رنو کولیوس نسل دوم، کراس اور سایز متوسطی است که ابتدا توسط نگین خودرو به ایران وارد شد. هرچند رنو کولیوس نسل قبلی با ظاهری نه چندان زیبا نتوانست به فروش قابل توجهی دست یابد؛ ولی این بار داستان متفاوت بود....! نسل دوم رنو کولیوس با مشخصات فنی و ظاهری قابل توجهی معرفی شد تا به رقیبی سرسخت برای دیگران تبدیل شود، این کراس اور با چهره جذاب و امکاناتی کامل برای جبران شکست نسل قبلی خود پا به بازار ایران گذاشت و در این امر نیز موفق ظاهر شد. رنو کولئوس نسل دوم در سال 2017 وارد بازار ایران شد و توانست به محبوبیت بالایی دست یابد، اما یکسال بعد با بسته شدن واردات خودرو پای کولیوس نیز از بازار کشور قطع شد، اکنون اما با گذشت 4 سال و با باز شدن مجدد واردات خودرو، زمزمه های عرضه دوباره رنو کولیوس در ایران به گوش می رسد، این بار با نماینده ای جدید و معتبر که می تواند خدمات پس از فروش مناسبی برای خریداران این خودرو ارائه کند. با توجه به اینکه کولیوس از کراس اورهای شناخته شده و نسبتا محبوب بازار ایران است و بازار خرید و فروش داغی هم دارد، می توان تصور کرد رنو کولیوس 2023 هم خیلی زود به محبوبیت بالایی برسد.
مزایا و معایب
+ طراحی جذاب
+ بازار خرید و فروش داغ
+ امکانات رفاهی متعدد
- شتاب اولیه متوسط
- گیربکس CVT
مشخصات فنی
رنو کولیوس از یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری بهره می برد که توانایی تولید 170 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 223 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس X-Tronic CVT به هر 4 چرخ خودرو منتقل می کند.
رنو کولیوس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BA نیز مجهزند.
مصرف سوخت رنو کولیوس به طور طور میانگین 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش ترکیبی است که برای یک خودروی شاسی بلند 1607 کیلوگرمی عددی قابل قبول تلقی می شود.
قابل ذکر است که موتور، گیربکس، پلتفرم و تعلیق رنو کولیوس کاملا با نیسان X-Trail یکسان است.
امکانات ایمنی و رفاهی
رنو کولیوس به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. همچنین این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ شده و خودروی ایمنی در تصادفات محسوب می شود. وجود امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و رادار نقطه کور نیز تجربه رانندگی با این خودرو را ایمن تر می کنند.
کولیوس از نظر امکانات رفاهی نیز در وضعیت خوبی است؛ صندلی های جلو برقی مجهز به گرمکن و سردکن، کرنر لایت (مه شکن جلو با قابلیت چرخش با فرمان)، سنسور پارک 360 درجه به همراه دوربین عقب، سقف پانورامیک برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، آینه وسط الکتروکرومیک خودکار، کروز کنترل و اسپید لیمیتر، سیستم تهویه مطبوع خودکار دو منطقه ای، جا لیوانی خنک شونده، ترمز پارک برقی، خروجی برق 12 ولت صندوق عقب، سنسور نور، سنسور باران، سنسور TPMS و قابلیت قفل هوشمند درب ها از طریق کلید رنو از جمله امکانات قابل ذکر این خودرو هستند.
طراحی ظاهری
طراحی ظاهری رنو کولیوس از زبان طراحی جدید رنو استفاده می کند و به همین شباهت غیر قابل انکاری به رنو تالیسمان دارد. در نمای جلو چراغ های با همان فرم C مانند معروف رنو طراحی شده اند اما حجم های استفاده شده در سپر و کاپوت در ترکیب با ارتفاع زیاد خودرو، باعث ایجاد چهره ای با ابهت برای این کراس اور سایز متوسط شده اند.
در عقب نیز همان زبان طراحی تکرار شده و چراغ های تقریبا به هم پیوسته در کنار فرم قوس دار بدنه و گلگیر های عقب نمای زیبایی را برای کولئوس ایجاد کرده اند.
