ام وی ام X22 دنده ای یا همان چری تیگو 2، یک خودروی کراس اور کامپکت شهری است که بر روی شاسی ام وی ام 315 ساخته شده. مونتاژ ام وی ام ایکس 22 دنده ای از سال 96 توسط مدیران خودرو آغاز شد و ام وی ام x22 در 3 تیپ ساده، لاکچری و اسپرت اکسلنت به بازار ایران وارد شد که تفاوت هایی در ظاهر و آپشن ها دارند. در این صفحه به بررسی کامل X22 دنده ای پرداخته و در هر بخش تفاوت میان تیپ های مختلف را بیان می کنیم.
طراحی ظاهری
ایکس X22 دنده ای یک طراحی نسبتا اسپرت و جذاب دارد که یکی از دلایل محبوبیت آن در بازار است.
در نمای جلو چراغ های بزرگ و جلو پنجره کرومی به همراه خطوط روی کاپوت یک نمای عضلانی و تهاجمی را برای این خودرو خلق کرده اند. سپر با طراحی اسپرت که در قسمت پایینی آن یک دیفیوزر به چشم می خورد نیز به تکمیل این چهره کمک کرده اند.
نمای کناری ام وی ام X22 دنده ای نیز به خوبی با استفاده از خطوط بدنه و گلگیر های پهن حجم گرفته و ارتفاع نسبتا زیاد از سطح زمین موجب شده تا برعکس خودرو هایی مانند برلیانس کراس و رنو ساندرو استپ وی، این خودرو استایلی شبیه به یک کراس اور واقعی داشته باشد نه یک هاچ بک قد بلند!
در نمای عقب اما بر خلاف نمای جلو خبری از چهره اسپرت و جذاب نیست و چری طراحی محافظه کارانه تری برای آن در نظر گرفته. چراغ های عقب ابعاد کوچکی دارند و توسط یک زه کرومی به یکدیگر متصل شده اند. در قسمت پایین سپر نیز یک دیفیوزر متناظر با جلو نصب شده که یک خروجی اگزوز نیز در گوشه آن قرار گرفته.
قابل ذکر است که در تیپ های اسپرت، اسپرت اکسلنت و لاکچری سقف خودرو به رنگ مشکی بوده و همچنین تیپ اسپرت اکسلنت و اسپرت از گارد جلو و عقب بهره می برد.
کابین و فضای داخلی
کابین ام وی ام ایکس 22 دنده ای طراحی اسپرتی دارد که با ظاهر خودرو هماهنگ است. در کابین این خودرو متریال از جنس پلاستیک خشک با کیفیت متوسط بوده و در فرمان، رودری و صندلی ها از چرم دوزی استفاده شده است. چری تلاش کرده تا با ترکیب کردن چرم مشکی و نارنجی حس جوان پسندانه ای به داخل کابین آن بدهد و باید گفت که در این امر نیز موفق بوده. فرمان خودرو 3 شاخه است و در پشت آن یک صفحه کیلومتر آنالوگ وجود دارد که عقربه های آن در جهت مخالف یکدیگر حرکت می کنند و حس چندان جالبی به راننده منتقل نمی کنند. در کنسول میانی نیز یک مانیتور 8 اینچی لمسی قرار گرفته و پایین تر از آن پنل تهویه مطبوع و کلید فلاشر به چشم می خورد. نقطه ضعف بزرگ کابین این خودرو، نبود زیر آرنجی در کنسول میانی برای سرنشینان جلو است.
صندلی های این خودرو فرمی معمولی داشته و در دراز مدت کاملا خسته کننده اند. اما می توان گفت که در ردیف عقب فضای پای مناسبی برای سرنشینان وجود دارد.
مشخصات فنی ام وی ام x22 دنده ای
X22 دنده ای از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد که توانایی تولید حداکثر 105 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 135 نیوتون متر گشتاور در 2750 دور در دقیقه را دارد. این نیروی تولیدی از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود.
این خودرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی و ترمز های دیسکی استفاده می کند. این سیستم تعلیق سواری متوسط و هندلینگ ضعیفی را برای آن به ارمغان آورده که این موضوع در ترکیب با مرکز ثقل نسبتا بالای خودرو، این خودرو را به یکی از نا مناسب ترین های بازار برای رانندگی اسپرت تبدیل کرده است، موردی که به وضوع در نمونه های فاقد سیستم کنترل پابداری به چشم می آمد و سرنشینان این خودروها همواره خطر چپ شدن را حس می کردند!
سیستم ترمز ام وی ام X22 دنده ای مجهز به سیستم های کمکی نظیر ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) می باشد.
مصرف سوخت این کراس اور 1245 کیلوگرمی اما 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی برآورد شده که رقم کاملا قابل قبولی است.
امکانات ایمنی و رفاهی ام وی ام ایکس 22 دنده ای
این کراس اوور چینی به دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو مجهز است، اما از سوی دیگر هیچ تست تصادف معتبری از این خودرو وجود ندارد و بنابراین نمی توان با اطمینان درباره ایمنی آن صحبت کرد. همچنین این خودرو در مدل های پایه فاقد سیستم کنترل پایداری (ESP) بوده و مدیران خودرو تنها در تولیدات مدل 1397 به بعد از این سیستم استفاده کرده است.
ایکس 22 دنده ای در فول ترین نسخه خود یعنی اسپرت اکسلنت از امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، سانروف دو حالته، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 8 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع دستی، صندلی های دستی با روکش چرمی، کامپیوتر سفری و سنسور TPMS مجهز است.
ام وی ام X22 دنده ای در بازار
رقیب اصلی ام وی ام X22 دنده ای در بازار امروز، ساندرو استپ وی محصول رنو داچیا است که توسط پارس خودرو مونتاژ می شود. در مقام مقایسه، رنو ساندرو کیفیت ساخت بالاتر، شتاب بهتر، استهلاک کمتر و بازار خرید و فروش بهتری دارد. اما از سوی دیگر مواردی مانند چهره جذاب، کابین اسپرت، آپشن های بیشتر و ترمز های 4 چرخ دیسکی مواردی هستند که برگ برنده را به دست این خودرو می دهند.
در مجموع برای انتخاب از بین این دو خودرو باید توجه نمود که نیاز های ما به کدام سمت میل می کند و بر اساس آن اقدام به خرید کنیم زیرا که این دو خودرو به طور خاص دو گروه کاملا متفاوت از مشتریان را هدف گرفته اند که سلیقه متفاوتی از یکدیگر دارند.
سلام آیا این خودرو در طرح جامع یکپارچه عرضه شده وقیمت نهاییش چنده؟