وانت کارا دو کابین

کشور
ایران ایران
کارخانه سازنده
---
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
توقف تولید
قیمت بازار
ناموجود
از معایب عمده این خودرو میتوان به طراحی قدیمی، کیفیت پایین ساخت، عایق بندی نامناسب کابین و فضای محدود داخل کابین اشاره کرد.
اضافه شدن کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، پخش مجهز به USB، سقف کاذب، سیستم تهویه با کمپرسور و گاز جدید و سیستم ترمز ABS از جمله تجهیزات جدید این خودرو است.
مشخصات فنی وانت کارا دو کابین
KM/H
حداکثر سرعت
ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
وانت
حجم موتور
1995 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی
لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلPickup Trucks
وزن1250 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان2
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو195/R14
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب195/R14
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی شیبدار
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)112 اسب بخار در 5400 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)171 نیوتن متر در 2000-4500 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک66 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)5
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل عقب
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلوجناغی با فنر لول
تعلیق عقبفنر تخت
نوع سیستم فرمانفرمان هیدرولیکی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
امکانات رفاهی وانت کارا دو کابین
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )دو عدد راننده و سرنشین جانبی
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم ضد سرقت ایموبلایزر، دارای قفل مرکزی با ریموت
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع دستی
12 دقیقه


وانت کارا محصولی تجاری از شرکت بهمن موتور است که به عنوان یک وانت اقتصادی شناخته می شود. این خودرو در اصل همان مزدا وانت می باشد که گروه بهمن با اعمال تغییراتی بسیار جزئی آن را در دو نسخه تک کابین و دو کابین با نام کارا به بازار خودروهای تجاری ایران عرضه کرده است.

مزایا و معایب

+ شاسی مستقل
+ قطعات یدکی فراوان
+ بازار دست دوم خوب

- طراحی قدیمی
- کیفیت ساخت پایین
- فضای محدود کابین
- عایق بندی نامناسب کابین 


مشخصات فنی وانت کارا تک کابین و دو کابین

در بخش مشخصات فنی وانت کارا ۲۰۰۰ در هر دو نسخه تک کابین و دو کابین مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ 2 لیتری شده است. این پیشرانه حداکثر می تواند 111 اسب بخار قدرت و 171 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. همچنین این وانت اقتصادی مجهز به یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است که قدرت تولید شده توسط موتور را به چرخ های عقب منتقل می کند. سیستم تعلیق این خودرو از نوع جناغی فنر لول در جلو و فنر تخت در عقب است که ماحصل آن ظرفیت حمل بار 600 کیلوگرمی در نسخه دوکابین و 1000 کیلوگرمی در نسخه تک کابین است.

 

مشخصات کلی

حجم موتور ۱۹۹۵ سی سی
نوع موتور بنزین سوز
تعداد سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
آرایش قرارگیری سیلندرها خطی شیبدار
سیستم سوخت رسانی  انژکتوری
حداکثر قدرت خروجی ۱۱۲ اسب بخار در ۵۴۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۷۱ نیوتون متر
نوع جعبه دنده ۵ سرعته دستی
سیستم حرکتی موتور جلو دیفرانسیل عقب
نوع شاسی مستقل نردبانی
سیستم ترمز دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو و عقب دیسکی / کاسه ای
ترمز دستی سیمی روی چرخ های عقب
تعلیق جلو جناغی با فنر لول
تعلیق عقب فنر تخت
کمک فنر هیدرو تلسکوپی
سیستم فرمان هیدرولیکی
مصرف سوخت ۸.۸ لیتر

 

ابعاد، وزن و ظرفیت ها

طول  ۴۸۲۰ میلیمتر
عرض ۱۶۲۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۶۰ میلیمتر
طول اتاق بار (تک کابین) ۲۱۹۰ میلیمتر
(دو کابین) ۱۵۱۵ میلیمتر
عرض اتاق بار ۱۴۳۵ میلیمتر
ارتفاع اتاق بار ۴۱۰ میلیمتر
فاصله محور عقب و جلو ۲۸۵۶ میلیمتر
وزن خالص (تک کابین) ۱۲۵۰ کیلوگرم
(دوکابین) ۱۳۳۰ کیلوگرم
ظرفیت بار (تک کابین) ۱۰۰۰ کیلوگرم
(دوکابین) ۶۰۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین (تک کابین) ۲ نفر
(دو کابین) ۴ نفر
ظرفیت باک ۶۶ لیتر بنزین
قطر رینگ ۱۴ اینچ
سایز تایرهای جلو و عقب ٰ195R14C - تیوبلس

