کادیلا دنده ای 1401-1402

کشور
ایران ایران
شرکت خدمات دهنده
سایپا یدک
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
به زودی
قیمت بازار
ناموجود
مزایای کادیلا دنده ای
  • سواری مناسب
  • فضای کافی کابین
معایب کادیلا دنده ای
  • متریال نامناسب کابین
  • عدم بهره گیری از پیشرانه کم استهلاک تندر 90
  • عدم تناسب طراحی
مشخصات فنی کادیلا دنده ای
KM/H
حداکثر سرعت
ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1587 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی
لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلB Segment
وزن کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو/
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب/
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)115 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)147 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)72.46 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبسیستم تعلیق غیر مستقل با فنر پیچشی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
امکانات رفاهی کادیلا دنده ای
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی

سایپا پارس آریا (که با نام پروژه P90 نیز شناخته می شود) یکی از جدید ترین محصولات گروه خودروسازی سایپا است که با برند پارس خودرو و در خطوط تولید این شرکت تولید می شود. این خودرو در واقع نسخه ایرانیزه شده رنو لوگان یا همان تندر 90 است. تندر 90 خودرویی بسیار محبوب و موفق در بازار ایران بود که بیش از 10 سال روی خط تولید ایران خودرو و پارس خودرو قرار داشت.

 

 

اما با بازگشت مجدد تحریم ها علیه ایران و خروج شرکت های خودرویی از جمله رنو فرانسه، تولید این خودرو متوقف شد. در همین زمان بود که سایپا تصمیم گرفت با توجه به درصد داخلی سازی تندر 90 در ایران، نسخه ایرانیزه این خودرو را تولید کند؛ بر همین اساس پروژه تندر 90 ایرانی با کد P90 در این شرکت تعریف شد.

 

20.webp

 

در اواخر سال 1399 تصاویری گرافیکی از پروژه P90 به بیرون درز کرد که فرم کلی این خودرو و طراحی ظاهری آن را نشان می داد. اما این تصاویر اطلاعات دیگری به بیننده نمی دادند. اما بالاخره در فروردین ماه 1402 سایپا در مراسمی اقدام به رونمایی از محصول پروژه P90 با نام کادیلا کرد. طبق اعلام این شرکت، قرار بود کادیلا از دی ماه 1402 با برند پارس خودرو به بازار عرضه شود. با این حال عرضه این خودرو به تاخیر افتاد. در نهایت، این خودرو بار دیگر در نمایشگاه خودرو مشهد 1403 رونمایی شد، این بار اما با نام P90.

11.webp

 

مشخصات فنی P90

P90 در زیر کاپوت خود از موتور جدید ME16 سایپا بهره می برد؛ این موتور که در واقع مشابه موتور TU5P ایران خودرو است توانایی تولید 115 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 147 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل خواهد شد. البته طبق صحبت های مدیرعامل سایپا، تولید P90ی اتوماتیک نیز با گیربکس 6 سرعته AT ساخت DAE در دستور کار قرار دارد.

P90 همانند تندر 90 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق تورشن بیم بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع کاسه ای بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز مجهزند.

 

23.webp

 

ایمنی P90

P90 از دو 2 ایربگ برای سرنشینان جلو بهره می برد و از آن جایی که پلتفرم این خودرو نیز با رنو L90 (با 3 ستاره ایمنی) یکسان است، می توان انتظار داشت که P90 حداقل های ایمنی مورد نیاز برای یک خودرو را داشته باشد. همچنین پارس خودرو با قرار دادن سیستم کنترل پایداری ESP در محصول جدید خود تلاش کرده تا خطرات استفاده از این محصول وطنی را کاهش دهد.

 

01.webp

 

امکانات رفاهی P90

با توجه به این موضوع که هنوز کاتالوگ رسمی P90 منتشر نشده نمی توان به طور قطع درباره آپشن های این خودرو اظهار نظر داشت؛ اما نسخه موجود در مراسم رونمایی دارای مواردی مانند شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، صندلی های دستی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش چرمی صندلی ها، روکش چرمی غربیلک فرمان، سیستم مولتی مدیا دارای مانیتور و کامپیوتر سفری است.

