اوایل سال 2014 بود که پس از دو سال واردات ASX، آرین موتور به عنوان نماینده رسمی میتسوبیشی در ایران واردات سدان کامپکت مشهور میتسوبیشی یعنی لنسر را آغاز کرد تا سبد محصولات میتسوبیشی در ایران گسترده تر شود. اولین مدل لنسر وارداتی آرین موتور تیپ 2 نام داشت که موتور 1.6 لیتری و گیربکس دنده دستی و سطح متوسط آپشن های رفاهی مهم ترین مشخصات آن بودند. سپس لنسر تیپ 2 با گیربکس اتوماتیک معرفی شد و در نهایت، لنسر تیپ 1 نیز با همان مشخصات فنی اما به صورت لو آپشن به بازار ایران عرضه شد. همچنین میتسوبیشی لنسر تیپ 4 نیز مدل بعدی لنسر بود که با پیشرانه قوی تر به بازار ایران آمد.
در این صفحه به معرفی لنسر تیپ 2 خواهیم پرداخت و سپس تفاوت های کامل تیپ 1 با تیپ 2 را توضیح خواهیم داد.
-
طراحی ظاهری
طراحی ظاهری لنسر تیپ 2 ساده تر و اقتصادی تر از لنسر تیپ 4 است. در جلو، همان چهره عصبانی دلنشین خودنمایی می کند. اما فول نبودن ماشین در چهره اش کاملا نمایان است و خبری از آن هیبت مدل های 1.8 لیتری نیست. لنسر تیپ 2 از یک جلو پنجره کوچک تر با نوار کرومی استفاده می کند. چراغ های جلو کاسه ای هستند و سپر جلو نیز کمی جمع و جور تر است.
در نمای کناری، لنسر تیپ 2 همان سادگی را حفظ کرده است. رینگ ها 16 اینچی هستند و به علت کوتاه تر بودن سپر و وجود نداشتن رکاب، چندان برای بدنه کوچک به نظر نمی رسند خطوط بدنه ای که به نرمی از جلو تا عقب خودرو رفته اند هم به زیبایی کنار خودرو می افزایند.
نمای عقب لنسر 1.6 نیز مانند جلو و کنار آن سادگی را حفظ کرده است. در این نما خبری از بال عقب نیست که باعث شده چهره خشمگین خودرو اندکی آرام تر دیده شود. چراغ های دنده عقب و مه شکن عقب به صورت تکی در دو طرف ماشین قرار دارند و با هم دیگر قرینه نیستند. روی سپر نیز یک خروجی اگزوز و دو شبرنگ دیده می شود.
-
کابین و فضای داخلی
فضای داخلی لنسر تیپ 2 همان سادگی ظاهرش را دارد. داشبورد ظاهری ساده دارد اما ترکیب شدنش با قطعات دکوراتیو کرومی و فرمان 3 شاخه با روکش چرمی باعث شده تا زیبایی و حس اسپرت آن بیشتر شود. جنس متریال داشبورد و رودری ها پلاستیک خشک اما با کیفیتی مناسب است. در بالای داشبورد یک پخش MP3 به همراه یک صفحه نمایش کوچک برای نمایش اطلاعات مربوط به موزیک های در حال پخش و سیستم تهویه مطبوع به چشم می خورد و خود پنل تهویه مطبوع اتوماتیک هم در زیر پخش قرار دارد. صندلی های پارچه ای لنسر تیپ 2 راحتی خوبی را برای سرنشین فراهم می کنند. فضای پای ردیف عقب نیز برای نشستن سرنشینان بلند قامت مناسب است.
-
مشخصات فنی
لنسر تیپ 2 از یک موتور 1.6 لیتری با کد 4A92 استفاده می کند. این موتور که به تکنولوژی MIVEC میتسوبیشی نیز مجهز است توانایی تولید 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 154 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک یا 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شوند.
