جتا VS5 یک خودروی کراس اور کامپکت ساخت کمپانی جتا کشور چین است که در واقع تحت مالکیت فولکس واگن قرار داشته و برخی محصولات فولکس را انحصارا برای بازار چین تولید می کند.
جتا در اصل شرکتی است که در سال 2019 طی همکاری مشترکی میان فولکس واگن و شرکت فاو بصورت یک جوینت ونچر در چین تاسیس شده و محصولات خود را با تکنولوژی فولکس برای بازار چین به فروش می رساند. با این حال به نظر می رسد که فولکس-فاو در نظر دارند جتا از حالت انحصاری بازار چین خارج کنند و به تازگی به صادرات محصولات خود می اندیشد. ایران یکی از بازار های مد نظر این شرکت بوده و Jetta VS5 به عنوان کراس اور کامپکت و محبوب این شرکت به تازگی درحال عرضه در بازار ایران است.
این خودرو از پلتفرم MQB-A1 گروه فولکس استفاده می کند که مشترک با خودروهایی نظیر فولکس واگن تائوس، سئات آتکا و اشکودا کاروگ است.
مشخصات فنی جتا VS5
جتا VS5 از یک موتور 4 سیلندر 1.4 لیتری توربو TSi متعلق به گروه فولکس بهره می برد که با کد EA211 شناخته می شود. این موتور می تواند حداکثر 148 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند و توان تولیدی خود را از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو خودرو منتقل می کند. در تست شتاب جتا VS5 توسط Car.ir، شتاب 0 تا 100 این خودرو 10.37 ثانیه بدست آمد.
جتا VS5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز مجهزند.
ایمنی جتا VS5
جتا VS5 به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. جتا VS5 به تنهایی مورد تست ایمنی قرار نگرفته، اما به توجه به یکسان بودن این خودرو با فولکس تائوس می توان اعتبار تائوس (5 ستاره ایمنی یورو انکپ) را به حساب VS5 نیز واریز کرد.
جتا VS5 در زمینه امکانات کمک رانندگی از مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی به همراه کروز کنترل هوشمند ACC بهره می برد و خبری از سایر رادارها و تجهیزات کمک رانندگی در این خودرو نیست.
امکانات رفاهی جتا VS5
جتا VS5 در زمینه امکانات رفاهی به مواردی نظیر شیشه بالابر های برقی به همراه پاور ویندوز، آینه های جانبی تاشونده برقی، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم اتو استارت/استاپ، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای اتوماتیک، صندلی راننده 6 جهته برقی، گرمکن صندلی های جلو، دوربین دنده عقب، سیستم مولتی مدیا با کلید های کنترل از روی فرمان، سنسور نور، سنسور باران، ترمز پارک برقی و اتوهلد مجهز است که برای این خودرو قابل قبول به نظر میرسد.
طراحی ظاهری جتا VS5
جتا VS5 در واقع همان سئات آتکا است و تفاوت چشمگیری در طراحی آن ها مشاهده نمیشود. این خودرو به هیچ عنوان طراحی شبیه به سایر خودرو های چینی نداشته و بیشتر به یک خودرو اروپایی شباهت دارد. در طراحی بخش جلوی خودرو، چراغها، ترکیب آنها با جلوپنجره، مشبک کردن جلوپنجره و ورودی هوای سپر به طور زیبا و هماهنگ اجرا شدهاند و خودرو از دور احساس اروپایی بودن را القا میکند. کلیه جزئیات به صورت اصولی و بدون اغراق و شلوغی در کنار هم طراحی شدهاند.
نکته مورد توجه این است که طراح از به کار بردن خطوط عمیق و شکسته خودداری کرده است که این کار باعث میشود طراحی خودرو عمر بیشتری داشته باشد. در نمای کناری، همه چیز به طور کامل هماهنگ شده است. ابعاد رینگها کاملاً مناسب ابعاد خودرو هستند و یک خط شخصیت زیبا از چراغهای جلو تا عقب کشیده شده است. در نمای پشتی نیز همه چیز به سبک سئات آتکا اصلی طراحی شده است، اما باید اشاره کرد که قالب چراغهای جلو، مشبک کردن جلوپنجره، قالب و گرافیک چراغهای عقب در جتا VS5 کمی نسبت به سئات آتکا تغییر کرده است. همچنین، لوگوی J در قسمت جلو و عقب نصب شده است که حرف اول نام برند Jetta را نشان میدهد.
