دو کراس اوور و سه سدان کاملا جدید در کنار اصلاح محدود تعدادی از خودروهای مونتاژ داخل. این فهرست جدیدترین محصولاتی است که در گیر و دار تحریم و مشکلات ناشی از آن قرار است رنگ و لعابی تازه به بازار خودروی کشور بدهد.
تنوع محصول که از جمله مشکلات بزرگ دوران تحریم به شمار میرود گویا با این برنامه جدید تا حدی کم رنگ خواهد شد اگرچه دیگر خبری از تولیدات به روز جهان نیست و عمده خودروهایی که قصد ورود به بازار را دارند یا ایرانی هستند یا چینی.
در مجموع خودروسازان در شش ماه دوم تلاش دارند از ممنوعیت واردات خودرو و خروج برندهای مشهور از صنعت تولید اتومبیل نهایت استفاده را بکنند و از خلأ به وجود آمده در بازار، کلاهی برای خود بدوزند! نکته عجیب ماجرا حمله اغلب این محصولات به کلاس خودروهای 200 تا 300 میلیونی است که با خروج خودروهای فرانسوی و کرهای، کاملا از رقیب خالی شده است. این شما و این 11 مهمان تازه بازار خودرو ایران.
1 - سایپا رهام
گفته میشود کار بازطراحی موتور تیبا برای نصب روی رهام مدتی است آغاز شده و احتمالا پیشرانه 1.5لیتری تیبا با ارتقا در ساختار و آلیاژ بهکار رفته، قدرتی در حدود 110 تا 115 اسب بخار ارائه کند.
طبق شنیدههای خبرنگار دخل و خرج احتمال نصب سامانه توربوشارژر روی این خودرو بالاست منتها هیچ اطلاعاتی درباره سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها یا بهبود فرآیند احتراق موتور وجود ندارد. رهام اگر با گیربکس اتوماتیک ساخت پانچ و نیز موتور ارتقایافته تیبا به بازار برسد، با توجه به نرخ 100 تا 200 میلیونی که در تیپهای مختلف دارد، احتمالا فروش بالایی را تجربه خواهد کرد.
2 - چری تیگو8
نخستین محصول 500 میلیونی چینیها که قرار است به صورت رسمی در کشور تولید و عرضه شود. تیگو8 که فضای کابین آن یادآور محصولات مدرن اروپایی است، متاسفانه در بخش پیشرانه همچنان از نسخه 1.5 لیتری 149 اسبی چری استفاده میکند که قطعا برای تحمل وزن یک شاسیبلند 1700 کیلویی توان کمی دارد.
با این حال آپشنهای خوب، طراحی مناسب و نبود رقبای قدر و همرده، احتمالا موجب میشود تا این کراساوور هفت نفره به خوبی در بازار نقشآفرینی کند
3 - دنا پلاس اتومات
فعلا پیشفروش شده و زمان عرضه انبوه آن به بازار، بهار سال 99 اعلام شده ولی گفته میشود نمونههای اولیه خودرو در زمستان 98 به برخی مشتریان تحویل میشود تا میزان رضایتمندی و سطح کارکرد خودرو مشخص شود. این نسخه جدید از دنا پلاس که تجهیزاتی مشابه با سری دنده دستی دارد، به یک جعبه دنده شش سرعته AT مجهز شده که از سیستم «تورک کانورتر» یا همان مبدل گشتاور بهره میبرد.
همچنین بر اساس اطلاعیه ایران خودرو، دنا پلاس اتوماتیک برای هماهنگی کامل با شرایط آب و هوایی ایران از سامانه مبدل انتقال حرارت جعبه دندههای هشت سرعته استفاده کرده است. خودرویی که احتمالا با ورود به بازار، نرخ دنا پلاس را در مرز 200 میلیون تومان قرار میدهد.
4 - جک T8
یک پیکاپ کوچک و چینی که ظاهری بسیار زمخت و امکاناتی به روز دارد و خدارا شکر از موتور 2400سیسی میتسوبیشی بهره نبرده است! گیربکس 6 سرعته دستی، سیستم دودیفرانسیل، موتور 2 لیتری توربو و 190اسبی در کنار گشتاور 290 نیوتنمتری از جمله مشخصات این بارکش جدید چینی است.
خودرویی که به طرزی زشت و غیرقابل باور در پوزه جلو قصد تقلید از محصولات امریکایی نظیر شورلت سیلورادو را داشته و کابین خودرو نیز تقلیدی آشکار از نسل قبل شورلت مالیبو است. این وانت 5.32 متری احتمالا قیمتی بیش از 250 میلیون تومان خواهد داشت.
5 - پژو 207 پانوراما
با اعلام جزییات دقیق فنی و میزان پیشپرداخت پژو207 مجهز به سقف پانوراما، نخستین خودروی تولید داخل با این ویژگی در شرف ورود به بازار است. سقف پانورامای پژو 207 که گویا با کمک پژو و از روی نسخه مشابه هاچبک 208 طراحی و ساخته شده، فاقد سانروف یا امکان باز شدن است و اصطلاحا مونروف یا صفحهای شیشهای برای ورود نور و دیدن آسمان است.
چیزی که فضای داخل اتاق را صمیمیتر کرده و کیفیت رفاه سرنشینان را در خودرو افزایش میدهد. گفته شده احتمالا نرخ کارخانهای دو نسخه دنده دستی و اتومات پژو 207 مجهز به سقف پانوراما 100 و 125 میلیون تومان باشد که احتمالا این عدد با ورود به بازار و وجود تقاضا، تا نرخهای 130 و 175 میلیون تومان هم افزایش خواهد یافت.
