هیوندای الانترا CN7 (که در ایران به نام النترا مصطلح شده)، نسل هفتم هیوندای النترا است که از سال 2020 روی خط تولید رفته تا تبدیل به یکی از بهترین محصولات تاریخ این کمپانی شود. این خودرو که در بازار های مختلف با نام هایی نظیر آوانته یا i30 سدان هم شناخته می شود، در نسخه های مختلفی از جمله استاندارد، اسپشیال و N-Line با موتور های بنزینی، LPG و هیبریدی قابل خرید است.
هیوندای النترا در بازار ایران هم سابقه ای طولانی دارد و نسل های مختلفی از این خودرو در کشور موجود است. با توجه به آزادسازی واردات خودرو در سال 1401، نسخه استاندارد هیوندای النترا 2023 به عنوان گزینه ای برای واردات توسط کرمان موتور که نمایندگی هیوندای در ایران را بر عهده دارد در نظر گرفته شد و اولین عرضه این خودرو در فروردین سال 1402 اتفاق افتاد.
مشخصات فنی هیوندای النترا 2023
هیوندای النترا 2023 از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی با سوخت رسانی MPi بهره می برد که توانایی تولید 157 اسب بخار قدرت در 6200 دور در دقیقه و 191 نیوتن متر گشتاور در 4500 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل شده و النترا 2023 را طی 9.8 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. نکته مثبت در مورد این موتور و گیربکس، استهلاک کمتر آن ها نسبت به نمونه های توربو و GDi و همچنین وفور لوازم یدکی و مکانیک متخصص آن در ایران است.
هیوندای النترا جدید در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند تا الانترا 2023 را طی مسافت 42.3 متر از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به توقف کامل برسانند.
هیوندای الانترا جدید با وزن 1320 کیلوگرم، مصرف سوختی برابر با 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد که برای این سدان کوچک عددی قابل قبول به نظر می رسد.
امکانات ایمنی و رفاهی الانترا جدید
هیوندای النترا نسل هفت با شرکت در تست های تصادف موسسه IIHS آمریکا موفق به کسب نمره G (حداکثر نمره) از این موسسه شده است. اما نسخه وارداتی این خودرو به ایران تنها به 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو مجهز شده است. سیستم های کمک رانندگی موجود در این خودرو نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC نیز می توانند تجربه رانندگی ایمن تری برای مالک خودرو فراهم کنند.
هیوندای النترا 2023 در نسخه فول آپشن خودرویی کامل از لحاظ امکانات رفاهی است؛ اما در اینجا نیز نسخه وارداتی به ایران بسیاری از امکانات نسخه فول را نداشته و امکانات کمتری دارد. مواردی نظیر چراغ جلو های هالوژن، روکش صندلی های پارچه ای، سیستم تهویه مطبوع دستی، کروز کنترل، دوربین دنده عقب و سنسور پارک، نظیر سیستم ورود و خروج و استارت بدون کلید، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 8 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان، سنسور نور، سنسور باران و سنسور TPMS لیست کوتاه آپشن های النترا وارداتی جدید را تشکیل می دهند.
طراحی ظاهری
نسل های قدیمی هیوندای النترا (از جمله آوانته موجود در ایران) طراحی چندان جذابی نداشتند، اما هیوندای از نسل پنجم این خودرو تغییر رویه داد و اکنون در نسل هفتم النترا، طراحی ظاهری این خودرو به اوج جذابیت رسیده است. هیوندای در نمای جلو النترا جدید از چراغ های کشیده و زاویه دار استفاده کرده که توسط یک جلوپنجره بزرگ شبکه ای به یکدیگر متصل شده اند.
در نمای بغل نیز خطوط تیز و شکسته Z مانندی روی درب ها به چشم می خورد که با وجود چشم نوازی، احتمالا موجب چند برابر شدن هزینه های صافکاری در هنگام تصادف می شوند!
نمای عقب النترا 2023 نیز طراحی شکسته ای دارد و هیوندای با استفاده از چراغ عقب یکپارچه، شیب نرم اتصال سقف به صندوق و همچنین دیفیوزر بزرگ در پایین سپر موفق شده تا نمایی کاملا اسپرت و جذاب به محصول خود بدهد.
طراحی کابین
طراحی کابین النترا 2023 کمی متفاوت با سایر خودرو های هم رده است و این تفاوت از مواردی مانند شیب رو به پایین قسمت زیر آرنجی رودری، فرمان 4 شاخه و دستگیره بزرگی که در کنسول میانی برای سرنشین کناری در نظر گرفته شده نشات می گیرد. شاید با توجه به طراحی اسپرت خودرو، بهتر بود هیوندای از یک صفحه کیلومتر آنالوگ برای سدان محبوب خود استفاده می کرد اما به جای آن ترجیح داده تا یک کلاستر دیجیتال روی النترا 2022 نصب کند.
هیوندای الانترا جدید 2023 در بازار ایران
هیوندای النترا 2022 استاندارد اکنون در بازار عمان قیمتی در بازه 19 الی 24 هزار دلار دارد و با توجه به محدودیت قیمتی موجود برای واردات خودرو، انتظار می رود نمونه پایه این خودرو به ایران وارد شود.
هیوندای النترا سابقه بسیار خوبی در ایران دارد و این سابقه در ترکیب با طراحی جذاب و برند معتبر این خودرو احتمالا موجب موفقیت آن در بازار ایران می شوند.
از رقبای النترا 2022 در ایران می توان به کیا سراتو، رنو مگان و فیات تیپو اشاره کرد.