KMC X5 یک کراس اور متوسط شهری است که توسط شرکت کرمان موتور به بازار ایران عرضه می شود. این خودرو در اصل Sehol X6 نام داشته و یک فیس لیفت ماژور از جک S5 به شمار می آید!
جک S5 را می توان یکی از مشهور ترین و پرفروش ترین کراس اور های چینی در بازار ایران نامید که تولید آن برای اولین بار در سال 1392 آغاز شد. پس از عرضه نسخه دنده ای و اتوماتیک، کرمان موتور با انجام فیس لیفتی، جک S5 نیوفیس را در سال 1400 با پیشرانه ای جدید وارد بازار کرد. با این حال، جک S5 سالخورده با وجود محبوبیت زیاد در بازار، دیگر یارای رقابت با محصولات چینی جدید را نداشت و به همین علت، کرمان موتور به سراغ جدیدترین فیس لیفت این محصول رفت… سهول X6!
برند سهول در واقع زیر مجموعه ای از کمپانی JAC چین است که محصولات خود را بر پایه پلتفرم های جک تولید می کند. کرمان موتور نیز به تازگی روی به مونتاژ محصولات سهول آورده و پس از KMC K7 و KMC J7، اکنون سهول X6 را با نام KMC X5 به سبد محصولات خود اضافه کرده تا ادامه دهنده راه جک S5 باشد.
مشخصات فنی KMC X5
KMC X5 از همان موتور و گیربکس استفاده شده روی جک S5 نیوفیس بهره می برد؛ یک موتور 1.5 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi، قدرت 181 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متری که توان خود را از طریق همان گیربکس 6 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) قدیمی و عذاب آور به چرخ های جلو منتقل می کند. با این حال، این موتور و گیربکس اکنون در KMC X5 عملکردی نسبتا هماهنگ تر دارند. همچنین، حساسیت موتور به کیفیت سوخت نیز در این خودرو کمتر شده است.
سیستم تعلیق و ترمز های کی ام سی X5 نیز کاملا مشابه جک S5 است؛ تعلیق مک فرسون در محور جلو و تعلیق مولتی لینک در محور عقب به همراه ترمز های دیسکی در هر چهار چرخ که مجهز به ABS - EBD و EBA هستند. با این حال، با اندکی تغییرات، کی ام سی X5 نسبت به جک S5 سواری راحت تر و هندلینگ ضعیف تری دارد.
جک X5 از استاندارد آلایندگی یورو 6 پیروی می کند. مصرف سوخت اعلامی X5 نیز 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش ترکیبی است که البته در واقعیت بالاتر از این عدد خواهد بود.
ایمنی KMC X5
سهول X6 به خودی خود در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده است؛ با این حال با توجه به اینکه این خودرو تنها یک فیس لیفت از جک S5 است، می توان 5 ستاره ایمنی C-NCAP جک را به حساب سهول یا همان KMC X5 نیز واریز کرد. البته قابل ذکر است که S5 استفاده شده در تست تصادف از 6 ایربگ بهره می برده اما X5 مونتاژی در ایران فاقد ایربگ های پرده ای است که ایمنی آن را در تصادفات جانبی تحت الشعاع قرار می دهد. همچنین وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC، می توانند تا حدودی خیال راننده و سرنشینان را بابت ایمنی این خودرو راحت کنند.
امکانات رفاهی KMC X5
کی ام سی ایکس 5 در زمینه آپشن ها و امکانات رفاهی عملکرد خوبی دارد و حتی از نسخه قبلی خود نیز امکانات بیشتری را در اختیار خریداران قرار می دهد؛ مواردی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 12.5 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان و توییترهای دارای رقص نور، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور باران، صندلی راننده با تنظیم برقی و مموری صندلی، گرمکن صندلی های جلو، صفحه کیلومتر دیجیتالی، دسته دنده الکترونیکی، کول باکس، ترمز پارک برقی و اتوهلد آپشن های شاخصی هستند که روی کراس اور جدید کرمان موتور به چشم می خورند.
طراحی ظاهری KMC X5
KMC X5 در نگاه اول طراحی کاملا متفاوت و مدرنی دارد. با این حال، با اندکی دقت به راحتی می توانیم جک S5 بودن این خودرو را به راحتی تشخیص دهیم!
نمای جلوی KMC X5 تشکیل شده از یک سپر با جلوپنجره ای ذوزنقه ای و بسیار بزرگ که چراغ های اصلی به سبک کار شده در سپر در دو طرف آن قرار گرفته اند. دو دیلایت بزرگ با طراحی نوین و متفاوت نیز در قسمت فوقانی چراغ ها قرار گرفته اند.
