ورود
سیتروئن C3-XR یک کراساوور کامپکت شهری از برند فرانسوی سیتروئن است که با هدف حضور در بازار چین و کشورهای در حال توسعه طراحی شد. این خودرو نخستین بار در سال ۲۰۱۴، بهصورت همزمان در نمایشگاههای پاریس و گوانگژو رونمایی شد و طی سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱، دو فیسلیفت مهم را تجربه کرد. نسخهای که اکنون قرار است در بازار ایران عرضه شود، آخرین نسخه فیسلیفتشده این خودرو در سال ۲۰۲۱ است که توسط سایپا-سیتروئن و با همکاری شریک چینی سیتروئن یعنی دانگفنگ در حال آمادهسازی برای تولید و عرضه است.
داستان C3-XR در ایران ماجرایی طولانی و پرچالش دارد؛ خودرویی که با نام قبلی "سیلک" چندین سال در نمایشگاههای خودرو توسط سایپا به نمایش درآمد، اما هیچگاه به مرحله تولید نهایی نرسید. آغاز این پروژه به پیش از تحریمهای بینالمللی بازمیگردد، زمانی که سایپا قصد داشت با مشارکت مستقیم سیتروئن فرانسه، تولید یک محصول مدرن اروپایی را آغاز کند. اما با خروج شریک فرانسوی، پروژه متوقف شد تا اینکه در تیرماه ۱۴۰۱، این برنامه با تغییراتی جزئی و با تکیه بر توان شریک چینی سیتروئن یعنی دانگفنگ، مجدداً فعال شد.
اکنون پس از ۷ سال فراز و نشیب و تأخیر، سیتروئن C3-XR به تولید آزمایشی رسیده و در سایت کاشان سایپا-سیتروئن مونتاژ میشود. تا به این لحظه ۳۸ دستگاه از این خودرو تولید شده و دو محموله دیگر شامل ۱۰۰ و ۴۰۰ دستگاه قطعات CKD نیز در راه گمرکات کشور هستند. روند تولید این کراساوور شهری در دو فاز داخلیسازی انجام خواهد شد: فاز اول با داخلیسازی حدود ۲۰ درصدی آغاز میشود و در فاز دوم و پس از ۲۴ ماه، داخلیسازی به بیش از ۵۰ درصد خواهد رسید.
برای تحقق این پروژه، سایپا-سیتروئن به سراغ تأمین قطعات از دانگفنگ، شریک چینی سیتروئن در گروه خودروسازی استلانتیس رفته و حتی قالبهای موردنیاز برای قطعات داخلی و فنی نیز از چین تأمین شدهاند. شایان ذکر است که سایپا برای این پروژه مبلغ ۲۷.۵ میلیارد یورو سرمایهگذاری کرده؛ رقمی که نشاندهنده اهمیت بالای این پروژه برای شرکت و چشمانداز آینده آن در بازار ایران است.
با در نظر گرفتن سابقه طولانی معرفی در نمایشگاهها و تغییرات متعدد در پیشرانه از نسخههای مختلف، اکنون به نظر میرسد که سیتروئن C3-XR سرانجام پس از ۷ سال بلاتکلیفی، آماده ورود رسمی به بازار ایران است؛ خودرویی که میتواند نخستین تجربه دوباره برند سیتروئن در کشور پس از سالها غیبت باشد.
سیتروئن C3-XR از نظر طراحی ظاهری شباهتهای زیادی با محصولات همپلتفرم خود یعنی سیتروئن C3 و پژو 2008 دارد. این خودرو با ابعاد ۴۲۸۸ میلیمتر طول، ۱۷۴۸ میلیمتر عرض و ۱۵۵۷ میلیمتر ارتفاع، در رده کراساوورهای جمعوجور شهری قرار میگیرد. فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۵۵ میلیمتر است که فضای مناسبی را برای سرنشینان فراهم میکند.
در نمای جلو، چراغهای باریک و کشیده با خطوط کرومی به لوگوی سیتروئن متصل شدهاند و طراحی یکپارچه و سادهای را شکل دادهاند. چراغهای روشنایی روز (دیلایت) در بخش پایینی سپر جای گرفتهاند و خبری از مهشکن در این نسخه نیست.
