لاماری هیبریدی (HEV)

کشور
چین چین
شرکت خدمات دهنده
آرین پارس موتور
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
2,000,000,000 (تومان)
قیمت بازار
2,680,000,000 (تومان)
مزایا
  • شتاب اولیه عالی
  • مصرف سوخت پایین
  • سکوت کابین
معایب
  • پیچیدگی در تعمیرات
  • شتاب ثانویه معمولی
  • وابستگی شتاب خودرو به میزان شارژ باتری
مشخصات فنی لاماری هیبریدی (HEV)
170 KM/H
حداکثر سرعت
8.4 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
کراس اور
حجم موتور
1498 سی سی
نوع موتور
بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
مصرف سوخت ترکیبی
4.7 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1700 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو235/55R19
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب235/55R19
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور پاشش مستقیم
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)168 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)280 نیوتن متر در 1500 تا 3500 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)112.52 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک55 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مجموع توان موتور برقی174 اسب بخار
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)1
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، دارای سیستم کمکی ترمز HBA و BAS
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیقمستقل
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبسیستم تعلیق مستقل مولتی لینک
نوع سیستم فرمانفرمان برقی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت170 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)8.4 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 6
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی7 سال یا 160 هزار کیلومتر
امکانات رفاهی لاماری هیبریدی (HEV)
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )مجموعا 6 عدد ( راننده، سرنشین، جانبی راننده و سرنشین، پرده ای )
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل حرکت در سرپایینی HDC، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC، سیستم کنترل کشش TCS
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود به خودرو بدون کلید و استارت دکمه ای
سیستم فرمان و هدایت پذیریفرمان کمکی برقی حساس به سرعت 3 حالته ( Standard، Cozy، Sport )
نوع غربیلکغربیلک فرمان دی کات روکش چرمی و کلید های کنترلی مولتی مدیا و کروز کنترل
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز به Touch Control، دارای صفحه کنترل لمسی و سیستم تهویه هوای کابین AQS، مجهز به کولباکس و دریچه های تهویه هوای ردیف عقب
سیستم صوتی و تصویریدارای 6 عدد بلند گو
سیستمهای مولتی مدیادارای صفحه نمایش لمسی 10.25 اینچی، دارای پورت USB، قابلیت اتصال به wifi و بلوتوث، قابلیت تنظیم برخی امکانات خودرو از طریق سیستم مولتی مدیا، دارای دوربین 360 درجه
سیستم صندلیهای جلوصندلی راننده برقی 10 جهته به همراه تنظیم گودی کمر، دارای کمربند ایمنی پیش کشنده، پوشش چرمی صندلی ها، گرمکن و سرد کن صندلی ها، دارای ماساژور
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی، قابلیت نصب آسان صندلی کودک (ISOFIX)، قابلیت تا شدن کامل صندلی های عقب، دارای کنسول میانی، دارای خروجی فندکی و USB
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی برقی به همراه ولکام لایت و گرمکن
سیستم شیشه هاشیشه های جانبی برقی دارای پاور ویندوز و آنتی ترپ
سیستم های سقفدارای سقف شیشه ای پانوراما
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو دارای سنسور نور (Auto Light)، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو در سیستم مولتی مدیا، دارای چراغ روشنایی در روز
سیستم روشنایی عقبدارای چراغ های ال ای دی، دارای مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور پارک عقب، دارای دوربین ثبت وقایع، دارای سیستم پایش باد تایرها، دارای دوربین ثبت وقایع، رادار بین خطوط، هشدار عبور ترافیک عقب، رادار هشدار باز شدن درب های عقب، رادار نقطه کور، رادار هشدار تصادف از جلو
سیستم های کمک رانندگیدارای کروز کنترل، انتخاب حالت رانندگی Eco، Sport، صفحه کیلومتر تمام دیجیتال 10.25 اینچی، ترمز پارک برقی و اتوهلد
7 دقیقه


لاماری ایما هیبریدی، دومین تیپ از کراس اور لاماری است که پس از منتفی شدن عرضه لاماری ایما X به بازار ایران عرضه خواهد شد. این خودرو یک کراس اور HEV است؛ به این معنی که توانایی حرکت روی حالت تمام الکتریکی را دارد اما مجهز به پلاگین شارژ مستقیم با برق شهری نیست. با توجه به تاکید وزارت صمت بر واردات خودرو های برقی و هیبریدی، احتمال می رود که لاماری ایما HEV در ابعادی گسترده تر از حد انتظار وارد بازار ایران شود.

 

این خودرو در واپسین روزهای دی ماه 1402 رسما توسط آرین پارس موتور رونمایی شد و اعلام شد قرار است به صورت مونتاژی راهی بازار ایران شود.

 

 

مشخصات فنی لاماری ایما هیبریدی

لاماری ایما HEV از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو استفاده می کند که در کنار یک موتور برقی قرار گرفته است. این دو پیشرانه در مجموع 174 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 300 نیوتن متر گشتاور از 1500 تا 3500 دور در دقیقه تولید می کنند. توان تولیدی این موتور ها نیز از طریق یک گیربکس DHT به چرخ های جلو منتقل می شود.

