1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. آشنایی با عوامل آب کم کردن رادیاتور خودرو

آشنایی با عوامل آب کم کردن رادیاتور خودرو

8 مهر 1402
  • 0

آب نقش حیاتی در کنترل دما و درجه حرارت موتور خودرو دارد. همانطور که می دانید، دمای موتور در هنگام کارکردن به حدود 500 درجه سانتیگراد می رسد و تنها مایع رادیاتور است که این دما را در محدوده ایمن کارکرد موتور حفظ می کند. با بالا رفتن دمای موتور آسیب های بسیار جدی به موتور خودرو وارد می شود که تعمیر آن ها مستلزم هزینه های بسیار زیاد است. بنابراین، مایع رادیاتور خودرو عضو بسیار مهمی از چرخه موتور خودرو است که هیچ گاه نباید کم شود.

به طور کلی، رادیاتور خودرو باید همواره با مایع خنک کننده (کولانت یا ترکیب آب مقطر و ضد یخ) پر بوده و سطح آن تغییر نکند. برای اطمینان از این موضوع، نیاز است تا هر چند روز یک بار، مقدار مایع خنک کننده خودروی خود را از طریق نگاه کردن به منبع انبساط خودرو چک کنید و اگر متوجه شدید که خودروی شما آب کم می کند، نیاز است برای رفع این مشکل در حداقل زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه کنید. توصیه می کنیم در صورتی که خودروی شما به منبع انبساط مجهز است، تا حد امکان سطح مایع خنک کننده را بدون باز کردن درب رادیاتور بازدید نمایید، چرا که معمولا باز و بسته کردن مداوم درب های رادیاتور باعث خرابی زودهنگام آن ها می شود.

کم شدن آب رادیاتور یکی از ایرادات نسبتا رایج در خودرو های سواری است که در صورت عدم رسیدگی به موقع می تواند باعث رسیدن آسیب های شدید به موتور نظیر سوختن واشر سرسیلندر شود. اما عوامل رایج کم شدن آب رادیاتور چه مواردی هستند؟ در این مقاله از Car.ir به بررسی ایراداتی می پردازیم که باعث آب کم کردن موتور خودرو می شوند. اگر شما نیز با مشکل آب کردن خودروی خود دست و پنجه نرم می کنید، با خواندن این مطلب احتمالا می توانید خودتان خودروی خود را عیب یابی کنید.

کاهش سطح آب رادیاتور می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و گاه این موضوع می تواند از ترکیب چند ایراد مختلف سرچشمه بگیرد. به طور کلی دو عامل اصلی باعث کم شدن آب رادیاتور می شوند؛ بخار شدن آب، نشتی آب و ایراد فنی در موتور.

 

بخار شدن آب

ابتدا به سراغ ساده ترین علت موجود می رویم؛ بخار شدن آب بدون وجود نشتی در سیستم یا ایراد فنی.

عدم استفاده از ضد یخ

در صورتی که در سیستم خنک کننده موتور از ضد یخ استفاده نکنید، آب رادیاتور به مرور در اثر دمای بالا بخار می شود. ابتدا از وجود ضد یخ مناسب در رادیاتور خود مطمئن شوید.

ضد یخ.jpg

خرابی فن رادیاتور

در صورت خرابی فن، رادیاتور نمی تواند به خوبی آب موجود در سیستم را خنک کند و به علت بالارفتن گاه و بی گاه دمای موتور، مقداری از آب رادیاتور تبخیر می شود.

فن رادیات.webp

نشتی آب

نشتی آب رایج ترین دلیل آب کردن خودرو است. نشتی می تواند در اثر موارد زیر رخ دهد:

سوراخ شدن رادیاتور

رادیاتور اصلی ترین عضو سیستم خنک کنندگی موتور به شمار می رود که در قسمت جلوی خودرو قرار گرفته و با برخورد هوا (در اثر حرکت خودرو یا کار کردن فن ها) آب را خنک می کند. رادیاتور ممکن است بر اثر برخورد جسم سخت و یا گرفتگی مجرا های آب سوراخ شود و نشتی بدهد. در برخی از مواقع سوراخ شدن رادیاتور قابل تعمیر است اما اگر مشکل حاد باشد، تعویض رادیاتور اجتناب ناپذیر خواهد بود.

رادیاتور.webp

نشتی از شلنگ ها و اتصالات

نشتی آب همچنین می تواند در اثر فرسودگی اتصالات و شلنگ های آب بوجود بیاید. اگر خودروی شما آب کم می کند، سلامت مسیر های رفت و برگشت آب را بررسی کنید؛ لوله های بالا و پایین رادیاتور، لوله های رفت و برگشت منبع انبساط و لوله های رفت و برگشت آب رادیاتور بخاری مواردی هستند که در صورت فرسوده شدن می توانند باعث نشتی آب شوند.