نمای جانبی خودرو با رینگهای ۱۶ اینچی و آینههایی مشابه سیتروئن C3 طراحی شده که ظاهر آشنا و کاربردی دارد. در نمای عقب نیز چراغهای دو تکه و چراغ دنده عقب به همراه مهشکن در قسمت پایین سپر دیده میشوند؛ سبکی که پیشتر در پژو 2008 هم دیده بودیم و به دلیل دید محدود، چندان کاربردی نیست.
در مجموع، C3-XR با طراحی محافظهکارانهتری نسبت به C3 وارد بازار میشود، اما همچنان ظاهری متناسب با یک کراساوور شهری و اقتصادی دارد.
در کابین سیتروئن C3-XR با طراحی ساده و آشنایی مواجه میشویم که تا حد زیادی یادآور دیگر محصولات گروه PSA، بهویژه پژو 2008 و 301 است. المانهایی مانند دستگیرههای رودری، پنل تهویه، ترمز دستی و دسته راهنما یا برفپاککن، شباهت مستقیمی به مدلهای یادشده دارند و این موضوع حکایت از استفاده از قطعات مشترک در پلتفرم دارد.
در مرکز داشبورد، نمایشگر 9 اینچی سیستم مالتیمدیا با پشتیبانی از Android Auto و Apple CarPlay قرار گرفته که کاربری آسانی دارد. فرمان خودرو از نوع D-Cut است اما بهجای متریال با کیفیت، جنس پلاستیکی آن کمی از سطح انتظارات یک محصول سیتروئن پایینتر است. صندلیها با روکش پارچهای و دوخت آبیرنگ، فضای داخلی را تا حدی گرم و دلنشین کردهاند.
در ردیف عقب، فضای پا برای سرنشینان مناسب ارزیابی میشود اما نوع طراحی صندلیها برای مسیرهای طولانی چندان راحت نیست. همچنین رودری دربهای عقب نسبت به جلو سادهتر طراحی شده و دستگیرههای آن مشابه دستگیرههای بهکار رفته در خودروهایی مثل پژو 206 هستند. بهطور کلی، طراحی داخلی C3-XR بیشتر به جنبه کاربردی و اقتصادی تمرکز دارد تا لوکسگرایی.
پس از ابهامات و گمانهزنیهای فراوان درباره نوع پیشرانهای که قرار است برای سیتروئن C3-XR در نظر گرفته شود، حالا با آغاز تولید آزمایشی و مشخص شدن همکاری سایپا با شریک چینی سیتروئن یعنی دانگفنگ، تکلیف این موضوع نیز روشن شده است. در نهایت، این خودرو به موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری توربوشارژ با ۱۲ سوپاپ مجهز شده؛ پیشرانهای که بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ یکی از برترین موتورهای اروپا بوده و سابقه استفاده در محصولاتی مانند DS3 را نیز دارد.
موتور C3-XR توانایی تولید ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد و نیروی تولیدی از طریق یک گیربکس ۶ سرعته دوکلاچهتر ساخت گتراگ آلمان به محور جلو منتقل میشود. در تستهای عملی، این خودرو با بنزین یورو ۵ توانست شتاب صفر تا صد را در ۱۳.۲ ثانیه ثبت کند که برای کراساووری با وزن حدود ۱۲۲۰ کیلوگرم، عددی قابل قبول محسوب میشود. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
در بخش سیستم تعلیق، محور جلو از نوع مکفرسون و محور عقب از نوع نیمهمستقل با اکسل پیچشی انتخاب شده است؛ ترکیبی آشنا و اقتصادی که در بسیاری از خودروهای شهری دیده میشود و تعادلی بین راحتی و هزینه تولید ایجاد میکند.
سیتروئن C3-XR قرار است در سه تیپ مختلف V1، V2 و V3 روانه بازار ایران شود که در این میان، عرضه اولیه مربوط به تیپ پایه یعنی V1 خواهد بود. این نسخه امکاناتی مانند روشنایی خودکار (Auto Light)، سنسور باران، کروز کنترل، هشدار بستن کمربند ایمنی و راهنمای تعویض دنده را در اختیار راننده میگذارد؛ ترکیبی ساده ولی کاربردی برای استفادههای روزمره شهری.