لنسر تیپ 2 شتاب صفر تا صد 11 ثانیه ای برای مدل دنده ای و 13.5 ثانیه برای مدل اتوماتیک دارد. همچنین مصرف سوخت این خودرو نیز 7 لیتر در هر صد کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است. لنسر تیپ 2 از سیستم تعلیق مک فرسون برای جلو و مولتی لینک برای عقب استفاده می کند. این سیستم تعلیق سواری نرم و هندلینگ بسیار خوبی را در اختیار راننده قرار می دهد. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی هستند. این ترمز ها به سیستم های ABS و EBD نیز مجهزند.
-
امکانات ایمنی و رفاهی
ایمنی لنسر تیپ 2 در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. این خودرو به 7 ایربگ برای راننده، سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده ای سرنشینان جلو و عقب و زانویی راننده مجهز است. لنسر 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ دارد و سیستم کنترل پایداری نصب شده روی خودرو نیز به رانندگی ایمن تر کمک شایانی می کند.
امکانات رفاهی لنسر تیپ 2 اما در سطح متوسط قرار دارند؛ شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی با تنظیم برقی، پخش MP3 با کلید های کنترلر روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باران و کامپیوتر سفری تمامی امکانات رفاهی قابل ذکر این خودرو هستند.
-
تفاوت های لنسر تیپ 1 با لنسر تیپ 2
لنسر تیپ 1 ورژن کاملا Basic این خودرو در بازار ایران است و تفاوت هایی در ظاهر، مشخصات فنی و امکانات رفاهی با تیپ 2 دارد که در اینجا به صورت تیتر وار به آنها اشاره می کنیم.
تفاوت های ظاهری: جلو پنجره مشکی (نوار کرومی در تیپ 2) - حذف مه شکن جلو - ارتفاع بالاتر از سطح زمین
تفاوت های فنی: فنر های بلند تر - ترمز عقب های کاسه ای - حذف میل موجگیر عقب
تفاوت های امکانات: حذف تریم کرومی داخل - 2 ایربگ - تهویه مطبوع دستی - حذف کنترلر های روی فرمان - حذف پوشش چرمی فرمان - حذف سنسور نور و باران - حذف ESP - کاهش کیفیت متریال داخل کابین - افزوده شدن مانیتور در تیپ 1 پلاس
-
لنسر 1.6 در بازار
میتسوبیشی لنسر 1.6 به مالک خود سواری نرم و راحت یک خودروی ژاپنی، هندلینگ خوب، مصرف سوخت پایین، استهلاک بسیار کم، ایمنی بالا، فضای کابین مناسب و امکانات معمولی (تیپ 2) یا زیر خط فقر (تیپ 1) ارائه می دهد. در مقایسه با رقیبانی مانند رنو سیمبل یا هیوندای اکسنت، لنسر 1.6 انتخاب بسیار خوبی بنظر می رسد و برتری های چشمگیری نسبت به دو رقیب ذکر شده دارد؛ اما زمانی که متوجه شویم در این رنج قیمتی کیا سراتو مونتاژ سایپا با موتور و گیربکس بسیار قوی تر و تا حدودی امکانات بیشتر حضور دارد، دیگر خرید لنسر 1.6 لیتری امری منطقی بنظر نمی رسد مگر اینکه علاقه ای به خرید خودرو های مونتاژ داخل نداشته باشید یا صنعت خودروسازی ژاپن شما را شیفته خود کرده باشد.
لنسر تیپ 2 در بازار ایران به علت عرضه محدود تر، فراوانی کمتری نسبت به تیپ 1 دارد و اگر قصد خرید آن را داشته باشیم برای پیدا شدن موردی برای فروش باید مقداری صبر در پیش بگیریم. اما از سوی دیگر لنسر تیپ 1 عرضه بیشتری داشته و نمونه های دست دوم آن به آسانی قابل تهیه هستند.
ماشینی فوق العاده هست
الان لنسر دنده ای 1600 با مزدا 3 دنده ای 1600 و کیا سراتو دنده ای 1600 از نظر سمت برابرند.
واقعا دنده ایه؟ از کجا می شه تامین کرد؟ 100 میلیون ؟ می ارزه؟ روی کاغذ با بقیه مساویه می شه توینینگش کرد؟