چین چندین سال است که عنوان بزرگترین بازار خودروی دنیا را تصاحب کرده است. به همین دلیل بسیاری از خودروسازان جهانی سرمایهگذاریهای زیادی در بازار خودروی چین انجام داده و عمدتاً از طریق جوینت ونچر با خودروسازان داخلی چین اقدام به تولید و عرضهٔ محصولات خود در بزرگترین بازار خودروی دنیا میکنند. اهمیت بازار خودروی چین به حدی برای خودروسازان زیاد است که حتی اقدام به طراحی و تولید محصولاتی اختصاصی برای بازار این کشور میکنند؛ اما در کنار خودروسازان جهانی، خودروسازان داخلی چین نیز بهسرعت در حال پیشرفت بوده و همواره به دنبال افزایش سهم خود از بازار خودروی زادگاهشان هستند.
بااینحال سال گذشته روند رو به رشد فروش خودرو در چین کُند شده و به همین دلیل بسیاری از خودروسازان چینی با کاهش فروش در کشورشان مواجه شدهاند. درهرحال در این مطلب قصد داریم پرفروشترین خودروسازان چینی در بازار داخلی چین در سال 2017 را معرفی کنیم. این لیست شامل بیست خودروساز پرفروش چین میشود که به ترتیب میزان فروش در سال 2017 از آخر به اول تنظیم شده است.
فروش: 127,083 دستگاه
افزایش: 26 درصد
سهم از کل بازار: 0.52 درصد
لئوپارد برندی متعلق به گروه خودروسازی گوانگژو یا همان GAC است که تنها سه خودرو در سبد محصولات خود دارد اما با همین سه محصول که همگی کراساوور هستند توانسته عنوان بیستمین خودروساز پرفروش را در بین هموطنانش کسب کند. فروش این شرکت نسبت به سال گذشته 26 درصد افزایش داشته و سهم خود از کل بازار خودروی چین را به 0.52 درصد رسانده است.
فروش: 129,232 دستگاه
افزایش: 43 درصد
سهم از کل بازار 0.53 درصد
هاوتای شرکتی است که در سال 2000 در پکن تأسیس شد. سپس این شرکت در سال 2002 جوینت ونچری را با هیوندای آغاز نمود و مجوز تولید محصولات هیوندای در چین را دریافت کرد. این همکاری در سال 2010 به پایان رسید ولی هاوتای همچنان به استفاده از تکنولوژی و پلتفرمهای هیوندای ادامه میدهد. فروش این شرکت هم سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
فروش: 136,963 دستگاه
کاهش: 55 درصد
سهم از کل بازار: 0.57 درصد
شرکت هایما که کراساوورهای آن توسط ایرانخودرو در کشورمان تولید میشوند، در سال 1992 توسط جوینت ونچری با مزدا تأسیس شد اما در سال 2006 مزدا سهم خود از این جوینت ونچر را به شرکت فاو (FAW) فروخت. هایما سال گذشته کاهش چشمگیری در فروش خود داشته و به همین دلیل با معرفی محصولات جدیدی قصد دارد امسال این افت فروش را جبران کند؛ اما علیرغم این کاهش فروش، هایما هنوز هم در بین بیست خودروساز چینی پرفروش قرار دارد.
فروش: 145,250 دستگاه
افزایش: 21 درصد
سهم از کل بازار: 0.60 درصد
ونوسیا برندی است که توسط جوینت ونچر میان شرکت دانگفنگ و نیسان تأسیس شد. این برند در سال 2010 معرفی شده و اولین محصول خود را از سال 2012 به بازار چین عرضه کرد. از آن زمان تاکنون فروش ونوسیا همواره افزایش داشته و امسال بیشترین فروش را در تاریخ خود به ثبت رسانده و سهم خود از بازار خودروی چین را به 0.60 درصد افزایش داده است.
فروش: 151,083 دستگاه
افزایش: 33 درصد
سهم از کل بازار: 0.62 درصد
شرکت سوئیست که در کشورمان با ونهای دلیکا شناخته میشود، در سال 1995 از طریق جوینت ونچر میان دو شرکت خودروسازی چینی با میتسوبیشی تأسیس شد. این شرکت سال گذشته موفق به افزایش 33 درصدی فروش خود شده و شانزدهمین خودروساز چینی پرفروش در چین لقب گرفت.
