آلفارومئو جولیتا (Alfa Romeo Giulietta) یک هاچبک ایتالیایی است که تولید نسل اول آن از سال ۲۰۱۰ آغازشده است؛ این خودرو در کلاس خودروهای کامپکت قرارگرفته، موتور جلو و دیفرانسیل جلو است. واردات جولیتا از سال 2010 به کشورمان آغاز شد و به واسطه کیفیت بالا و تبلیغات گسترده با استقبال فراوانی از سوی مشتریان خود روبرو شد.
اما در سال 2017 به دلیل ممنوعیت واردات خودرو به کشور تنها بازار دست دوم این هاچبک جذاب برای دوستداران خود باقی ماند. در ادامه به بررسی کامل این خودرو میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید ویدئوی نقد و بررسی آلفارومئو جولیتا را مشاهده نمایید. همچنین ویدئوی تست شتاب جولیتا درکارلانچ قرار دارد.
بررسی گیربکس دبل کلاج خشک
جولیتا با دو نوع گیربکس دستی و دو کلاچه TCT عرضهشده است که البته تنها با نسخهی اتوماتیک دبل کلاچ (TCT) در بازار کشور ما عرضهشده است.
گیربکس دبل کلاچ نوع خشک این خودرو درحالیکه نگهداری و هزینهی بالایی برای صاحب خود به همراه دارد، در کنار پیشرانه 1.4 لیتری توربوشارژ عملکرد اسپرت و پرهیجانی را به ارمغان میآورد و مشخصات فنی آلفارومئو جولیا بهعنوان یک هاچبک جذاب (Hot Hatch) بهخوبی راننده را راضی میکند.
پیشرانه
هنگام باز کردن کاپوت این خودرو با نوشته بزرگ Multi Air Turbo Benzina بر روی پوشش موتور این هاچبک ایتالیایی مواجه میشوید که به معنی پیشرانه بنزین سوز مجهز به توربو شارژ و سیستم مالتی ایر است. در سیستم مالتیایر، سوپاپهای ورودی سوخت به موتور، از نوع شیرهای الکترومکانیکی (سلونوئید) هستند که زمان و میزان باز و بسته شدن آنها بهصورت کاملاً هوشمند و از طریق کامپیوتر خودرو کنترل میشود.
در رانندگیهای معمولی و روزمره این سوپاپها به میزان کمتری باز و بسته میشوند تا مصرف سوخت خودرو کاهش بیابد، اما با فشردن ناگهانی پدال گاز سوپاپها مدتزمان بیشتری بازمیمانند و نتیجه این کار شتاب گیری بهتر خودرو است.
بررسی مصرف سوخت و استانداردهای ماشین جولیتا
مصرف سوخت شهری | 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 4.6 لیتر در هر 100 کیلومتر |
مصرف سئخت ترکیبی | 5.8 کیلومتر در هر 100 کیلومتر |
حجم باک | 60 لیتر |
استاندارد آلایندگی | استاندارد یورو 5 |
میزان تولید CO2 | 134 گرم در هر 100 کیلومتر |
استاندارد تصادف | 5 ستاره ایمنی |
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق آلفارومئو جولیتا در جلو از نوع مک فرسون انتخاب شده که در آن از آلیاژهای سبک استفاده شدهاست. این سیستم علیرغم راحتی مناسب و سواری نچندان خشک، با کمک سیستم مولتی لینک محور عقب، پایداری و فرمان پذیری مناسبی را در پیچها و مانورها ارائه می دهد و حداقل در بین هم رده های قیمتی خود در بازار کشور ما، یک سر و گردن بالاتر از همه ظاهر می شود.
سامانه کنترل دینامیک خودرو (VDC) ترکیبی از سیستمهای پیشرفته الکترونیکی میباشد که در کنترل خودرو در زمان حرکت به کمک شما میآید. مجموعه این سیستم از تکنولوژیهای ESP, ASR,HBA, MSR,CBC, DST, HHC,ABS,EBD, E-Q2،PreFill و AFS تشکیلشده است که نهایت لذت رانندگی مطمئن را برای شما به ارمغان میآورد.
یکی از دیگر نکات جذاب در مشخصات فنی این هاچبک جذاب وجود سیستم فرمان چرخ دنده ای دوگانه فعال (Dual Pinion Active) است. عملکرد این سیستم به این شکل است که هنگام چرخش فرمان، چرخی که در قسمت درونی پیچ قرار دارد به میزان بیشتری نسبت به چرخ مقابل میپیچد و این نکته باعث میشود تا هندلینگ و چسبندگی خودرو به میزان قابل توجهی بهبود یافته و شعاع گردش آن کاهش مییابد.
