جتا VA3 یک خودروی سدان شهری سگمنت C ساخت کمپانی جتا کشور چین است که در واقع تحت مالکیت فولکس واگن قرار داشته و برخی محصولات فولکس را انحصارا برای بازار چین تولید می کند.
جتا VA3 در واقع همان نسل دوم فولکس جتا است که روی آن یک فیس لیفت انجام شده و به عنوان اولین محصول شرکت تازه تاسیس جتا در بازار چین به فروش می رسد.
جتا نیز شرکتی است که در سال 2019 با همکاری مشترکی میان فولکس واگن و شرکت فاو در چین تاسیس شده و محصولات خود را با تکنولوژی فولکس در چین به فروش می رساند. با این حال به نظر می رسد که فولکس-فاو در نظر دارند جتا از حالت انحصاری بازار چین خارج کنند و به تازگی به صادرات محصولات خود می اندیشد. ایران یکی از بازار های مد نظر این شرکت بوده و Jetta VA3 به عنوان سدان پرفروش و محبوب این شرکت قرار است به زودی توسط ماموت خودرو که نمایندگی رسمی فولکس واگن را در اختیار دارد وارد ایران شود.
مشخصات فنی جتا VA3
جتا VA3 از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی از خانواده EA211 متعلق به گروه فولکس بهره می برد که می تواند حداکثر 112 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این توان تولیدی موتور از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو خودرو منتقل می شوند تا سدان دورگه فولکس واگن بتواند طی 13.7 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
جتا VA3 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز مجهزند.
ایمنی جتا VA3
نمونه آزمایشی جتا VA3 که توسط ماموت خودرو برای تست در اختیار ما قرار گرفت به 2 ایربگ برای سرنشینان جلو و جانبی های جلو مجهز بود. با این حال به نظر می رسد که ممکن است در زمان واردات، نسخه 6 ایربگ این خودرو وارد ایران شود. جتا VA3 به تنهایی مورد تست ایمنی قرار نگرفته، اما به توجه به یکسان بودن این خودرو با فولکس جتا اصلی می توان اعتبار فولکس جتا (5 ستاره ایمنی یورو انکپ) را به حساب VA3 نیز واریز کرد.
در زمینه سیستم های کمک رانندگی نیز سدان اقتصادی ماموت خودرو تنها به امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS مجهز است.
امکانات رفاهی جتا VA3
ماموت خودرو نسخه لو آپشن جتا VA3 را برای معرفی در اختیار خبرنگاران قرار داد. این نسخه تنها دارای ابتدایی ترین امکانات بود لیست آپشن های آن محدود به مواردی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، تودوزی پارچه ای، سیستم اتو استارت/استاپ، سیستم صوتی MP3 و رینگ های فولادی با قالپاق بهره می برد.
البته بنا به ادعای ماموت خودرو، این نسخه همچنان نهایی نیست و ممکن است نسخه نهایی VA3 وارداتی به امکانات دیگری نظیر سانروف، سیستم مولتی مدیا با کلید های کنترل از روی فرمان، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور باران و دوربین دنده عقب مجهز باشد.
طراحی ظاهری جتا VA3
جتا VA3 در واقع نسخه تغییر نام یافته و فیس لیفت شده فولکسواگن جتا نسل دوم است. طراحی این خودرو از شلوغی و زرق و برق فراوان محصولات آسیایی دور است و طراحی اصیل آلمانی در ظاهر این خودرو کاملاً قابل مشاهده است. با این حال، چینیها تلاش کردهاند با استفاده از کروم کاری در جلوپنجره و برخی قسمتها، ظاهر این خودرو را به محصولات آسیایی نزدیکتر کنند؛ اما با این تغییرات هم نمیتوانند انکار کنند که این خودرو متعلق به فولکسواگن است.
جتا VA3 یک خودرو سدان در سگمنت C بوده و ابعاد طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 4501، 1704 و 1469 میلیمتر میباشد، همچنین فاصله بین دو محور آن 2604 میلیمتر است. در نمای جلو، چراغهای بزرگی وجود دارند که از دو طرف جلوپنجره کرومکاری شده را در بر میگیرند. در میان این جلوپنجره،
لوگوی J قرار گرفته و در داخل سپر نیز خطوط مورب دیلایت این خودرو قابل مشاهده است که در سایر محصولات جتا نیز دیده میشود.
گرچه جتا VA3 در نمای کناری تفاوت چشمگیری با فولکسواگن جتا ندارد، اما در بخش پشتی تغییراتی در گرافیک و شکل چراغها مشاهده میشود. با این حال، این تغییرات به اندازهای نیست که به طراحی اروپایی این سدان اقتصادی آسیب برساند
کابین و فضای داخلی جتا VA3
جتا VA3 در زمینه طراحی کابین نسبت به نسخه فیس لیفت شده فولکسواگن جتا تفاوت دارد. با این حال، شیفتر دنده و فرمان خودرو تقریباً با نسخه اصلی مشابه هستند. اما به طور کلی، کابین این خودرو کمی نسبت به فولکسواگن جتا قدیمیتر و کهنهتر به نظر میرسد. با این وجود، به عنوان یک سدان اقتصادی و با توجه به نیاز بازار ایران به چنین خودرویی، نمیتوان آن را نکوهش کرد.
نکته دیگر در مورد کابین Jetta VA3، کیفیت ساخت کابین است. با وجود اینکه در سراسر کابین از پلاستیک های خشک و پارچه معمولی استفاده شده، با این حال این خودرو کیفیت ساخت و مونتاژ بسیار بالایی دارد و می توان روی عمر بالای قطعات کابین این خودرو حساب باز کرد.
جتا VA3 در بازار؛ قیمت و رقبا
فول ترین نسخه جتا VA3 در بازار چین قیمتی معادل 13 هزار و 200 دلار دارد. این قیمت برای نسخه لو آپشن به تنها 9 هزار دلار کاهش پیدا می کند. انتظار می رود نسخه فول آپشن جتا VA3 به رقابت با محصولی نظیر چری آریزو 5 و نسخه لو آپشن آن به رقابت با محصولات ایرانی نظیر دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک بپردازد. با توجه به اینکه جتا VA3 محصولی از گروه فولکس واگن است و از موتور، گیربکس، پلتفرم، طراحی و امکانات ساخت فولکس بهره می برد می تواند ارزش خرید بالایی برای این خودرو در مقابل رقبای چینی و ایرانی متصور بود. با این حال، موتور تنفس طبیعی ضعیف و ضعف امکانات رفاهی این خودرو نسبت به رقبا نیز نکات منفی پررنگ جتا VA3 در بازار ایران هستند.