6 - جک S4
یک چینی دیگر که گفته میشود قرار است فاصله بین اس3 و اس5 را پر کند و البته طرحی سردرگم، عجیب و نچسب دارد. در واقع اگر محصولات قبلی جک در ایران با تقلید از هیوندای تا حدی برای بیننده قابل فهم بودند و هویتی مشخص داشتند، حالا جک اس4 یک موجود مهیب و ناشناخته است که کمتر کسی بدون دیدن نام جک آن را میشناسد.
اس4 که احتمالا بیش از 230 میلیون تومان نرخ خواهد داشت، باید به زودی با هایما اس5، هاوال اچ2 و امویام X33 روبه رو شود.
7 - فیسلیفتهای سمند و سورن
خانواده سمند با تیراژی نزدیک به 150 هزار دستگاه در سال، مهمترین برند ملی صنعت خودروی ایران و یکی از مهمترین محصولات تولید داخل است که در بین مخاطبان از سطح خاصی از اقبال برخوردار بوده و با طیفی از طرحها در مدلهای الایکس، دنا، سورن و... از حدود 2 دهه قبل سهم مناسبی در بازار کشور دارد.
حالا خبر رسیده به زودی فیسلیفت جدید دو مدل از محصولات این خانواده یعنی سمند و سورن با فرمی خشنتر و اسپرتتر از همیشه روانه بازار خواهد شد. خودروهایی که در رده 75 تا 125 میلیون تومان، باید رقابت سختی را با چینیهای گرانقیمت و کوچکی مثل جیلی جیسی6 اکسلنت آغاز کنند.
8 - هایما فامیلی M5
گفته میشود تا اواخر آبان پیش فروش این سدان کشیده چینی شروع میشود تا دامنه تولید محصولات برند هایما در ایران بازهم گسترش یابد. فامیلی M5 که با طول 4.69 و فاصله بین دو محور 2.68 خودرویی مشابه محصولات کلاس سدانهای متوسط شهری است، بدنه اسپرت و کابینی قدیمی اما منظم دارد که آن را تبدیل به گزینهای نسبتا مناسب برای خریداران خودروهای وارداتی میکند.
فامیلی M5 که ظاهری اسپرت دارد احتمالا در رده قیمتی 250 میلیونی راهی بازار خواهد شد در حالی که به موتور بنزینی 125 اسبی و 1600سیسی در کنار گیربکس 6 دنده اتوماتیک ساخت AISIN ژاپن مجهز است.
9 - پژو301 مونتاژ داخل
پژو 301 نیوفیس قرار است تسریعکننده فرآیند مرگ خودروهای قدیمی ایران خودرو از جمله 405 باشد. با عرضه گسترده این خودرو در اواخر سال 98 پس از سالها قرار است پای یک سدان پرتیراژ، مدرن و ایمن به بازار کشور باز شود. ایران خودرو در حالی این وعده را داده که در همین رنج، فعلا سه محصول سمند، 405 جیالایکس و رانا را با ابعادی حدود 301 نیوفیس دارد.
خودرویی که با داشتن طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور معادل 4.44، 1.74، 1.47 و 2.65 متری مستقیما بخش میانی بازار سدانهای ایران را که پر از رقبای ایرانی، چینی، فرانسوی و کرهای است هدف قرار خواهد داد و با کمک موتور 115 اسبی EC5، قرار است تلفیقی از یک محصول کممصرف با سدانی آپشنال را به خریداران ایرانی پیشنهاد کند.
10 - ساینا نیوفیس و رفقای نارنجی
این خبر مخصوص است و برای نخستین بار این جا نقل میشود. سایپا به غیر از نسخه فیسلیفت ساینا، چند خودروی جذاب دیگر هم در بخش طراحی خود آماده کرده که فعلا پشت خط فقدان سرمایهگذاری کافی ماندهاند. سایپا که مدتهاست دنبال طراحی یک پلتفرم مشترک با نام SP100 است، قصد دارد یک کراساوور، یک هاچبک و یک خودروی کوچک شهری را در همین چارچوب توسعه یافته برای رهام جلو ببرد.
در طراحی ساختار این پلتفرم از اتومبیلهای روز جهان در کلاس B و C الهام گرفته شده و به محصولات تویوتا، رنو و نیسان توجه بیشتری شده است. ایده کلی مگاپلتفرم اس پی 100 که با ساخت یک سدان شروع شده و 20 مدل دیگر را هم شامل میشود، کاهش هزینهها در نتیجه تولید انبوهی از خودروها با مجموعهای از قطعات یکسان است. نارنجیپوشان جاده مخصوص ایدههای جالبی دارند که فعلا مجال تولید نیافته است.
11 - نسل جدید سمند
از زمانی که علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی به صورت غیرمنتظره مهمان هاشم یکه زارع مدیر معزول ایران خودرو شد و روی بدنه خودروی تازه آبیهای جاده مخصوص را امضا کرد، گمانهزنی درباره سورپرایز ایران خودرو قوت گرفت. حال اظهار نظر تازه رحمانی و دستیارش در ایران خودرو! یعنی مهندس مقیمی درباره عرضه محصولات جدید گویا در همین باره بوده و باید به زودی منتظر رونمایی از این خودرو ایرانی مدرن باشیم. خودرویی که به غیر از محصولات چینی، مستقیما رهام محصول شرکت سایپا را هدف قرار داده است.
گفته میشود سمند جدید در کلاس سدانهای کوچک و مدرن شهری قرار دارد و با فاصله محوری 2.65 متر، چیزی نزدیک به محصولات روز این رده از رنو مگان سدان 2019 تا هیوندای الانترا 2018 است. این خودرو به این ترتیب مستقیما سایپا رهام را نشانه رفته و برای کسب سهم بازار کیا سراتو مونتاژی، چری آریزو5 و مزدا3 مونتاژی به میدان خواهد آمد.