هونگچی H5 یک سدان لوکس چینی محصول کمپانی هونگچی است که برای اولین بار در سال 2018 معرفی و به بازار عرضه شد. برند هونگچی در واقع قدیمی ترین برند خودروسازی کشور چین است که در سال 1958 تاسیس شد و هدف اولیه آن تولید خودرو برای سران حزب کمونیست چین بود. هونگچی برای مدت ها با همین روال به تولید خودرو ادامه می داد و محصولات آن تنها برای مقامات و دولتی ها قابل خرید بودند. با این حال از دهه گذشته سیاست های این کمپانی تغییر کرد و تولید خودرو برا استفاده عموم نیز در دستور کار هونگچی قرار گرفت.
هونگچی H5 یک سدان لوکس است که روی پلتفرمی مشترک با مزدا 6 ساخته شده. پس از آزادسازی واردات خودرو، گروه بهمن که با برند جدید خود یعنی BM Cars به دنبال واردات خودرو به ایران است، هونگچی H5 را به عنوان گزینه ای مناسب برای واردات در نظر گرفته و قصد دارد بزودی آن را در بازار ایران عرضه کند.
مشخصات فنی هونگچی H5
هونگچی H5 از دو پیشرانه و گیربکس متفاوت بهره می برد؛ در نسخه گران تر، این خودرو مجهز به یک موتور 2 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi است که توانایی تولید 224 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلوی این سدان لوکس چینی منتقل می شود تا هونگچی H5 طی 7.8 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
نسخه ارزان قیمت تر هونگچی H5 اما به یک موتور 1.5 لیتری توربو مجهز است که توانایی تولید 169 اسب بخار قدرت و 258 نیوتن متر گشتاور را دارد. به انتقال این نیرو به چرخ های جلو از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه، شتاب 0 تا 100 هونگچی H5 با 1.5 لیتری 9.5 ثانیه خواهد بود.
هونگچی H5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره مند است. همچین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز مجهزند.
هونگچی H5 در نسخه 2 لیتری توربو مصرف سوختی برابر 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد. این عدد برای نسخه 1.5 لیتری به 6.2 لیتر کاهش پیدا می کند. همچنین قابل ذکر است که در هر دو نسخه این خودرو از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 پیروی می کنند.
ایمنی هونگچی H5
هونگچی H5 به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای مجهز است. همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه چاینا انکپ موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده و خودرویی نسبتا مطمئن در حوادث رانندگی محسوب می شود.
هونگچی H5 در زمینه سیستم های کمک رانندگی به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت ر سراشیبی HDC نیز مجهز است. همچنین تیپ های فول این خودرو با بهره بردن از دستیار کمک های کمک رانندگی سطح 2، می توانند تاحدودی به عنوان یک خودروی نیمه خودران نیز شناخته شوند.
امکانات رفاهی هونگچی H5
از آن جایی که برند هونگچی در ابتدا به عنوان سازنده خودرو های تشریفاتی و دولتی شناخته می شد، می توان گفت که این شرکت سابقه خوبی در تولید خودرو های فول آپشن داشته و اکنون در حال استفاده از این تجربه خود در خودرو های تجاری و تولید انبوه است.
هونگچی H5 در فول ترین نسخه خود به امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی اتوماتیک، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، آینه وسط الکتروکرومیک، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، کروز کنترل هوشمند، سنسور نور، سنسور باران، صندلی های جلو برقی به همراه گرمکن، سیستم مولتی مدیا با مانیتور و کلید های کنترل از روی فرمان، ترمز پارک برقی و اتوهلد بخشی از امکانات شاخص این خودروی چینی هستند.
طراحی ظاهری هونگچی H5
هونگچی H5 خودرویی در سگمنت D و هم سایز با خودرو هایی نظیر کیا اپتیما و هیوندای سوناتا است. با وجود چینی بودن، هونگچی H5 طراحی پخته و شکیلی داشته و حس لوکس بودن را کاملا به بیننده القا می کند.
در نمای جلو چراغ باریک و کمی کشیده اند و کناره های آن ها با ظرافت در جلوپنجره گریل مانند بزرگ خودرو حل شده است. از میان تزئینات کرومی رنگ جلوپنجره نیز یک خط تا میانه های کاپوت خودرو کشیده شده و جلوه متفاوتی به نمای جلوی هونگچی H5 داده است.
در نمای کناری طراحی هونگچی H5 کاملا شکیل و ساده انجام شده و تنها یک خط شانه به نرمی جلو تا عقب خودرو را بهم متصل کرده است.
در نمای عقب نیز چراغ ها فرمی T شکل داشته و مطابق ترند روز دنیا به یکدیگر متصل اند. در قسمت پایین سپر نیز یک دیفیوزر به همراه دو سراگزوز کرومی رنگ به چشم می خورند.
کابین و فضای داخلی هونگچی H5
کابین هونگچی H5 طراحی نسبتا ساده اما با کیفیتی دارد؛ در سراسر نقاط کابین از چرم دوزی استفاده شده و قطعات پلاستیکی نیز کیفیت مقبولی دارند. این خودرو در دو تریم تمام مشکی و مشکی مارون در بازار عرضه می شوند.
در نمای روبروی راننده از یک فرمان 3 شاخه استفاده شده که کلید های کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی روی آن قرار گرفته اند. یک صفحه کیلومتر دیجیتالی بزرگ در پشت فرمان جایگذاری شده و کنسول میانی داشبورد نیز میزبان یک مانیتور بسیار بزرگ است که اکثر امکانات رفاهی خودرو توسط آن کنترل می شوند. صندلی ها ابعاد بزرگی دارند که وعده راحتی را به سرنشینان می دهد. همچنین در قسمت پشت مانیتور فضایی برای قرار دادن وسایل نیز در نظر گرفته شده است.
هونگچی H5 در بازار؛ قیمت و رقبا
هونگچی H5 در حال حاضر رقیبی مانند شاین مکس ایران خودرو را مقابل خود می بیند. همچنین فونیکس آریزو 8 پرو نیز در صورت ورود به بازار می تواند تبدیل به رقیبی جدی برای هونگچی H5 شود. از بین خودرو های وارداتی غیر چینی نیز می توان کیا K5 را به عنوان رقیب هونگچی H5 معرفی کرد.
باید دید سیاست های BM Cars برای عرضه هونگچی به بازار ایران چگونه خواهد بود و این خودرو با چه سطحی از امکانات، کدام پیشرانه و چه قیمتی وارد بازار ما می شود.