1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. کدام تیونینگ ها غیرمجاز بوده و پلیس با آنها برخورد می‌کند؟

کدام تیونینگ ها غیرمجاز بوده و پلیس با آنها برخورد می‌کند؟

1 آبان 1400
  • 0

صاحبان خودرو در بسیاری از مواقع تصمیم می‌گیرند که برای استفاده بهینه از وسایل نقلیه خود همراه با ظاهری گیراتر، آب‌ورنگ بیشتری به خودرویشان بدهند تا جلوه بیشتری پیدا کند. البته این کار نیاز به وسایل و ادواتی دارد که ممکن است خیلی مناسب و مطلوب هم نباشند و حتی زمینه‌ساز برخورد قانونی هم شوند. با این حال بسیاری از افراد (به‌خصوص جوانان) دوست دارند در شکل و شمایل ظاهری و حتی داخل خودرو خود تغییراتی بدهند. این رانندگان باید بدانند ایجاد برخی تغییرات ظاهری در خودرو علاوه‌بر منع قانونی جریمه‌های سنگینی را برای آنها به همراه دارد. به همین دلیل باید مراقب بود تا برگه‌های جریمه و توقف در پارکینگ پلیس شامل حال آنها نشود. به عبارتی تغییرات ظاهری خودرو نباید به اندازه‌ای باشد که تشخیص ذات اصلی خودرو مقدور نباشد.


تیونینگ حرفه‌ای؛ آری!

با این همه تیونینگ خودرو یکی از جذاب‌ترین مشغله‌های جوانان امروزی است که به دو صورت حرفه‌ای یا غیراستاندارد در کشور انجام می‌شود. این تیونینگ‌ها اغلب شامل نصب غیرحرفه‌ای سانروف، پایین آوردن ارتفاع خودرو، استفاده از رینگ و لاستیک اسپرت، نصب آینه، چراغ نامتعارف و شیشه دودی خودرو است که گاه باعث بروز مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان نیز می‌شود. باید توجه داشت استفاده از رینگ و لاستیک اسپرت، نصب آینه و چراغ نامتعارف و استفاده از فرمان‌های کوچک که تسلط راننده را کاهش می‌دهند، ممنوع است و در صورت مشاهده از تردد چنین خودروهایی جلوگیری می‌شود. 

طبق اعلام پلیس راهنمایی‌ورانندگی اگر نصب قطعاتی مانند سانروف با هماهنگی پلیس و در مراکز رسمی آپشن خودرو صورت بگیرد، مشکلی وجود نخواهد داشت ولی در مواردی که به‌صورت دستی و در مراکز غیرمجاز و خارج از مجموعه انجام شوند، تخلف محسوب می‌شوند.


آلودگی صوتی ممنوع!

اول از همه باید بدانیم انجام چه تغییراتی در خودرو موجب پیگرد قانونی خواهد شد و اینکه اصلا چرا با ایجاد تغییرات ظاهری نامتعارف، سر و کار خودرو به جریمه و انتقال به پارکینگ می‌افتد. یکی از مهم‌ترین دلایل این است گاهی تغییرات ایجادشده، موجب برهم خوردن آرامش شهروندان می‌شود به‌خصوص اگر در نزدیکی مراکز درمانی، مدارس و مجموعه‌های خدماتی مانند مراکز نگهداری از سالمندان و... باشند. البته ایجاد آلودگی صوتی تخلف محسوب می‌شود و پلیس با آن برخورد خواهد کرد. به همین دلیل پلیس راهور تاکید می‌کند برخی تغییرات ظاهری خودرو اگر بدون هماهنگی پلیس صورت گرفته باشند با جریمه‌های سنگین مواجه خواهند شد تا به این ترتیب از آزار و اذیت دیگران جلوگیری شود. دستکاری اگزوز از دیگر موارد ایجاد آلودگی صوتی است که معمولا به‌منظور خودنمایی انجام می‌شود.

