخه نهایی این خودرو از موتور EF7PTC بهره می برد، همان EF7 پلاس توربوشارژ که روی دنا جوانان نیز استفاده شده است. این موتور 1.7 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی MPi می تواند حداکثر 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید کند. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو ری را منتقل می شود. براساس ادعای ایران خودرو، ری را با این مشخصات فنی می تواند شتاب 0 تا 100 را طی 10.4 ثانیه طی کند. حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 195 کیلومتر برساعت پیش بینی شده است.
ری را در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده استفاده می کند. محور عقب این خودرو نیز مجهز به یک اکسل نیمه مستقل تورشن بیم و ترمزهای دیسکی است. ای کاش که ایران خودرو در آینده برای محصول پرچمدار خود از اکسل مولتی لینک استفاده کند!
ری را 1425 کیلوگرم وزن دارد و میانگین مصرف سوخت آن در یک سیکل ترکیبی نیز 7.3 لیتر است. این خودرو در حال حاضر از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 استفاده می کند و در صورت اجباری شدن یورو 6، قابلیت ارتقا به استاندارد یورو 6 را نیز دارد.
طراحی ظاهری ری را
ایران خودرو برای ری را چهره ای کاملا متفاوت از پژو 2008 ای که در بازار ایران می شناسیم در نظر گرفته؛ با این حال طراحی این خودرو چندان هم مستقل نیست و از خودروهای مختلفی در آن الهام گیری شده است.
نمای جلوی ری را بیننده را کاملا به یاد هیوندای سانتافه مدل 2021 می اندازد. در این نما از چراغ های دو تکه استفاده شده که دی لایت ها در بالا و چراغ های اصلی در قسمت میانی سپر قرار گرفته و با یک جلوپنجره بزرگ به یکدیگر متصل شده اند. با استفاده از اندکی قوه تخیل، می توان چهره جلوی ریرا را به یک دایناسور تشبیه کرد!
نمای جانبی ری را کاملا ساده است؛ درب ها با طراحی نرم و بدون خطوط تیز، پلاستیک های محافظ روی لبه گلگیرها و رینگ های 18 اینچی 2 رنگ که تناسب خوبی با ابعاد خودرو دارند از نکات جالب توجه طراحی کناری کراس اور جدید ایران خودرو هستند.
در نمای عقب اما ری را شباهت غیرقابل انکاری به پژو 2008 نسل جدید دارد. چراغ های این خودرو و طراحی درب صندوق آن بسیار شبیه به پژو 2008 است. روی سپر خودرو دو خروجی اگزوز دیده می شود که واقعی نیستند. یک اسپویلر در قسمت بالای شیشه عقب نیز نمای عقب خودرو را اسپرت تر کرده است.
کابین و فضای داخلی ری را
کابین ری را را احتمالا می توان بزرگترین نقطه قوت این خودرو نامید که خود یک نقطه ضعف بزرگ دارد!
طراحی داشبورد، کنسول وسط و به طور کلی فضای داخلی ری را برای یک کراس اور جدید را می توان ایده آل تلقی کرد. این خودرو با تلفیقی صحیح از سنت و مدرنیته، هم زیبا و مدرن است و هم ارگونومی و تجربه کاربری خوبی برای سرنشینان دارد.
از نمای مقابل راننده شروع کنیم، غربیلک فرمان دو شاخه ری را زیبایی مناسبی دارد و کاملا خوشدست است. کلیدهای فیزیکی دو طرف غربیلک نیز کامل و کار راه انداز هستند.
براساس ترند جدید این روزهای بازار، صفحه نمایش و کلاستر ری را به صورت یک مانیتور یکپارچه هستند. با این حال، این پنل یکپارچه به صورت توکار داخل داشبورد قرار گرفته است. نکته بسیار خوشحال کننده این است که راننده برای کار با سیستم های مختلف خودرو احتیاجی به تاچ کردن مانیتور ندارد و می تواند تمام فعالیت ها را از طریق موس تعبیه شده روی کنسول وسط انجام دهد که هم احساس بهتری دارد و هم از حواس پرتی مضاعف راننده جلوگیری می کند.
پنل سیستم تهویه مطبوع نیز خوشبختانه از نوع فیزیکی است و راننده را درگیر بازی با مانیتور خودرو در هنگام رانندگی نمی کند. دسته دنده الکترونیکی طراحی جدید و مدرنی دارد و برخی کلیدهای قرار گرفته در سمت چپ راننده نیز دسترسی مناسبی دارند.
