1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. ام وی ام
  4. X22

ام وی ام X22

  • کلاس بدنهشاسی بلند , کراس اور
  • کلاس اتومبیلB Segment
  • تعداد نسل ها (بازار ایران)2 نسل
  • سال های تولید1395 - اکنون
درباره ام وی ام X22

ام وی ام X22  یا همان خودرویی که در بازار های جهانی با نام چری تیگو 2 یا تیگو 3X شناخته می شود. یک خودروی کراس اور کوچک شهری است که بر روی شاسی چری فالوین 2 یا همان ام وی ام 315 توسط کمپانی چینی چری طراحی و ساخته شده است. mvm x22 با نام اصلی چری تیگو 3X ابتدا در سال 2016 در نمایشگاه خودروی پکن معرفی شده و روی خط تولید کمپانی چری رفت. سپس نمایندگان چری در برزیل و ایران نیز اقدام به مونتاژ این خودرو با نام های چری تیگو 2 و ام‌ وی‌ ام ایکس 22 کردند.

چری در ابتدا این کراس اوور کوچک خود را با یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی 106 اسب بخاری به همراه دو گیربکس 4 دنده اتوماتیک AT و 5 دنده دستی راهی بازار کرد. اما از سال 2017 یک نسخه 1.2 لیتری توربو شارژ نیز برای این خودرو توسط چری معرفی شد. چری تیگو 2 توربو 150 اسب بخار قدرت داشت و این نیرو رو از طریق یک گیربکس 6 دنده دستی یا یک گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می کرد.

در سال 2020، چری اقدام به معرفی یک فیس لیفت برای کراس اور ساب کامپکت خود کرد که چری تیگو 3X پلاس نام گرفت. تیگو 3X پلاس از زبان طراحی جدید چری استفاده می کند و چهره مدرن تری نسبت به نسخه قبل از فیس لیفت دارد. همچنین در این نسخه چری برای محصول خود 2 موتور 1.5 لیتری  116 اسب بخاری و 3 سیلندر 1.0 لیتری توربو در نظر گرفته است.

یک نسخه برقی از چری تیگو 2 نیز در بازار چین و ایتالیا نیز وجود دارد که با خطوط آبی موجود در بدنه قابل شناسایی است.

 

در ایران نیز چری تیگو 2 مدتی پس از معرفی شدن در بازار چین، وارد خط مونتاژ مدیران خودرو، نمایندگی رسمی چری در ایران شد. تیگو 2 که در ایران با نام ام‌وی‌ام X ۲۲ شناخته می شود در ابتدا در یک تیپ ساده با گیربکس دنده ای و موتور 1.5 لیتری به بازار آمد. اما سپس تیپ های دیگر این خودرو مانند ام وی ام X۲۲ اتوماتیک ساده، ام وی ام ایکس ۲۲ اتوماتیک اسپرت، اتوماتیک اکسلنت، اتوماتیک لاکچری، دنده ای لاکچری، دنده ای اسپرت و… نیز به بازار داخل معرفی شدند که همگی از موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می بردند و تفاوت های آن ها در نوع گیربکس، برخی آپشن ها و تفاوت های ظاهری خلاصه می شد.

از سال 1400 مدیران خودرو اقدام به عرضه نسخه فیس لیفت خوردوی X۲۲ با نام X22 پرو کرد. ایکس ۲۲ پرو که در واقع همان چری تیگو 3X پلاس بود در ایران بنا به سیاست های شرکت مونتاژ کننده پسوند PRO را دریافت کرد تا همسو با سایر محصولات جدید چری شود. X22 پرو بر خلاف نسخه قبلی خود این بار از موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری توربو شارژ بهره می برد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 9 سرعته CVT به چرخ های جلو منتقل می کند. به همین علت برخی این خودرو را ام وی ام X22 توربو نیز می نامند.

سوالات متداول

از معایب اصلی این کراس اوور کوچک می توان به شتاب گیری نسبتا ضعیف در نسخه اتوماتیک و پایداری ضعیف خودرو اشاره کرد
این خودرو مجهز به یک موتور 1.5 لیتری میباشد که در برخی از نسخه های آن از توربوشارژ استفاده شده. گیربکس این خودرو در نسخه های دنده ای 5 سرعته و اتوماتیک 4 سرعته میباشد.