 

07.webp

 

طراحی ظاهری P90

فرم کلی بدنه P90 همان تندر 90 است زیرا اتاق و شاسی این خودرو هیچ تغییری نداشته اند، با این حال طراحان سایپا با تغییر دادن نمای جلویی و عقبی این خودرو تلاش کرده اند تا چهره P90 مانند تندر 90 خسته کننده نباشد، هرچند که این تلاش ها P90 را تبدیل به یک فاجعه کرده است!

نمای جلویی P90 ترکیبی عجیب از دنا پلاس (جلوپنجره و کاپوت) و فیدلیتی (چراغ های جلو) است که مقدار زیادی حجم های اغراق آمیز نیز به آن اضافه شده و تضاد بسیاری با باطن این خودرو دارد.

 

18.webp

 

نمای کناری این خودرو همان ال 90 است و سایپا حتی اضافه کردن دستگیره درب های easy open را نیز برای این خودرو زیاد دیده، با این حال نکته عجیب در این نما استفاده از رینگ های هیوندای اکسنت در P90 هستند!

21.webp

 

نمای عقب نیز همان فرم جعبه ای لوگان را دارد و تنها سایپا با تغییر دادن فرم چراغ ها (بخوانید قرار دادن چراغ های سهند در P90) تلاش کرده تا نمای عقب محصول خود را مدرن نشان دهد.

 

14.webp

 

کابین و فضای داخلی P90

طراحان گروه سایپا فضای داخلی P90 را با نگاه به داشبورد رنو ساندرو و البته عاریه گرفتن ادوات داخلی محصولات مختلف گروه طراحی کرده اند، فرم کلی داشبورد P90 مشابه تندر 90 است و با نگاه به جزئیات ادوات استفاده شده در داخل کابین، با قطعات آشنایی مواجه خواهید شد.

 

10.webp

 

در کنسول میانی داشبورد P90، در بالاترین قسمت و زیر دریچه های گرد تهویه مطبوع خودرو، یک سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش لمسی 7 اینچی (مشابه سیستم اطلاعات سرگرمی استفاده شده در شاهین) به چشم می خورد، اندکی پایین تر، کلید های بالا و پایین بردن شیشه های جانبی خودرو قرار گرفته، همچنین کلید های قفل مرکزی و خاموش کردن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو نیز در همین قسمت قرار داده شده است، کمی پایین تر نیز پنل تهویه مطبوع خودروی کوییک خودنمایی می کند!

 

06.webp

 

با نشستن پشت فرمان P90 نیز حس آشنای محصولات گروه سایپا تکرار خواهد شد، غربیلک فرمان مشابه غربیلک ساینا s است، صفحه کیلومتر خودرو از ساینا قرض گرفته شده و حتی رودری های خودرو نیز مشابه رودری های خودروی تندر پلاس هستند.

کابین P90 از نظر فضای سرنشین ها نیز در هر دو ردیف مشابه خودروی تندر 90 است و در صورتی که از فوم مناسبی برای صندلی ها استفاده شود، می تواند راحتی معمولی برای سرنشینان فراهم کند.

 

09.webp

 

P90 در بازار؛ قیمت و رقبا

رونمایی از P90 در حالی انجام شد که نمونه نهایی این خودرو همچنان آماده نشده بود و این خودرو در صورت تحقق وعده های مدیرعامل سایپا در اواخر سال 1402 آماده ورود به بازار خواهد شد، مسلما در این اوضاع اقتصادی و بازار نا بسامان خودرو نمیتوان هیچ پیش بینی از قیمت احتمالی این خودرو داشت، اما می توان پیشبینی کرد P90 در زمان ورود به بازار با رقبای آشنایی چون شاهین، دنا پلاس و... رو در رو شود.

 

15.webp

نظرات کاربران
وحید سانی
وحید سانی
22 مهر 1403
سلام و خسته نباشیددبه گروه سایپا و پارس خودرو نکته عجیب این ماشین با این طراحی خوب عدم استفاده از همان موتور تندر ۹۰ یا ال ۹۰ قدیمی هست من تا این طراحی رو دیدم