در تیپ میانی یعنی V2، فهرست تجهیزات رفاهی و ایمنی کاملتر میشود. از جمله شیشههای دودی عقب، چراغ مشایعت، ایربگهای پردهای برای افزایش ایمنی سرنشینان، گرمکن صندلیهای جلو، آینههای جانبی تاشو برقی، صندلی راننده برقی، آینه وسط فتوکرومیک و پورت شارژ تلفن همراه برای سرنشینان عقب که تجربهای راحتتر و ایمنتر از رانندگی را ارائه میدهد.
در نهایت، نسخه فول یعنی V3 علاوه بر تمامی امکانات V2، به آپشنهای سطح بالاتری مانند ورود و استارت بدون کلید، سانروف برقی و فرمان دیکات اسپرت مجهز است که هم از نظر رفاه و هم جذابیت ظاهری، این خودرو را در جایگاه بالاتری نسبت به نسخههای دیگر قرار میدهد.
با این حال، باید در نظر داشت که بسیاری از این تجهیزات در سال ۱۳۹۷ ممکن بود مدرن و جذاب بهنظر برسند، اما امروز با توجه به سطح بالای امکانات ایمنی و رفاهی خودروهای رقیب، بهویژه در بازه قیمتی مشابه، شرایط برای رقابت سیتروئن C3-XR در بازار ایران دشوارتر شده است.
در حاشیه مراسم رونمایی از سیتروئن C3-XR، امکان تست کوتاهی از این خودرو در پیست اختصاصی کارخانه سایپا سیتروئن فراهم شده بود تا خبرنگاران و کارشناسان بتوانند عملکرد آن را از نزدیک بررسی کنند.
در آغاز حرکت با C3-XR، تاخیر محسوس در شروع به حرکت مشاهده میشود؛ موضوعی که با افزایش وزن خودرو (افزایش تعداد سرنشینان) محسوستر هم میشود. شتابگیری این خودرو در مقایسه با مدل C3 ضعیفتر است، اما در مجموع عملکرد ناامیدکنندهای ندارد. طبق تست انجامشده با دستگاه درگی، این کراساوور با بنزین یورو پنج توانست شتاب صفر تا صد را در زمان ۱۳.۲ ثانیه به ثبت برساند.
عملکرد گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه در این خودرو قابلتوجه است و تعویض دندهها روان و دقیق انجام میشود که میتوان آن را یکی از نقاط قوت فنی این خودرو دانست.
سواری و هندلینگ C3-XR شباهت زیادی به پژو ۲۰۰۸ و سایر محصولات پژو مانند ۳۰۱ دارد. در این تست، تایرهای نصبشده از برند Giti بودند که نقش مثبتی در کیفیت سواری داشتند. البته با داخلیسازی احتمالی در آینده، جایگزینی این تایرها با نمونههای ایرانی دور از انتظار نیست.
در انتهای مسیر تست، سطح شیبداری برای سنجش توان حرکتی خودرو در نظر گرفته شده بود. در این شرایط، C3-XR خصوصاً هنگام حرکت دنده عقب در شیب تند، دچار لرزشهایی شد که قابلتوجه بودند و نیاز به بررسی بیشتر دارند.
زمان عرضه، قیمت و رقبای سیتروئن C3-XR
طبق اعلام مسئولان سایپا، عرضه رسمی سیتروئن C3-XR از اواخر خرداد یا اوایل تیر ماه سال جاری آغاز خواهد شد و خودروها با موعد تحویل 90 روزه به دست مشتریان میرسند. اگرچه قیمت نهایی هنوز اعلام نشده، اما برآورد میشود که این خودرو در بازه قیمتی حدود 1 میلیارد و 300 تا 1 میلیارد و 700 میلیون تومان وارد بازار شود. با این شرایط، C3-XR وارد رقابتی تنگاتنگ با کراساوورهای ایرانی و چینی همرده خود خواهد شد.
سیتروئن C3-XR با ترکیبی از طراحی محافظهکارانه، پیشرانه توربوشارژ اقتصادی، امکانات قابلقبول و پشتوانه برند معتبر فرانسوی، میتواند گزینهای مناسب برای استفاده شهری باشد؛ هرچند موفقیت آن در بازار، تا حد زیادی به سیاست قیمتگذاری نهایی و میزان داخلیسازی وابسته خواهد بود.