نشت آب از شلنگها و اتصالات خودرو.jpg

خرابی درب رادیاتور

درب رادیاتور یا منبع انبساط یکی دیگر از عواملی است که می تواند باعث آب کم کردن خودرو شود. اگر درب رادیاتور خراب باشد، نمی تواند به خوبی فشار آب را حفظ کرده و موجب تبخیر یا نشتی آب از اطراف خود به بیرون می شود. دیدن رسوب آب در اطراف درب رادیاتور یکی از راه های تشخیص خرابی درب است.

درب رادیاتور.jpg

خرابی منبع انبساط

منبع انبساط نیز دیگر موردی است که نیاز به بررسی دارد، یک سوراخ ریز در اطراف منبع انبساط می تواند موجب کاهش سطح آب رادیاتور شود.

iStock-1397003638.jpg

خرابی رادیاتور بخاری

رادیاتور بخاری یک رادیاتور کوچک است که در پشت داشبورد خودرو قرار گرفته و وظیفه گرم کردن هوای سیستم تهویه مطبوع را بر عهده دارد. ممکن است با بالا رفتن سن خودرو و استفاده طولانی مدت از آب شهری در خودرو، رادیاتور بخاری کیپ شده و در اثر فشار آب نشتی پیدا کند. به مشام رسیدن بوی ضد یخ در داخل کابین، شنیدن صدای شرشر آب از سمت داشبورد و ضعیف شدن بخاری خودرو نشانه های خرابی رادیاتور بخاری هستند. تعویض این قطعه نیاز به باز کردن کامل داشبورد دارد.

used-heater-core-in-airbox-from-an-old-car.webp

ایرادات فنی موتور

اگر ایراد آب کم کردن خودروی شما ناشی از هیچ کدام از موارد ذکر شده نبود، باید در موتور خودرو به دنبال ایراد بگردید. ایرادات فنی که باعث کاهش سطح آب رادیاتور می شوند به شرح زیر هستند:

خرابی واشر منیفولد

واشر یا اورینگ منیفولد هوا یکی از ساده ترین مواردی است که می تواند باعث آب کم کردن خودرو شود. در صورت خرابی این قطعه، آب وارد موتور شده و به همراه بنزین در محفظه احتراق می سوزد.

واشر منیفولد.jpg

خرابی واترپمپ

این قطعه وظیفه به گردش در آوردن آب در سیستم خنک کنندگی موتور را برعهده دارد. مستهلک شدن واترپمپ می تواند باعث نشتی آب از سیستم شود.

خرابی واتر پمپ.jpg

خرابی ترموستات

ترموستات به خودی خود نمی تواند باعث نشتی آب شود. اما در صورتی که ترموستات خراب شده و بسته بماند، خودرو جوش آورده و آب رادیاتور بخار می شود.

Can-You-Drive-with-a-Bad-Thermostat-The-Risks-of-Ignoring-a-Worn-Thermostat-1024x683.jpg

خرابی واشر سرسیلندر

فرسودگی واشر سرسیلندر یک ایراد رایج موتوری است که باعث کم کردن آب رادیاتور می شود. در صورت فرسودگی واشر سرسیلندر، آب به داخل سیلندر رفته و به همراه بنزین می سوزد. برای رفع این ایراد باید سرسیلندر خودرو را باز کرده و واشر سرسیلندر را تعویض کنید.

سوختن واشر سر سیلندر.jpg

مستهلک شدن بوش سیلندر

در موتور های بوش تر نظیر TU3 و XU7، مستهلک شدن بوش های سیلندر نیز می توانند عامل کم شدن آب خودرو باشد. در این حالت شما به یک تعمیر اساسی موتور احتیاج پیدا می کنید!

KseriesK18.jpg

ترک خوردن بلوک موتور

ترک خوردن سطح بلوک موتور و نشتی آب از موتور نیز به عنوان آخرین و بعید ترین عامل برای آب کم کردن خودرو شناخته می شود. در صورت بروز این مشکل، ممکن است بتوانید با جوش دادن بلوک خودرو را رفع عیب کنید. اما در صورتی که این کار قابل انجام دادن نباشد، باید پروسه تعویض کامل موتور را به همراه هزینه های سرسام آور و دوندگی های اداری آن به جان بخرید.

1.jpg

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به دلایل عمده کم شدن آب رادیاتور خودروها اشاره کنیم و اهمیت وجود آب در سیستم خنک کننده موتور را نیز ذکر کردیم، بنابراین شایسته است همواره سطح آب رادیاتور را چک کرده و از عدم وجود خرابی در بخش های مختلف خودرو مطمئن شوید تا هزینه های گزاف و دردسر های فراوان تعمیر موتور یا سرسیلندر به سراغ شما نیایند!

منبع Car.ir


نظرات