بررسی ترمز ها
در تریم فول آپشن آلفارومئو جولیتا، سیستم ترمز برمبو باعث می شود در هر سرعتی به با اطمینان خاطر پا را بر روی پدال ترمز قرار دهید که البته، باید در هزینه کردن برای تعویض لنت های گران قیمت آن که بچسب قیمتی نزدیک به 9 میلیون تومان برای 2 محور بر خود دارند، سر کیسه را کمی شل کنید! همچنین سوت کشیدن ترمز ها امری مرسوم در جولیتا محسوب می شود. شتاب خوب، فرمان پذیری عالی و ترمز های بی نقص سواری دلچسبی از جولیتا به نمایش می گذارند.
سیستم تنظیم حالت رانندگی آلفا DNA
آلفارومئو جولیتا مجهز به سیستم تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode) پیشرفته موسوم به آلفا DNA است. DNA مخفف سه حالت تعریف شده برای این سیستم به نام های Dynamic، Natural و All Weather است که بهترتیب معادل حالات اسپرت، نرمال و برفی سایر خودروها هستند.
در حالت Dynamic خودرو در حالت اسپرت قرار گرفته و در این شرایط بوست توربو افزایش یافته و دنده ها در دور موتور بالاتر تعویض میشوند و گیربکس واکنش بیشتری به پدال گاز داشته و عملیات دنده معکوس سریعتر انجام میشود. وقتی خودرو در حالت Dynamic قرار داشته باشد، یک ویژگی ایمنی دیگر به نام سیستم پیشفعالسازی ترمزها (Pre-Fill) نیز وارد مدار میشود. سیستم مذکور، با بازخوردهایی که از سیستم کنترل دینامیک خودرو (VDC) میگیرد، قادر است موقعیتهای خطرناک را شناسایی و قبل از اینکه راننده پدال ترمز را فشار دهد، ترمزها را فعال کند
در حالت Natural خودرو در حالت معمولی رانندگی روزمره قرار میگیرد.
حالت All Weather نیز برای شرایط رانندگی و هنگامی که جاده لغزنده است مورد استفاده قرار میگیرد.
Dynamic = D | حالت رانندگی اسپرت |
Natural = N | حالت رانندگی معمولی |
All Weather = A | حالت رانندگی زمستانی |
بررسی کابین و امکانات رفاهی آلفارومئو جولیتا
محصولات ایتالیایی، از البسه گرفته تا غذا ها و البته خودرو های تولید این کشور، به ریزه کاری ها مشهورند. در هر بخش از این خودرو با ریزبینی هایی در امر طراحی و مونتاژ روبرو خواهید شد؛ کابین جولیتا نیز از این امر مستثنا نیست و ترکیب های رنگی مورد استفاده، نوع دوخت و چرم بکار رفته، فونت های ایتالیایی در بخش های مختلف کابین و چینش ادوات همگی دائما یاداور این موضوع خواهند شد که با یک محصول ایتالیایی طرف هستید.
فضای کابین برای سرنشینان جلو مطلوب است ولی ردیف دوم فضای زیادی در اختیار شما قرار نمی دهد. از جمله امکانات رفاهی آلفارومئو جولیتا میتوان از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سقف پانوراما 2 تکه، گرمکن و تنظیم برقی صندلی های ردیف جلو، کروز کنترل، سیستم خاموش و روشنشدن اتوماتیک خودرو در ترافیک (Stop & Start)، سیستم مالتی مدیا چندکاربره در کنار سیستم صوتی با برند تجاری مشهور Bose نام برد.
جولیتا های تولید سال 2014 تا 2016 موجود در ایران، سفارش کشور آلمان بوده و مدل های تولید 2017 سفارش کشور امارات هستند؛ به جهت تشابهات بیشتر آب و هوایی کشور امارات و ایران، مدل های 2017 سازگاری بهتری با شرایط اقلیمی آب و هوای ایران دارند.
مورد دیگر وجود 2 تیپ اسپرتیوا(Sportiva) و کیو وی لاین(QVline) برای آلفارومئو جولیتا می باشد. از تفاوت های اسپورتیوا و Qvline می توان به رنگ دستگیره ها و قاب آیینه ها اشاره کرد که در تیپ QVline به رنگ نوکمدادی و در تیپ اسپورتیوا نقره ای هستند. علاوه بر آن فرمان دی-کات تنها در تیپ QVline یافت می شود. برخی امکانات نیز مانند مموری صندلی به صورت سفارشی بر روی هر دو تریم دیده می شود.
