جیلی RV7 نسخه هاچبک جیلی امگرند 7 است که برای اولین بار در سال 2009 رونمایی و به بازار عرضه شد. این خودرو به علت دارا بودن استانداردهای اروپایی توانست به بازار اروپا وارد شود و مورد توجه بسیاری از مردم واقع شود.
این خودروی نسبتا خوش ساخت چینی توسط شریک تجاری کمپانی جیلی در ایران یعنی جیلران موتور پس از نسخه سدانش یعنی امگرند EC7 در مدلهای 2013 و 2014 در دو نسخه دندهای و اتوماتیک وارد بازار ایران شد و توانست نظرات بیشتری نسبت به نسخه سدانش را جلب کند. اما باز هم به علت واردات نامناسب و استراتژی غلط شرکت وارد کننده نتوانست آنچنان نسبت به سایر رقبایش موفق عمل کند.
بررسی طراحی ظاهری جیلی RV7 دندهای
جیلی RV7 از نظر طراحی ظاهری تفاوت چندانی با نسخه سدان خود ندارد. در نمای جلوی این خودرو چراغهای اصلی ظاهری نسبتا خشن و جدی دارند و به صورت کشیده طراحی شدهاند. جلو پنجره جیلی RV7 کوچک و چهار وجهی است که دور تا دور آن با خطوط کرومی تزئین شده و در دل خود لوگوی جیلی را جای داده است. سپر جلوی جیلی RV7 طراحی سادهای دارد و از خطوط تند و تیزی بهره نمیبرد. این سپر میزبان یک ورودی هوای کشیده و نسبتا بزرگ به همراه دو مهشکن داخل یک قاب مشکی رنگ است. روی کاپوت جیلی RV7 خطوط نسبتا عمیقی طراحی شده که ظاهر جلوی خودرو را عضلانیتر کرده است.
به بخش جانبی جیلی RV7 که میرسیم با ظاهری ساده مواجه میشویم. خط شانه این خودرو نسبتا عمیق است که از روی گلگیر جلو شروع شده و با گذشتن از دستگیره دربها تا انتهای چراغ عقب کشیده شده است. همچنین یک خط رکاب زاویه دار و عمیق نیز در بخش انتهایی دربها قرار گرفته است. شیشه دربهای خودرو اندازه مناسبی دارند و با اینکه با یک خودروی هاچبک سروکار داریم اما نور و میدان دید کابین برای راننده و سرنشینان مناسب و قابل قبول است. درب عقب نیز طول مناسبی دارد و برای سوار و پیاده شدن سرنشینان عقب مشکلی را بوجود نمیآورد.
هنگامی که به نمای عقب جیلی RV7 نگاه کنیم طراحی نسبتا جذاب و قابل قبولی را شاهد هستیم. چراغهای عقب به صورت چند وجهی و یک تکه طراحی شدهاند و گرافیک داخلی خوبی نیز دارند. درب صندوق جیلی RV7 کمی زاویه دار طراحی شده که در بالاترین بخش آن یک باله بسیار کوچک به همراه چراغ سوم ترمز قرار گرفته است. همچنین وسط درب صندوق خودرو محل نصب پلاک با اندازهای بزرگ و کشیده تعبیه شده که ضلع بالای آن با یک خط بزرگ کرومی پوشانده شده است. سپر جیلی RV7 نیز به صورت بزرگ و یک تکه قرار دارد که روی آن یک خط عمیق، منحنی و بزرگ انتهای دو چراغ عقب را به یکدیگر وصل کرده است. علاوه بر سنسورهای دنده عقب دو شب نما با طراحی نازک و کشیده، دو طرف سپر قرار گرفتهاند و همچنین یک فلاپ مشکی رنگ نیز در انتهای سپر تعبیه شده است.
مشخصات فنی جیلی RV7 دندهای
جیلی RV7 دندهای از یک موتور 4 سیلندر 1/8 لیتری تنفس طبیعی بهره میبرد که این موتور توانایی تولید 137 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور را دارد. این نیرو و گشتاور تولید شده از موتور خودرو توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخها و محور جلوی این خودرو منتقل میشود. همچنین شتا 0 تا 100 جیلی RV7 دندهای حدود 13 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن هم 7/5 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است. جیلی RV7 دندهای تا سرعت 180 کیلومتر بر ساعت نیز توانایی حرکت دارد. جیلیران در آن سال ها همچنین اقدام به عرضه جیلی RV7 دنده اتوماتیک نیز کرد که تفاوت هایی جزئی با نمونه دنده ای داشت.
بررسی کابین و فضای داخلی جیلی RV7 دندهای
هنگامی که وارد کابین جیلی RV7 میشویم با طراحی ارگونومیک و نسبتا سادهای روبرو هستیم. داخل کابین جیلی RV7 همانند نسخه سدانش از المان های چهار گوش بسیار استفاده شده است.