 مالکان خودرو با تغییرات این قسمت خودرو، صداهای ناهنجاری ایجاد می‌کنند و هر چقدر خودرو با سرعت بالاتری حرکت کند شدت صداهای گوشخراش بیشتر خواهد بود.براساس قوانین موجود ایجاد هرگونه آلودگی صوتی اضافه، پیگرد قانونی خواهد داشت، برهمین اساس پلیس با تغییرات غیرمجاز اگزوز در خودروها برخورد خواهد کرد. چند سالی است برخی تعمیرگاه‌ها، با اطلاع یا بدون اطلاع مالکان اقدام به تعویض یا دستکاری قطعات اصلی خودرو می‌کنند و همین اتفاق باعث شده است بسیاری از رانندگان با مشکل روبه‌رو شوند. به‌خصوص موقع فروش و انتقال خودرو به غیر. پلیس راهور در ابلاغیه‌ای تاکید کرده است هرگونه تغییر در ارکان اصلی خودرو توسط نمایندگی‌های مجاز خودروسازان و تعمیرکاران سطح شهر، بدون داشتن مجوز پلیس ممنوع است.


مات نکنید!

برابر ماده ۲۲۱ آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی نصب شیشه دودی، زدن برچسب روی خودرو، نصب پرده یا کرکره یا هر چیز دیگری که مانع دید وسیله نقلیه شود، تخلف است. شیشه‌های دودی بالای 30درصد، تیره به حساب می‌آیند و مشمول جریمه خواهند شد. رنگی‌ یا دودی کردن شیشه خودرو تا حدی قابل قبول است و حتی در بسیاری از موارد به دلیل جلوگیری از ورود اشعه‌های مضر به داخل خودرو، دودی کردن شیشه خودرو پیشنهاد می‌شود. البته باید گفت این حساسیت بیشتر به خاطر مسائل امنیتی، حفاظتی و پیشگیری از افعال مجرمانه است تا تشخیص را برای نیروهای انتظامی آسان‌تر کند. اگر دودی کردن یا همان رنگی کردن شیشه خودرو به شکلی باشد که داخل آن دیده نشود، یک رفتار غیرقانونی به حساب می‌آید. 

در سال های اخیر البته تب استفاده از تجهیزات کاملا غیراستاندارد همچون لامپ‌های زنون در خودروها فروکش کرده است و در حال حاضر نیز خودروهای دارای چراغ زنون انگشت‌شمار هستند. اما پلیس با متخلفان همچنان برخورد می‌کند، زیرا چراغ زنونی که به صورت دستی روی خودرو نصب می‌شود، استانداردهای لازم و کافی را ندارد. به همین دلیل به جای اینکه کیفیت دید راننده را در شب تقویت کند و بالا ببرد، دید او را کور می‌کند. به همین علت جریمه چراغ زنون برای خودروهایی که به صورت دستی از این چراغ‌ها استفاده می‌کنند، اعمال می‌شود.


خودروهایی که می‌خزند!

کم کردن ارتفاع خودرو ممکن است برای برخی افراد جذاب باشد. اما باید توجه داشت برای هر خودرو ارتفاع مشخصی در نظر گرفته می‌شود که برابر با استاندارد ارائه‌شده توسط کمپانی سازنده است بنابراین نباید استاندارد تعیین‌شده را برهم زد. ارتفاع مناسبی که خودروسازان درنظر می‌گیرند، براساس لاستیک و رینگ‌های استاندارد خودرو است بنابراین هرگونه تغییر در آن می‌تواند به خودرو آسیب برساند. یکی از روش‌های معمول برای کم کردن ارتفاع خودرو، بریدن کمک‌فنرهای آن است؛ انجام این کار غیراستاندارد می‌تواند به خودرو آسیب جدی وارد کند. همچنین تغییر در ارکان مانند تعویض موتور، اتاق و رنگ خودر نیاز به اخذ مجوز از پلیس دارد و طبق ماده ۳۰ قانونرسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر از سوی پلیس مجوز صادر نشده باشد، موضوع قابل‌پیگیری است.



نظرات