1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. حتی دستور رئیس جمهور هم دردی از بازار خودرو دوا نکرد

حتی دستور رئیس جمهور هم دردی از بازار خودرو دوا نکرد

25 خرداد 1399
  • 2

 

در حال حاضر یک ماه از دستور روحانی برای کاهش قیمت خودرو می گذرد اما نه تنها اتفاقی در بازار به وجود نیامده بلکه رکود تشدید پیدا کرده و طرح های فروش هم نتوانست رونق را به معاملات بر گرداند. 

امسال تعلل در اعلام قیمت خودرو و  نقل قول های مختلف در مرجع قیمت گذاری خودرو باعث شد تا بازار درگیر قیمت های کاذب در انواع خودروهای داخلی شود به نحوی که برای یک خودروی پراید که پیش از این 70 میلیون تومان بود رقم های 85 تا 90 میلیون تومانی مطرح شد. البته ثبت این رقم های کاذب که فقط بر روی کاغذ بود و در عمل خبری از خرید و فروش نبود عاملی شد تا بازار با التهابات بسیاری روبه رو و نگرانی مردم هر روز افزایش پیدا کند.

برای بررسی این موضوع وزیر صنعت با صدور دستور ویژه به رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، از مسئولان این سازمان خواست تا با توجه به وجود برخی قیمت های غیر متعارف و فاصله دار نسبت به قیمت واقعی خودرو در بازار آزاد اقدام کنند. اما با گذشت چند روز از دستور وزیر صنعت اتفاقی در بازار به وجود نیامد و همچنان روند صعودی قیمت خودروهای داخلی در بازار رکودهای مختلفی را ثبت کرد.

در نهایت 19 اردیبهشت ماه رئیس جمهور به موضوع گرانی خودرو ورود پیدا کرد با اعلام اینکه "افزایش قیمت خودرو به این شکل خلاف مصوبه ستاد اقتصادی دولت بوده و قابل پذیرش نیست، وزارت صمت را موظف به رسیدگی سریع این موضوع و  برخورد با متخلفان افزایش قیمت خودرو کرد".

همین اعلام این دستور باعث شد تا شوک جدیدی در بازار ایجاد و قیمت‌ها در برخی از خودروهای داخلی 5 تا 10 میلیون تومان کاهش پیدا کند. در آن مقطع فعالان بازار بلاتکلیف بودند و نمی‌دانستند سرنوشت قیمت ها به چه صورت خواهد شد. بازار شایعه و اعلام قیمت های کاذب هم در سطح فضای مجازی داغ بود اما در عمل خبری از معامله در بازار نبود و همه منتظر قیمت های جدید خودرو بودند.

 در نهایت  بیست و دوم اردیبهشت ماه 99، رئیس جمهور با صدور حکمی، حسین مدرس خیابانی را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد و بعد از گذشت بیش از 10 روز قیمت های جدید خودرو اعلام شد.

براساس اعلام ستاد تنظیم بازار محصولات ایران خودرو مجوز 10 درصدی و سایپا مجوز افزایش 23 درصدی نسبت به قیمت  بهمن سال 97 را کسب کردند. البته قرار شد جزئیات تغییرات قیمتی انواع خودروهای داخلی ظرف دو روز اعلام شود اما یک هفته گذشت و خبری از اعلام قیمت ها نشد.

پاسکاری وزارت صنعت، ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و شورای رقابت در اعلام قیمت‌های جدید خودرو باز باعث شده فروشندگان و خریداران خودرو هر روز سردرگم‌تر از دیروز برای آغاز معاملات باشند و هیچ مسئولی هم پاسخی قانع‌کننده در چرایی عدم اعلام قیمت‌ها نداشت.

در آن مقطع فعالان بازار می‌گفتند اگر این سرگردانی در اعلام قیمت‌های جدید ادامه داشته باشد بازار مسیر خود را طی خواهد کرد و روند افزایش قیمت‌های خودرو آغاز خواهد شد.

با تعلل بسیار در نهایت قیمت‌های جدید تعدادی از محصولات ایران خودرو و سایپا در قالب اعلام طرح  فروش فوری 25 هزار دستگاه خودرو اعلام شد. این طرح برای مدیریت تقاضا در بازار از 4 خردادماه تا 14 خردادماه اجرایی شد. براساس آمار مقدماتی حدود 7 میلیون نفر در طرح فروش فوری 25 هزار دستگاه خودرو شرکت کرده‌اند اما با راستی آزمایی این آمار کاهش و در آخر برندگان مشخص شدند.

البته علاوه بر این طرح پیش فروش یک ساله 75 هزار دستگاه با موعد تحویل حداکثر 12 ماه هم از 18 خردادماه تا 20 خردادماه اجرایی شد.با این وجود فقط بازار خودرو با اجرایی طرح های مختلف در فروش روبه رو بود وخودرو با سیاست های دستوری ارزان نشد.

امروز بازار خودر در رکورد عجیبی به سر برده و کمتر معامله ای انجام می شود هجوم مردم برای شرکت در طرح های پیش فروش هم دردی از بازار دوا نکرده و باید راهکار جدی برای رونق بازار و کاهش قیمت ها به کار برد.

در حال حاضر اجرای این طرح‌ها به اتمام رسیده و برندگان این قرعه کشی مشخص شده اند. علاوه بر این طرح دیگری هم در شرکت های خودروساز برای پیش فروش خودرو در دستور کار است  تا شاید با اجرایی شدن آن عطش بازار خودرو کاهش و روند کاهشی قیمت به وجود آید.  اما آیا این طرح‌ها تأثیری هم بر کاهش قیمت ها در بازار داشت یا همچنان قیمت خودرو با نوسانات روبه رو است!

مشاهدات بازار خودرو نشان می‌دهد روند کاهشی قیمت ها تا حدودی متوقف شده ولی همچنان معاملات در بازار متوقف است. علاوه بر این هنوز الزام قیمت گذاری بازار خودرو براساس 10 درصد بالاتر از قیمت کارخانه اعمال نشده و این فروشنده هست که قیمت نهایی را تعیین و اعلام می کند.

 به اعتقاد فعالان بازار امروز عرضه خودرو همچنان افزایش پیدا نکرده و همین امر روند کاهشی قیمت ها را کند و خبری از رونق در معاملات نیست.

 

 

 

منبع تسنیم


نظرات

  • عباس عباس (26 خرداد 1399 ساعت 13:13)

    با سلام و احترام
    مسئولین محترم دولتی و حکومتی
    خصوصا نمایندگان محترم مجلس
    مادامی که واردات خودرو را محدود نموده اید و اجازه ورود خودرو به کشور نداده اید همین روال ادامه خواهد داشت و زین پس منتظر مشکلات حادتری هم باشید.
    آقاجان، وقتی صنعت خودروی کشور تاب و توان نیاز مردم در سطح کشور را ندارد چه اصرار و پافشاری بر تولید داخلی و عدم وجود خودروی وارداتی را دارید؟؟

  • دقیق دقیق (25 خرداد 1399 ساعت 11:05)

    دستور نمایشی به چه درد میخوره وقتی خود دولت از گرانی خودرو منتفع میشود چرا بیاید جلوی گرانی را بگیرد از طرفی برای موجه کردن وجهه خود پیش مردم این دستورهای نمایشی را به زبان میاورد واز اینکه قسمتی ازکسری بودجه خود را در این بخش تامین میکند خوشحال است