طراحی کابین
در کابین رنو کولیوس از پلاستیک و چرم دوزی استفاده شده و کیفیت کلی متریال کابین مناسب ارزیابی می شود. در کنسول میانی داشبورد نیز به سبک تلیسمان از یک تبلت یا همان مانیتور تسلایی استفاده شده که اکثر امکانات رفاهی خودرو در آن تجمع کرده اند.
رنو کولیوس 2023
با آزادسازی واردات خودرو در سال 1401، به نظر می رسد که رنو کولیوس به یکی از گزینه های واردات تبدیل شده و با سلب شدن نگین خودرو از نمایندگی رنو، یک شرکت معتبر که امتیاز نمایندگی محصولات رنو را گرفته به زودی اقدام به واردات آن خواهد کرد.
رنو کولیوس 2023 در واقع نسخه فیس لیفت 2019 نسل دوم رنو کولیوس است. نسخه های قبل از فیس لیفت این خودرو در بازار ایران بسیار موفق ظاهر شدند و احتمالا نسخه فیس لیفت نیز همان راه را طی خواهد کرد.
رنو کولیوس 2023 در ظاهر تفاوت های اندکی با کولیوس 2017 داشته که شامل جلوپنجره جدید، دفیوزر سپر جلو و کروم کاری های دور مه شکن های جلو و همچنین طرح جدید سر اگزوز های عقب است. در کابین نیز این تفاوت ها بسیار جزئی بوده؛ استفاده بیشتر از پلاستیک های نرم در کابین و همچنین صندلی جلو های جدید تنها تغییرات کولیوس 2022 هستند.
تا زمان ورود این خودرو به بازار نمی توان نظر قطعی در مورد قوای فنی یا سطح امکانات رفاهی آن داد. اما احتمال دارد کولیوس 2023 با موتور 2 لیتری به بازار ایران عرضه شود تا سقف قیمتی 20 هزار دلاری تعیین شده توسط دولت را رد نکند. ممکن است برخی امکانات رفاهی کولیوس 2017 نیز از روی وارداتی های جدید حذف شوند.
جمع بندی
رنو کولیوس در بازار رقبای قدرتمندی مانند هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا راو 4، نیسان X-Trail و میتسوبیشی اوتلندر دارد. در مقایسه با رقبا، کولئوس از برند اروپایی و چهره جذابی بهره می برد. آپشن های آن نیز از راو 4 و اوتلندر بیشتر است. همچنین این خودرو با بهره گیری از پیشرانه و گیربکس نیسان، استهلاک کمی هم دارد. اما رقبای کره ای در زمینه امکانات رفاهی مقداری بهتر از نماینده رنو عمل کرده اند. مورد جالب در مورد کولیوس این است که این خودرو در سال 2017 با قیمتی در محدوده 200 میلیون تومان وارد بازار کشور شده بود، اما اکنون قیمت رنو کولیوس 2023 در صورت وارد شدن به کشور، بیش از 2 میلیارد تومان خواهد بود!
در مجموع، کولیوس مناسب افرادی است که به دنبال یک خودروی کراس اور دو دیفرانسیل با چهره جذاب، برند اروپایی و استهلاک کم هستند.
کولیوس رو با سانتافه مقایسه میکنن اخه؟ سانتافه برای ایرانیای ندید بدیده بخصوص اونایی که زمین و گوسفند فروختن دهاتین … دایی کولیوس سفینس میفهمی سفینه از لحاظ دیر مراجعه به تعمیرگاهم برای سرویسا دوره ای دیگه معروفه کولیوس فوق العادس سانتافه فقط بدرد بچه قرتیا میخوره که بگن ماهم شاسی سواریم وگر نه منه ماشین باز که عشقه اولو اخرم ماشینامن : لندکروز سفیدم و کولیوسه مشکیم ارع دایی هیچ وقت یه ماشینه با اصل نصبو با کره ای مشترک مقایسه نکن که بازارش فقط برای ایرانو کشورای افریقایی هندی داغه.....
