رنو تندر پیکاپ یکی از نسخه های لوگان یا همان تندر 90 نسخه وانت یا درست تر نسخه پیکاپ این خودرو است که برای اولین بار در سال 2007 رونمایی شد و در سال 2008 ابتدا در کشور رومانی به فروش رسید. سال 2009 داچیا نسخه فیس لیفت این خودروی پیکاپ را روانه بازار کرد و سرانجام تولید آن در سال 2012 متوقف شد. چند سالی از رونمایی این خودرو می گذشت که زمزمه های ورود آن به بازار خودروی کشور شنیده شد. اما بالاخره پس از چند سال این خودرو در سال 1393 به بازار ایران رسید.
طراحی ظاهری پیکاپ تندر نود
رنو تندر پیکاپ از نظر طراحی در نمای جلو کاملا مشابه با تندر 90 معمولی است تنها رنگ سپر به صورت تمام مشکی درآمده است. چراغ های جلو همان طراحی چهارضلعی ساده را دارند و جلوپنجره خودرو نیز با طراحی نسبتا بزرگ و کشیده به صورت تمام مشکی متصل به چراغ های اصلی ساخته شده است؛ با توجه به اینکه با یک خودروی اقتصادی و از طرف دیگر خودرویی در کلاس کار و تجاری روبرو هستیم خبری از چراغ های مه شکن جلو در این خودرو نیست.
در نمای کناری تندر 90 معمولی را شاهدیم که ردیف عقب و صندوق از آن جدا شده و یک محفظه بار به آن چسبیده است! یک فلاپ پلاستیکی نسبتا پهن بالای رکاب خودرو تعبیه شده و همچنین از بکار بردن رینگ های آلومینیومی در این خودرو نیز اجتناب شده و در این وانت شاهد رینگ های فولادی با قالپاق هستیم. پشت صندلی های جلو فضایی در حدود 300 لیتر وجود دارد که از نمای ظاهری یک لچکی به شیشه های جانبی خودرو افزوده شده و همین مورد یکی از جنبه های مثبت این خودرو خصوصا در رقابت با رقبای خود است.
در نمای عقب خودرو شاهد طراحی متفاوتی نسبت به تندر 90 هستیم. سپر عقب مانند سپر جلو به صورت تمام مشکی طراحی شده که میزبان دو شبرنگ کوچک و محل نصب پلاک است. چراغ های عقب به صورت ستونی با ظاهری ساده اما نسبتا جذاب طراحی شده که جلوه خوبی به این نمای خودرو بخشیده است. درب محفظه بار نیز ساده و با کمترین خطوط طراحی شده و در وسط ان لوگوی رنو و دستگیره باز کردن درب قرار دارد.
بررسی کابین وانت رنو
درون کابین تندر پیکاپ خبری از تجهیزات و طراحی های عجیب و غریب نیست، البته جای تعجب هم ندارد چرا که این خودرو علاوه بر اینکه خودرویی اقتصادی است مخصوص کار و حمل بار های شهری است و نباید انتظار چندانی از آن داشت. طراحی داشبورد کاملا مشابه با رنو تندر 90 بوده و استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک اولین موردی است که به چشم می خورد. زیر دریچه های دایرهای و معروف تهویه این خودرو یک قاب کرومی تعبیه شده که درون آن سیستم پخش خودرو، کلیدهای معروف باز و بست کردن شیشه و فلاشر و سپس تنظیمات دستی سیستم تهویه مطبوع خودرو تعبیه شدهاند. غربیلک فرمان نیز به صورت سه شاخه و کاملا ساده اما خوش دست طراحی شده. صفحه کیلومتر شمار خودرو کاملا آنالوگ بوده و تنها یک کامپیوتر سفری کوچک میان عقربه های آن قرار گرفته است تا برخی اطلاعات مورد نیاز خودرو را به راننده نمایش دهد.
همانطور که قبل تر نیز اشاره کردیم پشت صندلی ها یک فضای نسبتا مناسب به حجم 300 لیتر قرار گرفته که یک نکته بسیار خوب برای این خودرو محسوب می شود. وجود این فضا باعث شده تا علاوه بر قرار دادن برخی اشیا و لوازم، صندلی ها نیز قابلیت تنظیم زاویه و جلو عقب رفتن را داشته باشند. این نکته در اکثر رقبای این خودرو خصوصا در بازار ایران وجود ندارد. ضمن اینکه فضای کابین و صندلی های تندر پیکاپ نیز نسبت به رقبای خود بیشتر است. همچنین متریال به کار رفته در کابین این خودرو کیفیت بسیار بالایی دارند و در بلند مدت افت کیفیت کمی دارند.
مشخصات فنی تندر پیکاپ
این وانت از نظر فنی مشابه با برادر خود یعنی تندر 90 است. این خودرو به پیشرانه معروف K4M مجهز شده که این پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین این خودرو به یک جعبه دنده 5 سرعته دستی مجهز شده که قدرت پیشرانه را به چرخ های جلوی خودرو منتقل می کند. مصرف سوخت ترکیبی تندر وانت حدود 7.6 لیتر در 100 کیلومتر و شتاب آن 10.1 ثانیه اعلام شده است. لازم به ذکر است که ظرفیت حمل بار این خودرو طبق اعلام شرکت ایران خودرو کمتر از 1 تن و در حدود 800 کیلوگرم است.
امکانات رفاهی و ایمنی
خودروی وانت تندر 90 پیکاپ با توجه به اینکه خودرویی در دسته خودروهای کار و تجاری است و از طرف دیگر خودرویی اقتصادی است امکانات رفاهی چندانی ندارد. از امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می توان به مواردی همچون كيسه هوا، ترمز ضدقفل، ایموبیلایزر ، فرمان هيدروليک، كولر، پشت سري هاي قابل تنظيم، قابليت تنظيم نور چراغ هاي جلو و قفل مرکزی اشاره کرد. در کنار امکانات ایمنی، تندر پیکاپ استحکام بالایی نیز دارد که از این جهت ایمنی خوبی برای سرنشینان خود فراهم می کند.