وانت کارا محصولی تجاری از شرکت بهمن موتور است که به عنوان یک وانت اقتصادی شناخته می شود. این خودرو در اصل همان مزدا وانت می باشد که گروه بهمن با اعمال تغییراتی بسیار جزئی آن را در دو نسخه تک کابین و دو کابین با نام کارا به بازار خودروهای تجاری ایران عرضه کرده است.
مزایا و معایب
+ شاسی مستقل
+ قطعات یدکی فراوان
+ بازار دست دوم خوب
- طراحی قدیمی
- کیفیت ساخت پایین
- فضای محدود کابین
- عایق بندی نامناسب کابین
مشخصات فنی وانت کارا تک کابین و دو کابین
در بخش مشخصات فنی وانت کارا ۲۰۰۰ در هر دو نسخه تک کابین و دو کابین مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ 2 لیتری شده است. این پیشرانه حداکثر می تواند 111 اسب بخار قدرت و 171 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. همچنین این وانت اقتصادی مجهز به یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است که قدرت تولید شده توسط موتور را به چرخ های عقب منتقل می کند. سیستم تعلیق این خودرو از نوع جناغی فنر لول در جلو و فنر تخت در عقب است که ماحصل آن ظرفیت حمل بار 600 کیلوگرمی در نسخه دوکابین و 1000 کیلوگرمی در نسخه تک کابین است.
مشخصات کلی
ابعاد، وزن و ظرفیت ها
امکانات رفاهی و ایمنی وانت کارادوکابین و تک کابین
از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز کارا ۲۰۰۰ تنها به مواردی همچون ترمزهای abs و ebd تهویه مطبوع، کیسه هوا برای سرنشین و راننده و سیستم رادیوپخش با پورت usb مجهز شده است.
طراحی ظاهری
از نظر طراحی ظاهری همانطور که اشاره کردیم طراحی این خودرو مربوط به حدود 45 سال پیش است و در مقایسه با خودروهای امروزی دیگر حرفی برای گفتن ندارد. در نمای جلوی این خودروی مکعبی شکل شاهد چراغ های چهارگوش با گرافیک داخلی بسیار ساده هستیم که متصل به جلوپنجره خودرو طراحی شده و یک بخش یکپارچه را تشکیل دادهاند. جلوپنجره خودرو نیز با خطوط افقی و عمودی مشکی رنگ طراحی شده است. سپر خودرو نیز طراحی کاملا ساده و یکدستی دارد و تنها میزبان پلاک جلو خواهد بود.
در نمای جانبی نیز طراحی سادهای را شاهد هستیم که تنها با اضافه شدن تعدادی برچسب روی بدنه سعی شده تا سادگی این نما کمتر به چشم بخورد. گلگیرهای خودرو کمی بیرون زده از بدنه طراحی شده و توسط یک خط برجسته که از بالای رکاب خودرو عبور کرده، به یکدیگر وصل شدهاند.
نمای عقب کارا جدید مانند دیگر قسمت های این وانت ظاهری بسیار ساده و بی آلایش دارد. چراغ های اصلی در این بخش به صورت یک تکه و عمودی طراحی شدهاند. درب قسمت بار تنها میزبان یک قسمت فرو رفته است که وسط آن دستگیره درب تعبیه شده است. همچنین یک سپر فلزی ساده نیز برای بخش عقب این خودرو در نظر گرفته شده که در میان آن یک فرورفتگی جهت نصب پلاک قرار دارد.
قیمت وانت کارا
قیمت اعلامی از سوی کارخانه برای وانت کارا تک کابین تیپ ۴ مجهز به فرمان هیدرولیک 291 میلیون و 357 هزار تومان و قیمت وانت کارا دوکابین تیپ ۴ مجهز به فرمان هیدرولیک 301 میلیون تومان است. قیمت های فوق مربوط به پاییز 1401 است.
جمع بندی
وانت کارا ۲۰۰۰ (مزدا وانت) در ایران خودرویی بسیار محبوب و قدیمی است که به همراه دیگر همتای ژاپنی خود یعنی نیسان جونیور (نیسان آبی) از نظر فروش سهم بالایی را در بازار ایران دارند و پس از گذشت ده ها سال از معرفی و عرضه آنها در بازارهای جهانی و حتی پایان تولید کماکان در ایران ساخته می شوند. یکی از مهمترین دلایل ساخت این خودروهای مسن و از رده خارج شده در ایران نبود رقیبی قدرتمند و لایق در این رده است. همین امر سبب شده تا این خودروها هنوز روی خط تولید باشند و متاسفانه علاوه بر گذشت سن و سال، روز به روز کیفیت آنها نیز کمتر می شود.