فروش: 191,179 دستگاه
افزایش: 3 درصد
سهم از کل بازار: 0.79 درصد
فاو هم یکی دیگر از خودروسازان این لیست است که در بازار کشورمان حضور دارد و سدانهای آن تحت زیربرند بسترن توسط گروه بهمن در ایران تولید و عرضه میشوند. فروش این شرکت در سال 2017 نسبت به سال قبل افزایشی جزئی به میزان 3 درصد داشته و سهم فاو از کل فروش بازار چین را به 0.79 درصد رسانده است.
فروش: 219,651 دستگاه
کاهش: 66 درصد
سهم از کل بازار: 0.91 درصد
شرکت جک یا JAC چند سالی است که از طریق کرمانخودرو حضور پررنگی در کشورمان دارد؛ اما سال گذشته فروش این شرکت در زادگاهش به میزان 66 درصد کاهش داشته که بیشترین کاهش در بین خودروسازان این لیست محسوب میشود؛ بنابراین سهم جک از بازار خودروی چین از بیش از 1.5 درصد در سال 2016، به کمتر از 1 درصد در سال 2017 رسیده است.
فروش: 255,510 دستگاه
کاهش: 5 درصد
سهم از کل بازار: 1.03 درصد
برند هوانسو که بهتازگی با معرفی کپی لامبورگینی اوروس توجهات را به خود جلب کرده، جوینت ونچری میان شرکت بایک و گروه موتورسیکلتسازی Yinxiang محسوب میشود. هرچند فروش هوانسو سال گذشته 5 درصد کاهش داشته اما همچنان در حدود یک درصد از کل بازار خودروی چین را در اختیار دارد.
فروش: 311,266 دستگاه
کاهش: 5 درصد
سهم از کل بازار: 1.28 درصد
شرکت زوتی فعلاً تنها با یک محصول یعنی سدان Z300 که توسط سایپا تولید میشود، در کشورمان حضور دارد اما سبد محصولات این شرکت تنوع بالایی داشته و زمزمههای عرضهٔ دیگر محصولات آن در کشورمان هم شنیده میشود. درهرحال زوتی که بیشتر با ساخت کپیهایی از خودروهایی چون پورشه ماکان مشهور شده است، سال گذشته در جایگاه دوازدهمین خودروساز چینی پرفروش قرار گرفته است.
فروش: 386,622 دستگاه
افزایش: 62 درصد
سهم از کل بازار: 1.60 درصد
رووی برندی متعلق به گروه خودروسازی سایک است که در اصل از بقایای شرکت بریتانیایی روور شکل گرفته است. این شرکت به همراه شرکت امجی پس از ورشکستگی در سال 2005 به تملک چینیها درآمدند. رووی اما به لطف عرضهٔ محصولات جدید و باکیفیت، سال گذشته افزایش فروش قابلتوجهی را تجربه کرده و سهم خود از بازار خودروی چین را از یک درصد به 1.6 درصد رسانده است. این شرکت در بین خودروسازان این لیست بیشترین رشد فروش را نسبت به سال قبل تجربه کرده است.
فروش: 403,496 دستگاه
کاهش: 22 درصد
سهم از کل بازار: 1.66 درصد
عنوان دهمین خودروساز چینی پرفروش در سال 2017 در چین به شرکت بیوایدی (BYD) رسیده است. این شرکت نیز چند وقتی است توسط شرکت کارمانیا (زیرمجموعهٔ کرمانخودرو) در بازار کشورمان حضور دارد. بیوایدی سال گذشته کاهش فروش 22 درصدی را تجربه کرده است.
فروش: 455,718 دستگاه
کاهش: 11 درصد
سهم از کل بازار: 1.88 درصد
چری را میتوان اولین خودروساز چینی دانست که به کشورمان راه پیدا کرد و هنوز هم از طریق شرکت مدیرانخودرو حضور قدرتمندی در ایران دارد. این شرکت اما سال گذشته در زادگاهش با 11 درصد کاهش فروش مواجه شده و سهم آن از کل بازار خودروی چین از 2.14 درصد به 1.88 درصد رسیده است.
فروش: 508,209 دستگاه
افزایش: 27 درصد
سهم از کل بازار: 2.10 درصد
ترامپچی هم یکی دیگر از برندهای متعلق به گروه خودروسازی گوانگژو یا GAC است. این شرکت بهسرعت در حال افزایش تنوع محصولات خود بوده و حتی برنامهٔ حضور در بازار ایالاتمتحده را هم دارد. سال 2017 برای ترامپچی در چین با موفقیت همراه بوده است بهگونهای که فروش آن نسبت به سال 2016 به میزان 27 درصد افزایش داشته و سهم آن از کل بازار چین به بیش از 2 درصد رسیده است.
