اکستریم LX (که در بازارهای جهانی با نام اکسید LX شناخته می شود)، یک کراس اور شهری لوکس ساخت کمپانی اکسید کشور چین است که از سال 2019 روی خط تولید این شرکت قرار گرفته و تاکنون تغییر خاصی روی آن انجام نشده است.
اکسید، برند لوکس کمپانی چری است که محصولات خود را با سطح کیفیتی بالاتری از محصولات عادی چری تولید کرده و از بهترین قوای فنی و بالاترین سطح آپشن های موجود در مجموعه چری استفاده می کند.
اکستریم (XTRIM) نیز برند جدیدی است که توسط مدیران خودرو ثبت شده و قصد مونتاژ محصولات اکسید را در ایران دارد.
اکستریم LX، یکی از اولین محصولات اکستریم در ایران است. کراس اوری شهری و دو دیفرانسیل که در واقع نسخه لوکس چری تیگو 7 محسوب می شود.
مشخصات فنی اکستریم LX
اکستریم LX از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi استفاده می کند که توانایی تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود. اکستریم LX با این قوای فنی می تواند شتاب صفر تا صد طی 8.8 طی کند.
اکستریم LX در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمزهای دیسکی استفاده می کند. قابل ذکر است که ترمزهای این خودرو مجهز به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA هستند.
اکستریم LX خودروی نسبتا سنگینی است و 1476 کیلوگرم وزن دارد. با این حال، میانگین مصرف سوخت اعلامی این خودرو در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی 6.9 لیتر است.
ایمنی اکستریم LX
اکستریم LX مجهز به 6 ایربگ است (سرنشینان جلو، جانبی، پرده ای). همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه C-NCAP موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده و خودرویی مطمئن در حوادث رانندگی محسوب می شود.
در زمینه امکانات ایمنی نیز این خودرو علاوه بر امکانات عادی این روز ها نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، به دستیار کمک رانندگی ADAS نیز مجهز است و تمام امکانات ایمنی موجود در فونیکس FX پریمیوم، روی کراس اور لوکس اکستریم نیز در دسترس است. این امکانات شامل موارد زیر هستند:
- BSD: رادار نقطه کور یا Blind Spot Detection
سیستم نظارت بر نقاط کور راننده شامل سیستم هشدار باز کردن درب خودرو و هشدار نزدیک شدن خودرو از عقب و یا برخورد آن به این صورت که هنگام رانندگی یا پارک کردن برای باز کردن درب خودرو، در صورت ورود هرگونه شی یا انسان به منطقه کور به راننده آلارم میدهد.
- LCA: سیستم هشدار و پیشبینی برخورد در اثر تغییر لاین یا Lane Centering Assist
این سیستم همواره بر ترافیک جانبی و عقب خودرو نظارت میکند تا با پیشبینی زودهنگام خطر برخورد به هنگام تغییر لاین، به راننده هشدار دهد.
- RCTA: رادار تصادف از عقب یا Rear Cross Traffic Alert
هنگام دندهعقب بهصورت عمودی یا مورب، در صورت نزدیک شدن وسیله نقلیه، با به صدا درآوردن آلارم به راننده هشدار میدهد.
- LDW: سیستم هشدار خروج از لاین (رادار بین خطوط) یا Lane departure warning
در صورت انحراف خودرو از خط جاده، به راننده هشدار داده میشود.
- LKA: سیستم کمکی ماندن در لاین یا Lane Keeping Assistant
با کنترل مداوم فرمان الکترونیکی خودرو از راننده پشتیبانی میکند و به نگه داشتن وسیله نقلیه بین خطوط کمک میکند. مزیت اصلی برای راننده کاهش کنترل فرمان و در نتیجه راحتی بیشتر رانندگی است. اگرچه LKA قادر است خودرو را در مرکز خط در شرایط خاصی نگه دارد، اما این عملکرد برای رانندگی خودکار در نظر گرفته نشده.
- ACC: کروز کنترل هوشمند تطبیقی یا Adaptive Cruise Control
این سیستم، در واقع همان مدل پیشرفته کروز کنترل است که علاوه بر حفظ سرعت تعیینشده، توانایی حفظ فاصله زمانی تعیینشده با خودروی جلویی را نیز دارد.
- TJA: سیستم کمکی حرکت در ترافیک یا Traffic Jam Assistant
این سیستم در محدوده سرعت 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت و در خیابانهایی که بهطور استاندارد خطکشی شده باشند، توانایی کنترل خودرو در بین خطوط را دارد و اگر جاده خطکشی نداشته باشد نیز از موقعیت خودروی جلویی پیروی میکند.
