سئات ایبیزا یک خودروی هاچ بک شهری (سگمنت B) ساخته کمپانی سئات اسپانیا، یکی از زیر مجموعه های گروه فولکس واگن است. این خودرو از سال 1984 روی خط تولید رفته و نسل کنونی آن (نسل پنجم) از سال 2017 تاکنون در حال تولید بوده و در سال 2021 یک فیس مینور دریافت کرده است. سئات ایبیزا 2022 روی پلتفرم MQB A0 فولکس واگن ساخته شده که مشترک با محصولاتی مانند فولکس پولو، آئودی A1 و اشکودا فابیا است. سئات قبلا با محصولاتی مانند لئون به ایران وارد شده بود اما تجربه فروش موفقی نداشت، این بار اما با آزادسازی واردات خودرو، سئات توسط وارد کننده جدیدی به کشور وارد می شود که احتمالا سیاست های متفاوتی برای عرضه این محصول در پیش خواهد گرفت.
مشخصات فنی ایبیزا
سئات ایبیزا در بازار های جهانی با موتور های 3 سیلندر 1 لیتری تنفس طبیعی و توربو، 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو و 4 سیلندر 1.6 لیتری دیزل عرضه می شود. در ایران احتمالا این خودرو با موتور 1.5 لیتری توربو TSi وارد خواهد شد که توانی معادل 150 اسب بخار داشته و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 7 دنده اتوماتیک دو کلاچه DCT به چرخ های جلو منتقل می کند.
البته ممکن است شرکت وارد کننده برای کاهش هزینه اقدام به وارد کردن نسخه 3 سیلندر این خودرو کند، موتور 1 لیتری توربو ایبیزا نیز توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور را دارد که هر چند عدد بدی نیست اما احتمالا مورد پسند بازار نخواهد بود.
سئات ایبیزا در محور جلو از سیستم مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.
امکانات ایمنی و رفاهی ایبیزا 2023
نسل پنجم سئات ایبیزا موفق به کسب نمره کامل یا همان 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ شده و خودرویی ایمن در حوادث رانندگی محسوب می شود. در صورت ورود به ایران، احتمالا این خودرو به امکانات ایمنی نظیر 6 کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای و همچنین سیستم کنترل پایداری ESP مجهز خواهد شد.
سئات ایبیزا 2022 در فول ترین حالت خود به امکانات رفاهی نظیر کی لس استارتر، سنسور نور، سنسور باران، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، کروز کنترل، سانروف برقی، سیستم مولتی مدیا با کلید های کنترل از روی فرمان، صفحه کیلومتر دیجیتال، فرمان D کات و… مجهز است. احتمالا نسخه های وارداتی به ایران نیز همین امکانات را خواهند داشت اما باز هم تا زمان قطعی شدن، باید منتظر نسخه نهایی ماند.
طراحی ظاهری
سئات ایبیزا از زبان طراحی جدیدی استفاده می کند که مشابه آن تاکنون در خودرو های داخل ایران کمتر دیده شده است. طراحان این خودرو بجای استفاده از خطوط نرم که این روز ها میان خودروسازان مد شد، با دست و دل باز از خطوط شکسته در تمام نقاط بدنه استفاده کرده اند که نتیجه آن چهره ای خشن، جذاب و متفاوت برای هاچ بک سئات بوده است.
در نمای جلو، چراغ های مثلثی شکل، جلو پنجره ذوزنقه ای و ورودی هوای بزرگ سپر که متقارن با جلوپنجره قرار گرفته چهره ای خشن برای ایبیزا بوجود آورده اند.
در نمای کناری خطوط بدنه متعددی به چشم می خورند که کاملا تیز و حجیم طراحی شده اند. رینگ های 5 پر استفاده برای ایبیزا نیز گلگیر های این خودرو را به خوبی پر کرده و آینه های جانبی نصب شده روی درب ها باعث اسپرت تر شدن خودرو از این نما شده اند.
نمای عقب سئات ایبیزا نیز کاملا هماهنگ با سایر بخش های خودرو طراحی شده و فرم حجیم و متفاوتی دارد. چراغ های عقب چند وجهی بوده و صندوق و سپر نیز با خطوط تیز حجیم شده اند. در مجموع می توان به طراحی سئات ایبیزا نمره قبولی داد.
کابین و فضای داخلی
برخلاف ظاهر خودرو، طراحی کابین سئات ایبیزا 2022 تقریبا ساده انجام شده است. در نگاه اول، ممکن است تزئینات نارنجی رنگ دور دریچه های سیستم تهویه مطبوع خودرو شما را به یاد ام وی ام X22 بیاندازد. فرمان خودرو 3 شاخه و از نوع D-Cut بود روی آن کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار گرفته اند. صفحه کیلومتر خودرو نیز از نوع دیجیتال است. در سمت چپ فرمان به سبک خودرو های آلمانی یک کلید چرخشی برای روشن و خاموش کردن چراغ های خودرو قرار گرفته و سمت راست فرمان نیز یک مانیتور لمسی بزرگ به چشم میخورد. پایین تر از مانیتور پنل سیستم تهویه مطبوع در نظر گرفته و در کنسول میانی نیز اهرم ترمز دستی خود نمایی می کند.
سئات ایبیزا 2023 در بازار ایران
سئات ایبیزا در بازار های جهانی قیمت پایه 16.500 یورویی دارد و یک هاچ بک اقتصادی به شمار می رود. هرچند در ایران با احتساب قیمت سر به فلک کشیده یورو، تعرفه های عجیب واردات و همچنین عرضه خودرو در بورس بعید است ایبیزا با قیمتی اقتصادی به دست مردم برسد.
با این حال سئات ایبیزا به عنوان یک هاچ بک جذاب اروپایی که از تکنولوژی روز فولکس واگن استفاده می کند احتمالا تبدیل به خودرویی محبوب در بازار خواهد شد و رقابت جالبی با محصولاتی مانند مگان هاچ بک و اشکودا فابیا خواهد داشت. البته برای تحقق یافتن این موضوع، سیاست های شرکت وارد کننده، حجم واردات، قیمت گذاری صحیح و تضمین خدمات پس از فروش قدرتمند بسیار مهم خواهند بود.