سایپا پارس آریا (که با نام پروژه P90 نیز شناخته می شود) یکی از جدید ترین محصولات گروه خودروسازی سایپا است که با برند پارس خودرو و در خطوط تولید این شرکت تولید می شود. این خودرو در واقع نسخه ایرانیزه شده رنو لوگان یا همان تندر 90 است. تندر 90 خودرویی بسیار محبوب و موفق در بازار ایران بود که بیش از 10 سال روی خط تولید ایران خودرو و پارس خودرو قرار داشت.
اما با بازگشت مجدد تحریم ها علیه ایران و خروج شرکت های خودرویی از جمله رنو فرانسه، تولید این خودرو متوقف شد. در همین زمان بود که سایپا تصمیم گرفت با توجه به درصد داخلی سازی تندر 90 در ایران، نسخه ایرانیزه این خودرو را تولید کند؛ بر همین اساس پروژه تندر 90 ایرانی با کد P90 در این شرکت تعریف شد.
در اواخر سال 1399 تصاویری گرافیکی از پروژه P90 به بیرون درز کرد که فرم کلی این خودرو و طراحی ظاهری آن را نشان می داد. اما این تصاویر اطلاعات دیگری به بیننده نمی دادند. اما بالاخره در فروردین ماه 1402 سایپا در مراسمی اقدام به رونمایی از محصول پروژه P90 با نام کادیلا کرد. طبق اعلام این شرکت، قرار بود کادیلا از دی ماه 1402 با برند پارس خودرو به بازار عرضه شود. با این حال عرضه این خودرو به تاخیر افتاد. در نهایت، این خودرو بار دیگر در نمایشگاه خودرو مشهد 1403 رونمایی شد، این بار اما با نام P90.
مشخصات فنی P90
P90 در زیر کاپوت خود از موتور جدید ME16 سایپا بهره می برد؛ این موتور که در واقع مشابه موتور TU5P ایران خودرو است توانایی تولید 115 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 147 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل خواهد شد. البته طبق صحبت های مدیرعامل سایپا، تولید P90ی اتوماتیک نیز با گیربکس 6 سرعته AT ساخت DAE در دستور کار قرار دارد.
P90 همانند تندر 90 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق تورشن بیم بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع کاسه ای بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز مجهزند.
ایمنی P90
P90 از دو 2 ایربگ برای سرنشینان جلو بهره می برد و از آن جایی که پلتفرم این خودرو نیز با رنو L90 (با 3 ستاره ایمنی) یکسان است، می توان انتظار داشت که P90 حداقل های ایمنی مورد نیاز برای یک خودرو را داشته باشد. همچنین پارس خودرو با قرار دادن سیستم کنترل پایداری ESP در محصول جدید خود تلاش کرده تا خطرات استفاده از این محصول وطنی را کاهش دهد.
امکانات رفاهی P90
با توجه به این موضوع که هنوز کاتالوگ رسمی P90 منتشر نشده نمی توان به طور قطع درباره آپشن های این خودرو اظهار نظر داشت؛ اما نسخه موجود در مراسم رونمایی دارای مواردی مانند شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، صندلی های دستی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش چرمی صندلی ها، روکش چرمی غربیلک فرمان، سیستم مولتی مدیا دارای مانیتور و کامپیوتر سفری است.
طراحی ظاهری P90
فرم کلی بدنه P90 همان تندر 90 است زیرا اتاق و شاسی این خودرو هیچ تغییری نداشته اند، با این حال طراحان سایپا با تغییر دادن نمای جلویی و عقبی این خودرو تلاش کرده اند تا چهره P90 مانند تندر 90 خسته کننده نباشد، هرچند که این تلاش ها P90 را تبدیل به یک فاجعه کرده است!
نمای جلویی P90 ترکیبی عجیب از دنا پلاس (جلوپنجره و کاپوت) و فیدلیتی (چراغ های جلو) است که مقدار زیادی حجم های اغراق آمیز نیز به آن اضافه شده و تضاد بسیاری با باطن این خودرو دارد.
نمای کناری این خودرو همان ال 90 است و سایپا حتی اضافه کردن دستگیره درب های easy open را نیز برای این خودرو زیاد دیده، با این حال نکته عجیب در این نما استفاده از رینگ های هیوندای اکسنت در P90 هستند!
نمای عقب نیز همان فرم جعبه ای لوگان را دارد و تنها سایپا با تغییر دادن فرم چراغ ها (بخوانید قرار دادن چراغ های سهند در P90) تلاش کرده تا نمای عقب محصول خود را مدرن نشان دهد.
کابین و فضای داخلی P90
طراحان گروه سایپا فضای داخلی P90 را با نگاه به داشبورد رنو ساندرو و البته عاریه گرفتن ادوات داخلی محصولات مختلف گروه طراحی کرده اند، فرم کلی داشبورد P90 مشابه تندر 90 است و با نگاه به جزئیات ادوات استفاده شده در داخل کابین، با قطعات آشنایی مواجه خواهید شد.
در کنسول میانی داشبورد P90، در بالاترین قسمت و زیر دریچه های گرد تهویه مطبوع خودرو، یک سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش لمسی 7 اینچی (مشابه سیستم اطلاعات سرگرمی استفاده شده در شاهین) به چشم می خورد، اندکی پایین تر، کلید های بالا و پایین بردن شیشه های جانبی خودرو قرار گرفته، همچنین کلید های قفل مرکزی و خاموش کردن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو نیز در همین قسمت قرار داده شده است، کمی پایین تر نیز پنل تهویه مطبوع خودروی کوییک خودنمایی می کند!
با نشستن پشت فرمان P90 نیز حس آشنای محصولات گروه سایپا تکرار خواهد شد، غربیلک فرمان مشابه غربیلک ساینا s است، صفحه کیلومتر خودرو از ساینا قرض گرفته شده و حتی رودری های خودرو نیز مشابه رودری های خودروی تندر پلاس هستند.
کابین P90 از نظر فضای سرنشین ها نیز در هر دو ردیف مشابه خودروی تندر 90 است و در صورتی که از فوم مناسبی برای صندلی ها استفاده شود، می تواند راحتی معمولی برای سرنشینان فراهم کند.
P90 در بازار؛ قیمت و رقبا
رونمایی از P90 در حالی انجام شد که نمونه نهایی این خودرو همچنان آماده نشده بود و این خودرو در صورت تحقق وعده های مدیرعامل سایپا در اواخر سال 1402 آماده ورود به بازار خواهد شد، مسلما در این اوضاع اقتصادی و بازار نا بسامان خودرو نمیتوان هیچ پیش بینی از قیمت احتمالی این خودرو داشت، اما می توان پیشبینی کرد P90 در زمان ورود به بازار با رقبای آشنایی چون شاهین، دنا پلاس و... رو در رو شود.
سلام و خسته نباشیددبه گروه سایپا و پارس خودرو نکته عجیب این ماشین با این طراحی خوب عدم استفاده از همان موتور تندر ۹۰ یا ال ۹۰ قدیمی هست من تا این طراحی رو دیدم مسمم به خریدش شدم ولی متاسفانه وقتی موتورش رو دیدم که اون موتور سابق ال نود و تندر نود نیست تمام کاخ ارزوهام برای خریدش ریخت حیف این ماشین اگر همان موتور النود سوار بر این پلتفرم جدید میبود یک ثانیه هم برا خریدش تردید نمیکردم ???????????????????????? اما افسوس که موتورش اون موتور بیصدای فرانسوی و کم خرج نیست و کاملا تمام ارزوهام برای خریدش نقش بر آب شد????????????????????????