1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. سایپا
  4. تیبا 2
  5. پلاس (1392-1403)

تیبا 2 پلاس 1392-1399

Saipa Tiba 2 plus 1392-1403

تیپ ها
  • توقف تولید
  • توقف تولید
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
هاچ بک
1503 سی سی
بنزین سوز
4
دنده دستی
6.53 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

معرفی خودروتیبا 2 پلاس 1392-1399

تیبا 2 پلاس نسخه فول و آپشنال تیبا 2 محسوب می شود که شرکت سایپا آن را معرفی و به بازار عرضه کرده است. تیبا 2 خود به عنوان نسخه هاچ‌بک خودروی تیبا بود که برای اولین بار در سال 1392 رونمایی شد. تیبا 2 دومین خودروی هاچ‌بک تولیدی سایپا بود که در مقایسه با پراید 111 از موتور قوی‌تر، طراحی به‌روزتر و امنیت بیشتر بهره می‌برد و توانست فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کند. چند سالی است خودروسازان داخلی با واژه پلاس بیشتر آشنا شده‌اند و اکثر خودروهای تولیدی این خودروسازان هم اکنون یک نسخه پلاس نیز دارند که از نظر امکانات رفاهی و ظاهری، کمی تفاوت با نسخه‌های معمولی خود دارند و در سطح بالاتری قرار می‌گیرند. تیبا 2 پلاس نیز از همین رویه پیروی کرده است.

 

 

تیبا 2 پلاس سفید رنگ copy.webp

 

   بررسی طراحی ظاهری تیبا 2 پلاس

تیبا 2 پلاس از نظر ظاهری تفاوت زیادی با تیبا 2 ندارد. سایپا ادعا می‌کرد که تیبا 2 توسط یک تیم ایتالیایی طراحی شده است اما بر خلاف این ادعای سایپا، تیبا 2 نیز همانند تیبا صندوقدار طراحی گنگ و ناهماهنگی دارد در نتیجه نباید انتظار زیادی نیز از تیبا 2 پلاس داشت.

به نمای جلوی خودرو که نگاه کنیم همان طراحی تیبا و تیبا 2 را با اندکی تغییر شاهد هستیم. چراغ‌های جلو طراحی مثلثی شکل دارند و میان چراغ‌های جلو یک جلوپنجره کوچک که میزبان لوگوی سایپا نیز هست، قرار گرفته است. سپر تیبا 2 پلاس بدون هیچ زرق و برقی است و طراحی ساده و یکپارچه‌ای دارد. همچنین دو مه‌شکن دایره‌ای شکل نیز در دو طرف سپر تعبیه شده‌اند.

وجود خطوط طراحی متعدد روی کاپوت و گلگیر تیبا 2 پلاس همگی تلاش می‌کنند تا این خودرو عضلانی‌تر به نظر برسد.

 

تیبا 2 پلاس سفید جلو copy.webp

 

هنگامی که به بخش جانبی تیبا 2 پلاس می‌رسیم همان طراحی ساده تیبا 2 را شاهد هستیم اما این‌بار زه درب‌ها در این نسخه حذف شده‌اند. آینه‌های جانبی مانند آینه‌های ساینا و کوییک شده و دو باربند اسپرت نیز به این خودرو اضافه شده است. پنجره‌های تیبا 2 پلاس اندازه مناسبی دارند و از این رو میدان دید و روشنایی خوبی را به سرنشینان داخل کابین می‌دهند.

 

تیبا 2 پلاس سفید بر روی خودروبر.jpg

 

در نمای عقب تیبا 2 پلاس تفاوت زیادی با تیبا 2 مشاهده نمی‌شود. دیفیوزر تیبا 2 پلاس به رنگ مشکی درآمده و جلوه این خودرو را اسپرت کرده است. چراغ‌های عقب همانند تیبا 2 ظاهر ساده و خوبی دارند و به صورت یک تکه طراحی شده‌اند. سپر عقب تیبا 2 پلاس علاوه بر یک چراغ مه‌شکن، حال میزبان سنسورها و دوربین دنده عقب شده است.

 

تیبا 2 پلاس سایپا سمت شاگزد.jpg

 

 بررسی مشخصات فنی تیبا 2 پلاس

تیبا 2 پلاس از همان موتور معروف M15 بهره می‌برد که در تمامی تیپ های تیبا، ساینا و کوییک استفاده شده است. این موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ 1/5 لیتر حجم دارد و می‌تواند 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. قدرت موتور تیبا 2 پلاس توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلوی این خودرو منتقل می‌شود. مصرف ترکیبی تیبا 2 پلاس 6/6 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده و همچنین این خودرو می‌تواند در حدود 13/5 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر در ساعت برسد. سیستم تعلیق جلوی تیبا 2 پلاس از نوع مک‌فرسون و سیستم تعلیق عقب این خودرو نیز از نوع تیر پیچشی نیمه مستقل است که با پراید مشترک و سواری قابل قبولی را داراست.

