زمان زیادی از فراگیر شدن شایعاتی در رابطه با مشاهده شدن کوروت C8 آمریکایی در خیابان های تهران نمیگذرد اما این خبر به قدری دور از ذهن بود که علاقه مندان حوزه خودرو و تکنولوژی خودرو را وادار به نشان دادن واکنش کرد. در ابتدا برخی از فعالان این حوزه تصاویر و ویدیو های منتشر شده در فضای مجازی را یک شوخی گرافیکی خواندند. اما در واقع موضوع فراتر از یک شوخی تصویر و موشن سازی بود.
پس از مشاهدات مکرر خودروی کوروت C8 در تهران کنجکاو شدیم تا داوطلبانه به بررسی موضوع بپردازیم مدتی نکشید تا بررسی ها به این نتیجه رسید که ماشین کوروت C8 توسط یکی از موسسات اجاره خودرو در تهران به کشور وارد شده و با قیمت معقول و مناسبی به علاقه مندان اجاره داده میشود و دلیل اینکه این خودرو به کرات در خیابان های شهر مشاهده میشود همین موضوع است.
اما بررسی ها تنها به این موضوع ختم نشد. موسسه حامی رنت یکی از معتبر ترین و بزرگترین مراکز رنت خودرو با در اختیار داشتن خودرو های متعددی مانند فورد موستانگ شلبی، فورد چلنجر SRT، کرایسلر 300 و … یکی از کامل ترین نمایندگان ماشین های آمریکایی در کشور است و با تعرفه های منصفانه خدمات اجاره خودرو را انجام میدهد.
اگر بخواهیم دلایل فقدان خودرو های لوکس و سوپر لوکس را در ایران مورد بررسی قرار دهیم قطعا اولین موردی که به ذهن خطور میکند، سیاست های اتخاذ شده دولت است که بر خودکفایی تاکید فراوان دارد و حتی تفاوتی بین لندکروز و پژو 206 ایرانی قائل نیست.
موضوعی بعدی هم به سیاست های دولت در قبال واردات خودرو های خارجی و تعرفه های به شدت سنگین این خودرو ها مربوط میشود که در اکثر مواقع این تعرفه ها به بیش از صد در صد هم میرسد.
از این رو قیمت خرید این خودرو ها (حتی مشابه های ضعیف تر) در ایران فقط از دست اقشار ثروتمند جامعه بر میآید و افکار عمومی خیلی عادت به دیدن خودرو های لوکس در خیابان ندارند.
همین موضوع باعث میشود که مشاهده یک خودرو لوکس در خیابان ها واکنش های زیادی در فضای مجازی به راه بیاندازد.
در سال های اخیر بعضا با شدت بیشتری اخباری مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو های آمریکایی به کشور به گوش میرسید، با اینکه در مقاطعی سختگیری ها به اوج خود رسید اما با وجود تمامی محدودیت ها تا حدودی ماشین های کم کارکرد آمریکایی توانستند به خیابان های ایران راه پیدا کنند و با قیمت های گزاف معامله شوند.
دشواری و هزینه بر بودن فرآیند واردات (حتی به مناطق آزاد تجاری) باعث شد تا در سال های اخیر ماشین های آمریکایی در ایران یک کالای سوپر لوکس به حساب آمده و استفاده از آنها برای کسانی که علاقه قلبی به این خودرو ها دارند تبدیل به یک آرزوی محال شود.
اگر بخواهیم ذائقه و سلیقه را معیار قرار دهیم خودروسازان آمریکایی از پتانسیل اقبال عمومی قابل توجهی در ایران برخوردار هستند. اتفاقاً مشتریان ایرانی نزدیک ترین سلیقه به مشتریان بازار آمریکای شمالی را در جهان دارند.
برخلاف بازار اروپا که عمدتاً خودرو های کوچک و کم مصرف مورد علاقه مشتریان آن ها است، بازار خودرو ایران همچون بازار چین و آمریکا متمرکز بر خودرو های سواری سدان متوسط و شاسی بلند بزرگ بوده از این منظر با اروپا تفاوت دارد. البته از این نکته را هم باید در نظر گرفت که طراحی اتومبیل های آمریکایی جزو بهترین طراحی های جهان هستند و در نزد مردم ایران جزو محبوب ترین طراحی ها محسوب میشوند.