کابین و فضای داخلی جتا VS5
با وجود شباهت های فراوان کابین جتا VS5 به سئات آتکا 2023، تفاوتهای جزئی نیز در آن مشاهده میشود. به طور مثال، پوسته و ظاهر کار تقریباً بدون تغییر باقی مانده است، اما مکان نمایشگر مالتیمدیا و دریچههای سیستم تهویه مطبوع تغییر یافته و نشانگرهای پشت فرمان نیز گرافیک متفاوتی نسبت به سئات آتکا دارد. با این حال، هیچ یک از این تغییرات نتوانسته طراحی اروپایی و یا به عبارتی فولکس واگنی جتا VS5 را مخفی کند.
مقایسه جتا VS5 و فولکس واگن تیگوان
میتوان گفت مقایسه جتا و تیگوان بدور از منطق و حرفه کارشناسی خودرست! چرا فولکس باید به سمت عرضه خودرویی توسط زیربرند خود برود که با قیمت کمتر در مقابل محصولی از برند خود قرار گیرد؟
اما آنچه میتوان منصفانه در مورد جتا VS5 عنوان کرد این است که جریان خون حاوی DNA در مویرگهای محصولات فولکس واگن تنها در شاه رگ جتا دیده میشود. با قرار گرفتن پشت فرمان VS5 فرمانی در دست میگیرید که حس هدایت خودرویی از ایل و طایفه آلمانها را تداعی میکند؛ فونت کلاستر، محل قرارگیری دکمه استارت و شکل و شمایل قاب های اطراف دسته دنده همگی از فولکس واگن بو بردهاند؛ اما جعبه دنده 6 دنده AT جتا علیرغم عملکرد روان و مناسبش، هیچ ارتباطی به DSG تیگوان ندارد. کیفیت رابط کاربری مولتی مدیا و نمایش پشت آمپر جتا در مقابل برادر اصیل خود کاملا فقیر است و در جزییاتی مانند عایقبندی و نازککاریهای کابین تفاوت کاملا مشهود است.
شاید بین این 2 خودرو شباهت های مشهودی به چشم دیده شود، اما به همان میزان تفاوتها نیز نمایانند.
تفاوت نیو جتا VS5 با جتا VS5
شرکت ماموت خودرو در پاییز سال 1403 اقدام به فروش مدل جدیدی از این خودرو با نام نیو جتا VS5 در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی کرد. نیو جتا VS5 نسبت به مدل 2023 تفاوت هایی جزئی در حد برخی امکانات رفاهی و تغییرات ظاهری را دارد.
این تغییرات به شرح زیر هستند:
- اضافه شدن دکمه Keyless برای دستگیره درب شاگرد
- اضافه شدن آیتمهای Black Edition (رینگ، زه پنجرهها، جلو پنجره، قاب آینهها و لوگوها با تم مشکی)
- تغییر مجموعه جلوپنجره و سپرها
- اضافه شدن نمد و جک درب موتور
- تخت شدن لوگو جتا روی جلوپنجره
- حذف لوگوی جتا روی در صندوق و قرارگرفتن تایپوگرافی JETTA به جای آن
جتا VS5 در بازار؛ قیمت و رقبا
فول ترین نسخه جتا VS5 در بازار چین قیمتی معادل 16 هزار و 800 دلار دارد. انتظار می رود که این خودرو با ورود به بازار ایران به رقابت به کراس اور هایی نظیر فونیکس FX، لاماری ایما و دیگنیتی پرایم بپردازد. با توجه به اینکه جتا VS5 محصولی از گروه فولکس واگن است و از موتور، گیربکس، پلتفرم، طراحی و امکانات ساخت فولکس بهره می برد می تواند ارزش خرید بسیار بالایی برای این خودرو در مقابل رقبای چینی متصور بود.
ویدیو معرفی اولیه جتا VS5؛ خرداد ماه 1402
من جتا vs5 دارم خیلی ازش راضیم اپشن های زیادی داره سیستم صوتی عالی دوربین ۳۶۰ درجه کروز کنترل تطبیقی و غیره شتاب فوق قوی