فروش: 537,782 دستگاه
کاهش: 24 درصد
سهم از کل بازار: 2.22 درصد
وولینگ یکی از برندهای جوینت ونچر میان سه شرکت جنرال موتورز، سایک موتور و وولینگ موتورز محسوب میشود. این شرکت که تقریباً بهطور کامل به تولید امپیویها، ونها و پیکاپهای کوچک میپردازد، سال گذشته با کاهشی 24 درصدی در فروش مواجه شده و سهم آن از کل بازار چین به 2.22 درصد رسیده است.
فروش: 566,856 دستگاه
کاهش: 25 درصد
سهم از کل بازار: 2.34 درصد
گروه بایک یکی از گروههای خودروسازی بزرگ چین است که دو نمونه از محصولات آن بنامهای سابرینا و سنووا در کشورمان هم توسط دیارخودرو عرضه شدند. فروش محصولات بایک در چین اما سال گذشته 25 درصد کاهش داشته و سهم آن از کل بازار از نزدیک 3 درصد، به 2.34 درصد رسیده است.
فروش: 639,248 دستگاه
کاهش: 6 درصد
سهم از کل بازار: 2.64 درصد
گروه دانگفنگ یکی از بزرگترین گروهای خودروسازی چین محسوب میشود. این شرکت زیرمجموعههای زیادی را در اختیار داشته و بهصورت جوینت ونچر با شرکتهای زیادی چون نیسان و پژو-سیتروئن همکاری میکند. تنها محصول سواری دانگفنگ در کشورمان مدل H30 کراس است که توسط ایرانخودرو تولید میشود. فروش دانگفنگ سال گذشته 6 درصد در چین کاهش داشته است.
فروش: 849,554 دستگاه
کاهش: 10 درصد
سهم از کل بازار: 3.51 درصد
هاوال برندی متعلق به شرکت گریت وال است که در مارس 2013 تأسیس شد و صرفاً به ساخت اسیووی و کراساوور میپردازد. این شرکت غیر از چین در کشورهای دیگری مانند ایران، استرالیا و روسیه هم حضور دارد. فروش هاوال در چین اما سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است.
فروش: 1,021,307 دستگاه
افزایش: 25 درصد
سهم از کل بازار: 4.21 درصد
بائوجون یکی دیگر از برندهای محصول جوینت ونچر جنرال موتوز، سایک موتور و وولینگ موتورز است که در سال 2010 تأسیس شده و بهسرعت پیشرفت کرده است بهگونهای که فروش آن از تنها 21 هزار دستگاه در سال 2010، سال گذشته به بیش از یک میلیون دستگاه رسیده است. فروش بائوجون نسبت به سال 2016 نیز به میزان قابلتوجه 25 درصد افزایش یافته و برای اولین بار هفترقمی شده است. سهم این شرکت در سال 2017 نسبت به سال قبل از آن در بازار چین هم حدود یک درصد افزایش داشته است.
فروش: 1,055,096 دستگاه
کاهش: 9 درصد
سهم از کل بازار: 4.35 درصد
هرچند فروش چانگان در سال 2017 حدود 9 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته اما این شرکت هنوز هم عنوان دومین خودروساز چینی پرفروش سال 2017 در چین را در اختیار دارد. البته با توجه به آمار فروش این شرکت در چهارماههٔ سال جاری، بهاحتمالزیاد این عنوان در پایان سال 2018 به بائوجون رسیده و چانگان به جایگاه سوم تنزل پیدا خواهد کرد.
فروش: 1,251,656 دستگاه
افزایش: 37 درصد
سهم از کل بازار: 5.16 درصد
و نهایتاً به پرفروشترین خودروساز چینی در بازار داخلی این کشور در سال 2017 رسیدیم. این عنوان به شرکت جیلی رسیده که سال گذشته فروش آن با افزایش چشمگیر 37 درصدی، به بیش از 1.2 میلیون دستگاه رسیده و عنوان سومین خودروساز پرفروش بازار چین در بین تمامی شرکتهای حاضر در این بازار را هم به خود اختصاص داده است. سهم جیلی از کل بازار خودروی چین نیز از 3.30 درصد در سال 2016 با افزایشی قابلتوجه به 5.16 درصد در سال 2017 رسیده است.