نکته عجیب در مورد طراحی جلوی سهول X6، شباهت باور نکردنی آن با یک کراس اور چینی دیگر به نام NIO ES8، محصول سال 2021 شرکت نیو چین است… به نظر می رسد که کمپانی های چینی در زمینه کپی کاری اکنون به یکدیگر دیگر نیز رحم نمی کنند!
بگذریم… با رسیدن به نمای جانبی X5 می توانیم به طور کامل کپی کاری جک از نیو را فراموش کنیم؛ زیرا در این نما تقریبا هیچ تفاوت خاصی بجز رینگ های 18 اینچی جدید میان جک S5 با KMC X5 وجود ندارد. به علت یکسان بودن اتاق، همان فرم تکراری درب ها، ستون ها و گلگیر ها در اینجا نیز تکرار شده اند.
با وجود اینکه در نمای عقب باز هم فرم کلی S5 دیده می شود، اما حجم تغییرات در این نما بیشتر و محسوس تر هستند. همان چراغ های عقب S5 در X5 نیز استفاده شده اند با این تفاوت که در X5، چراغ های عقب گرافیک متفاوتی داشته و برای مدرن تر شدن، به هم پیوسته اند. محل قرار گیری پلاک نیز از روی درب صندوق به سپر عقب منتقل شده تا درب صندوق تنها میزبان لوگوی KMC باشد. زیر سپر عقب نیز دو عدد سراگزوز فیک به چشم می خورند.
کابین و فضای داخلی KMC X5
در کابین جک X5 اما همه چیز نسبت به قبل تغییر کرده و اکنون با فضایی کاملا جدید مواجه ایم؛ در نمای روبروی راننده یک فرمان چهار شاخه مشابه با KMC J7 قرار گرفته که کلید های کروز کنترل و اینترفیس روی آن دیده می شوند. صفحه کیلومتر خودرو نیز به نوع دیجیتالی تغییر یافته و داخل یک قاب سایبان چرمی جای گرفته است.
در قسمت میانی داشبورد یک مانیتور 12.5 اینچی بسیار بزرگ دیده می شود که پنل سیستم تهویه مطبوع را نیز در خود جای داده و خبری از پنل مجزا روی داشبورد نیست. کنسول میانی نیز به لطف استفاده از دسته دنده الکترونیکی دایره ای شکل، یک طبقه زیرین برای قرار دادن اشیا دارد. نکته عجیب در مورد این خودرو، حذف حالت تیپ ترونیک گیربکس است! (البته تجربه استفاده طولانی مدت از تیپ ترونیک جک S5 نشان می دهد که خریدار X5 مورد خاصی را از دست نداده است.)
صندلی های X5 اما در ردیف جلو ارگونومی بهتری از صندلی های جک S5 داشته و راحت ترند. در ردیف عقب نیز دو دریچه تهویه مطبوع به همراه دو خروجی USB برای شارژ گوشی موبایل تعبیه شده اند.
جک X5 در بازار؛ قیمت و رقبا
KMC X5 در بازار چین قیمتی بین 11 الی 16 هزار دلار دارد و در بازار ایران نیز اندکی گرانتر از جک S5 به فروش میرسد.
X5 همچنین به رقابت مستقیم با تیگو 7 IE مدیران خودرو، فردا T5 و با کمی اغراق X55 پرو خواهد پرداخت. با توجه به سابقه خوب S5 در ایران و اشتراک قطعات فنی آن با X5 با خدمات پس از فروش گسترده کرمان موتور، پیش بینی می شود که کی ام سی X5 در صورت تولید با تیراز مناسب فروش خوبی را در ایران تجربه کند.
X5 سیستم تعلیق عقب مولتی لینک داره که روی بنز هم نصب شده از دهه ۶۰ به بعد و الان هم روی چانگان cs55 نصب هست حساسیت نسبت به کیفیت بنزین بسیار پایینتر آمده ضمنا بدلیل ارتقا سیستم تنظیم دنده اتومات در پیچ ها و سراشیبی ها نیاز به تیپترونیک ندارد که سیستمی قدیمی تر است. سیستم کولر و تهویه بسیار خوبی دارد در رنج قیمتی خودش بهترین ماشین است بیشتر صحبت های منفی جهت کنترل بازار و دلالی است متاسفانه و پایه علمی و فنی ندارد
واقعا توی این رنج ماشین خوبیه. هم ظاهری هم فنی
سلام، فنی خیلی خوبه فقط بنظرم قیمت بازار آزادش خیلی زیاده، خودروهای ثبت نامی بهمن و اسفند کرمان موتور بیان بازار، قیمتش کمی میاد پایین و واقعی میشه.