1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مدیریت دولتی خودروسازها، ریشه ای ترین مشکل صنعت خودرو

مدیریت دولتی خودروسازها، ریشه ای ترین مشکل صنعت خودرو

29 خرداد 1401
  • 2

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در یک گفت و گوی تلویزیونی گفت: یکی از مشکلاتی که دولت به جنگ آن رفته است، مشکل خودرو است که در این زمینه، ریشه ای ترین و اساسی ترین مشکل، همان دولتی بودن مدیریت این صنعت است.

وی گفت : مشکل صنعت خودرو، مشکلی است که طی سال های طولانی بر روی هم تلنبار شده است. دولت معتقد است که باید به جنگ همه مشکلات برود و همزمان در حال حل مشکلاتی است که هرکدام در گرو یکدیگر هستند.

بهادرمی جهرمی گفت: نمی توان انتظار داشت که دولت همه مشکلات را با هم حل کند، با این حال تمام توان خود را برای حل مشکلات صرف می کند. 

وی گفت : یکی از مشکلاتی که دولت به جنگ آن رفته است، مشکل خودرو است  که در این زمینه ریشه ای ترین و اساسی ترین مشکل هم، همان دولتی بودن مدیریت خودروسازان این صنعت است. اگر مدیریت دولتی باشد، از طریق سفارش کارمند استخدام می کنند، خودرو اعطا می می کنند، فساد ایجاد می شود و خودرو و قیمت تمام شده آن افزایش می یابد،  ناکارآمدی از بین نمی رود و مشکلاتی از این قبیل برجا می ماند. دولت مصمم است که ریشه این مشکلات را برطرف کند و رئیس جمهور هم دستور آن را صادر کرده است.

این سخنان در حالی مطرح شد که بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو معتقد است که خصوصی‌سازی این دو شرکت، در صورتی اتفاق می افتد که دولت به طور کلی از این صنعت کناره گیری کند. به گفته وی، اقدامات دولت بوده است منجر شده که صنعت خودروسازی کشور به این وضعیت کشانده شود.

وی افزود: بخش خصوصی پتانسیل ورود به این صنعت را دارد. با خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا این امکان وجود دارد که در این صنعت تحولات مثبتی ایجاد شود. اما اگر اقدامات بخش خصوصی هم به عملکردکنونی محدود شود، تحولی ایجاد نخواهد شد؛ به جز اینکه با کشورهای دیگر تعاملات خودرویی برقرار شود. در این صورت سرمایه‌گذار و متخصص این حوزه وارد کشور می شوند و اقدامات مثبتی انجام خواهند داد.

 


نظرات

  • مژگان مژگان (30 خرداد 1401 ساعت 09:33)

    البته عدم واردات خودرو و و انحصاری بودن این صنعت در دست دولتیون و عدم وجدان کاری تجربه ثابت کرده تا بحال خصوصی سازی هم جایی پیش نبرده .

  • ناشناس ناشناس (30 خرداد 1401 ساعت 07:26)

    نیازی به خصوصی سازی این دو شرکت نیست. اجازه بدهند شرکتهایی خصوصی تولید بکنند. خصوصی سازی این دو شرکت یعنی فروش مفت زمینهای تحت تصرف این دو شرکت .