خودرو کراساوور سایپا که روی پلتفرم داخلی SP100 طراحی و ساخته شده، در حالی رونمایی شد که خبرها حاکی از رونمایی قریبالوقوع کراساوور ایرانخودرو است.
صحبت از کراساوور ایرانخودرو نخستین بار در اسفند 98 رسانهای شد. در آن زمان، کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو از تولید و عرضه ۹ محصول جدید این خودروساز به بازار ظرف سه سال آینده (بهمن سال ۹۹ تا بهمن ۱۴۰۱) خبر داد که شامل راناپلاس، سورنپلاس، سمند بهینه، دناپلاس اتوماتیک، ۲۰۷ پانوراما، سدان K132، کراس اوور K125، هاچبک K121 و همچنین دنای برقی میشد.
وی با اشاره به طراحی پلتفرم اختصاصی ایرانخودرو و بیان اینکه توسعه این پلتفرم با پوشش حداکثری استانداردها و الزامات بهروز و قوانین داخلی و حتی بازارهای صادراتی خواهد بود، گفت: «پلتفرم ایرانخودرو ضمن دارا بودن قابلیت انطباق با قوای محرکه، عمق ساخت داخل بالایی دارد و کیفیت تولید آن در سطح کلاس جهانی است. همچنین قابلیت پوشش سگمنتهای مختلف خودرویی شامل سدان، پیکاپ، هاچبک و کراساوور را خواهد داشت.»
مشخصات احتمالی کراساوور ایرانخودرو
بنا بر شنیدهها، قالبهای فلزی K125 در داخل کشور ساخته شده است و این خودرو برخلاف گمانهزنیها نهتنها چهرهای متفاوت از خودرو 2008 دارد، بلکه تریمهای آن در بخشهایی همچون برق و الکترونیک قابل قیاس با خودرو 2008 نیست. گفته میشود بیش از ۱۵۰ قطعهساز در این پروژه با گروه صنعتی ایران خودرو همکاری دارند. همچنین شنیدهها حاکی از آن است که K125 با پیشرانه TC7 پلاس و جعبهدنده ۶سرعته اتوماتیک به بازار می آید. پیشرانه TC7 پلاس پیش از این در نمایشگاه پیشرانههای درونسوز ساپکو توسط شرکت ایپکو معرفی شده بود. این پیشرانه ۱۶۴۶ سیسی ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ بوده و نمونه ارتقایافته TC7 یا همان EF7 پلاس است که قدرت تولیدی آن ۱۶۱ تا ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور آن ۲۳۵ تا ۲۵۰ نیوتونمتر است.
مشارکت قطعهسازان در پروژه K125
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی درباره مشارکت قطعهسازان در پروژه K125 به روزنامه «دنیای خودرو» میگوید: «تقسیم کار پروژه K125 بین قطعهسازان انجام شده و جلسات این پروژه با حضور قطعهسازان در حال برگزاری است.»
وی با بیان اینکه محصولات پروژه K132 و K125 از کیفیت مطلوبی برخوردارند و میتوانند درعرصه بازارهای جهانی به رقابت بپردازند، میافزاید: «دستیابی به رشد و پیشرفت صنعت خودرو داخلی از طریق فراهمسازی ابزارهای تولید مناسب و بر اساس برنامهریزیهای مدون محقق میشود و بهبود مستمر این صنعت را در پی خواهد داشت.» رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی درخصوص قیمت خودروهای پروژه K132 و K125 نیز میگوید: «با در نظر گرفتن تجربه شرکتهای خودروساز جهانی، خودرویی که بتواند استانداردهای ۸۵گانه مد نظر سازمان ملی استاندارد ایران را پاس کند، در رده سدان نمیتواند کمتر از 10هزار دلار قیمت داشته باشد و در رده کراساوور نیز بر اساس مشخصات فنی و امکانات تا 15هزار دلار قیمت خواهد خورد.»