 

موتور تیبا 2 پلاس copy.webp

 

بررسی کابین و فضای داخلی تیبا 2 پلاس

کابین تیبا 2 پلاس تفاوت چندانی با نسخه‌های دیگر تیبا و تیبا 2 ندارد. در بالاترین قسمت داشبورد مهمترین تغییر این خودرو رخ داده است. به جای آن ساعت دیجیتالی معروف یک نمایشگر بزرگ لمسی جا خوش کرده و زیر آن هم دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته است. در قسمت وسط داشبورد و زیر دریچه‌ها تعدادی کلید جهت فلاشر، مه‌شکن‌های جلو و عقب و بخار زدای شیشه عقب به همراه سیستم پخش خودرو تعبیه شده‌اند. در بخش انتهایی داشبورد تیبا 2 پلاس نیز قسمت کنترل سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار دارد. جنس استفاده شده در داشبورد و کابین تیبا 2 پلاس همانند نسخه‌های قبلی کیفیت مطلوبی ندارد و عمدتا از پلاستیک خشک در این خودرو استفاده شده است. غربیلک فرمان تیبا 2 پلاس ظاهر قبلی خود را حفظ کرده و طراحی 3 شاخه‌ای دارد. پشت آمپر این خودرو نیز با نسخه‌های قبلی تفاوتی ندارد.

فضای کابین برای سرنشینان هر دو ردیف مناسب طراحی شده است اما اگر سرنشینان عقب قد بلندی داشته باشند ممکن است با مشکل مواجه شوند.

  امکانات رفاهی و ایمنی تیبا 2 پلاس

تیبا 2 پلاس بیشترین تفاوت را با تیبا 2 در بخش امکانات رفاهی دارد. این خودرو امکاناتی نظیر: مانیتور، صندلی‌های چرمی، رینگ آلومینیومی، روف ریل، دیفیوزر سپرهای عقب و جلو، آینه‌های جانبی برقی، چراغ هشدار دهنده عیب یاب خودرو، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، صندلی راننده با تنظیم ارتفاع، کمربند های ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و تنظیم زاویه نور چراغ های جلو، ریموت کنترل، گرمکن شیشه عقب، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم زاویه، شیشه بالابر برقی شیشه‌های عقب و کفپوش قالبی نیز مجهز شده است.

 

عکس کابین تیبا دو پلاس copy.webp

 

تیبا 2 پلاس اما در بخش ایمنی متاسفانه ارتقائی نسبت به نسخه‌های قبلی نداشته است و تنها به اندازه‌ای امکانات ایمنی را در بر می‌گیرد که موفق شود مجوزهای استاندارد داخلی را اخذ کند. از امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و سیستم ضد سرقت اشاره کرد.

بررسی بازار و قیمت تیبا 2 پلاس

قیمت تیبا 2 پلاس در بهمن ماه 1400 حدود 203 میلیون تومان در بازار است. این خودرو بدلیل تفاوت‌ها و امکاناتی که دارد و همچنین خدمات پس از فروش مناسب، تا حدودی مورد استقبال قرار گرفته است. 

  نتیجه گیری

تیبا 2 پلاس صرفا مناسب افرادی است که خواهان یک خودروی هاچ‌بک کم مصرف و ارزان قیمت با امکانات رفاهی بیشتر از نسخه‌های قبلی هستند و از ابتدا نیز هدف سایپا برای عرضه این خودرو همین بود. از نکات مثبت این خودرو می‌توان به هزینه نگهداری کم، مصرف سوخت مناسب، امکانات رفاهی قابل قبول و در دسترس بودن قطعات اشاره کرد اما در مقابل نکات منفی نیز همچون کیفیت ساخت پایین، نفوذ صدا به داخل کابین و امنیت پایین را دارد. تیبا 2 پلاس رقبایی همچون پژو 206 تیپ 2 را در بازار کشور مقابل خود می بیند .