لاماری هیبرید در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA مجهزند.

لاماری ایما HEV باک 55 لیتری دارد و وزن این خودرو نیز 1700 کیلوگرم اعلام شده. کراس اور هیبریدی لاماری از استاندارد آلایندگی یورو 6 نیز پیروی می کند و مطابق اعلام سازنده، مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

 

0101.webp

 

ایمنی لاماری ایما هیبریدی

لاماری ایما هیبریدی به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه C-NCAP، موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده تا خیال سرنشینان را در حوادث رانندگی تا حدودی راحت کند.

 

33.webp

 

در زمینه سیستم های کمک رانندگی نیز لاماری ایما هیبرید به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC، رادار هشدار انحراف از بین خطوط، سیستم هشدار عبور ترافیک عقب، سیستم کمکی تغییر لاین، سیستم هشدار باز شدن درب ها، رادار نقطه کور و سیستم هشدار تصادف از جلو مجهز است.

 

35.webp

 

امکانات رفاهی لاماری ایما هیبریدی

لاماری ایما هیبریدی از نظر آپشن ها و امکانات رفاهی نیز خودروی کاملی محسوب می شود؛ مواردی نظیر شیشه بالابر های اتوماتیک، آینه های جانبی تاشونده برقی مموری دار، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده برقی 10 جهته مجهز به گرمکن، سردکن و ماساژور، صندلی شاگرد برقی 4 جهته مجهز به گرمکن، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 10.25 اینچی، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع، سنسور نور، سنسور باران، درایو مود، فرمان برقی 3 حالته، کروز کنترل، کول باکس، درب صندوق برقی، ترمز پارک برقی و اتوهلد لیست امکانات لاماری هیبریدی را تشکیل می دهند.

 

27.webp

 

طراحی ظاهری لاماری ایما هیبریدی

از آنجایی که لاماری ایما هیبرید تنها یک فیس لیفت است و تغییر نسلی صورت نگرفته، تغییرات ظاهری آن نیز بنیادی نیست و تنها به مواردی مانند تغییر سپر ها و رینگ ها خلاصه می شود.

در نمای جلو یک سپر جدید روی لاماری ایما هیبریدی قرار گرفته که به علت حجم پردازی اغراق آمیز جلوپنجره، چهره این خودرو را بسیار تهاجمی تر کرده است.

 

02.webp

 

در نمای کناری تغییرات به رینگ های با طرح جدید و افزوده شدن زه های پلاستیکی زیر درب خلاصه می شود که با نواری کرومی تزئین شده اند.

 

09.webp

 

در نمای عقب، باز هم شاهد عوض شدن سپر لاماری ایما HEV هستیم. سپر عقب جدید مانند سپر جلو حجیم تر شده و طراحی اغراق آمیزی دارد. یک دیفیوزر بزرگ مشکی رنگ در قسمت پایینی سپر قرار گرفته که محل نصب پلاک در وسط آن قرار دارد. بخش پایینی دیفیوزر اما همرنگ بدنه است.

دیگر ویژگی جالب طراحی عقب لاماری ایما هیبریدی، ونت های خروجی هوا است که پایین تر از چراغ های عقب دیده می شوند. البته شایان ذکر است که این دریچه های هوا فقط برای حفظ ظاهر آن جا قرار گرفته اند و کارایی فنی ندارند!

 

13.webp

 

کابین و فضای داخلی لاماری ایما هیبریدی

کابین لاماری ایما هیبریدی تغییر خاصی نسبت به نسخه بنزینی نداشته و کارخانه سازنده از همان داشبورد قبلی روی محصول خود استفاده کرده است. اما با نگاهی دقیق تر، می توان متوجه تغییراتی نظیر صندلی های اسپرت تر با چرم دوزی جدید، طرح گرافیکی جدید اطراف دسته دنده و همچنین آپشن های بیشتر موجود در کابین شد!

 

45.webp

 

لاماری ایما هیبریدی در بازار، قیمت و رقبا

لاماری ایما هیبریدی با ورود به بازار ایران وارد رقابت با خودرویی نظیر تیگو 8 پرو E پلاس و احتمالا سایر خودرو های هیبریدی که در آینده معرفی می شوند خواهد شد. این خودرو با طراحی جذاب و امکانات کامل می تواند تبدیل به گزینه ای برای خرید تبدیل شود. با این حال، خودرویی نظیر تیگو 8 هیبریدی از نظر قوای فنی نسبت به نماینده لاماری برتری دارد. در نهایت احتمالا نحوه عرضه این دو خودرو و خدمات پس از فروش آن ها تعیین کننده مقدار فروش خواهد بود.

 

47.webp

گالری ویدیوها
بررسی لاماری هیبریدی در تهران؛ بالاخره برق یا بنزین؟
نظرات کاربران
محمد حسین
محمد حسین
9 اردیبهشت 1403
این ماشین خیلی خوبیه شبی دوگانه سوز میمونه خارجیا بنزین و برقی استفاده میکنن ولی ایرانی کپسول گاز CNG و بنزینی استفاده میکنیم