خداییش از وقتی کولئوس اومده کمر سانتافه رو شکسته. هیوندای فقط بلد بود ماشین هاش رو لش و بی خاصیت بزنه (مثل سانتافه،وراکروز،گرنجور) قبلا همه فکر میکردن سانتافه خوبه ولی الان معلوم شد کی شیره کی روباه... #رنو_کولئوس_محبوب #بهترین_شاسیبلند
سلام در رابطهی مقایسه دو خودروی "رنو کولئوس" و "هیوندای سانتافه" باید بگم که هیچ وقت یک خودروی اروپایی رو با خودرویی که برای کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار داره قیاس نکنید.... درسته سانتافه تو ایران زیاد هست ولی دلیل نمیشه که بهتر از کولئوس فرانسوی باشه. آخه رنو کجا و ماشین های لگن هیوندا کجا.. کولئوس باید با فولکس واگن تیگوان مقاسیسه بشه که از اون هم سر تره???? در ضمن اصالت برند خیلی مهمه. رنو بیشتر از ۱۲۰ سال قدمت داره و کل این ۱۲۰ سال تجربه و موفقیت کسب کرده. اما هیوندای چی؟ هنوز نصف رنو (۶۰ سال )هم قدمت نداره یعنی قدمت خودرویی مثل رنو کلیو اندازه کل شرکت هیوندایه! کولئوس ماشین خیلی خوبیه تو جهان کم نظیره ماشینی به این کیفیت و ابهت.،، اهالی لندن (خودم انگلستان هستم) خودروهای رنو رو خیلی خیلی دوست دارند یعنی قابل وصف نیست بگم چقدر خوششون از ماشین های برند رنو میاد... اینجا همه جور ماشین رنو هست. از کپچر دوست داشتنی بگیر . استپ وی خوشگل . کولئوس قهرمان . تلیسمان قابل اعتماد . تالیانت (همون ها که تو ایران به لوگان و ال ۹۰ و خیلی چیز های دیگه معروفه) . فلوئنس اثبات شده . داستر کارآمد . آسترال پرشتاب . کوئید با کلاس . رنو زوئی کوچولو . سیمبل اقتصادی . رنو کلیو جمع و جور . حتی رنو ۵ جدید نوستالژی . آرکانا خوش استایل. مگان اسپرت . مورفوز اس یو وی و..... ده ها مدل دیگر. دلیل این دوست داشتن فهم و درکششون هست چون میدونن ماشینی میخرن که تا ۵۰ سال هیچ خرج اضافی ای رو دستشون نمیزاره ولی مدل های کیا و سانگ یانگ و هیوندای در لندن خیلی خیلی کمه و مردم بخاطر استهلاک و کره ای بودن اونها رو نمیخرن. ولی متاسفانه من در اینترنت سرچ کردم متوجه شدم ماشین ناشناخته ای به اسم جک اس فایو و هایما اس سون و... چند خودرو دیگر و چندتا کره ای لگن کراس اوور های موفق ایران شدن. واقعا چرا چرا باید اینطور باشه توی ایران هیوندای سوناتا و آزرا ۲برابر مگان و تلیسمان قیمت داره، درحالی که دوتاشون روهم حتی نصف تالیسمان هم کیفیت و قدرت ندارن. دلال ها به بازار خودرو قیمت میدن و اومدن ماشین های لش هیوندای رو که راه نمرن با قیمت بالا به مردم بدن یادمه ۵ سال قبل خوندم کولئوس تو ایران اومده با قیمت ارزونتر از سانتافه. ولی الان که سایت ها رو نگاه کردم ، دیدم کولئوس رشد قیمتی داشته و الان از سانتافه گرون تره چون ارزشش برای مردم مشخص شده. و مطمئنم گرونتر از اینم میشه پس هیچوقت خودروی اروپایی رو با آسیایی مقایسه نکنین. مثل اون علیخانی که اومد گفت تویوتا تویوتا . آخه معلومه بی ام و بنز و پورشه و فولکس از تویوتا لکسوس بهتره شکی نیست ولی حمایت بیجای شما رو درک نمیکنم. خودرو اروپایی یعنی=کیفیت بالا ، زیبایی ، آپشن متنوع و اصالت برند و کیفیت سواری و هندلینگ بالا و امنیت فوق العاده& ممنون از اینکه وقت گذاشتید با توجه به مطالب بالا و مشخصات فنی ها بنده خودروی رنو کولئوس رو به بقیه ترجیح میدهم. البته خودم آسترال دارم مدل 2022 هیبریدی هستش. امیدوارم فرهنگ قیاس درست تو ایران هم ایجاد بشه. و در آخر به خوب بودن کولئوس و محصولات رنو شک نکنید???????? خدا حافظ