امکانات رفاهی کابین آلفارومئو جولیتا
کیسه هوا | کیسه هوای سرنشنان جلو - کیسه هوای جانبی - کیسه هوای پرده ای |
سیستم صوتی | سیستم صوتی Hi-Fi مجهز به آمپلی فایر Bose و 8 بلندگو (سفارشی) - بلوتوث - قابلیت پخش CD و MP3 - قابلیت تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان |
سایر تجهیزات | پیشرانه توئین توربو مجهز به سیستم مولتی ایر - آلفا DNA (امکان انتخاب و تنظیم خودرو با شرایط رانندگی به دلخواه راننده: اسپرت، نرم و زمستانی) - جعبه دنده 6 سرعته خودکار دو کلاچه و پدال پشت فرمان - سیستم Microhybrid Start and Stop - چراغ مهشکن جلو و عقب - چراغ عقب LED - شیشه بالابر one touch - صندلیهای تاشو ردیف عقب - رینگ آلومینیومی - ریموت کنترل - صفحه نمایش اطلاعات خودرو - روکش چرمی صندلی به همراه گرمکن - آینه داخلی فتوکرومیک حساس به نور - آینههای بیرونی برقی گرمکندار فتوکرومیک حساس به نور با قابلیت تاشو برقی - سقف کشویی شیشهای پانوراما - سنسور نور چراغها - تنظیم خودکار چراغها با زاویه فرمان مجهز به زنون و LED و سیستم شستشو - سیستم Blue&Me - فرمان برقی تلسکوپی بشکن با روکش چرم با قابلیت تنظیم سیستم صوتی - سنسور پارک - تهویه مطبوع خودکار با قابلیت تنظیم دما به صورت مجزا برای سرنشینان جلو - 5 ستاره ایمنی - کروز کنترل - رینگ 18 اینچی به صورت سفارشی - صفحه نمایشگر چند منظوره به صورت سفارشی |
مزایای آلفارومئو جولیتا
1- ایمنی بالا
از مهم ترین مزایای این خودرو میتوان به ایمنی بالای جولیتا اشاره کرد. آلفارومئو جولیتا با بهره گیری از سیستم هایی از جمله کنترل پایداری الکترونیکی (DSC)، کنترل دینامیک خودرو (VDC)، کنترل لغزش (ASR)، کنترل سرعت موتور (MSR)، تعدیل گشتاور (DST) و کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) میتواند در بسیاری از شرایط سخت و پیشبینی نشده، پایداری خود را حفظ کند. در هنگام تصادف نیز 6 ایربگ 10 نقطهای از جان سرنشینان حفاظت خواهند کرد. بنابراین، ایمنی مناسب را میتوانیم یکی از مهمترین مزایای آلفارومئو جولیتا محسوب کنیم.
جالب است بدانید که آلفارومئو جولیتا جزو معدود خودروهایی است که در طی یک نسل حیات خود، دوبار در موسسه Euro Ncap تحت تست تصادف قرار گرفته که نتیجه تست اول در سال 2010 کسب 5 ستاره ایمنی بوده است، اما تست دوم که در سال 2017 انجام شده، بهدلیل سختگیرانهتر شدن قوانین، تنها 3 ستاره را برای این خودرو در پی داشته است.
2- آپشن های زیاد و قابل قبول
بیشتر آلفارمئو جولیتاهایی که وارد ایران شده اند از نوع فول آپشن هستند که امکانات راضی کننده ای به همراه دارند.
از جمله مهمترین این امکانات عبارتند از سقف پانورامای دوتکه، سیستم کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، صندلیهای جلو با تنظیم برقی و گرمکن، شیفترهای تعویضدنده پشت فرمان، چراغهای جلو زنون با تنظیم ارتفاع اتوماتیک، چرخش لنز چراغها در پیچ (AFS) و چراغشور، سنسور نور، سنسور باران، سیستم استارت–استاپ اتوماتیک پیشرانه در ترافیک (Stop & Start)، درایومد سهحالته (آلفا DNA) و… هستند.
3- عملکرد خوب ترمزها
یکی از مزایای آلفارومئو جولیتا سیستم ترمز آن است که با استفاده از دیسکهای خنکشونده در چرخهای جلو، دیسکهای ساده چرخهای عقب و سیستم هایی مثل ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA) و کنترل ترمز در پیچها (CBC)، بهخوبی از پس وزن 1290 کیلوگرمی این خودرو برمیآید و در شرایط اضطراری راننده را یاری میکند. برخی از نسخههای آلفارومئو جولیتا نیز مجهز به کیت ترمز برمبو هستند.
