سئات آتکا یک کراس اور سایز متوسط ساخت کمپانی سئات کشور اسپانیا است. این کراس اور میدسایز که برای اولین بار در سال 2016 معرفی شد از پلتفرم MQB A1 فولکس واگن استفاده می کند که مشترک با محصولاتی فولکس جتا VS5، آئودی Q2 و اشکودا کاروگ است.
سئات آتکا در سال 2020 یک فیس لیفت را تجربه کرد و چهره متفاوتی به خود گرفت. تولید نسخه فیس لیفت نسل اول این خودرو تاکنون ادامه دارد.
در اوایل سال 1402 مشاهده یک دستگاه سئات آتکا با پلاک مخصوص آزمایش فنی در ایران شایعات عرضه این خودرو در ایران را قوت بخشید و مدتی بعد نیز خودروسازان راین رسما اعلام کرد که قصد دارد این خودرو را در خطوط تولید خود مونتاژ کند.
مشخصات فنی سئات آتکا
سئات آتکا از یک موتور 2 لیتری توربو بهره می برد که توانایی تولید 190 اسب بخار قدرت در 4200 دور در دقیقه و 320 نیوتن متر گشتاور از 1500 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه به هر 4 چرخ خودرو منتقل می شود تا سئات آتکا بتواند شتاب صفر تا صد را در 7.1 ثانیه طی کند و یکی از قوی ترین کراس اور های بازار ایران لقب بگیرد. همچنین سیستم AWD این خودرو به دیفرانسیل لغزش محدود یا همان LSD نیز مجهز است.
سئات آتکا در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی بوده که به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BA نیز مجهزند.
سئات آتکا خودرویی بسیار سنگین بوده و 2090 کیلوگرم وزن دارد. با این وجود مصرف سوخت میانگین این خودرو در یک سیکل ترکیبی برابر با 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
ایمنی سئات آتکا
سئات آتکا به 7 ایربگ مجهز است (سرنشینان جلو، جانبی های جلو، پرده ای جلو و عقب و زانویی راننده). همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف یورو انکپ موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از این موسسه شده تا تبدیل به یکی از ایمن ترین خودرو های بازار شود.
امکانات رانندگی موجود در سئات آتکا نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC، رادار نقطه کور، سیستم تشخیص خواب آلودگی راننده، رادار تابلو خوان و سیستم هشدار خروج از خط نیز باعث ایمن تر شدن رانندگی با این خودرو می شوند.
امکانات رفاهی سئات آتکا
سئات آتکا از نظر امکانات رفاهی نیز خودروی خوبی محسوب شده و اکثر آپشن های کاربردی مورد نیاز سرنشینان را دارد؛ امکاناتی مانند شیشه بالابر های برقی اتوماتیک، آینه های جانبی با تاشوندگی برقی، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم اتو استارت/استاپ، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، سنسور نور، سنسور باران، صندلی های جلو با تنظیمات برقی، گرمکن صندلی های جلو، مموری صندلی های جلو، کروز کنترل، سیستم صوتی با 10 بلندگو و مانیتور 10 اینچی لمسی مجهز به اپل کارپلی و اندروید اتو، گرمکن غربیلک فرمان، شارژر وایرلس، ترمز پارک برقی و اتوهلد لیست آپشن های شاخص سئات آتکا را تشکیل می دهند.
طراحی ظاهری سئات آتکا
سئات آتکا از زبان طراحی جدید سئات بهره می برد که چند سالی است روی محصولات این شرکت استفاده می شود؛ چراغ های جلو چند وجهی با یک دیلایت مثلثی خاص، بدنه تقریبا جعبه ای مانند با خطوط تیز و حجم پردازی های زیاد و چراغ های عقب مستطیلی شکل نئون. می توان گفت سئات آتکا طراحی کاملا پخته و اصیلی دارد و این موضوع در بازار ایران که توسط کراس اور های چینی با طراحی های عجیب و غریب و نوآورانه پر شده یک امتیاز مثبت بزرگ محسوب می شود.
سئات آتکا از نظر ابعادی خودرویی کمی کوچک تر از هیوندای توسان و کیا اسپورتیج بوده و ابعادی نزدیک به کیا سلتوس دارد، بنابراین رانندگی با این خودرو در شهر چندان سخت نخواهد بود. آینه های جانبی نصب شده روی درب ها، طراحی تیز بدنه و قوس کم و ارتفاع خوب شیشه ها نیز باعث می شود تا سئات آتکا تجربه رانندگی راحتی را در اختیار مالک خود قرار دهد.
کابین و فضای داخلی سئات آتکا
از آن جایی که طراحی سئات آتکا مربوط به سال 2016 است، طراحی کابین خودرو احتمالا در مقابل محصولات جدید مقداری قدیمی به نظر خواهد رسید؛ در نمای روبروی راننده یک فرمان 3 شاخه D کات قرار گرفته که پشت آن صفحه کیلومتر دیجیتالی خودرو به چشم می خورد. در قسمت میانی داشبورد یک صفحه نمایش قرار دارد و پایین تر از آن کلید هایی برای استفاده از امکانات خودرو و همچنین پنل سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته اند. پایین تر از لیور دنده نیز یک اهرم چرخشی برای انتخاب حالت رانندگی و کلید ترمز پارک برقی قرار دارند.
به رسم بسیاری از خودرو های اروپایی، اهرم روشن کردن چراغ ها به صورت چرخشی در سمت چپ داشبورد قرار گرفته. ردیف عقب این خودرو نیز دو دریچه تهویه مطبوع دارد.
یکی دیگر از ویژگی های جذاب سئات آتکا، خروجی برق شهری 230 ولت در صندوق عقب این خودرو است که می تواند در سفر یا کمپینگ برای سرنشینان بسیار مفید باشد.
سئات آتکا در بازار؛ قیمت و رقبا
سئات آتکا در بازار های جهانی قیمت پایه 27 هزار دلاری دارد که این قیمت مربوط به نمونه لوآپشن با موتور کم حجم تنفس طبیعی است. قیمت نسخه 2 لیتری AWD این خودرو با آپشن های کامل به حدود 41 هزار دلار می رسد و به این ترتیب بعید است نسخه مونتاژی این خودرو با قیمت مناسبی به دست متقاضیان برسد.
سئات آتکا در بازار ایران وارد رقابت با خودرو هایی نظیر فونیکس تیگو 8 پرو مکس، دیگنیتی دریم و کراس اور های کره ای نظیر کیا اسپورتیج و کیا سلتوس خواهد شد. با وجود برند معتبر، دو دیفرانسیل بودن و موتور قدرتمند بعید است کراس اور سئات کار سختی در مقابل رقبای شرقی خود داشته باشد، مگر این که خدمات پس از فروش نامطمئن و عرضه ضعیف آن توسط خودروسازان راین بتواند ترمز این محصول را در ایران بکشد!