زمانی اگر حرف آپشن در خودروهای آمریکایی (غیر از مدل های لوکس) مطرح میشد، همه خنده شان میگرفت. برای یانکی ها فقط قدرت و گشتاور و البته جادوی V8 مورد اهمیت بود؛ اما حالا تقریباً بیش از یک دهه است که خودرو های عضلانی های آمریکایی نیز با توجه به رقابت شدید در بازار های جهانی، به سمت استفاده از آپشنها و تجهیزات مشتری پسند رفته اند. البته هنوز هم در استفاده از آپشنهای مدرن و دیجیتال امروزی کمی معذب میشود.
کوروت نسل 8 دقیقا مطابق انتظارات عمل کرد و با یک پرفورمنس بی نظیر و قیمتی ارزان تر نسبت به نسل 7 هشدار بزرگی به رقبای اصلی خود داد. این خودرو در سال 2020 رونمایی شد.
خودرو سازی کشور آمریکا در 50 سال اخیر همواره از یک الگو اصلی استفاده میکند که کوروت نسل 8 هم از این قاعده مستثنی نبود.
ویژگی اول خودرو های آمریکایی قدرت بالای آن ها است که به مهمترین مشخصه ماشین های آمریکایی هم مبدل گشته است. ویژگی دوم اتومبیل های تولید ایالات متحده کاپوت های بلند و کشیده آن است که رخ نمایی بی نظیری به ظاهر آن ها داده است. ویژگی سوم خودرو های محبوب آمریکایی طراحی عضلانی آن ها است و خودرو کوروت C8 تمام این ویژگی ها را درون خود جای داده است.
کوروت نسل 8 نسخه اصلاح شده و به اصطلاح آپدیت شده نسل 7 است و تغییرات اساسی ای در ساختار خود انجام داده است. برای مثال تغییر جای موتور خودرو به قسمت وسط که باعث بهبود عملکرد خودرو شده است.
موتور این اتومبیل 6.2 لیتر 8 سیلندر و دارای 495 اسب بخار است که نسبت به کوروت نسل 7 موتور ضعیف تری است اما نکته قابل توجه و جالبش این است که کارایی بهتری نسبت به موتور کوروت C7 دارد و میتواند صفر تا صد سرعت را تنها در 2.7 ثانیه برساند.
از آنجایی که این خودرو یک خودرو اسپرت محسوب میشود فضای مناسبی در اختیار مالک خود قرار نمیدهد. هر چند کوروت C8 تمام ایرادات و مشکلات فضای داخلی کوروت C7 را حل کرده و فضای بزرگتری نسبت به نسل 7 دارد اما همچنان در مقایسه با خودرو های دیگر فضای کمتری دارد.
سیاست های صنعت خودرو سازی ایالات متحده در راستای رقابت در سطوح بین المللی تدوین و اجرایی شده است. در راستای اجرایی شدن این سیاست ها شرکت خودرو سازی شورولت تصمیم گرفت تا در عرصه تولید خودرو های اسپرت و سوپر اسپرت با بازار اروپا و حتی آسیای شرقی به رقابت بپردازد. یکی از ابزار های قدرتمند آمریکا در این رقابت خودرو های سری کوروت هستند. شورولت در ابتدای مسیر رقبای قدرتمندی مانند فورد جی تی، دوج وایپر، فراری و لامبورگینی در مقابل خود میدید اما به مرور زمان موفق شد تا جایگاه قابل قبولی در میان بزرگان این عرصه به دست بیاورد.
از دلایل محبوبیت این اتومبیل در جهان قیمت به شدت ارزان آن نسبت به مدل های مشابه است قیمت پایه این ماشین جذاب از 60 هزار دلار آغاز میشود و سیاست شرکت شورولت اینگونه طراحی شده است تا این خودرو 60 هزار دلاری یکی از قدرتمند ترین کوروت های تولید شده باشد.
این سیاست تا حدود قابل قبولی توانست تا نظر اقشار متوسط را جلب کند و پای قشر متوسط جوامع غربی را به به جمع آن دست از مصرف کنندگان خودرو های سوپر لوکس باز کند.