4- رانندگی لذتبخش
آلفارومئو جولیتا واسطه سیستم های پیشرفته ازجمله تزریق مستقیم سوخت، کنترل الکتروهیدرولیکی سوپاپها (Multi Air) و توربوشارژر در موتور و همچنین جعبه دنده دوکلاچه سریع خود، قوای محرکه بسیار سرحالی دارد و در هیچ شرایطی راننده خود را ناامید نمیکند. بهطوری که اگر برای اولین بار پشت فرمان آلفارومئو جولیتا بنشینید، باور نخواهید کرد که موتور این خودرو تنها 1.4 لیتر حجم دارد.
معایب آلفارومئو جولیتا
1- استهلاک بالا و گرانی قطعات
آلفارومئو جولیتا در کنار رانندگی لذت بخش و پیشرانه مدرن خود هزینه های نگهداری بالایی دارد. اگر مالک این هاچبک تند و تیز هستید باید از ان در برابر خطراتی همچون بنزین بی کیفیت داخلی، روغن موتورهای تقلبی و قطعات بی کیفیت مراقبت کنید. با توجه به گیربکس دوکلاچه خشک و حساس این خودرو در صورتی نکاتی مثل عدم شروع حرکت بدون فشال پدال گاز را رعایت نکنید، محکوم به پرداخت هزینه های سنگین تعمیر آن خواهید شد.
2- خدمات پس از فروش محدود
شرکت آلفا موتور عاملیت فروش و خدمات پس فروش جولیتا در ایران میباشد که نمایندگی های زیادی در کشور ندارد و با توجه به عدم واردات این خودرو به کشور عاملیت های این شرکت محدودتر شده است. با توجه به این که آلفارومپو جولیتا خودرویی با پیچیدگی فنی بالاست اکثر تعمیرکاران متفرقه توانایی تعمیر این خودرو را ندارند. از این رو محدودیت خدمات پس از فروش را میتوان یکی از معایب این خودرو به شمار آورد.
3- دید ناکافی به عقب
به واسطه وجود تجهیزاتی مانند دوربین دنده عقب شاید این مورد را نتوان عیب بزرگی برای این خودرو دانست. اما باید پذیرفت که محدودیت دید عقب برای راننده های کم تجربه و تازه کار میتواند استرس زا و دردسر ساز باشد.
قیمت آلفارومئو جولیتا
قیمت آلفا رومئو جولیتا در بازه قیمتی کمتر از 600 میلیون تومان برای نمونه های 2012 تا نزدیک به 1 میلیارد و 200 میلیون تومان برای نمونه های کم کارکرد 2017 مقدور است. اما با توجه به ذات حساس این خودرو، حساسیت بسیار بالای آن به نوع بنزین بواسطه افزایش توان چشمگیر پیشرانه با سیستم توربو شارژ و سرویس های دوره ای و نگهداری پر هزینه آن بواسطه، خرید یک نمونه ی مستهلک و پرکارکرد می تواند داستان شیرین خرید آلفارومئو جولیتا را به تجربه ای ناخوشایند برای مالک آن تبدیل کند؛ چراکه لوازم یدکی آلفا رومئو جولیتا نسبتا کمیاب و البته بسیار گران قیمت هستند. برای مشاهده عکس های آلفارومئو جولیتا میتوانید به قسمت مدیاگالری در انتهای همین صفحه مراجعه نمایید.
جمع بندی
اگر بدنبال آن هستید که که با مبلغ یک خودروی کره ای کارکرده یا حتی چینی صفر کیلومتر، تجربه پرهیجان رانندگی با خودرویی جذاب را داشته باشید، در یافتن یک نمونه ی سالم و سرحال از صرفه جویی در زمان اجتناب کنید و با حوصله و تحقیق و پرداخت مبلغ بیشتر به سمت خرید این خودرو قدم بردارید. همچنان آگاه باشید که فروش آلفارومئو جولیتا شاید بیش از یک خودروی مرسوم بازار، به زمان نیاز داشته باشد.
در صورتی که مالک آلفارومئو جولیتا هستید و یا تجربه رانندگی با این هاچبک ایتالیایی جذاب را دارید، نظرات خود را در مورد این خودرو با ما به اشتراک بگذارید.
دوست عزیز به نظرم حالت DNA در واقع Dynamic ، Natrual , Advanced Efficiency است نه all weather. معادل eco در ماشین های دیگه است.
تریم Sportiva با QV لاین چه تفاوتی دارد؟ آیا تفاوت قیمتی دارند؟
سلام اونایی که این ماشینو دارن با بنزین معمولی و کم کیفیت که موجوده آیا مشکلی پیش نمیاد؟ با توجه به اینکه بنزین سوپر گیر نمیاد. لطفا پاسخ بدین