- ICA: سیستم کمکی کروز هوشمند Intelligent Cruise Assistance
در محدوده سرعت 60 تا 150 کیلومتر در ساعت، هنگامیکه علامتگذاری خطوط وجود داشته باشد، خودرو را در لاین خود نگه میدارد. اگر علائم خطوط در دسترس نباشد، از موقعیت خودروی جلویی پیروی میکند.
- IHC: سیستم کنترل هوشمند نوربالا Intelligent High Beam Control
این سیستم بسته به شرایط ترافیکی و محیطی، نور بالای خودرو را فعال و غیرفعال میکند تا در هنگام رانندگی در شب از نور بهینه استفاده کنید.
- FCW: رادار تصادف از جلو یا Forward Collision Warning
هنگام ایجاد ترافیک در جلو، یا نزدیک شدن بیمحابا به خودرو یا مانعی در جلو، ابتدا یک پیش هشدار نمایش داده میشود و در صورت ادامه خطر، یک آلارم دنبالهدار به صدا درمیآید.
- AEB: ترمز اضطراری خودکار یا Autonomous emergency braking
همچنین در صورت عدم واکنش راننده به هشدارها و بحرانی شدن وضعیت، خودرو بهصورت خودکار ترمز گرفته و سرعت را کاهش میدهد.
امکانات رفاهی اکستریم LX
با توجه به اینکه اکستریم LX در دسته کراس اورهای لوکس قرار می گیرد، سطح بالایی از امکانات رفاهی در این خودرو در دسترس سرنشینان است.
مواردی نظیر شیشه بالابرهای برقی اتوماتیک، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سنسور نور، سنسور باران، صندلی های جلو برقی با گرمکن و سردکن، تنظیم برقی صندلی شاگرد از ردیف عقب، سقف پانوراما، سیستم صوتی سونی با 9 بلندگو، کروز کنترل تطبیقی، درب صندوق برقی و… لیست بلند و بالای آپشن های این خودرو را تشکیل می دهند.
طراحی ظاهری اکستریم LX
همان طور که قبلا گفته شد، اکستریم LX در روی پلتفرم چری تیگو 7 ساخته شده و به همین علت فرم کلی اتاق آن شبیه به تیگو 7 است. با این حال، طراحی اکسید LX شباهت چندانی به تیگو 7 ندارد!
در نمای جلو از یک جلوپنجره باریک با لوگو تایپ اکستریم استفاده شده و ورودی هوای سپر نیز متناسب با جلوپنجره، شبکه خطی افقی با تزئینات کرومی دارد. چراغ های باریک و هواکش های اطراف سپر نیز هارمونی خوبی با طراحی کلی خودرو ایجاد کرده اند.
نمای کناری بسیار ساده است و بجز حجم پردازی های نرم روی درب و گلگیر ها و آینه های جانبی نصب شده روی در، مورد خاصی به چشم نمی خورد.
نمای عقب نیز طراحی بسیار هماهنگی با جلوی خودرو دارد؛ چراغ های باریک و بهم پیوسته مطابق ترند روز خودروهای چینی، یک دیفیوزر و دو سراگزوز واقعی در پایین و یک بال عقب در قسمت بالا، نمای کلی اکستریم LX را تشکیل داده اند.
کابین و فضای داخلی اکستریم LX
با ورود به کابین اکستریم LX متوجه می شویم که شرکت سازنده دقیقا از همان داشبورد و غربیلک فرمان موجود روی تیگو 8 پرو PHEV استفاده کرده است. با این حال، طرح پنل تهویه مطبوع، کنسول وسط و رودری ها تفاوت هایی با محصول مذکور فونیکس دارند. اکستریم حداکثر تلاش خود را برای بهبود کیفیت کابین LX کرده تا سرنشینان هنگام سوار شدن به این خودرو، احساس لوکس بودن را تجربه کنند.
اکستریم LX در بازار؛ قیمت و رقبا
اکستریم LX با ورود به بازار ایران وارد رقابت با خودروهایی نظیر هیوندای توسان وارداتی 2023، کیا سلتوس و وارداتی های دست دوم قدیمی تر خواهد شد.
محصول جدید مدیران خودرو در مقابل رقبای کره ای صفر کیلومتر خود لیست انبوهی از امکانات رفاهی + قوای محرکه بهتری را ارائه می دهد. با این حال اگر به دنبال محصولی با اصالت بوده و برند برای شما مهم است، بهتر است چشم روی آپشن ها، سیستم دو دیفرانسیل و موتور قدرتمند این خودرو ببندید!
پس چرا دنده اتوماتیک معلوم نیس انگار بدون دنده اتوماتیکه????????