پژو 207i تیپ 5، شاهکاری دیگر از گروه صنعتی ایران خودرو است که پس از قطع تولید پژو 206 در اسفند ماه 1401 توسط این شرکت رونمایی شد. 207 تیپ 5 در واقع نسخه ای ارزان قیمت تر از پژو 207i دنده ای است که برای کاهش هزینه با داشبورد پژو 206، اکسل کاسه ای و رینگ های فولادی به تولید می رسد تا جایگزین پژو 206 از رده خارج شده باشد.
پژو 207 تیپ 5 از همان موتور قدیمی TU5 ایرانیزه بهره می برد که توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 142 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل شده تا 207 تیپ 5 بتواند شتاب 0 تا 100 را طی 12.8 ثانیه طی کند. (هرچند که 0 تا 100 اعلامی این خودرو 11.6 ثانیه است)
پژو 207i تیپ 5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بار بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در محور جلو از نوع دیسکی خنک شونده بوده اما در محور عقب ایران خودرو به علت ارزان سازی استفاده از سیستم ترمز کاسه ای را ترجیح داده است. البته به لطف خدا همچنان سیستم های ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD از روی این خودرو حذف نشده اند!
تیپ جدید پژو 207i از استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می برد و میانگین مصرف سوخت اعلامی آن 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است که برای یک هاچ بک اقتصادی 1054 کیلوگرمی با ظرفیت باک 50 لیتر عددی مناسب به شمار می آید.
در سال های بسیار دور، پژو 206 موفق به کسب 4 ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ شده است. اما با این وجود، 207i تیپ 5 به عنوان فیس لیفت 206 نمی تواند خودرویی ایمن محسوب شود؛ زیرا علاوه بر این که از 23 سال پیش کنون معیار های یورو انکپ تغییر کرده اند، تولیدات جدید ایران خودرو ورق بدنه مشابهی با نمونه فرانسوی ندارد و به جای 6 ایربگ، تنها 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو دارند. خبری از سیستم های ESP و ASR هم در این خودرو نیست و راننده باید به تنهایی مراقب باشد تا خودرو از کنترلش خارج نشود!
پژو 207i تیپ 5 نسخه لو آپشن این خودرو به محسوب می شود و بسیاری از امکانات 207 فول نظیر سقف پانوراما، مانیتور، دوربین دنده عقب، رینگ آلومینیومی، فرمان برقی، غربیلک فرمان مجهز به اینترفیس و کروز کنترل روی این تیپ یافت نمی شود.
تنها آپشن های موجود در پژو 207 داشبورد 206 مواردی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک عقب و صندلی های عقب دارای پشت سری هستند!
طراحی ظاهری 207i تیپ 5 ایران خودرو هیچ تفاوتی با 207 دنده ای نداشته و به راحتی از روی سقف فلزی و رینگ های فولادی مجهز به قالپاق که باعث ارزان قیمت دیده شدن این خودرو شده اند قابل تشخیص است.
نمای داخلی این خودرو اما شاهد بزرگ ترین تغییر 207 تیپ 5 نسبت نوع عادی است و اکنون داشبورد قدیمی پژو 206 روی این خودرو استفاده شده است! این موضوع به این معنی است که دیگر خبری از سیستم مولتی مدیا و فرمان اینترفیس دار هم در 207 تیپ 5 نیست.
قرار است 207 تیپ 5 در بازار داخل جایگزین پژو 206 شود و این به این معنی است که قیمت این خودرو ارزان تر از 207 دنده ای معمولی و گران تر از پژو 206 تیپ 5 خواهد بود.
اما در مورد تداوم این خودرو در بازار شک و شبهه های جدی وجود دارد و بعید نیست تولید این خودرو تنها به دلیل حمایت از قطعه سازان 206 بوده باشد. بنابراین ممکن است تولید 207 تیپ 5 پس از مدتی نسبتا کوتاه قطع شده و در نتیجه بازار خرید و فروش این خودرو نیز از رونق خارج شود.