این همه از کابین ری را تعریف کردیم، اما ضعف بزرگ این کابین چیست؟ کیفیت ساخت!
با وجود تمام مزیت ها، زیبایی و ارگونومی عالی، کابین ری را از نظر کیفیت ساخت، مونتاژ و متریال بسیار عقب تر از رقیبی نظیر X55 پرو قرار می گیرد… پلاستیک های خشک، چرم های بی کیفیت و کیفیت مونتاژ معمولی در تک تک نقاط کابین به چشم می خورند، شبیه به همه محصولات ایران خودرو!
صندلی ها نیز برای مسافت های طولانی چندان راحت بنظر نمی رسند. با این حال، فضای کابین و صندوق برای استفاده خانوادگی کاملا مناسب است.
ایمنی ری را
نسخه های اولیه ری را از 4 ایربگ (سرنشینان جلو و پرده ای) بهره می برد. با این حال، ایران خودرو مدعی است که نسخه های آتی این کراس اور شهری به 6 ایربگ مجهز خواهند شد. همچنین ایران خودرو مدعی است که ری را "ایمن ترین" خودروی ساخت داخل کشور است و این موضوع را در تست های تصادف اروپایی خود نشان داده است.
ری را در زمینه امکانات کمک رانندگی نیز به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HSA، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDA و رادار نقطه کور است.
امکانات رفاهی ری را
ایران خودرو در زمینه امکانات رفاهی برای محصول پرچمدار خود سنگ تمام گذاشته و کراس اوری پر آپشن در سطح رقبای خود را به بازار عرضه می کند. مواردی نظیر شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، چراغ Corner Light، صندلی برقی 6 جهته راننده و 2 جهته شاگرد مجهز به گرمکن، سیستم تهویه مطبوع خودکار، نورپردازی داخل کابین، دوربین 360 درجه، سیستم آی کانکت، زیر آرنجی وسط با قابلیت تنظیم موقعیت، سانروف، کروز کنترل، سنسور حرکت پا برای باز کردن درب صندوق، پدل شیفتر، شارژر وایرلس گوشی موبایل و سیستم فشار باد تایرها TPMS لیست امکانات رفاهی این خودرو را تشکیل می دهند.
ری را در بازار؛ قیمت و رقبا
ری را با ورود به بازار ایران وارد رقابت با محصولاتی نظیر ام وی ام X55 پرو، هایما S5 و کراس اورهای سایز کوچک چینی و وارداتی های کارکرده خواهد شد. خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو، ارزانی و فراوانی لوازم یدکی ری را احتمالا یک برتری بزرگ این خودرو نسبت به چینی ها است. با این حال، باید دید آیا بازار به یک محصول گران قیمت از ایران خودرو اقبال مناسبی نشان می دهد یا خیر؟
گروه صنعتی ایران خودرو برای نخستین بار در تاریخ سوم مرداد 1403 قیمت نهایی کراس اور جدید خود را با احتساب تمامی هزینههای جانبی 1 میلیارد و 270 میلیون تومان اعلام کرد. با این حال، این خبر عصر همان روز توسط وزیر صمت تکذیب شد.
در نهایت و پس از کش و قوس های فراوان، این شرکت قیمت پایه 970 میلیون تومنی را برای ری را اعلام کرد؛ عددی که پس از احتساب هزینههای جانبی به حدود 1 میلیارد و 150 میلیون تومان می رسد.
نخستین دور فروش ری را نیز در اواخر مرداد ماه 1403 آغاز شد.
معنی اسم "ری را"
کلمه ری را نامی مازندرانی است که در گویش محلی به معنی زن می باشد، مطابق یک افسانه قدیمی در میان مردم مازندران، بانویی است که باعث زیبایی جنگل های مازندران می شود، این کلمه همچنین نام نوعی باران در شمال، نوعی پرنده کوچک، و نام قدیمی شهر بابل نیز بوده است. برای مشاهده تصاویر ری را به گالری عکس های این خودرو در پایین صفحه مراجعه نمایید.
چطوری میشه ریال را خرید کرد
این ماشین جلو قیافه شبی هیوندا آزراگرنجور 2023 ساخته شده ولی پیشت پژو 2008 هستش وسط شبی mvm x55 pro داره بنظرم کیفیت خوبی داره دمت گرم زودتر بازار بزارین خریدارم
کاش بصورت دو دیفرانسیل هم عرضه میشد.