گالری تیبا 2 پلاس 1392-1399

سوالات متداول

بیشترین تفاوت در بخش امکانات رفاهی وجود دارد؛ مانیتور، صندلی‌های چرمی، رینگ آلومینیومی، روف ریل، دیفیوزر سپرهای عقب و جلو، آینه‌های جانبی برقی، چراغ هشدار دهنده عیب یاب خودرو، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، صندلی راننده با تنظیم ارتفاع، کمربند های ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و تنظیم زاویه نور چراغ های جلو، ریموت کنترل، گرمکن شیشه عقب، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم زاویه، شیشه بالابر برقی شیشه‌های عقب و کفپوش قالبی برتری های تیبا2 پلاس هستند.
نظرات کاربران
  • عباس 7 تیر 1400 ساعت 10:50

    سلام من تیبا پلاس دارم روی مانیتور که برنامه نصب میکنم برنامه رو نشون نمیده کسی هست کمک کنه خیلی رفته رو مخم

  • طرفدار باران کوثری از بهمن ۹۹ برای همیشه 15 اردیبهشت 1400 ساعت 18:31

    من که عمرا سوارش بشم قراره واسه ی خودم لندکروز بگیرم

  • davod 24 بهمن 1399 ساعت 22:14

    اخرش بهتون این ماشین رو نمیدن

اضافه کردن نظر

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو تیبا 2 پلاس 1392-1399
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده سایپا یدک

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه هاچ بک
  • کلاس اتومبیل B Segment
  • وزن 1040 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 175/R
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 175/70R13

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1503 سی سی
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 8
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتور چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 87 اسبر بخار در 5300 دور بر دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 58 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 41 لیتر بنزین
  • روغن مناسب برای خودرو 10w40 SL
  • روغن مناسب برای خودرو 2 10w40 SJ

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده دنده دستی
  • تعداد دنده (جلو) 5
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز دارای ترمز ضد قفل ABS
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب کاسه ای

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب میل پیچشی
  • نوع سیستم فرمان هیدرولیک

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت
  • مصرف سوخت ترکیبی 6.53 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 4

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) راننده / سرنشین جلو
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای سیستم ایموبلایزر / دارای قفل مرکزی با ریموت
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری فرمان هیدرولیک
  • نوع غربیلک 3 شاخه
  • سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی
  • سیستم صوتی و تصویری دارای سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش لمسی
  • سیستمهای مولتی مدیا دارای سیستم رهیاب، قابلیت اتصال بلوتوث
  • سیستم صندلیهای جلو کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع ، صندلی راننده دارای تنظیم ارتفاع، دارای روکش چرمی صندلی ها، دارای کفپوش قالبی فابریک
  • سیستم صندلیهای عقب صندلی عقب با قابلیت تاشدن مجهز به نگهدارنده قفل صندلی کودک (Isofix)
  • سیستم آیینه ها آینه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل
  • سیستم شیشه ها شیشه بالابر برقی جلو - برف پاک کن جلو با دور قابل تنظیم، شیشه شور عقب به همراه مه زدا
  • سیستم های سقف دارای روف ریل
  • سیستم روشنایی جلو دارای مه شکن / با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورتی دستی
  • سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن و چراغ خطر سوم - دارای دیفیزر سپر عقب
  • سنسورهای پیش فعال دارای سنسور دنده عقب - طرح استیل دور جلو پنجره و برچسب Cross روی گلگیر جلو (!)
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
نظر خود را بیان کنید
  • عباس عباس (7 تیر 1400 ساعت 10:50)

    سلام
    من تیبا پلاس دارم روی مانیتور که برنامه نصب میکنم برنامه رو نشون نمیده کسی هست کمک کنه خیلی رفته رو مخم

  • طرفدار باران کوثری از بهمن ۹۹ برای همیشه طرفدار باران کوثری از بهمن ۹۹ برای همیشه (15 اردیبهشت 1400 ساعت 18:31)

    من که عمرا سوارش بشم قراره واسه ی خودم لندکروز بگیرم

  • davod davod (24 بهمن 1399 ساعت 22:14)

    اخرش بهتون این ماشین رو نمیدن

  • رضا رضا (14 آذر 1399 ساعت 11:59)

    وقتی حرف از مقایسه میاد یعنی مشخصات دوتا خودرو در کنار هم نمایش داده بشه و همزمان مطالعه بشه سایتتون مورد داره

  • معین معین (29 تیر 1399 ساعت 22:46)

    سلام دوستان من رینگش معمولی زدن و تحویل گرفتم چکار باید بکنم؟؟

  • امیررضا امیررضا (19 تیر 1399 ساعت 04:43)

    جدا از برچسب کراس که ربطی به ابعاد و شکل خودرو نمیاد ، امکاناتش خوبه به نظرم باید این کارو فقط رو یک مدل تیبا 2 انجام میدادن نه اینکه همون شکل و شمایل قبل با چنتا آپشن اضافه اسمش بزارن پلاس باید همون تیبا 2 میموند اما با این امکانات اینطوری فرقی هم با تیبا صندوقدار هم داشت مردمی پسند هم بود با این کار کسی پول 10میلیون 15میلیون اضافه نمیده وایه مانیتور روکش و برچسب.

