سایپا SP0 هاچبک

کشور
ایران ایران
کارخانه سازنده
---
نوع عرضه
مشخص نشده
قیمت کارخانه
نامشخص
قیمت بازار
نامشخص

مشخصات فنی سایپا SP0 هاچبک

KM/H
حداکثر سرعت
ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
هاچ بک
حجم موتور
1600 سی سی
نوع موتور
بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها
4
مصرف سوخت ترکیبی
لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلB Segment
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)148 اسب بخار
ظرفیت باک لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم

سایپا SP0 جدید ترین پلتفرم ساخته شده این شرکت است که برای نخستین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401 از آن رونمایی شد.

سایپا که در این نمایشگاه با دست پری آمده بود، به غیر از به نمایش درآوردن شاهین اتوماتیک و آریا که خودروهایی بر مبنای پلتفرم SP100 این شرکت هستند، دو خودروی مفهومی نیز بر مبنای پلتفرم جدید یعنی SP0 معرفی کرد. این دو خودرو که البته نمونه های پیش ساخته بودند در سگمنت هاچ بک و مینی کراس اور قرار دارند. (هرچند که سایپا آن را مینی SUV می نامد!)

 

پلتفرم SP0 سایپا

 

سایپا SP0 (9).webp

 

پلتفرم SP0 سایپا شباهت های بسیاری با پلتفرم SP100 دارد که خودروهای شاهین و آریا بر مبنای آن تولید شده‌اند. نسخه هاچ بک این پلتفرم ابعاد کوچکتری نسبت به آریا دارد و در طراحی آن اشتراکاتی با شاهین و آریا دیده می شود اما این نمونه تنها ماکت و طراحی مفهومی بوده و تا زمان تولید نسخه نهایی ممکن است طراحی آن تا حد زیادی تغییر کند.به غیر از نسخه هاچ بک SP0، سایپا خودروی مفهومی دیگری نیز که بر اساس همین پلتفرم توسعه داده شده بود را در نمایشگاه به نمایش گذاشته بود.

 

طراحی SP0

 

طراحی سایپا sp0.webp

 

طبق گفته سایپا، این خودرو در سگمنت مینی SUV ها قرار می گیرد و از نظر طراحی با برادر کوچکتر خود یعنی SP0 هاچ بک تفاوت هایی ظاهری خصوصا در نمای عقب دارد.

 

مشخصات فنی سایپا SP0

 

سایپا sp0.webp

 

طبق اطلاعات منتشر شده، قرار است در نسخه مینی کراس اور SP0 از یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو با توان تولیدی 148 اسب بخار و یک گیربکس اتوماتیک استفاده شود.

 

پروژه سایپا sp0.webp

 

نکته قابل توجه این است که این پیشرانه تنها استاندارد آلایندگی یورو 4 را پاس کرده و حتی نسبت به خودروهای تولیدی حال حاضر سایپا آلایندگی بیشتری خواهد داشت! اگر همین رویه ادامه پیدا کند محصولات جدید سایپا که در سال های آتی قرار است به بازار عرضه شوند مجوز پلاک را دریافت نخواهند کرد.

 

نمای عقب سایپا sp0.webp

 

زمان عرضه SP0 به بازار

هنوز زمان عرضه این دو خودرو به بازار اعلام نشده اما با توجه به اینکه این دو نسخه هنوز در حد یک کانسپت هستند و باید مراحل زیادی را تا تجاری شدن طی کنند به طور قطع می توان گفت که تا مدت ها خبری از ورود خودرو های جدید سایپا به بازار نخواهد بود.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.