در بالاترین بخش داشبورد یک حفره تعبیه شده که داخل آن یک ساعت دیجیتال و چند چراغ دیگر وجود دارد. با عبور از این قسمت به دریچههای سیستم تهویه مطبوع خودرو میرسیم که در میان یکدیگر دکمه فلاشر را نیز جای دادهاند. قسمت وسط داشبورد نیز یک مانیتور نسبتا بزرگ به همراه کلیدها و دکمههای کنترل سیستم مالتی مدیای خودرو قرار گرفتهاند.
بخش انتهایی داشبورد وسط نیز میزبان سیستم کنترل تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو است که از نمایشگر کوچک نیز پشتیبانی میکند. کنسول میانی خودرو از انتهای داشبورد وسط شروع شده و در آن خروجی برق به همراه تعدادی جای کلید جا خوش کرده که احتمالا مربوط به آپشنهایی است که در ایران از روی این خودرو حذف شدهاند. غربیلک فرمان جیلی RV7 مانند نسخه سدانش ظاهر سادهای دارد و به صورت 4 شاخه طراحی شده که وسط آن لوگوی جیلی و در شاخههای کناری کلیدهای کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی قرار گرفتهاند.
پشت آمپر این خودرو نیز خیلی ساده و به صورت دو دایره عقربهای و دو نمایشگر کوچک دیجیتالی است. کابین جیلی RV7 ارگونومی خوبی دارد و راننده را در بلند مدت برای کار با ادوات خسته نمیکند. کیفیت متریال به کار رفته داخل کابین نیز مناسب و قابل قبول است. همچنین فضای پا و سر نیز برای سرنشینان هر دو ردیف مناسب است و همانطور که قبلتر نیز ذکر شد به خاطر اندازه خوب شیشههای جانبی، نور و دید مناسبی در کابین وجود دارد.
امکانات رفاهی و ایمنی جیلی RV7 دندهای
جیلی RV7 دندهای از نظر امکانات رفاهی در سطح قابل قبول و رضایت بخشی قرار میگیرد. این خودرو به امکاناتی نظیر: چراغ جلو به همراه تنظیم ارتفاع - چراغ مهشکن جلو و عقب - دستگیره در با تریم فلزی - رینگ آلومینیومی 16 اینچی - آنتن درون شیشه - گرمکن شیشه عقب - شیشههای جلو و عقب با سیستم HSEA سبز رنگ - سانروف برقی - آينه هاي برقي با گرمكن و قابليت جمع شوندگي دستي - كنسول جلو با تريم طوسي نقره اي - تريم داشبورد چرم - رودري ها با تريم چرم - فرمان چرم مجهز به كليد هاي كنترلي - ركاب استيل - چراغ زير درب راننده - چهار پنجره مجهز به سيستم Power Windows - شيشه ها با محافظ نويز - پرده شيشه عقب با قابليت جمع شوندگي دستي - صندلي هاي چرم - صندلي ها عقب تاشو - سنسور تشخيص كمك راننده - چراغ هاي جلو با قابليت روشن شدن اتوماتيك - آينه وسط با قابليت مات شدن - نمايشگر ضربه از كنار درب ها - سنسور عقب - صندلي برقي راننده با قابليت تنظيم 8 حالته و آینه بغل مجهز به راهنما مجهز شده است.
همچنین جیلی RV7 دندهای در بخش امکانات ایمنی و امنیت نیز سطح خوبی دارد و همچنین توانسته است از موسسه یورو انکپ 4 ستاره ایمنی را دریافت کند که برای یک خودروی چینی این نتیجه در همان زمان معرفی و عرضه به بازار بسیار قابل توجه است. این خودرو از نظر ایمنی امکاناتی نظیر: حسگر فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، شش عدد کیسه هوای راننده و سرنشین + جانبی و پردهای، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده و باك بنزين ضد انفجار و ضد نشتي با 6 لايه مواد پليمري مخصوص را داراست.
بررسی بازار و قیمت جیلی RV7 دندهای
جیلی RV7 دندهای در اسفند ماه 1400 تنها در نسخههای دست دوم و کارکرده در بازار خودروی کشور یافت میشود و قیمتی حدود 245 تا 255 میلیون تومان را با مدل 2013 دارد.
نتیجه گیری
جیلی RV 7 دندهای یکی از خودروهای باکیفیت چینی در بازار ایران است که متاسفانه به علل مختلف مدت زیادی در بازار کشور حضور نداشت و خیلی زود ایران را ترک کرد. این خودرو نکات مثبتی همچون فضای داخلی جادار، امکانات رفاهی متقاعدکننده و امکانات ایمنی بسیار مناسب را دارد اما متاسفانه بخاطر واردات محدود و خدمات پس از فروش ضعیف آنچنان مورد توجه قرار نگرفت و هم اکنون نیز بازار دست دوم پر رونقی ندارد اما همچنان جزو خودروهای با کیفیت بازار ایران است.
سلام خسته نباشید باتوجه به اینکه ماشینهای چینی افت قیمت زیادی دارن وبازارفروش خوبی ندارن ،قیمتش زیاده.
این ماشین هم چینیه هم اتومات نیست... واقعا این قیمت براش زیاده
همون صندوق دارش زیباتره.