  • امیررضا امیررضا (19 تیر 1399 ساعت 04:38)

    جدا از برچسب کراس امکاناتش خوبه اما نه به عنوان تیبا 2 پلاس بلکه باید این کارو روی یک مدل انجام میدادن یعنی فقط تیبا ۲ ساخته میشد اونم با این امکانات مانیتور روکش چرم دفیوز و... دیگه پلاس و کراس اضافه هستش . اینطوری حداقل از نظر آپشن فرقی با تیبا صندوقدار هم داشت و خودروی مردمی پسند میشد.

  • ali ali (7 خرداد 1399 ساعت 16:48)

    تحقیر تا کجا
    ادم خجالت میکشه سوار این اشغالها بشه
    قطعاتی ب کار میبرن ک خودشون هم ضمانتشو نمیکنن
    ی لاستیک ماشین چینی شرف داره ب اینا

  • احمد احمد (22 اردیبهشت 1399 ساعت 15:03)

    تو رو خدا دنا و دنا پلاس باز فرق داره این پلاس که گذاشتید و این آپشنال که می گید واقعاً یه برچسبه چرا نظارت نمی کنن واقعا شورشو در آوردن

  • مهدی‌ مهدی‌ (13 اردیبهشت 1399 ساعت 09:14)

    ایناهم شدابشن، یعنی گرخیدم، لعنتیاعجب حرکتی زدینا، ازاروپاجلوزدین

  • آرمان آرمان (10 اردیبهشت 1399 ساعت 16:11)

    ????????????????فقط آپشنه برچسب منو دیونه کرده ????????????????????

  • حسینی حسینی (9 اردیبهشت 1399 ساعت 11:30)

    اوووووووف خداااای من عجب خفنه اییین.
    چقدر تغییر - اصلا مگه میشه - مگه داریم.
    خداییش خجالتم خوب چیزیه .. .

  • دلاور دلاور (8 اردیبهشت 1399 ساعت 14:03)

    یا کمر شکن جاده ای اینا رو از کجا خلق کردن عجب اپشن‌هایی من که کرکم ریخت

  • امیررضا امیررضا (26 فروردین 1399 ساعت 01:46)

    Wow ????کلم گیج خورد چقد تغییر کرده لعنتی????????

  • ایمان ایمان (17 دی 1398 ساعت 22:41)

    وااااو بهترین اپشن قرن این برچسب کراسه ، فکرشم برا کارخانه هی اروپایی غیر ممکنه ، تو عمرشون اگه بتونن چنین اپشنی بزارن رو ماشیناشون

  • محمد محمد (20 آذر 1398 ساعت 14:26)

    عالیه واقعا ، الان بی ام دبلیو‌ دنبال این تکنولوژیه تا استفاده کنه در نسل جدید خودرو هاش

    حمید حمید (6 اسفند 1398 ساعت 15:36)

    بی ام دبلیو چیه بی ام و هست

    مهدی مهدی (21 فروردین 1400 ساعت 12:20)

    بی ام دبلیو درسته عزیز
    اینجا اشتباه میگن

  • هادی هادی (15 آذر 1398 ساعت 14:13)

    هیچ کس دوست نداره برا ماشین بی کیفیت ایرانی پول بده ولی چیکار میشه کرد .باید بسوزیم و بسازیم.

  • علی علی (4 آذر 1398 ساعت 20:21)

    واقعا محشره.دست مریزاد داره .ای ووول.خسته نباشین دلاوران.فک نمیکنم همچین خودرویی رو تاریخ به خودش دیده باشه.

  • امیر امیر (1 آذر 1398 ساعت 01:24)

    امکان انتقال تکنولوژی به کشورهای اروپایی هم وجود داره تا بتونن از نعمت خودروسازی ما بهره ببرند؟

  • محسن محسن (22 آبان 1398 ساعت 12:12)

    واقعا چه فکری میکنند پیش خودشون، این همه خلاقیت برای چی، برای کی؟؟،
    البته برای همین الان ملت میرن صف میکشند،

خودروهای هم رده