ورود
شنیدهها حاکی از آن است که گروه بهمن در نظر دارد عرضه سدان لوکس هونگچی H5 را از طریق شرکت BM Cars، بهعنوان بازوی رسمی محصولات وارداتی خود، در آیندهای نزدیک آغاز کند. اگرچه هنوز اطلاعیهای رسمی از سوی این شرکت منتشر نشده، اما برخی منابع آگاه از نهاییشدن مراحل ورود این خودرو به کشور خبر میدهند؛ عرضهای که احتمال دارد همانند مزدا ۳ وارداتی، خارج از سامانه یکپارچه صورت گیرد.
این تحولات در شرایطی مطرح میشود که نرخ ارز محاسباتی گمرک از ۲۸ هزار تومان به ۶۸ هزار تومان تغییر یافته است؛ تغییری که به احتمال زیاد منجر به افزایش قیمت قابلتوجه خودروهای وارداتی در دور جدید عرضه خواهد شد. هرچند این افزایش سودی برای واردکنندگان به همراه ندارد و ناشی از سیاستهای کلان اقتصادی است، اما بدون تردید فشار مضاعفی بر قدرت خرید مشتریان وارد خواهد کرد و مسیر فروش را برای شرکتهای واردکننده، دشوارتر میسازد. این تغییر میتواند بخشی از سلسله افزایش قیمتی باشد که از ابتدای سال ۱۴۰۴ در بازار خودروهای وارداتی آغاز شده است.
هونگچی H5 که پیشتر با برچسب قیمتی حدود ۳ میلیارد و ۱۴۸ میلیون تومان به بازار معرفی شده بود، یکی از سدانهای برجسته برند Hongqi محسوب میشود. این خودرو روی پلتفرم مشترک با مزدا ۶ توسعه یافته و بهواسطه طراحی خاص، امکانات رفاهی متنوع، و کیفیت ساخت بالا، جایگاهی درخور توجه در بازار چین و برخی کشورهای دیگر بهدست آورده است.
برند Hongqi که سابقهای به سال ۱۹۵۸ دارد، از جمله نشانهای لوکس در صنعت خودروسازی چین به شمار میرود و سدان H5، بهنوعی نماینده فلسفه طراحی و مهندسی این برند در کلاس میانسایز و نیمهلوکس است.
در بازار ایران، همواره یکی از نگرانیهای جدی خریداران خودروهای وارداتی، عدماطمینان از خدمات پس از فروش و دسترسی به قطعات یدکی بوده است. بسیاری از خودروهایی که با سر و صدای فراوان وارد کشور شدند، بهدلیل نبود شبکه خدماتی و تأمین قطعات، در ادامه مسیر با افت ارزش و نارضایتی مشتریان روبهرو شدند.
در این میان، گروه بهمن سابقهای روشن در زمینه پشتیبانی فنی و خدماتی از برندهایی چون مزدا، بسترن، دیگنیتی، فیدلیتی و … دارد. حالا با حضور BM Cars در نقش بازوی وارداتی این گروه، انتظار میرود همین رویکرد حرفهای و ساختارمند در قبال خودروهای جدید مانند هونگچی H5 نیز دنبال شود.
این تجربه میتواند حاشیه امنیت مناسبی برای خریداران H5 فراهم کرده و اطمینان خاطر از خدمات پس از فروش را بهعنوان یک مزیت رقابتی مهم در اختیار شرکت قرار دهد.
اگر روند عرضه هونگچی H5 توسط BM Cars به سرانجام برسد، میتوان انتظار داشت که این سدان چینی با ویژگیهایی چون طراحی لوکس، امکانات بالا و پشتوانه خدماتی معتبر، در میان گزینههای محدود بازار خودروهای نیمهلوکس ایران، سهمی برای خود دست و پا کند. البته همهچیز بستگی به قیمت نهایی، استراتژی عرضه و میزان همراهی در خدمات پس از فروش خواهد داشت؛ فاکتورهایی که در شرایط فعلی بازار از خود خودرو هم مهمتر هستند.
هونگچی H5 مجهز به یک موتور 2 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi است که توانایی تولید 222 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلوی این سدان لوکس چینی منتقل می شود تا هونگچی H5 طی 7.8 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
هونگچی H5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره مند است. همچین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز مجهزند.
هونگچی H5 در نسخه 2 لیتری توربو مصرف سوختی برابر 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد که برای خودرویی با وزن 1635 کیلوگرم عددی مناسبی محسوب میشود. همچنین قابل ذکر است که در هر دو نسخه این خودرو از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 پیروی می کنند.