 

امکانات رفاهی و ایمنی وانت کارادوکابین و تک کابین

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز کارا ۲۰۰۰ تنها به مواردی همچون ترمزهای abs و ebd تهویه مطبوع، کیسه هوا برای سرنشین و راننده و سیستم رادیوپخش با پورت usb مجهز شده است.

کیسه های هوا دو عدد راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، دارای قفل مرکزی با ریموت
سیستم تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع دستی

 

امکانات کارا.jpg

 

طراحی ظاهری

از نظر طراحی ظاهری همانطور که اشاره کردیم طراحی این خودرو مربوط به حدود 45 سال پیش است و در مقایسه با خودروهای امروزی دیگر حرفی برای گفتن ندارد. در نمای جلوی این خودروی مکعبی شکل شاهد چراغ های چهارگوش با گرافیک داخلی بسیار ساده هستیم که متصل به جلوپنجره خودرو طراحی شده و یک بخش یکپارچه را تشکیل داده‌اند. جلوپنجره خودرو نیز با خطوط افقی و عمودی مشکی رنگ طراحی شده است. سپر خودرو نیز طراحی کاملا ساده و یکدستی دارد و تنها میزبان پلاک جلو خواهد بود.

 

وانت کارا ۲۰۰۰.jpg

 

در نمای جانبی نیز طراحی ساده‌ای را شاهد هستیم که تنها با اضافه شدن تعدادی برچسب روی بدنه سعی شده تا سادگی این نما کمتر به چشم بخورد. گلگیرهای خودرو کمی بیرون زده از بدنه طراحی شده و توسط یک خط برجسته که از بالای رکاب خودرو عبور کرده، به یکدیگر وصل شده‌اند.

 

نمای کناری وانت کارا دو کابین.jpg

 

نمای عقب کارا جدید مانند دیگر قسمت های این وانت ظاهری بسیار ساده و بی آلایش دارد. چراغ های اصلی در این بخش به صورت یک تکه و عمودی طراحی شده‌اند. درب قسمت بار تنها میزبان یک قسمت فرو رفته است که وسط آن دستگیره درب تعبیه شده است. همچنین یک سپر فلزی ساده نیز برای بخش عقب این خودرو در نظر گرفته شده که در میان آن یک فرورفتگی جهت نصب پلاک قرار دارد.

 

نمای عقب وانت کارا ۲۰۰۰.jpg

 

قیمت وانت کارا

قیمت اعلامی از سوی کارخانه برای وانت کارا تک کابین تیپ ۴ مجهز به فرمان هیدرولیک 291 میلیون و 357 هزار تومان و قیمت وانت کارا دوکابین تیپ ۴ مجهز به فرمان هیدرولیک 301 میلیون تومان است. قیمت های فوق مربوط به پاییز 1401 است.

 

جمع بندی

وانت کارا ۲۰۰۰ (مزدا وانت) در ایران خودرویی بسیار محبوب و قدیمی است که به همراه دیگر همتای ژاپنی خود یعنی نیسان جونیور (نیسان آبی) از نظر فروش سهم بالایی را در بازار ایران دارند و پس از گذشت ده ها سال از معرفی و عرضه آنها در بازارهای جهانی و حتی پایان تولید کماکان در ایران ساخته می شوند. یکی از مهمترین دلایل ساخت این خودروهای مسن و از رده خارج شده در ایران نبود رقیبی قدرتمند و لایق در این رده است. همین امر سبب شده تا این خودروها هنوز روی خط تولید باشند و متاسفانه علاوه بر گذشت سن و سال، روز به روز کیفیت آنها نیز کمتر می شود.