پنج سال است که سوناتا در سگمنت سدان های متوسط استانداردهای جدیدی در زمینه مصرف سوخت، جاداری و استایل تعریف کرده است و مدل 2015 نیز همین نقاط قوت فعلی را حفظ کرده و در کنار ارزش بیشتر در برابر مبلغ پرداختی را نیز اضافه کرده است.
سوناتا 2015 )با کد LF شناخته می شود) یک سدان متوسط خانوادگی 5 نفره است. هیوندا در سال 2015 طول، عرض، ارتفاع و ویل بیس (فاصله محور جلو و عقب) سوناتا را افزایش داده است. طول کلی 1.3 اینچ بیشتر شده، ویل بیس 0.4 اینچ افزایش یافته و عرض آن 1.2 اینچ بیشتر شده است. با اینکه سوناتا بزرگترین ویل بیس در این سگمنت را ندارد نسبت به رقبای عمده خود فضای سرنشین بیشتری ارائه می دهد.
طراحی بیرونی سوناتای 2015 نسبت به قبل با وقار تر شده و طرح آن برگرفته از جنسیس سدان است که بیشتر روی جنبه لوکس بودن تمرکز دارد. داخل سوناتا مانند جنسیس شده است و کیفیت مواد بهبود یافته و لیست آپشنهایی که در آن به کار رفته از نوعی است که بیشتر در خودروهای لوکس دیده می شود. پنج سطح متفاوت تریم برای آن در نظر گرفته شده که شامل SE، Sport، Limited، Eco، و مدل تست شده در این مقاله Sport 2.0T است. سه موتور مختلف 4 سیلندر در دسترس هستند و تمام مدل ها (تریم ها) دیفرانسیل جلو هستند. تا سال 2015 یک مدل هیبرید با طراحی مجدد نیز اضافه خواهد شد ولی تا زمان عرضه مدل هیبرید 2014 در کنار مدلهای جدید فروخته می شود.
مدل پایه با حجم 2.4 لیتر (تنفس طبیعی) 185 اسب قدرت دارد که نسبت به سال پیش 5 اسب کمتر شده است. هر دو موتور 2.0 و 2.4 مجهز به گیربکس 6 دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی هستند. در مدل 2.0 توربو امکان تعویض دنده ها از طریق شیفترهای فرمان نیز وجود دارد که برای خودرویی در این سگمنت هم خوشایند و هم غیر عادی است.
موتور سوم در برنامه تولیدات سوناتا یک موتور جدید محسوب می شود. موتور مذکور از نوع 1.6 لیتر توربوشارژ 4 سیلندر با 177 اسب قدرت و 264 نیوتن متر گشتاور است. گشتاور این موتور به طور قابل ملاحظه ای از نمونه 2.4 لیتر تنفس طبیعی بیشتر است. برای دستیابی به کمترین مصرف سوخت این موتور 1.6 که فقط در تریم Eco نصب می شود مجهز به گیربکس 7 دنده دابل کلاچ اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی است.
در تست ترمزگیری نشریه ادموندز سوناتا Sport 2.0T برای توقف کامل از سرعت 96.5 کیلومتر نیاز به 38.1 متر مسافت داشت. با اعمال بیشترین نیروی ترمز، سوناتا تعادل خود را حفظ کرد و دایو دماغه خیلی کمی داشت. با اینکه پدال ترمز سفتی و حس اطمینان خود را در تستهای ترمز متوالی حفظ کرد ولی مسافت ترمز 1.5 متر افزایش یافت.
در مدل اسپرت 2 لیتری توربو علاوه بر شیفتر فرمان، غربالک فرمان در قسمت بالای پای راننده از نوع صاف است که نسبت به غربالکهای کاملا مدور در تریم های دیگر بهتر است. ولی همچنان هیوندا خودرویی اسپرت برای لذت رانندگی نیست. هوندا آکورد اسپرت که گیربکس 6 دنده دستی ارائه می کند رانندگی بسیار لذت بخش تری نسبت به سوناتا دارد.
رانندگی با مدل Eco تعجب آور است زیرا نسبت به مدل پایه بسیار قویتر است و رفتار جاده ای مشابهی دارد و در عین حال کم مصرف ترین عضو خانواده سوناتا و از مدل اسپرت 2 لیتری توربو نیز ارزان تر است. همچنین از نظر امکانات نیز زیاد فقیر نیست و می توان با پکیج تکنولوژی صاحب آن شد که شامل آپشنهای اضافه ای مانند سیستم ناوبری، شناسایی نقطه کور و صندلیهای جلو با سیستم گرمایش و .. است.
در تمام تریم ها سه حالت رانندگی وجود دارد: Normal، Sport، و Eco که نوع کالیبراسیون گیربکس و عکس العمل دریچه گاز را با نیازهای شما هماهنگ می کنند. در مدل اسپرت سفتی فرمان نیز بیشتر می شود. اختلاف میان حالت Eco و Sport ناچیز است و اگر هنگام رانندگی صبر و حوصله تان از دیگران بیشتر است می توانید از حالت Eco اجتناب کنید.
چیدمان دکمه های طوری است که استفاده از آنها را آسان می کند و برای سیستم ناوبری، تلفن، رادیو و سیستم های رسانه ای دکمه های جداگانه در نظر گرفته شده است. کنترل سیستم تهویه از طریق دکمه های مدور انجام شده و صفحه نمایش اینترفیس لمسی هیوندا که کار کردن با آن راحت است همچنان وجود دارد. در تریم لیمیتد صندلی های تمام چرم در دسترس هستند ولی صندلی های چرم نارنجی در مدل اسپرت 2 لیتری توربو بهتری ظاهر را دارند. صندوق بار سوناتا با حجم 461 لیتر با صندوق حجیم فولکس پاسات برابری می کند.
در پایان توجه شما را به مقایسه مشخصات فنی و نتایج تست سوناتا 2015، سوناتا 2011 و بی ام و 328i F30 جلب می کنیم: